ریتالین چیست؟
کلونازپام چیست؟
17 دی 1399

ب۲ چیست؟

ب۲ یا بوپرنورفین مخدری نیمه صنعتی مشتق شده از تبائین است که تبائین خود از خشخاش بدست می آید و مسکن قوی و ضد دردی است که متاسفانه در برخی از مراکز ترک اعتیاد از آن برای درمان اعتیاد استفاده می شود اما در این خصوص باید بدانید که ب۲ بسیار اعتیاد آور است و هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن می تواند باعث اعتیاد و وابستگی مصرف کننده شود.

بوپرنوفین کاربرد پزشکی دارد و ممکن است توسط پزشک به منظور کنترل درد تجویز شود به همین جهت ضروری است در بازه ی زمانی تجویزی نکات متعددی را رعایت نمایید چرا که مصرف غیراصولی این شبه مخدر می تواند عوارض مخربی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

مرکز ترک اعتیاد

بوپرنورفین

نکاتی در خصوص این شبه مخدر

از هرگونه افزایش دوز و مدت مصرف بیش از دستور پزشک خودداری نمایید

حل کردن ب۲ در آب یا تزریق آن می تواند باعث مرگ مصرف کننده شود

هیچ گاه به دلیل فراموش یک وعده مصرف، دوز مصرفی وعده بعدی را افزایش ندهید

عوارض ب۲

عوارض مصرف ب۲

مصرف خارج از دستور پزشک بوپرنورفین می تواند عوارض شدید و جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کننده داشته باشد که در ادامه به معرفی عوارض مصرف این شبه مخدر می پردازیم:

اختلال در بینایی و تاری دید

مشکلات و بیماری های تنفسی

تورم صورت، لب ها، زبان و گلو

اما همانطور که گفتیم اینها تنها بخشی از عوارض مصرف ب۲ می باشند و مصرف این شبه مخدر طیف گسترده تری از بیماری ها را در بر می گیرد به همین در صورت مصرف بهتر است هرچه زودتر اقدام به ترک و درمان اعتیاد خود کنید. از دیگر نکاتی که در خصوص عوارض مصرف بوپرنورفین بدانید این است که بعد از اثرات مصرف آن بعد از یک دوز مشخص ثابت است و دیگر باعث کسب لذت و احساس نشئگی در مصرف کننده نخواهد شد.

علائم اعتیاد به ب۲

وابستگی و اعتیاد به قرص ب۲ با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم به مصرف کنندگان و نزدیکان آنها در درک اعتیاد و وابستگی کمک می کند تا زودتر اقدام به درمان و ترک ب۲ کنند.

علائم وابستگی و اعتیاد به قرص ب۲ عبارتند از:

مصرف خارج از نوبت مشخص شده توسط پزشک

مصرف بیش تر از دوز تجویزی پزشک در دوره طولانی تر

موارد احتیاط و تداخل دارویی

بطور کلی مصرف ب۲ با داروها یا قرص های خواب آور ممنوع می باشد که مهمترین این خواب آورها عبارتند از:

داروهای ضد درد

داروهای سرماخوردگی

مصرف بوپرنورفین در زمان بارداری و شیردهی

مصرف این شبه مخدر در زمان بارداری عوارض جبران ناپذیری بر سلامت جنین خواهد داشت که از اصلی ترین آنها می توانیم به اعتیاد و به بروز علائم محرومیت و ترک در نوزاد اشاره کنیم. بنابراین بهتر است درصورت مصرف این شبه مخدر قبل از بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی ب۲

تداخلات دارویی قرص ب۲

همانطور که پیش تر گفتیم بوپرنورفین تداخلات دارویی بسیاری دارد و عدم رعایت تداخل دارویی آن می تواند بسیار مرگ بار باشد، برخی از تداخلات دارویی ب۲ عبارتند از:

مصرف همزمان این دارو با باربیتورات های بیهوش کننده همچون تیوپنتال باعث اثرات اضافی تنفسی و آپنه می شوند

مصرف همزمان با داروهای بیهوشی عمومی موجب ضعف شدید سیستم گردش خون و بیماری های قلبی و عروقی می شود

تفاوت ب۲ با سایر مخدرها

یکی از اصلی ترین تفاوت های ب۲ با سایر مخدرها در میزان عوارض مصرف آن است. در تمامی مخدرها با افزایش دوز مصرفی شدت عوارض نیز افزایش پیدا می کند اما ب۲ بعد از مصرف یک دوز مشخص که به آن سقف یا کفه مصرف می گویند با افزایش دوز مصرفی شدت عوارض و اثرات تغییری نمی کند.

مرکز ترک اعتیاد

بهترین روش ترک ب۲

از آنجایی که وابستگی و اعتیاد به ب۲ روانی و جسمانی است ترک آن باید برنامه کاملی از روان درمانی و درمان جسمانی داشته باشد به همین منظور بهترین روش ترک ب۲، ترک بستری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد، درمانگران با تجربه با پرستاری شبانه روزی می باشد تا بیماران به کمک درمانگران و تیم روانشناسی به اصلاح ساختارهای ذهنی خود بپردازند درمان وابستگی روانی خود بپردازند.

1. متینی گفت:

سلام دوستان خسته نباشین بنده دیروز چن تا ب۲ مصرف کردم خواستم بدونم میشه امروز متادون بخورم به نظرتون تداخل یا مشکلی پیش نمیاد که حالم خیلی بد بشه؟؟؟

• علی گفت:

خب دیوانه چرا میخای متادون بخوری؟دندونارو از ریشه خراب میکنه معدتو سوراخ میکنه نکن اینکارو با خودت و همچنین زندگیت بخاطر خودتم ک نه بخاطر پدر و خصوصا مادرت مواد رو بزار کنار…

• شهاب گفت:

ب۲ من رو دادن که ترک کنم. تمام عوارض رو گرفتم. و ترک ب۲. خودش. زمانش بیشتر از مواد هست.

اصلا توصیه نمیکنم. من توی دام این قرص مزخرف افتادم.
      خواهش میکنم مصرف نکنید.

روان و اعصاب و مغز شما رو پوک میکنه.
      عوارضش الان همراهم هست با اینکه از شرش تموم شدم.

• مریم گفت:

سلام ببخشید میشه بگین چطور تونستین تمومش کنین؟ من تقریبا به یک چهارم رسوندم ولی همین لعنتی رو نمیتونم بذارم کنار،خواهش میکنم راهنماییم کنید