کلینیک ترک اعتیاد
اختلال مصرف غذای دوری جو یا محدودکننده چیست؟
19 اردیبهشت 1401
آگورافوبیا چیست؟
آگورافوبیا چیست؟
19 اردیبهشت 1401
نمایش همه
بدترین نوع اختلال شخصیت افراد معتاد

بدترین نوع اختلال شخصیت افراد معتاد

۰
(۰)

اختلال شخصیت نوعی آسیب و یا اختلال روانی بوده که رنج بردن از آن منجر به ایجاد اختلال در الگوی طبیعی رفتار، فکر و عملکرد فرد می‌شود. افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند در درک شرایط و افراد و موقعیت‌ها ناتوان هستند و همین مسئله سبب ایجاد مشکلات جدی در فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها و همچنین روابطشان با افراد مختلف می‌شود. افراد ممکن است بنابر دلایل مختلفی و تحت شرایط گوناگونی به اختلالات شخصیتی مبتلا شوند که یکی از این دلایل، اعتیاد فرد به مصرف انواع مواد مخدر، محرک و یا نوشیدنی‌های الکل‌دار است. اختلال روانی ناشی از مصرف مواد اعتیادزا یکی از عوامل بسیار مهمی است که سبب شده کلینیک‌ها و یا مراکز معتبر ترک اعتیاد در کنار بهره‌گیری از روش‌های دارویی و درمانی، از متدهای روان درمانی نیز برای کمک به بهبود افراد استفاده کنند.

اختلال شخصیت و ارتباط آن با اعتیاد

بر طبق مطالعات متعدد بالینی انجام شده می‌توان گفت رابطه معناداری بین اعتیاد افراد به مصرف انواع مخدر و محرک و همچنین ابتلای آن‌ها به اختلالات روانی گوناگونی همچون:

  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اسکیزوفرنی
  • پارانوئید و یا بد گمانی

وجود دارد. از این رو لازم است که در مراکز و کلینیک‌های ترک اعتیاد از مداخلات روانپزشکی ترک اعتیاد در کنار استفاده از متدهای دارویی برای درمان کامل و اصولی افراد استفاده شود.

اعتیاد به مخدرهای گوناگون چگونه منجر به اختلال شخصیت می‌شود؟

استفاده از مواد مخدر، مواد محرک و یا نوشیدنی‌های الکل‌دار منجر به بروز عوارض روانی متعددی در فرد می‌شود. از این رو فارغ از آنکه فرد به استفاده و یا مصرف از چه ماده و یا مواد اعتیادزایی اعتیاد دارد می‌توان گفت به احتمال زیاد با یک یا مجموعه‌ای از اختللات رفتاری و روانی مواجه خواهد شد. در این بین هرچه تاثیرات سوء و نامطلوب ماده مصرف شده توسط فرد بر روی سیستم عصبی مرکزی و محیطی و همچنین روان او بیشتر باشد، این احتمال بروز اختلالات روانی در بیمار نیز بیشتر خواهد شد.

مصرف الکل و اختلال شخصیت

بر طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده در حوزه اختلال شخصیت در افراد معتاد و به صورت خاص افرادی که نسبت به مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار اعتیاد دارند می‌توان گفت که چیزی نزدیک به ۶۳ درصد افرادی که از اختلال شخصیت مرزی یا BDP رنج می‌برند دارای سابقه سوء مصرف الکل هستند. چنین افرادی عموما از افسردگی رنج می‌برند و ممکن است در طول دوره بیماری خود به خودکشی نیز فکر کنند. گرایش به سمت رفتارهای اعتیادآوری همچون قمار و یا غذا خوردن بیش از حد نیز در چنین افرادی بیشتر دیده می‌شود که ترک الکل در این اشخاص بسیار حائز اهمیت است.

مصرف گل و اختلال شخصیت

افزایش تحریک پذیری در افراد و همچنین بالا بودن آمار ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات روانی همچون:

  • افسردگی
  • بیماری دو قطبی
  • توهمات احساسی
  • و …

تأثیر مصرف گل و ماری جوانا بر اختلال شخصیتدر بیمارانی که نسبت به مصرف ماری جوانا و یا گل اعتیاد دارند، گویای ارتباط بین مصرف این ماده و بروز اختلالات روانی گوناگون در افراد است. از دیگر آسیب‌های روانی که بر اثر استفاده از گل یا ماری جوانا ممکن است در فرد دیده شود می‌توان به کاهش اعتماد به نفس و یا انگیزه اشاره کرد. بنابراین برای درمان اختلال شخصیت بهتر است هر چه سریع تر جهت ترک اعتیاد خود به مرکز ترک گل مراجعه نمایید.

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت

بر طبق مطالعات آماری و بالینی انجام شده می‌توان گفت چیزی بین ۱۸ الی ۳۴ درصد افرادی که تحت درمان اعتیاد به مصرف کوکائین هستند به صورت همزمان از اختلال روانی شخصیت مرزی نیز رنج می‌برند. لازم به ذکر است که استفاده از این ماده اعتیادزا می‌تواند به صورت چشمگیری علائم ناشی از ابتلا به اختلال شخصیت مرزی در فرد (ترس و اضطراب و همچنین بروز رفتارهای پرخاشگرانه) را تشدید کند و به عبارت بهتر سبب وخیم‌تر شدن اوضاع شود.

مصرف هروئین و اختلال شخصیت

روان پریشی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی ناشی از مصرف هروئین بوده که فرد مبتلا به آن به نوعی عدم توانایی در درک و تشخیص محرک‌های بیرونی را تجربه می‌کند. اختلالی که در صورت شدت گرفتن می‌تواند منجر به ایجاد توهم یا هذیان گفتن در فرد شود. چنین افرادی عموما از توهم شنیداری که معمولا با شنیدن محتواهای تهدید آمیز و در برخی از موارد تحقیر آمیز همراه است رنج می‌برند. از دیگر مشکلاتی که ممکن است به واسطه استفاده از ماده‌ای همچون هروئین در فرد تشدید شود می‌توان به توهمات پارانوئیدی اشاره کرد. توهماتی که افکار بی پایه‌ای را در فرد ایجاد می‌کنند که اطرافیانش قصد کشتن، ترساندن و آسیب رساندن به او را دارند.

درمان اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد در کلینیک طلوع

وجود ارتباط معناداری بین آمار بالای ابتدا به انواع اختلالات روانی و مصرف کنندگان مواد اعتیادزا گویای آن است که باید به مداخلات روانپزشکی و یا روانشناسی در کنار استفاده از روش‌های درمانی در طول مسیر ترک اعتیاد در افراد، دقت ویژه‌ای شود. در چنین شرایطی، مراجعه به یک کلینیک و یا مرکز ترک اعتیاد معتبر، بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. کلینیکی که در کنار استفاده از درمان‌های دارویی مجموعه‌ای از خدمات روانشناسی ترک اعتیاد، روانپزشکی ترک اعتیاد و مشاوره‌ را به بیماران خود ارائه دهد. خدماتی که توسط تیم روان درمانی و یا روانشناسی با تجربه‌ای به مراجعین و بیماران این مراکز ارائه شود.

کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی طلوع، یکی از مراکز اختصاصی ترک اعتیاد در تهران بوده که به جنبه سلامت روانی افراد در مقوله اعتیاد، توجه ویژه‌ای دارد. از این رو تلاش می‌کند در کنار روش‌های دارویی طلایی و یا تضمینی ترک اعتیاد (روش‌هایی همچون کاشت کپسول نالتروکسان در بدن) از مداخلات روانپزشکی، شوک درمانی و همچنین نوروفیدبک و rtms در پروسه درمان افراد استفاده کند. لازم به ذکر است که مرکز درمان اعتیاد و روانپزشکی طلوع، دارای تاییدیه و همچنین مجوز از سوی سازمان بهداشت و درمان کشور است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =