ارتباط بین مصرف ماری جوانا و قمار

کلینیک ترک اعتیاد
اثرات مهارکنندگی هروئین
1 خرداد 1400
تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا
تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا
1 خرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد
۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: رابطه مصرف ماری جوانا و قمار یکی از سوالات متداول بیماران از مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد به همین جهت تصمیم داریم تا در این مقاله به بررسی این موضوع که آیا مصرف ماری جوانا و اختلال قمار به هم ربط دارند؟ و آیا می توان با مصرف ماری جوانا به درمان اختلال قمار کمک کرد؟ بپردازیم. ترک ماری جوانا یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره می باشد که تمامی مراحل و برنامه درمانی تحت نظر روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می شود.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

ماری جوانا از گیاهی به نام کانابیس ساتیوا (Cannabis sativa) تهیه می شود و در آن ماده ای به نام تتراهیدروکانابینول (delta-9-tetrahydrocannabinol) وجود دارد. این محرک تاثیرات روان گردان روی مغز دارد و افراد معمولاً برای به دست آوردن حس آرامش و سرخوشی، اقدام به مصرف ماری جوانا می کنند.

گاهی اوقات، مصرف ماری جوانا با اثرات منفی مانند افزایش اضطراب یا ترس همراه است، مخصوصا زمانی که مقدار زیادی مصرف می شود. ماری جوانا همچنین ممکن است گاهی اوقات باعث مشکلات حافظه و ایجاد مشکلاتی در یادگیری شود. سوء مصرف ماری جوانا عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که در مقاله ماری جوانا چیست؟ به معرفی کامل آن پرداخته ایم.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

اعتیاد به قمار شرایطی است که در آن فرد اصرارهای غیرقابل کنترلی برای روی آوردن به قمار دارد، تا حدی که اثرات منفی بر زندگی فرد خواهد گذاشت. قمار می تواند سیستم پاداش مغز را تحریک کند که همان چیزی است که اثرات اعتیاد آور آن را تشکیل می دهد، درست شبیه به نحوه اعتیاد به مصرف مواد.

کلینیک ترک اعتیاد

رابطه مصرف ماری جوانا و قمار

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ در مورد رواج قمار مشکلی در ایالات متحده انجام شده است، در بزرگسالان بین ۱ تا ۳ درصد و در نوجوانان آمریکای شمالی از ۲ تا ۱۰ درصد تخمین زده شد. معیارهای تشخیص اختلال قمار، طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، چاپ پنجم، شامل بروز حداقل چهار مورد از علاٸم زیر در طول ۱۲ ماه است:

عدم موفقیت در تلاش برای متوقف کردن یا محدود کردن قمار

تجربه بی قراری و کج خلقی هنگام تلاش برای کنترل یا توقف قمار

فکر کردن در مورد قمارهای گذشته یا برنامه هایی برای پرداختن به قمار در آینده

در معرض خطر گرفتن یا از دست دادن یک رابطه، فرصت کار یا یک فرصت آموزشی به دلیل اعتیاد به قمار

وابستگی به افراد دیگر برای پول گرفتن در زمانی که قمار باعث ایجاد یک وضعیت مالی بد می شود

پرداختن به قمار به منظور جبران ضررهای قبلی و تلاش برای پس گرفتن پول از دست رفته

قمار با پول بیشتر و بیشتر برای رسیدن به سطح خاصی از هیجان

پرداختن به قمار به منظور بهبود روحیه

دروغ گفتن درباره انجام قمار

اعتیاد به قمار همچون وابستگی به مواد اعتیادآور می تواند صدمات متعددی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد به همین جهت یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ترک قمار تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک قمار
ترک ماری جوانا

رابطه مصرف ماری جوانا و قمار

رابطه مصرف ماری جوانا و قمار

امری طبیعی است که فرد در هنگام رویارویی با عوارض سوء مصرف محرک هایی همچون ماری جوانا و حشیش، با سایر مشکلات اعتیاد نیز دست و پنجه نرم کند. رفتارهای اعتیاد آور مانند ورزش، رابطه جنسی، قمار و اختلالات خرید ممکن است همزمان با اختلالات مصرف مواد اتفاق بیفتد.

در یک مطالعه، تخمین زده شد که اختلال قمار با اختلالات مصرف مواد مخدر در حدود ۲۰٪ از افراد به طور همزمان اتفاق می افتد و همچنین در حدود ۲۰٪ از افرادی که با اختلالات مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند نیز علائم اختلال قمار وجود دارد. با این وجود، ارقام ذکر شده به طور کلی برای مصرف مواد مخدر است، نه فقط برای مصرف ماری جوانا. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ روی جوانان قمارباز بزرگسال انجام شد، تقریباً ۳۰٪ از این افراد، در طول سه ماه گذشته حشیش مصرف کرده بودند و آنهایی که حشیش مصرف می کردند، به طور مکرر رفتارهای مرتبط با قمار از خود نشان دادند.

همچنین، افراد قماربازی که ماری جوانا مصرف کرده اند دارای میزان تکانشگری بالاتری هستند، اگرچه به طور کامل مشخص نشده است که مصرف این محرک به طور مستقیم موجب افزایش رفتارهای مرتبط با قمار و تکانشگری می شود. در یک مطالعه کوچک، ۱۴ مصرف کننده نوجوان ماری جوانا با افرادی که ماری جوانا مصرف نکرده اند مورد مقایسه قرار گرفتند، با ایجاد یک شبیه سازی قمار، نوجوانانی که ماری جوانا مصرف کرده بودند، نسبت به پاداش و ضررهای پولی پاسخ بیشتری نشان می دادند.

خطرات ماری جوانا و قمار

سوء مصرف ماری جوانا ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و کنترل مصرف ماری جوانا برای او به چالشی بزرگ و به نوعی اعتیاد به آن تبدیل شود، حتی اگر ترک ماری جوانا تنها چالشی باشد که فرد تجربه می کند. اگر فردی در حال تجربه یک فرآیند اعتیاد آور دیگری است، مانند اختلال قمار، شرایط پیچیده تر شده و خطرات افزایش خواهد یافت.

افرادی که با اعتیاد به قمار دست و پنجه نرم می کنند، احتمالاً دچار مشکلات مالی شده و در صورت اعتیاد به فرآیند دیگری مانند مصرف این محرک، مدیریت و کنترل این مشکلات برای او دشوارتر خواهد شد. همچنین، فرد به دلیل مصرف همزمان ماری جوانا و ابتلا به اختلال قمار، ممکن است سایر جنبه های زندگی او از جمله روابط ، اشتغال و سلامت کلی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

ترک قمار

شباهت های ماری جوانا و اختلال قمار

شباهت های ماری جوانا و اختلال قمار

هر نوع اعتیاد، خواه اعتیاد به ماده ای محرک یا مخدر باشد یا اعتیاد به انجام رفتار خاصی مانند قمار، از طریق مشارکت سیستم پاداش مغز مشخص می شود. فرد برخلاف آگاهی از پیامدهای منفی این کار، باز هم به دنبال پاداش است. دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی نشاط آور است که در مغز وجود دارد، در این فرایند پاداش مداوم و تقویت رفتار نقش مهمی را ایفا می کنند.

افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد معمولاً متوجه اعتیاد خود نمی شوند و یا اینکه اعتیادشان بر اطرافیان تاثیر خواهد گذاشت. عوامل فردی زیادی وجود دارند که بر این مسئله که آیا فرد دچار قمار مشکلی شده و یا مبتلا به اختلال مصرف ماری جوانا تاثیر خواهد گذاشت، از جمله ژنتیک، شخصیت، محیط و سطح تحصیلات.

اعتیاد ممکن است باعث ایجاد احساس شرم و گناه در فرد شود، زیرا ممکن است احساس کند که بهبودی برای او دشوار و یا حتی غیرممکن است و یا رفتار او موجب شرمساری خانواده یا دوستانش خواهد شد. اما باید بدانید که اینگونه نیست و ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی نیز می پردازند و این امکان را به بیماران می دهد تا با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود سلامت روانی خود را نیز بدست آورند.

درمان اختلال قمار

درمان مناسب برای اختلال مصرف ماری جوانا از اهمیت فراوانی برخوردار است، به خصوص اگر سایر شرایط روانشناختی مانند اعتیاد به قمار نیز به طور همزمان وجود داشته باشد. بعضی از افراد ممکن است فقط به دلیل جایگزین کردن قمار یا سایر رفتارهای مشکل ساز، بتوانند از اختلال مصرف ماری جوانا بهبود پیدا کنند. درمان حرفه ای می تواند با ارائه مکانیزم های مقابله ای سالم در دوران نقاهت، به بهبودی هر چه سریعتر فرد کمک کند و احتمال جایگزین کردن یک اختلال با بیماری دیگر را کاهش دهد.

اگر فردی به طور همزمان با اختلال مصرف ماری جوانا و اختلال قمار دست و پنجه نرم می کند، یک برنامه درمانی شامل مشاوره، رفتار درمانی، مدیریت پزشکی و درمان گروهی می تواند مفید واقع شود و احتمال تجربه عود و برگشت را کاهش دهد. هر فرد نیازهای فردی مخصوص به خود را دارد بنابراین یک برنامه شخصی، شانس موفقیت در بهبودی را بیشتر خواهد کرد.

ترک قمار

ترک قمار

ترک قمار با سوء مصرف ماری جوانا

تاکنون مطالعات رسمی که درمان اختلالات قمار با تجویز ماری جوانا توسط پزشک را تایید کرده باشد، صورت نگرفته است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی موش ها نشان داده است که فعال سازی گیرنده های خاص کانابینوئید (همان گیرنده های فعال شده توسط ماری جوانا)، باعث بهبود رفتارهای مشکل ساز مرتبط با قمار می شود. این مطالعه هنوز روی انسان انجام نشده است، اما یک نقطه عطف برای شروع تحقیقات بیشتر است. ترک قمار با سوء مصرف ماری جوانا در کسی که قبلاً اختلال مصرف ماری جوانا داشته باشد ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا همیشه احتمال اینکه مصرف ماری جوانا جایگزین رفتارهای مرتبط با قمار شود و همین امر منجر به اعتیاد به ماری جوانا شود، وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

اعتیاد به ماری جوانا و قمار هر دو می توانند عوارض روانی و جسمانی جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد، ترک ماری جوانا و ترک قمار از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد که کلیه برنامه درمانی تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان اعتیاد خود به درمان بیماری ها و اختلالات روحی خود بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمان می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سه =