کلینیک ترک الکل
اعتیاد به الکل و بی خوابی
7 اردیبهشت 1400
علائم اعتیاد به متادون

مسکن های مخدر داروهایی هستند که بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و پزشک اینگونه داروها را برای تسکین دردهای شدید بصورت موقتی تجویز می کند اما سوء مصرف این داروها به میزان زیاد باعث ایجاد احساس، سرخوشی و لذت فراوانی در مصرف کننده می شود که بسیار اعتیاد آور است.
برخی از متداول ترین داروهای مسکن مخدر، متادون، دیلا دید، پرسو کت و اکسی کانتین و مرفین می باشند و سوء مصرف این مسکن ها می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

متاسفانه از متادون به عنوان یک متد درمانی برای ترک مخدرهایی همچون ترک تریاک و یا ترک متادون با هدف کنترل عملکرد طبیعی مصرف کننده استفاده می شود تا بیماران بتواند مراحل ترک اعتیاد را به راحتی پشت سر بگذارد اما باید بدانید که سوء مصرف این شبه مخدر می تواند عوارضی همچون اعتیاد و وابستگی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

اعتیاد و وابستگی به این شبه مخدر با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم می تواند کمک بسیاری در شناخت و آگاهی از اعتیاد و انجام اقدامات درمانی داشته باشد به همین جهت آشنایی و آگاهی نسبت به علائم اعتیاد به متادون بسیار با اهمیت می باشد و در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

کلینیک ترک متادون

علائم اعتیاد به متادون

ظاهر شدن علائم اعتیاد و مصرف متادون در مقایسه با سایر مواد مخدر مدت زمان بیشتری نیاز دارد و تشخیص آن کمی دشوارتر است. نیمه عمر آن ۲۲ ساعت است که موجب می شود تاثیر آن کمتر از مخدرهایی همچون هروئین باشد. اما باز هم تشخیص اعتیاد به متادون دشوار است.

هنگامی که فردی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی نگهدارنده، از متادون استفاده می کنند، ممکن است هیچ گونه علائمی در مصرف کننده ظاهر نشود.
هنگامی که بیمار برای اولین بار شروع به مصرف متادون می کند، حتی اگر مصرف به عنوان درمان وابستگی به سایر مواد مخدر باشد، ممکن است علائمی مانند سرگیجه و کمی سرمستی داشته باشد، اگرچه این علائم معمولاً پس از اولین بار مصرف از بین می روند اما علائم ناخواسته دیگری که ممکن است در زمان شروع مصرف متادون ایجاد شوند، مانند سایر مواد مخدر است.

علائم فردی که در حال مصرف متادون است می تواند شامل موارد زیر می باشند:

تهوع

تعریق

تنگ و کوچک شدن مردمک چشم

یبوست

خواب آلودگی و گیجی

ضعف

سردرد

همچنین، علاوه بر موارد گفته شده سوء مصرف متادون اثرات متعددی بر ادراک و احساس مصرف کننده دارد.

نشانه های سوء مصرف متادون

علائم کسی که متادون مصرف می کند و به طور بالقوه اعتیاد دارد شامل موارد زیر است:

تاب آوری و تحمل

همانند هر مخدر دیگری، یکی از اولین علائم ظاهری که نشان می دهد فرد به متادون اعتیاد پیدا کرده است، تحمل در برابر مصرف متادون است. صرف نظر از علت مصرف متادون، اگر بدن بتواند در برابر مصرف متادون سازگاری از خود نشان دهد، ممکن است فرد به دنبال اثرات اصلی که متادون روی او میگذارد باشد. این امر باعث می شود که فرد حتی بدون اینکه متوجه شود که چه اتفاقی در حال وقوع است، دوز بیشتری را مصرف کند.

علائم ترک

یکی از مهمترین علائم نشان دهنده مصرف متادون و به طور بالقوه اعتیاد به آن علاٸم ترک می باشد. زمانی که بدن از لحاظ جسمی به هر ماده مخدری وابسته باشد، برخی علائم بروز پیدا می کنند و اگر بیمار مصرف متادون را به طور ناگهانی متوقف کند، از آنجایی که نیمه عمر آن طولانی است، چندین روز طول می کشد تا علائم ترک در فرد، خود را نشان دهد.

علائم ترک متادون ممکن است شامل درد عضلات و احساس درد عمومی، اسهال، گرفتگی عضله، لرز، حالت تهوع، استفراغ، بی خوابی، خستگی و بی قراری باشد.

از دست دادن کنترل

زمانی که فرد در حال مصرف متادون است و به آن اعتیاد پیدا می کند، ممکن است احساس خویشتن داری خود را از دست بدهند. آنها تمایل دارند بیشتر از میزان مورد نیاز خود استفاده کنند و یا برای بدست آوردن آن، هر کاری (از جمله کارهای غیرقانونی) انجام دهند. زمانی که فردی به متادون یا سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، برای مصرف آن داٸما وسوسه می شود.

تمرکز بر روی مواد مخدر

آنچه ممکن است به عنوان روشی برای ترک هروئین شروع شود، ممکن است تبدیل به اعتیاد شود، به این دلیل که فرد تمایل دارد زمان و انرژی زیادی را صرف تهیه این ماده شبه مخدر کند. آنها ممکن است تلاش کنند تا متادون را به هر طریقی که شده خواه قانونی و یا به طور غیرقانونی تهیه کنند، یا ممکن است به چندین پزشک مراجعه کنند تا بتوانند مقدار بیشتری دارو دریافت کنند.

ذخیره کردن

بیمارانی ممکن است بخاطر نگرانی در به دست آوردن مقدار بیشتر و معتاد شدن به این دارو، معمولاً شروع به جمع آوری دوز بیشتر و حذف آنها در صورت برنامه ریزی کنند. این امر به آنها این امکان را خواهد داد تا مقدار بیشتری از دارو را جمع آوری کنند و سپس دوزهای بالاتر را همزمان و به منظور تاثیر بیشتر مصرف کنند.

به طور خلاصه، اگرچه همه افراد با هم یکسان نیستند، برخی از نشانه هایی که با دیدن آنها باید نگران شد این است که فردی که متادون مصرف می کند و نسبت به آن اعتیاد پیدا کرده است، میزان مصرف خود را بدون توصیه پزشک افزایش می دهد و شروع به پنهان کردن استفاده از این دارو کرده، دفعات بیشتری به پزشک مراجعه کرده و در توصیف احوال خود برای پزشک به منظور دریافت دوزهای بیشتر، شروع به اغراق کرده و همچنین اقدام به خرید غیرقانونی متادون می کند.