برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین و اختلال اضطراب
5 مرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف همزمان هروئین و فنتانیل
5 مرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

۳
(۱)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اقدام برای بهبودی و ترک اعتیاد یک فرد، کار آسانی نیست، اما برای شروع روند بهبودی لازم است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش هایی آشنا کنیم که بتوانید به عزیزانتان کمک کنید اولین قدم را برای ترک اعتیاد بردارند و  در این مقاله به بررسی برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد خواهیم پرداخت.

کمک به یک دوست و یا یکی از عزیزانی که با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دست و پنجه نرم می کند، معمولا یک سفر طولانی، ناخوشایند و آزاردهنده است. در بعضی مواقع، ممکن است آنقدر طاقت فرسا باشد که رها کردن و نادیده گرفتن وضعیت فرد مبتلا به اعتیاد بهترین و آسان ترین راه حل به نظر خواهد رسید. با این حال، لاپوشانی و پنهان کردن این موضوع ممکن است برای شما، خانواده و فرد مبتلا به اعتیاد آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. هرچقدر هم که دردناک باشد، بسیار مهم است که مدت زمانی را برای تشویق فرد مبتلا به اعتیاد به منظور دریافت کمک مورد نیازش اختصاص دهید.

حتما مطالعه کنید: الکل

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

کمک به فردی که با اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند کار آسانی نیست و هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بوسیله آن بتوان فرد مبتلا به اعتیاد را وادار و یا تشویق به ترک مصرف کرد. با این وجود در اینجا چند نکته مهم در مورد نحوه کمک به یک فرد برای درمان اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد که برای شما بیان خواهیم کرد:

در مورد اعتیاد اطلاعات بیشتری کسب کنید

نتیجه افزایش دانش و آگاهی خود را خواهید دید. در صورتی که در مورد اعتیاد و علائم سوء مصرف مواد مخدر دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید، به راحتی می توانید علائمی که با آن مواجه خواهید شد را کاهش دهید. اعتیاد، بیماری پیچیده ای است. مشکلی نیست اگر همه چیز را درباره اعتیاد ندانید. با این وجود، وقت صرف کردن برای افزایش آگاهی در رابطه با بیماری عزیزانتان و نحوه تأثیر آن بر او، هم برای شما وهم برای فرد مبتلا به اعتیاد، بسیار مفید واقع خواهد شد. همچنین به شما کمک می کند تا نسبت به علائمی که عزیزانتان به کمک نیاز دارند آگاهی بیشتری داشته باشید.

حمایت خود را به آنها نشان دهید

افراد مبتلا به اعتیاد هرگز نمی توانند درک کنند که خانواده و دوستانشان چقدر آنها را دوست دارند. با فرد مبتلا به اعتیاد در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و منتظر نمانید که به ته خط برسند و سپس اقدام کنید. به آنها بگویید که تصمیم دارید در مسیر بهبودی از اعتیاد، آنها را مورد حمایت قرار دهید.

آنها را به دریافت راهنمایی تشویق کنید

همانند سایر بیماری ها، اعتیاد نیز هرچه سریعتر درمان شود، بهتر است.

با این وجود، اگر با انکار اعتیاد یا بهانه هایی از جانب آنها در عدم پیگیری به منظور درمان و ترک اعتیاد مواجه شدید، تعجب نکنید. نسبت به‌ اهمیت پیگیری آنها برای درمان اعتیاد پافشاری کنید، اما از ایجاد احساس گناه یا شرم در آنها نسبت به اعتیادشان خودداری کنید. گزینه دیگر این است که برای ترک اعتیاد فرد مبتلا، هرچه سریعتر اقدام کنید.

اگرچه انجام این کارها کمی دشوار است، اما اگر فرد مبتلا در منجلاب اعتیاد خود فرو رفته باشد، اقدام شما ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که فرد مبتلا به اعتیاد به آن نیاز دارد. برای کمک به این فرآیند، با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید.

ترک اعتیاد را به عنوان یک فرآیند در حال پیشرفت مورد حمایت قرار دهید

هنگامی که فرد مبتلا به اعتیاد تصمیم به درمان و ترک اعتیاد گرفت، بسیار مهم است که به او کمک کنید و حمایت خود را از او دریغ نکنید. حمایت خود را از مشارکت آنها در مراقبت های مداوم، جلسات درمانی و شرکت در گروه های پشتیبانی خانواده معتادان ادامه دهید. سیستم حمایتی مورد نیاز آنها باشید و به آنها نشان دهید که در تمامی مراحل بهبودی همراه آنها خواهید بود.

مراقب خودتان باشید

اگرچه ممکن است در ابتدا خودخواهانه به نظر برسد، اما بسیار مهم است که بتوانید در کنار آنها باشید و بهترین تصمیمات ممکن را برای آنها بگیرید. با خواب کافی، ورزش و تغذیه مناسب اطمینان حاصل کنید که نیازهای خود را تامین کنید. اگر متوجه شدید که به دلیل اعتیاد فرد مورد علاقه تان با مشکلات زیادی مواجه هستید، برای درخواست کمک از درمانگر هراس نداشته باشید.

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

هنگام صحبت با بیمار اعتیاد از گفتن چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

هنگامی که با فرد مبتلا به اعتیاد درباره اعتیاد او صحبت می کنیم، مواردی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، از جمله:

از دروغ گفتن یا بهانه تراشیدن به خاطر رفتار آنها اجتناب کنید

از موعظه کردن، سخنرانی کردن، تهدید کردن یا درس اخلاقی دادن اجتناب کنید

با لاپوشانی و سرپوش گذاشتن بر سوء مصرف آنها و یا دادن پول برای تهیه مواد مخدر، رفتار آنها را تقویت نکنید

اجتناب از ایجاد احساس گناه به خاطر اعتیاد آنها و یا اجتناب از پذیرفتن مسئولیت رفتار آنها اعتیاد آنها تقصیر شما نیست

از جاذبه های احساسی که ممکن است فرد احساس گناه کرده و اجبار به مصرف مواد مخدر را افزایش دهند، اجتناب کنید

از به عهده گرفتن مسئولیت های آنها اجتناب کنید، زیرا انجام این کار موجب می شود عواقب رفتارهای خود را مشاهده نکنند

از مشاجره با فرد مبتلا به اعتیاد در هنگام مصرف مواد مخدر، اجتناب کنید. در این مدت، فرد مبتلا به اعتیاد قادر به گفتگوی منطقی نخواهد بود و احتمالاً سخنان شما را نخواهد پذیرفت

اگر احساس می کنید یکی از عزیزان شما به سوء مصرف مواد مخدر مبتلا شده است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که او را تشویق کنید تا به دنبال درمان اعتیاد خود برود. محبت و حمایت خود را از او دریغ نکنید، اما همچنین بدانید که آنها به احتمال زیاد برای رفتارهای خود، بهانه های مختلفی می آورند. نسبت به تصمیمی که گرفته اید قاطع باشید، و آنها را برای درخواست کمک تشویق کنید. اگرچه انجام این کار آسان نیست، اما به آنها کمک کنید تا اولین و مهمترین قدم را در دستیابی به یک زندگی سالم، شاد و بدون مواد مخدر بردارند.

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

افزایش آگاهی در مورد اعتیاد به مواد مخدر

افراد به دلایل مختلف شروع به مصرف مواد مخدر می کنند. برخی از سر کنجکاوی مواد مخدر مصرف می کنند، برخی برای گذراندن اوقات خوش، برخی از افراد به دلیل ای که دوستانشان این کار را انجام می دهند به مصرف مواد مخدر روی می آورند. دلیل برخی از افراد برای مصرف مواد مخدر این است که، می گویند عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد و در نهایت یکی دیگر از دلایل مصرف مواد مخدر این است که درد های عاطفی را بی حس می کند و موارد دیگر مصرف مواد مخدر بطور خودکار منجر به سوء مصرف نمی شود و معمولا غیر ممکن است که لحظه ای را مشخص کنیم که مصرف مواد مخدر از حالت معمولی و عادی به یک مشکل پیچیده و غامض تبدیل شود.

معمولاً سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر، کمتر در مورد تعداد دفعات مصرف مواد است. در عوض، بیشتر در مورد دلایلی است که فرد به مواد مخدر روی می آورد و عواقب سوء مصرف آنها است. به عنوان مثال، اگر مصرف مواد مخدر در زندگی شما مشکلاتی از قبیل از دست دادن شغل یا تیره شدن روابط ایجاد کند، به احتمال زیاد در سوء مصرف مواد مخدر مشکلی دارید. هر کسی که مواد مخدر مصرف می کند لزوما مبتلا به اعتیاد نخواهد شد. احتمال مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عواملی که احتمال اعتیاد را افزایش می دهند عبارتند از:

روش مصرف (تزریق یا کشیدن سیگار دارو ممکن است احتمال اعتیاد را افزایش دهد)

سوء مصرف، نادیده گرفتن یا سایر تجربیات آسیب زا

اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی

مصرف زودهنگام مواد مخدر

سابقه خانوادگی اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد

برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد

علائم سوء مصرف مواد مخدر

علائم بسیاری (اعم از جسمی و رفتاری) وجود دارد که نشان دهنده سوء مصرف مواد مخدر است. هر یک از مواد مخدر علاٸم منحصر به فرد خود را دارد و علائم سوء مصرف از ماده ای به ماده ای دیگر متفاوت است. با این وجود، برخی از علائم عمومی که نشان دهنده اعتیاد فرد به مواد مخدر است، عبارتند از:

نوسانات خلقی

کمبود انرژی یا انگیزه

تغییر ناگهانی در رفتار

ایجاد تغییر در الگوی خواب

چشم های قرمز یا بی حالت

آبریزش بینی یا گرفتگی بینی

مشکلات در مدرسه یا محل کار

بی توجهی نسبت به بهداشت شخصی

انزواطلبی و کناره گیری از اعضای خانواده

درخواست ناگهانی برای پول یا تغییرات در عادت های خرج کردن پول

از دست دادن علاقه به سرگرمی ها، ورزش ها و سایر فعالیت های مورد علاقه

سخن پایانی

اعتیاد فرایندی پیچیده است و ترک اعتیاد نیازمند برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد می باشد تا بتوانیم به بیماران کمک کنیم تا با آرامش خاطر اقدام به بستری و ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران نمایند. بطور کلی در این مقاله به بررسی برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد پرداختیم اما نکته ای که باید در این خصوص بدانید این است که درمان اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =