اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟

کلینیک ترک اعتیاد
اختلال هم وابستگی چیست؟
20 آذر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال مسخ شخصیت و واقعیت
20 آذر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت، اختلالی است که در آن افراد احساس می کنند محیط اطرافشان غیر واقعی است یا از آن جدا هستند. در اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت، غیرواقعی سازی یک اختلال تجزیه ای یا وضعیتی است که در آن احساس شخص از واقعیت دچار تغییراتی می شود اما به اندازه روان پریشی نیست و در این مقاله به بررسی اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟ خواهیم پرداخت. اختلالات روانشناختی، درک افراد از واقعیت را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بسیاری از اختلالات روانی به‌ اندازه اختلال مسخ شخصیت‌ – مسخ واقعیت، بر آن تاثیر نمی‌ گذارند.

اگرچه افسردگی ممکن است واقعیت را ناخوشایند تر از آنچه هست نشان دهد و اسکیزوفرنی باعث می‌ شود افراد چیزهایی را ببینند و بشنوند که در واقع اصلا وجود ندارند، اما اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت باعث خواهد شد مردم خود واقعیت را زیر سوال ببرند.

اختلال مسخ شخصیت و مسخ واقعیت چیست؟

مسخ شخصیت از اواخر قرن ۱۹ مورد تایید واقع شده است، اما اختلال مسخ شخصیت تا سال ۱۹۶۸ که ویرایش دوم منتشر شد، به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) اضافه نشد. مسخ شخصیت و مسخ واقعیت هر دو به عنوان زیر مجموعه این اختلال در آن زمان در نظر گرفته می شدند، اما نام این بیماری به روزرسانی شد تا در ویرایش پنجم کتابچه راهنمای (DSM-V) در سال ۲۰۱۳ منعکس شود. اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت، یک اختلال تجزیه ای یا وضعیتی است که در آن احساس فرد از واقعیت دچار تغییراتی می شود، اما به اندازه روان پریشی نیست. به عبارت دیگر، فرد مبتلا به اختلال تجزیه ای احساس می کند که از تجربیات خود جدا شده است، اما معمولاً با هذیان یا توهم دست وپنجه نرم نمی کنند. در مورد مسخ شخصیت و مسخ واقعیت، افراد خود را مثل همیشه نمی‌ دانند یا احساس می‌ کنند دنیای اطرافشان غیرواقعی است.

علائم اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

همانطور که از نام این اختلال مشخص است، دو دسته از علائم وجود دارد که اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت را تعریف می کنند:

علائم مسخ شخصیت و علائم مسخ واقعیت، هر دو شرایط شامل احساسات مربوط به جسم، احساسات و افکاری است که وجود ندارند. با این حال، در مسخ شخصیت، این خود فرد است که احساس غیر واقعی می کند. برعکس، در مسخ واقعیت، دنیای بیرون غیرواقعی احساس می‌ شود. فرهنگ عامه می تواند راهی مفید برای نشان دادن تفاوت در نحوه تجربه افراد هر یک از این دسته از علائم باشد. به عنوان مثال، شخصی که مسخ شخصیت را تجربه می کند ممکن است بگوید که احساس می کند یک اندروید یا بدل است که توسط دکارد در «دونده تیغه» انتخاب شده است.

از سوی دیگر، شخصی که مسخ واقعیت را تجربه می‌ کند، ممکن است بگوید که احساس می‌ کند در یک واقعیت شبیه‌ سازی شده مانند نئو در فیلم «ماتریکس» زندگی می‌ کند.

اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟

اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟

علائم مسخ شخصیت

هنگامی که افراد مسخ شخصیت را تجربه می کنند، با این احساس ملکوتی مبنی بر واقعی نبودن افکار و احساساتشان تسخیر می شوند. انگار در بدن فرد دیگری به اشتباه بیدار شده اند و یا گویی ربات هایی هستند که توسط شخص دیگری برنامه ریزی شده و تحت کنترل قرار دارند. آنها احساس می کنند با تجربیات خود قطع ارتباط کرده اند. علائم مسخ شخصیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس جدایی از جسم

حس عمیق جدایی را تجربه می کنند

داشتن واکنش های عاطفی ضعیف یا غایب

احساس جدا شدن از احساسات با دیوار شیشه ای

احساس می کنند در یک پرواز با خلبان خودکار قرار دارند

ناتوانی در تشخیص یا توصیف احساسات (تجربه نارسایی هیجانی)

دیدن اعضای بدن به گونه ای که گویی بزرگتر یا کوچکتر از آنچه باید باشند هستند

مسخ شخصیت ممکن است عمدتاً از طریق افکار، عواطف یا احساسات آشکار شود. افرادی که مسخ شخصیت را تجربه می‌ کنند ممکن است احساس کنند که خودشان تصمیم گیرنده نیستند، احساسات غایب یا ضعیفی دارند و یا متوجه می‌ شوند که احساسات بدنشان تحریف شده است.

علائم مسخ واقعیت

هنگامی که افراد مسخ واقعیت را تجربه می کنند، محیط اطراف برای آنها نا آشنا به نظر می رسد. زندگی ممکن است مانند رویایی باشد که هنوز از آن بیدار نشده اند یا شبیه یک شبیه سازی باشد. پس از اینکه مدت‌ زمان مسخ واقعیت تمام شد، فرد ممکن است انتظار داشته باشد که یک گروه فیلمبرداری از پشت بوته‌ ها بیرون بیایند و به او بگویند که همه چیز در زندگی‌ شان برای یک فیلم نوشته شده است. علائم مسخ واقعیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دیدن اجسام نزدیکتر یا دورتر از آنچه هستند

دیدن اجسام بزرگتر یا کوچکتر از آنچه هستند

احساس بیگانگی از اطرافیان، گویی ناآشنا هستند

تجربه اعوجاج بینایی مانند تار شدن یا بافت های مبهم

تجربه اعوجاج زمانی مانند سریع پیش رفتن یا حرکت آهسته

تجربه کردن جهان به صورت مصنوعی، یکنواخت، بدون هیجان یا بی رنگ

در مسخ واقعیت، به نظر می رسد که جنبه شناختی اندیشیدن به زندگی به عنوان نمادین یا غیر واقعی، ریشه در احساسات جسمی، به ویژه حواس بینایی و لامسه دارد. تحقیقات نشان می‌ دهد که مغز افراد مبتلا به اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت به طور فیزیکی این اطلاعات حسی را متفاوت پردازش می‌ کند.

علل اختلال مسخ شخصیت - مسخ واقعیت

علل اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

علل اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

مانند بسیاری از اختلالات تجزیه ای، اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت اغلب از تروما ناشی می شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب سوء استفاده عاطفی و بی توجهی را تجربه کرده اند. آنها ممکن است در یک خانواده نابسامان و یا پر هرج و مرج بزرگ شده باشند که در آن یکی یا هر دو والدین منکر وقایع و رفتارهای توهین آمیز خود شده اند. یک شخصیت با اقتدار ممکن است ادراکات یا احساسات آنها را زیر سوال برده یا تحقیر کرده باشد و به آنها گفته باشد که خیلی حساس یا دیوانه هستند. بنابراین، آنها به نوعی یاد گرفته اند که نسبت به تجربیات خود بی اعتماد شوند یا از آنها فاصله بگیرند.

علائم اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

مصرف طولانی مدت مواد روانگردان مانند حشیش و مواد توهم زا

اختلالات اضطرابی شدید، به ویژه اختلال هراس

تغییرات ارگانیک مانند آسیب اکتسابی مغز

بیماری های عصبی مانند صرع و میگرن

اگر این علائم پس از درمان مسخ شخصیت ادامه داشته باشند، ممکن است به یک اختلال تجزیه ای تبدیل شوند. اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت ممکن است یک یا دو منشأ داشته باشد. ممکن است از طریق شیوه های مقابله ای یا رفتارهای آموخته شده در محیط های بسیار استرس زا یا آسیب زا ایجاد شده باشد، یا ناشی از تغییراتی  باشند که در بخش هایی از مغز بوجود آمده اند که مسئول ادراک و احساسات هستند.

نحوه تشخیص اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت سازی

مانند سایر اختلالات روانی، اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت در درجه اول از طریق مصاحبه بالینی تشخیص داده می شود. با استفاده از دفترچه راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (DSM) به عنوان راهنما، متخصصان سلامت روان می توانند از طریق یک سری سوالات هدفمند تعیین کنند که آیا یک فرد معیارهای بالینی لازم برای تشخیص اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت را دارد یا خیر.

یکی از جنبه های مهم این فرآیند تشخیص افتراقی است. علائم مسخ شخصیت و مسخ واقیت گاهی اوقات نشان دهنده یک اختلال روانی مرتبط است. آنها ممکن است در سایر اختلالات مرتبط با تروما مانند اختلال شخصیت مرزی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ایجاد شوند. همچنین ممکن است اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت و یک اختلال همزمان دیگر را تجربه کنند. سوالات هدفمند می توانند تصویر بالینی بزرگتر را شرح دهند.

عوامل خطر برای مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

علاوه بر علل اساسی مانند ضربه های روحی (تروما) مکرر در دوران کودکی، عوامل خطر در ایجاد اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت عبارتند از:

مورد آزار عاطفی یا جسمی قرار گرفتن

داشتن سبک شخصیت اجتنابی یا منزوی

تجربه آسیب های فرهنگی، مانند بلایای طبیعی

تجربه یک دوره استرس شدید در محل کار یا منزل

تجربه از دست دادن ناگهانی و غیر منتظره یکی از عزیزان

استفاده از مواد مخدر تفریحی که موجب ایجاد این علائم می شود

مبتلا به افسردگی درمان نشده، اضطراب یا اختلال اضطراب پس از سانحه

استرس، عامل اصلی در ایجاد مسخ شخصیت و مسخ واقعیت است. افرادی که با شرایط بسیار طاقت فرسایی مواجه می شوند که از لحاظ احساسی یا شناختی قادر به پردازش آنها نیستند، اغلب یاد می گیرند که از تجربیات خود جدا شوند. استرس و اضطراب شدید و درمان نشده ممکن است این علاٸم را تبدیل به اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت کند.

درمان اختلال مسخ شخصیت

درمان اختلال مسخ شخصیت

درمان اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

مانند سایر اختلالات روانی، فرآیند درمان اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دارو

روان درمانی

اصلاح رفتار

اگرچه داروها معمولاً برای درمان اختلالات تجزیه‌ ای تجویز نمی‌ شوند، اما ممکن است سایر اختلالاتی که علائم تجزیه‌ ای را بدتر می‌ کنند مانند مسخ شخصیت و مسخ واقعیت را درمان کنند. داروهایی که به درمان این اختلال کمک می کنند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد روان پریشی.

انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد که برای اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت موثر واقع می شوند. درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می کند تا باورها، احساسات یا ادراکات خود را دوباره چارچوب بندی کنند و زیر سوال ببرند. حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و درمان پردازش مجدد برای افرادی که سابقه تروما یا اختلالات مبتنی بر تروما دارند موثر است. مداخلات رفتاری که به کاهش اضطراب کمک می‌ کنند نیز می‌ توانند به کاهش علائم مسخ شخصیت و مسخ واقعیت شدن کمک کنند. رویکردهای رفتاری خاص  که به درمان این اختلال کمک می کند شامل ورزش هوازی، یوگا، مدیتیشن و سایر تمرین‌ های تمدد اعصاب، تغییرات رژیم غذایی، خلاقیت درمانی مانند هنر و موسیقی درمانی و سایر فعالیت هایی که به افراد کمک می‌کند تا به طور عمیق‌ تری تجربیات خود را کشف کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند، می باشد.

سخن پایانی

حتی اگر شما یا یکی از عزیزانتان معیارهای اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت را ندارید، علائم آن همچنان باید تحت درمان قرار گیرند. اگرچه مسخ شخصیت و مسخ واقعیت در واقع ممکن است راهکارهای مقابله ای کوتاه مدت موفقی باشند، در طولانی مدت، اغلب ناسازگار خواهند شد. افراد ممکن است برای مقابله با علاٸم اختلال مسخ شخصیت و مسخ واقعیت، به مصرف مواد مخدر روی آورند، که در طول زمان ممکن است منجر به اعتیاد شود. رسیدگی به این اختلال در مراحل اولیه ممکن است روند بهبودی را آسانتر کند و باعث شود رنگ ها و بافت های زنده زندگی برای افرادی که فکر می کردند برای همیشه از بین رفته اند، بازگردند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گزینه های درمانی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و اختلالات همزمان تجزیه‌ ای، همین امروز با کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =