رابطه اختلال پرخوری و سوء مصرف مواد
رابطه اعتیاد و اختلال پرخوری
15 آبان 1400
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال تبدیلی
15 آبان 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اختلال تبدیلی چیست؟

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: فرد مبتلا به اختلال تبدیلی ممکن است علائم جسمی را بروز دهد که تحت کنترل ارادی او نیست. این علائم بر عملکرد و حواس حرکتی فرد تأثیر خواهند گذاشت که در این مقاله به بررسی اختلال تبدیلی چیست؟ خواهیم پرداخت.

اختلال تبدیلی چیست؟

اختلال تبدیلی (به عنوان اختلال علائم عصبی عملکردی نیز شناخته می شود) یک اختلال روانی است که باعث ایجاد علائمی عصبی مانند فلج، بی حسی، اختلال در گفتار یا لرزش می شود، اما علل آشکار یا شناخته شده و اساسی برای آن وجود ندارد. در گذشته، این حوادث اغلب به عنوان “نابینایی هیستریک” یا “فلج هیستریک”شناخته می شدند. اختلال تبدیلی، یک اختلال روانی نسبتاً نادر است و ۲ تا ۵ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در سال علائم آن را گزارش می کنند. بر طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5)، این اختلال به عنوان نوعی اختلال علائم جسمی طبقه بندی می شود. درک تعریف پزشکی اختلال تبدیلی، اولین قدم در جهت کمک به فردی است که با این اختلال دست و پنجه نرم می کند.

همانطور که ذکر شد فرد مبتلا به اختلال تبدیلی ممکن است علائم جسمی را بروز دهد که تحت کنترل و اراده او نیست. علائم ممکن است بر عملکرد و حواس حرکتی فرد تأثیر بگذارند. ممکن است فرد دچار نابینایی، فلج یا سایر علائم سیستم عصبی شود. ممکن است پزشک هیچ گونه آسیب یا وضعیت جسمانی دیگری برای توضیح این علائم پیدا نکند.

محققان هنوز موفق به کشف علت اختلال تبدیلی نشده اند، اگرچه علائم آن ممکن است توسط حوادث جسمی یا روانی آسیب زا یا استرس ایجاد شود. اگر فرد مبتلا به بیماری های عصبی دیگر، اختلال حرکتی یا بیماری روانی باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرد.

علائم اختلال تبدیلی

علائم اختلال تبدیلی

علائم اختلال تبدیلی

علائم اختلال تبدیلی معمولا به طور ناگهانی شروع می شود که بر عملکرد حرکتی یا حسی ارادی فرد تأثیر می گذارد و این علائم ممکن است به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیل فیزیولوژیکی ناپدید شوند. علائم اختلالات تبدیلی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و بر حرکت بدن، عملکرد و حواس افراد تاثیر خواهد گذاشت.

علائم اختلال تبدیلی ممکن است در مورد هرگونه نقص عصبی قابل تصور باشد. علائم جسمی اختلال تبدیلی اغلب به عنوان روش بدن برای مقابله با استرس درمان نشده یا احساسات بیان نشده که باعث ایجاد این اختلال شده است، توصیف می شود. برخی از رایج ترین علائم جسمی اختلال تبدیلی عبارتند از:

ضعف

لکنت زبان

تشنج یا لرزش

دید تونلی یا نابینایی

حرکات غیرقابل کنترل

راه رفتن غیر طبیعی یا لرزش

ناشنوایی یا مشکلات شنوایی

از دست دادن حس بویایی یا گفتاری

از دست دادن حس لامسه یا بی حسی

مشکل در بلع یا احساس توده در گلو

از دست دادن هوشیاری ظاهری

از دست دادن حس شنوایی

دوره های عدم پاسخگویی

نابینایی موقت یا دوبینی

از دست دادن صدا

اختلال در هماهنگی

اختلال تبدیلی چیست؟

اختلال تبدیلی چیست؟

علل و عوامل خطر

اگرچه علل دقیق آن به خوبی شناخته نشده است، اما تحقیقات مختلف نشان می دهد که ممکن است ناشی از جریان غیر طبیعی به نواحی خاصی از مغز باشد. در اصل، بخش هایی از مغز که عملکرد ماهیچه ها و حواس را کنترل می کنند ممکن است درگیر شوند، حتی اگر بیماری یا ناهنجاری وجود نداشته باشد. اختلال تبدیلی، ممکن است یک واکنش روانی به یک رویداد بسیار استرس زا و یا ضربه روحی باشد. به عنوان مثال، سربازی که ناخودآگاه می خواهد از شلیک اسلحه اجتناب کند ممکن است دست او بی حس و یا فلج شود.

این اختلال لزوما بلافاصله پس از محرک ایجاد نمی شود، بنابراین مهم است که هنگام صحبت با درمانگر استرس های وارد شده اخیر و گذشته را توضیح دهید. سایر عوامل خطرساز اختلال تبدیلی عبارتند از:

داشتن سابقه خانوادگی اختلال تبدیلی داشته (افرادی که دارای خویشاوند نزدیک با جنسیت زن مانند خواهر، مادر یا دختر باشند که مبتلا به اختلال تبدیلی هستند بیشتر از سایر زنان به علائم مبتلا می شوند)

داشتن یک اختلال روانی، از جمله اختلالات خلقی یا اضطرابی، اختلال هویت تجزیه ای (که قبلاً به عنوان اختلال شخصیت چندگانه شناخته می شد) یا سایر اختلالات شخصیتی

داشتن یک بیماری عصبی که علائم مشابهی را ایجاد می کند (مانند تشنج غیر صرعی در افراد مبتلا به صرع)

بسیار وظیفه شناس، با وجدان، سخت کوش، وسواسی و کمال گرا بودن

زن بودن (زنان بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند)

داشتن ویژگی های شخصیتی ناسازگار

اختلال تبدیلی چیست؟

از آنجا که علت اختلال تبدیلی ناشناخته باقی مانده است، ممکن است این اختلال با فرآیند حذف تشخیص داده شود. به این صورت که پزشک سایر علل جسمی، روانی یا عصبی را رد می کند و از بیمار می پرسد که آیا اخیرا هرگونه حادثه آسیب زا را تجربه کرده است یا خیر. راهنمای تشخیص آماری ویرایش پنجم، چندین معیار خاص برای تشخیص اختلال تبدیلی در نظر گرفته است، از جمله:

بروز علائم ناشی از یک بیماری عصبی، بیماری جسمی دیگر یا مصرف مواد نباشد

حداقل باید یکی از علائم اختلال حسی یا حرکتی وجود داشته باشد

علائم با بیماری جسمی یا روانی دیگری بهتر توضیح داده نشوند

علائم با ناراحتی قابل توجهی همراه باشد

اختلال تبدیلی

اختلال تبدیلی

تشخیص افتراقی

همانطور که ذکر شد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما، همچنین باید بیماری و اختلالاتی که ممکن است باعث بروز علائم مشابه شود را رد کند، از جمله:

ام اس (مولتیپل اسکلروزیس که یک بیماری ناتوان کننده‌ی مغز و نخاع و سیستم عصبی مرکزی است)

میاستنی گراویس (اختلال ضعف عضلانی)

فلج دوره ای (ضعف عضلانی)

پلی میوزیت (ضعف عضلانی)

آسیب نخاعی

سکته

لوپوس

اختلال تبدیلی و سوء مصرف مواد

سوء مصرف مواد ممکن است باعث اختلال تبدیل نشود، اما مصرف مواد مخدر یا الکل ممکن است خطر ابتلا به اختلال تبدیلی را در فرد افزایش دهد. مصرف مواد همچنین باعث بدتر شدن علائم منفی موجود در فرد خواهد شد.

درمان اختلال تبدیلی

درمان اختلال تبدیلی بستگی به علائم خاص فرد دارد. برخی از افراد ممکن است به رویکردهای متعددی نیاز داشته باشد. هیچ داروی خاصی برای درمان اختلال تبدیلی وجود ندارد. با این وجود، برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم این اختلال را بهبود بخشد. ممکن است درمان فیزیکی یا شغلی برای بهبود علائم مربوط به حرکت یا ضعف استفاده شود، اما درمان های روان درمانی شامل مشاوره یا هیپنوتیزم است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اختلال تبدیلی چیست؟ پرداختیم، اگر شما یا یکی از عزیزانتان نیاز به درمان اعتیاد به مواد مخدر یا ترک الکل و اختلالات همزمان مانند اختلال تبدیلی دارید، مشاورین مجرب کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. افرادی که با اختلالات همزمان دست و پنجه نرم می کنند، می توانند با یک تماس با کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تحت درمان دلسوزانه قرار گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =