رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت ضد اجتماعی

کلینیک ترک اعتیاد
اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟
25 آبان 1400
اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت مرزی چیست؟
25 آبان 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد

۰
(۰)

 سوء مصرف مواد در بین افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند بسیار رایج است. اختلال شخصیت ضد اجتماعی اختلال معمولاً با کنترل تکانه ضعیفی همراه است و آنها را به رفتارهای خطرناک تر نسبت به افرادی که به این اختلال روانی مبتلا نیستند سوق می دهد و در این مقاله به بررسی رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی

این رفتارهای خطرناک شامل استفاده مشترک از یک سرنگ برای مصرف مواد مخدر است که منجر به ابتلا به بیماری HIV یا هپاتیت می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی اعتقاد ندارند که قوانین برای آنها اعمال می شود و هیچ نگرانی از آسیب هایی که ممکن است به بدن آنها وارد شود ندارند. انکار کامل بیماران مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به اعتیاد یا  مشکلات خود، شدت و طول مدت سوء مصرف مواد را افزایش می دهد. عوارض منفی مواد اعتیادآور، سلامتی فرد را به مرور زمان در معرض خطر بیشتری خواهد داد و با افزایش میزان مصرف، آنها در معرض خطر بیشتری برای آسیب دائمی مغز و مشکلات مزمن سلامتی قرار خواهند گرفت.

رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد

مصرف مواد مخدر ممکن است باعث بدتر شدن علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی شود و در صورت تمرکز بر درمان یک اختلال، محدودیتی در کسب نتایج درمان موثر ایجاد خواهد کرد. سوء مصرف مواد و اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیاز به درمان تشخیص دوگانه دارند، به این معنی که هر دو اختلال در درمان فرد موثر هستند.

اگر علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی در طول درمان یا درمان های دارویی کاهش یابد، در صورت سوء مصرف مواد توسط فرد، احتمال بروز مجدد این علائم بیشتر خواهد شد. مصرف مواد مخدر باعث بروز علائم پرخاشگری، عدم انگیزه و جنگ طلبی می شود و مانع از هرگونه درمان موثر می شود مگر اینکه سوء مصرف مواد فرد نیز درمان شود.

اثرات سوء مصرف مواد بر علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

برای افرادی که با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند و همچنین دارای اختلال همزمان شخصیت ضد اجتماعی هستند، می توان یک مقابله تاریخی را برای تکمیل درمان کامل مواد مخدر یا الکل بدون مدیریت اختلال شخصیت انجام داد. تحقیقات موسسه ملی سوء مصرف مواد نشان می دهد که اعتیاد یا سوء مصرف طولانی مدت مواد می تواند تاثیرات منفی گسترده ای بر عملکرد ذهنی، بهزیستی روانی و سلامت جسمی داشته باشد. سوء مصرف مواد ممکن است علائم اختلال شخصیت ضداجتماعی را تشدید کرده و اثرات منفی مواد را در طول زمان افزایش دهد.

حتما مطالعه کنید: الکل
رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد

رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد

اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل

سوء مصرف الکل، یکی از شایع ترین انواع اعتیاد است که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشاهده می شود. مصرف الکل در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی باعث می شود که آنها پرخاشگرتر شده و رفتار خشونت آمیزی از خود نشان دهند. شدت علائم ناشی از سوء مصرف الکل در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی به مرور زمان افزایش می یابد. ترکیب الکل و اختلال همزمان شخصیت ضداجتماعی با موارد زیر همراه است:

اختلالات شدیدتر

افزایش احتمال مصرف طولانی مدت مشروب منفی

کاهش اثر درمانی

افزایش میزان فعالیت جنایی

سطوح بالای رفتارهای هیجانی و تکانشگری

اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مصرف ماری جوانا

افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند، علیرغم ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه، در مقایسه با افرادی که مبتلا به این اختلال نیستند، بیشتر ماری جوانا مصرف می کنند. سن مصرف اولیه ماری جوانا معمولاً در افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند بسیار پایین تر است. حتی بدون وجود اعتیاد، علائم وابستگی به ماری جوانا با گذشت زمان در افرادی که مبتلا به اختلالات شخصیت هستند افزایش می یابد. آنها در کنترل مصرف ماری جوانا مشکل دارند.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا

اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مصرف داروهای محرک

مصرف داروهای محرک ممکن است رفتارهای تکانشی کنونی، پرخاشگری و سایر اختلالات خلقی را در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی تشدید کند. مصرف کوکائین و اکستازی در بین افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند بسیار رایج است. بر اساس تحقیقات انجام شده که وابستگی به مواد مخدر و الکل را مورد بررسی قرار داده اند، نشان می دهد افرادی که دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند و به سوء مصرف داروهای محرک مبتلا می شوند، بیشتر از افرادی که سایر مواد مخدر را مصرف می کنند یا اصلا مصرف نمی کنند، درمان را رها کرده و اقدام به رفتارهای خطرناک تر می کنند.

پرکاربردترین داروهای محرکی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی مورد استفاده قرار می دهند عبارتند از:

بنزدرین و سایر داروهای درمانی اختلال ADHD

شیشه

کوکائین

اکستازی

نوشیدنی های انرژی زا یا قرص های انرژی بدون نسخه

نیکوتین

رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد

از آنجایی که اختلال شخصیت ضداجتماعی با شروع زودرس مصرف مواد مخدر و الکل همراه است، مشخص نیست که آیا رفتارهای اعتیادآور قبل یا بعد از بروز این اختلال ایجاد می شود یا خیر. مصرف زودهنگام الکل و مواد مخدر که در بین افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی رایج است بر شیمی مغز افراد جوان تاثیر می گذارد، که موجب ایجاد این اختلال می شود. خواه اعتیاد به مواد مخدر علت این نوع اختلال باشد یا خیر، علائم منفی را تا حد زیادی افزایش می دهد و درمان را دشوارتر خواهد کرد.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی با اختلال همزمان سوء مصرف مواد

افرادی که به طور همزمان به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مبتلا هستند، درمان و بهبودی آنها کمی دشوار است. به منظور درمان اختلالات همزمان، هر دو اختلال باید مرکز توجه قرار بگیرند. هنگامی که یکی از اختلالات درمان نشود، اختلال درمان شده اغلب دچار عود مجدد می شود تا زمانی که هر دو اختلال کنترل و درمان شوند. افرادی که دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند بیشتر در معرض احتمال ابتلا به اختلال سوء مصرف مواد قرار دارند.

این افراد باید در توانبخشی با تشخیص دوگانه به دنبال روش های درمانی خاصی باشند که هم اختلال شخصیت ضد اجتماعی و هم اعتیاد به مواد را با هم درمان کند. بهترین امکانات بستری در مورد تشخیص دوگانه خدمات زیر را ارائه خواهد داد:

ارزیابی میزان مصرف

سم زدایی

مراقبت پزشکی

درمان

مشاوره گروهی

برنامه های جامع سلامتی

بیمار از لحاظ اختلالات روانی تشخیص داده نشده و شدت اختلالات مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. مراقبت های بیمارستانی هنگام سم زدایی از الکل یا مواد مخدر به صورت شبانه روزی ارائه می شود. اگرچه برای فردی که در این وضعیت قرار دارد معمولی نیست، ممکن است برای بیمار داروهای مخصوص درمان اضطراب یا افسردگی و یا پرخاشگری شدید تجویز شود. این داروها برای کاهش علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی مفید هستند، اگرچه به دلیل سوء مصرف مواد تحت درمان قرار می گیرند، اما ممکن است برای هر اختلالی تجویز نشود.

درمانگرانی که در زمینه درمان اختلال شخصیت ضداجتماعی تجربه کافی دارند،  با فرد بیماری که رفتارهای تهاجمی و کنترل کننده از او سر میزند، با مهربانی و صبوری رفتار خواهند کرد. مشاوره گروهی برای یادگیری مهارت های اجتماعی و به اشتراک گذاری تجربیات با سایر افراد موثر واقع خواهد شد. حتی اگر افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی  به دلیل رفتارهای خشونت آمیز یا ناخوشایند خود با محرومیت از طرف مراکز درمانی مواجه شوند، باز هم درمان امکان پذیر است.

مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانند به افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال همزمان سوء مصرف مواد هستد کمک کند. افرادی که با علائم شخصیت ضد اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند می توانند از امکانات کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران بهره مند شوند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از اختلال شخصیت ضداجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل رنج می برید، با کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید تا به شما گزینه درمانی مناسب را ارائه دهند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =