عوارض مصرف مواد مخدر در زمان بارداری

کلینیک ترک اعتیاد
اعتیاد کودکان یک آسیب اجتماعی
21 اردیبهشت 1399
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد
۳٫۸
(۴)

 مبحث اعتیاد در بارداری جزو چالش هایی است که همیشه مورد تحقیق پروهشگران حوزه سلامت بوده است. متاسفانه از هر چند نفر مصرف کننده مواد مخدر، یک نفر از جنس مونث است. نسبت آن تقریبا ۱ به ۱۰ است. اینکه گرایش دختران نسل جدید نسبت به مواد مخدر، خصوصاً مواد توهم زا رو به افزایش است را نمی توان انکار کرد. متاسفانه درصد قابل توجهی از زنان باردار درگیر اعتیاد هستند.

قاعدتاً اعتیاد آنها روی نوزادانی که از ایشان متولد می شوند، بی تاثیر نیست. یکی از خطراتی که جامعه زنان را در مورد اعتیاد تهدید می کند، اتکا به افکار و برداشت های غلط است. تحقیقات نشان داده است که اکثر دخترانی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر توهم زا می شوند، حاصل یک اعتماد و فکر اشتباه در مورد آن مخدر است.

عوارض اعتیاد در بارداری

همانطور که می دانید مصرف مواد مخدر برای خانم های باردار عوارض سنگینی دارد. این عوارض بر کسی پوشیده نیست و یک عقل سلیم هم می تواند آن را درک کند. شاید خانم بارداری که درگیر مواد مخدر است، خود نیز بر این عوارض آگاه باشد. اما چه می شود که قادر به ترک اعتیاد نیست؟

اعتیاد در بارداری فقط سلامت مادر را تحت الشعاع قرار نمی دهد. بلکه به سلامت انسان دیگری که حیات دارد و در حال تولد است را، به خطر می اندازد. در حالت عادی توصیه های زیادی برای خانم های باردار و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها ارائه می شود. حال تصور کنید که یک مادر در کنار عدم مراقبت از سلامت خود، درگیر اعتیاد نیز باشد.

عوارض اعتیاد در دوران بارداری برای مادر

عوارض و خطرات اعتیاد به مواد مخدر حتی قبل از باردار شدن نیز، برای کسی که قصد مادر شدن دارد، بسیار خطرناک است. مسلماً خطر وابستگی به مواد مخدر در طول دوره بارداری و حتی بعد از تولد کودک، به شدت برای سلامت مادر مضر و مهلک است. امروزه بخشی از مراجعه کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد ، خانم های بارداری هستند که متوجه عوارض اعتیاد در بارداری شده اند. در ذیل به برخی از آسیب های جسمی و روانی مصرف مواد مخدر برای مادر می پردازیم.

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • سرطان دهانه رحم
  • کم خونی در بارداری
  • پاره شدن زودرس کیسه آب
  • اختلال در تست تحمل گلوکز
  • هموراژی یا خونریزی های قبل از زایمان
  • احتمال ابتلا به بیماری های آمیزشی یا STD

مواد ذکر شده بخشی از عوارض سنگین مصرف مواد مخدر در دوران بارداری برای مادران است. تحقیقات نشان داده است که اعتیاد به کوکائین در خانم های باردار باعث بروز تشنج و آریتمی های قلبی می شود که بسیار خطرناک است. توصیه های جدی پزشکان برای عدم استفاده از مواد مخدر، حتی سیگار، در دوران بارداری در درجه اول برای سلامت مادر است. نه تنها مصرف مواد مخدر، بلکه استعمال هر گونه دودی، مثل سیگار و قلیان و امثالم، برای مادر مضر است.

عوارض اعتیاد در بارداری برای جنین و نوزاد

آسیب های مصرف مواد مخدر و روان گردان برای جنین در دوران بارداری هم چیزی نیست به بشود آن را کتمان کرد. یکی از مسائلی که مصرف مواد مخدر در بارداری مهم است، میزان و مدت زمان مصرف است. اینکه مادر چه مدت از دوران بارداری خود را درگیر اعتیاد بوده است، نقش موثری در عوارض آن برای جنین دارد.

بعنوان مثال اعتیاد به شیشه در دوران بارداری روی سلول های مغزی جنین اثرات مخربی دارد. حتی اگر مصرف مربوط به ماه های ابتدایی بارداری باشد. در ذیل به برخی از عوارض مصرف مواد مخدر برای جنین و نوزاد اشاره شده است.

  • کم خونی
  • کاهش وزن
  • زردی نوزاد
  • تاخیر تکاملی رشد
  • مرگ ناگهانی نوزاد
  • عفونت های ادراری
  • دیسترس تنفسی جنین

توجه داشته باشید که یکی از علل کاهش وزن نوزاد، مصرف سیگار است. اگر مادری سیگار کشیدن را ترک نکند، جنین در داخل رحم با محدودیت رشد روبرو خواهد شد. عوارض روانی که کودک در آینده درگیر آن خواهد بود نیز به علت اعتیاد مادر در دوران بارداری است. برخی از مادران درگیر وابستگی به داروهای اعتیاد آور هستند. داروهایی که احتمال سوءمصرف آنها بالاست و به هیچ وجه بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود. مصرف برخی از مسکن ها بصورت خودسرانه مانند اعتیاد به مرفین و امثالهم به شدت بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر گذار است.

وابستگی به داروهایی از دسته آمفتامین ها به شدت روی سلامت جنین تاثیر منفی دارد. اینگونه داروها در واقع یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی هستند که مصرف آنها باید تحت نظر پزشک باشد. مصرف آمفتامین ها در طولانی مدت باعث اعتیاد می شود. از عوارض وابستگی به این داروها می توان به بی خوابی، افسردگی های دراز مدت، کاهش غیر طبیعی وزن و اختلال در میل جنسی اشاره کرد.

باروهای اشتباه در مورد مصرف مواد مخدر در زنان

یکی از باورهای اشتباه درباره مصرف مواد مخدر برای خانم ها، تصور این است که برخی از مواد مخدر اعتیاد آور نیستند. یکی از این مواد مخدر گل یا ماری جوانا است. اعتیاد به ماری جوانا یا گل یکی از رایج ترین نوع اعتیاد در بین دختران است. اینکه در بین مصرف کنندگان اینگونه مواد مخدر، شایع شده است که گل یا علف اعتیاد آور نیست، یک تصور کاملاً غلط است. این باور امروزه بسیاری از دختران در سنین مختلف را در دام اعتیاد می کشاند. در بسیاری از موارد اعتیاد در بارداری رد پای مخدرهایی چون حشیش و ماری جوانا دیده می شود.

توجه داشته باشید که تاثیر مواد مخدر، خصوصاً مواد روان گردان و توهم زا، در دختران چندین برابر بیشتر از پسران است. این آمار در بین دخترانی که دارای اختلالات خلقی و روانی هستند، بیشتر از سایرین است. به همین تصمیم به ترک گل و ترک حشیش و هر مواد دیگری یکی از مهم ترین تصمیم ها است. تاثیر مواد مخدر بر روی زنان و دختران در زمان کوتاه تری اتفاق می افتد. همچنین تحقیقات نشان داده است که تمایل به مصرف مواد مخدر و روان گردان در دختران ۶ سال زودتر از پسران است. از طرفی دخترانی که دارای اختلالات روحی و روانی، مانند استرس و امثالهم، هستند ۴ برابر دیگران در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

توجه داشته باشید که بسیاری از باورهای اشتباه رایج در بین مصرف کنندگان مواد مخدر، از سوی پخش کنندگان این مواد و به منظور سود و فروش بیشتر رواج پیدا می کند. هیچکدام از آنها پایه و اساس علمی نداشته و با اهداف سودجویانه شایع می شود.

درمان اعتیاد و سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر متخصص روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم.

از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =