تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده

مصرف هروئین و خارش بدن
مصرف هروئین و خارش بدن
20 مرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف کوکائین و سرگیجه
20 مرداد 1400
نمایش همه
تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده
۵
(۳)

کوکائین محرکی اعتیاد آور است که توانایی آسیب رساندن به سیستم قلبی عروقی و تنفسی را دارد و منجر به پیامدهایی چون حمله قلبی و ذات الریه خواهد شد. افرادی که تصمیم به ترک کوکائین می گیرند اغلب تحت تاثیر پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر قرار می گیرند، از جمله مشکلات حقوقی، فشارهای مالی و مشکلات بهداشتی. با مصرف کوکائین، پیامدهای مرتبط با سلامتی، به ویژه با سوء مصرف طولانی مدت این دارو، ممکن است شدید و حتی کشنده باشد و در این مقاله از مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده خواهیم پرداخت.

ترک کوکائین، از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد که کلیه خدمات درمانی در این کلینیک ترک اعتیاد، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران امکان درمان وابستگی روانی و جسمانی را می دهد.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

اگر به اعتیاد به کوکائین مبتلا شده اید، تصور اینکه بتوانید مصرف این ماده مخدر را ترک کرده و زندگی آرام و بدون مصرف کوکاٸین را سپری کنید دشوار است. آشنایی با مشکلات مربوط به سلامتی که در اثر مصرف مداوم کوکائین به وجود می آید، ممکن است شما را به سمت معالجه سوق دهد و اولین قدم خود را در مسیر بهبودی بردارید.

زمانی که این محرک وارد مغز و جریان خون می شود، باعث بوجود آمدن یک سری واکنش های شیمیایی می شود که احساس سرخوشی را ایجاد می کند. مدارهایی که به طور معمول باعث تنظیم احساسات می شوند، بیش از حد افزایش یافته و سیگنال هایی که به طور معمول ارسال می کنند، تقویت می شوند.

برای دریافت خدمات ترک هروئین وارد صفحه مرکز ترک هروئین شوید

طبق اعلام موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، سوء مصرف طولانی مدت کوکائین ممکن است باعث “از کار افتادن” برخی از این مدارها شود و به طور قابل توجهی اثربخشی آنها را کاهش دهد. مصرف این محرک باعث هجوم دوپامین (یک ماده شیمیایی مغز مرتبط با لذت) می شود اما به مرور زمان، تحمل بدن نسبت به آن افزایش می یابد و برای رسیدن به همان میزان احساس لذت، به مقدار بیشتری از این ماده محرک نیاز دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

با مصرف مداوم کوکائین، حساسیت مغز نسبت به دوپامین کمتر خواهد شد و اگر فرد مصرف خود را متوقف کند و یا میزان دوز مصرفی خود را افزایش ندهد، ممکن است اثرات منفی روانی مانند افسردگی را تجربه کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد کوکائین عوارض جانبی جدی ایجاد خواهد کرد و ممکن است منجر به علائم روان پریشی مانند توهم یا پارانویای شدید شود.

تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده

برای دریافت خدمات ترک حشیش وارد صفحه مرکز ترک حشیش شوید

تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده

طبق موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مصرف کوکائین در طولانی مدت اثرات منفی مختلفی بر سلامتی خواهد گذاشت. مشکلاتی که در بین مصرف کنندگان  بروز خواهد کرد شامل موارد زیر است:

سوء تغذیه

اوردوز که منجر به مرگ شود

ذات الریه

پوسیدگی روده

بیماری پارکینسون

عفونت های پوستی

تشنج

حمله قلبی یا سکته

مشکلات تنفسی

افزایش دمای بدن

فشار خون بالا

تحقیقات مختلف، پیامدهای احتمالی سلامت جسمی را با جزئیات بیشتری شرح داده اند که در ادامه به بررسی تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده خواهیم پرداخت.

برای دریافت خدمات ترک گل وارد صفحه مرکز ترک گل شوید

پیر شدن مغز

تاثیراتی که مصرف کوکائین روی مغز می گذارد، با افسردگی و پارانویا پایان نمی یابد. این ماده مخدر همچنین ممکن است ساختار مغز را تحت تأثیر قرار داده و با بالا رفتن سن، روند طبیعی مغز را تقلید کند.

برخی افراد با افزایش سن، نوعی بافت در مغز (که به عنوان ماده خاکستری شناخته می شود) از بین می رفت. با از دست دادن این نوع بافت، ممکن است تغییرات ذهنی مختلفی مرتبط با سن ایجاد شود، از جمله گیجی ناشی از مصرف کوکائین و از دست دادن حافظه کوتاه مدت.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی ترک اعتیاد

در تحقیقاتی که در کمبریج انجام شده است، محققان دریافتند کسانی که به سوء مصرف کوکائین مبتلا بودند، ماده خاکستری مغز خود را با سرعتی دو برابر مقدار مشاهده شده در افراد سالم که کوکائین مصرف نمی کردند، از دست می دادند. این یعنی، افرادی که به مدت طولانی از این محرک مصرف می کنند خیلی زودتر از موعد، با مشکلات شناختی دست و پنجه نرم خواهند کرد. در نتیجه، کار کردن، تربیت کودکان یا رسیدگی به مشکلات زندگی روزمره به چالشی بزرگ برای آنها تبدیل خواهد شد.

آسیب رسیدن به عروق خونی

اگرچه ممکن است تغییرات بوجود آمده در مغز به راحتی قابل تشخیص باشد، برخی از انواع آسیب های ناشی از مصرف این محرک ممکن است از دید بسیاری از افراد پنهان بماند و در اعضا حیاتی و مدارهای ضروری بدن مخفی شود. بسیاری از این تغییرات به سیستم قلبی عروقی مرتبط می شود.

برای دریافت خدمات ترک داروی ضد افسردگی وارد صفحه مرکز ترک داروی ضد افسردگی شوید

شبکه عروق خونی بدن که همگی با عملکرد قلب از طریق مایعات تأمین می شوند، سلول ها را با عناصر و مایعات مورد نیاز برای زنده ماندن تغذیه می کنند. همچنین هر ضربان قلب به دور کردن فرآورده های فرعی کمک می کند، بنابراین سلول ها ممکن است چیزهایی را که برای عملکرد خود به آنها نیاز ندارند، از بین ببرند. مصرف کوکائین باعث از بین رفتن این روند خواهد شد. طبق تحقیقات، حتی در میان بزرگسالان جوان سالم، دوزهای پایین این ماده محرک، رگ های خونی را منقبض خواهد کرد.

قلب ممکن است هنوز با سرعت طبیعی به تپش خود ادامه دهد، اما در برابر مقاومت زیاد کار می کند. این بدان معنی است که خون می تواند شروع به متمرکز شدن در بدن کند که منجر به لخته شدن آن خواهد شد و یا به این معنی باشد که سلول ها قادر به دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود نیستند و نمی توانند مواد زاٸدی که به آنها نیاز ندارند را دفع کنند. در نتیجه، سلول ها به مرور زمان از بین خواهند رفت.

گاهی این مشکلات، با درد همراه است. فردی که این ماده مخدر را مصرف می کند ممکن است احساس مور مور در قفسه سینه و یا احساس سوزش در نوک انگشتان خود کند، اما گاهی اوقات ممکن است این آسیب بدون هیچ گونه دردی اتفاق بیفتد.

تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده

تغییرات دمای بدن

در دهه ۱۹۹۰، مطالعات مختلفی برای پی بردن به ارتباط بین مصرف کوکائین و دمای بدن، روی موش ها انجام شد. آنها به دنبال شواهدی از آسیب هایی بودند که با مصرف این محرک ممکن بود به آنها وارد شود. یافته های آنها نشان داد که مصرف کوکائین به بدن آنها آسیب خواهد رساند و زندگی مصرف کننده را در معرض خطر قرار خواهد داد. به عنوان مثال، در یکی از مطالعاتی که منتشر شد، محققان به موش ها کوکائین تزریق کردند و آنها را روی تردمیل قرار دادند. چند موش دیگر را نیز روی تردمیل گذاشتند اما به آنها تزریق نکردند. در پایان این جلسه ورزش، محققان دریافتند که دمای بدن موش هایی که کوکائین به آنها تزریق شده بود، بسیار بالاتر از موش هایی بود که کوکائین به آنها تزریق نشده بود.

برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی ترک اعتیاد وارد صفحه پزشک ترک اعتیاد شوید

اگرچه ممکن است افراد زمانی که سرخوشی ناشی از مصرف کوکائین را تجربه می کنند، از تردمیل استفاده نکنند، اما ممکن است به کارهای سخت دیگری مشغول شوند. این فعالیت ها می تواند منجر به افزایش قابل توجه دمای بدن شود و منجر به عوارض جدی مرتبط با سلامتی فرد شود.

مشکلات دستگاه گوارش

یکی دیگر از مشکلات پنهان سوء مصرف کوکائین به دستگاه گوارش مربوط می شود.

سیستم گوارشی به بدن کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی جذب کند و هر چیزی را که بدن برای حفظ بقاء خود به آن نیاز ندارد، دفع کند. دستگاه گوارش، سیستم بسیار پیچیده ای است و به شدت به جریان خون بستگی دارد. به دلیل این که مصرف این محرک باعث ایجاد اختلال در سیستم قلبی عروقی می شود، در روده نیز پیامدهای چندگانه ای را ایجاد خواهد کرد. سیستم گوارشی دارای جریان خون لازم برای بقاء و سالم ماندن نیست و اندام ها شروع به تجزیه آن می کنند. طبق مقاله ای که در یک مجله بین المللی داروسازی و درمانی بالینی منتشر شد، مشکلات گوارشی از قبیل انسداد روده در افراد مبتلا به اعتیاد، امری طبیعی و عادی است.

جهت دریافت خدمات ترک اعتیاد بانوان وارد صفحه مرکز ترک اعتیاد زنان شوید

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است قانقاریا (فساد عضو بر اثر نرسیدن خون) را تجربه کنند که ناشی از کاهش جریان خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. موارد ذکر شده، مشکلات بسیار مهم و تهدید کننده زندگی فرد هستند که معمولا به جراحی فوری نیاز دارند.

تغییرات در چربی بدن

اگرچه مشکلات دستگاه گوارش ممکن است باعث کاهش وزن شود (به خصوص اگر این مشکلات بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی و قند مواد غذایی تاثیر بگذارد)، اما بر اساس یافته های محققان دانشگاه کمبریج، به نظر می رسد مصرف کوکائین همچنین توانایی تغییر در روش هضم غذا و ذخیره آن برای بعد را دارد.

مدت هاست که فرض بر این است افرادی که کوکائین مصرف می کنند به سادگی غذای کافی برای تغذیه بدن خود مصرف نمی کنند و در نتیجه، آنها به طور قابل توجهی لاغر می شوند. محققان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند افرادی که اقدام به  سوء مصرف این محرک می کنند در واقع باید وزن بسیار بالاتری داشته باشند، زیرا اگرچه تحت تأثیر مصرف کوکائین قرار می گیرند تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری در آنها افزایش می یابد، اما به نظر نمی رسد بدن آنها غذا را به گونه ای صحیح پردازش کند و در نتیجه لاغر و لاغرتر می شوند.

در فرهنگ بسیاری از کشورها گرایش به لاغری و لاغر ماندن رواج زیادی دارد. لاغر شدن و لاغر ماندن هدفی است که مردم برخی از کشورها برای رسیدن به آن تلاش فراوانی می کنند، اما وزن بسیار کم بدن ممکن است پیام های ناخوشایند و ناخواسته فراوانی به همراه داشته باشد.

برای دریافت خدمات ترک الکل وارد صفحه مرکز ترک الکل شوید

به عنوان مثال ممکن است بارداری را دشوار تر کند و کسانی که به طور نگران کننده ای لاغر هستند گاهی اوقات پس از کاهش جزئی وزن با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می کنند. کاهش شدید وزن همچنین ممکن است بر قلب، کبد و کلیه ها تاثیر بگذارد. برای برخی، این مسٸله ممکن است بسیار خطرناک باشد.

سوء مصرف کوکائین تا چه اندازه رواج دارد؟

سوء مصرف کوکائین تا چه اندازه رواج دارد؟

اداره سوء مصرف مواد و خدمات بهداشت روان اطلاعاتی در مورد رواج سوء مصرف کوکائین ارائه داده است.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی ترک اعتیاد

طبق جدیدترین اطلاعات، ۲٫۰٪ از جمعیت ۱۲ سال به بالا در سال ۲۰۱۸  مصرف کرده اند. رواج سوء مصرف این محرک در بین افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله بیشتر بوده است، ۵٫۸٪ از این گروه سنی در سال ۲۰۱۸ کوکائین مصرف کرده اند. این افراد ۲۶ سال به بالا، ۱٫۶٪ در سال ۲۰۱۸  از این محرک مصرف کرده اند. رواج سوء مصرف کوکائین در میان آمریکایی های ۱۲ سال به بالا از سال ۲۰۰۲ نسبتاً ثابت مانده است، فقط نوسانات جزئی در میزان مصرف وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده پرداختیم. واضح است که مصرف طولانی مدت کوکائین به ارگان های حیاتی بدن آسیب خواهد رساند. هر آسیبی که به اعضای بدن شما وارد شود، ممکن است تهدیدی برای سلامتی شما به شمار رود. خوشبختانه شما می توانید از اعتیاد به این محرک بهبودی یابید. از طریق یک برنامه درمانی جامع، می توانید به راحتی محرک هایی که به نظر می رسد شما را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد، تحت کنترل قرار دهید و همچنین می توانید نحوه تمرکز بر روی منابع لذتی که هیچ گونه ارتباطی با مواد مخدر ندارند را بیاموزید. می توانید با افرادی که این ماده محرک را مصرف می کنند ارتباط برقرار کنید و از قدرت کسانی که بهبود یافته اند استفاده کنید. همچنین می توانید برای بهبود سلامت جسمی خود با یک تیم پزشکی مشورت کنید، در این صورت می توانید یک بار دیگر با ترک کوکائین، احساس قدرت کنید.

ترک کوکائین، یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد و کلیه برنامه درمانی در این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد تا بیماران این امکان را داشته باشند تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

سوالات متداول

اثرات کوتاه مدت مصرف کوکائین چیست؟
اثرات کوتاه مدت مصرف کوکائین ممکن است شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم، کاهش اشتها و احساس سرخوشی باشد. علاوه بر این، کاربران ممکن است اضطراب، بی قراری و تحریک پذیری را تجربه کنند.
اثرات طولانی مدت مصرف کوکائین چیست؟
اثرات طولانی مدت مصرف کوکائین ممکن است شامل آسیب به قلب، ریه ها و سایر اندام ها و همچنین مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و روان پریشی باشد. مصرف مزمن کوکائین همچنین می تواند منجر به اعتیاد شود که می تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت و رفاه کلی داشته باشد.
مصرف کوکائین چگونه می تواند برای قلب مضر باشد؟
مصرف کوکائین می تواند با انقباض عروق خونی و افزایش ضربان قلب و فشار خون باعث آسیب به قلب شود. این می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.
آیا مصرف کوکائین می تواند باعث مشکلات تنفسی شود؟
بله، مصرف کوکائین می تواند باعث مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه شود. در برخی موارد، مصرف مزمن کوکائین می تواند منجر به آسیب ریه و سایر مشکلات تنفسی شود.

آیا مصرف طولانی مدت کوکائین می تواند منجر به آسیب دائمی شود؟
بله، مصرف طولانی مدت کوکائین می تواند منجر به آسیب دائمی به قلب، ریه ها و سایر اندام ها و همچنین مشکلات سلامت روان شود. علاوه بر این، مصرف مزمن کوکائین می تواند منجر به اعتیاد شود که می تواند اثرات منفی طولانی مدت بر سلامت و رفاه کلی داشته باشد.

    به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

    روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

    میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

    رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده + پنج =