برای ترک بیماران مبتلا به اعتیاد به چه مراکزی باید مراجعه کرد؟

کلینیک ترک اعتیاد
چالش‌ های درمان اعتیاد در ایران و فرمول‌ هایى طلایى براى نجات
21 شهریور 1399
کلینیک ترک اعتیاد
همه آنچه درباره مراکز ترک اعتیاد باید بدانید
21 شهریور 1399
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد
۳٫۶
(۵)

هم جواری با کشور افغانستان بعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر، کمبود مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه اعتیاد و برخی عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر شرایط امروز کشور، زمینه را برای گسترش وابستگی به سوء مصرف مواد مخدر در سطح کشور فراهم کرده است.

رشد معضل اعتیاد در جامعه بعنوان یک پدیده پیچیده و تهدید کننده و یک بیماری چندوجهی میتواند مشکلات زیادی را برای امنیت، آرامش، ارزش های اخلاقی و بویژه سلامت روحی و جسمی جامعه ایجاد کند. در کشور ما نیز با گذشت زمان اقدامات و روش های مختلفی را برای پیشگیری از شیوع آن انجام داده اند. که تاسیس مراکز درمان و ترک اعتیاد یکی از اقدامات موثر انجام شده در طول این سال ها است.

دکتر مسعود جوادی یکی از مدیران سابق حوزه درمان و موسس یکی از مراکز تخصصی روانپزشکی و ترک اعتیاد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا درخصوص مراکز درمان و ترک اعتیاد گفت:

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان های مرتبط با حوزه اعتیاد از قبیل سازمان بهزیستی، شهرداری، موسسات خیریه و سازمان مبارزه با مواد مخدر و اجرای برنامه های مختلف کاربردی توانسته است با همه کاستی ها و مشکلات موجود اقدامات موثری را برای کاهش، پیشگیری و درمان اعتیاد بردارد. که ایجاد مراکز درمان سوء مصرف مواد بعنوان یک راهکار عملی و موثر در حال اجرا است.

دکتر جوادی اظهار داشت:

مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر بطور کل به دو بخش سرپایی و بستری تقسیم می شوند. که پایه درمان در مراکز سرپایی بر روی تغییر مصرف و جایگزینی شربت ها و قرص های مورد تائید وزارت بهداشت است. و در مرکز ترک اعتیاد بستری به دلیل حضور پزشکان متخصص و بهره گیری از تجهیزات و تحقیقات نوین، روند درمان با پیچیدگی های متفاوتی همراه است.

وی افزود: از نگاه حوزه سلامت، اعتیاد یک بیماری است که علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی، روانی و اجتماعی برای فرد ایجاد می کند. به همین دلیل برای درمان افراد معتاد نیاز است مراکزی با حضور کادر درمانی مجرب و حرفه ای فعال باشد. تا اقدامات لازم برای پیشگیری از عود بیماری انجام شود.

این موسس مرکز ترک اعتیاد، بخش خصوصی و دولتی را مکمل یکدیگر خواند و گفت: مراکز ترک اعتیاد با روش های متفاوتی از سال های گذشته توسط بخش دولتی و خصوصی با سطح امکانات متفاوت تاسیس شده اند. در سال های گذشته بهره گیری از مددکاران و پزشکان بصورت دوره یی انجام می شد. و در مراکزی نیز از حضور افراد پاک شده بعنوان بازوی پرقدرت در درمان معتادان استفاده می شد. در حال حاضر مراکز درمانی با ساختار گذشته که بعنوان مراکز بازپروی و کمپ های ترک اعتیاد شناخته می شوند هنوز با همان ساختار فعال هستند. ولی مراکز درمان تحت نظر وزارت بهداشت توسط کادر درمانی اداره می شوند.

وی افزود: در بخش خصوصی بدلیل بیماران محدودتر هزینه های بیشتر و در بخش دولتی بدلیل بیماران بیشتر، هزینه ها کمتر است. اما بطور کل برای درمان این بیماری عامل بسیار مهم خصوصیات فردی بیمار است. زیرا اراده و باور ترک اعتیاد، از پول و امکانات مهم تر است. به همین دلیل فرد بیمار، خانواده ها و درمانگران در ابتدا باید تشخیص دهند که فرد در چه مرحله یی قرار دارد. اگر فردی چندین سال است که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند و از نظر روحی دیگر توان ترک ندارد حتما نیازمند خدمات و روش های علمی تری است.

دکتر جوادی با تاکید بر اینکه باید علمی تر حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امروز با پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی و همچنین رشد مواد مخدر صنعتی می طلبد تغییرات جدید در ساختار مراکز درمانی ترک اعتیاد داشته باشیم. در بخش دولتی تمرکز بر روی تحقیقات علمی و ساماندهی و اصلاح فرایندها در مراکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد است. در بخش خصوصی نیز در حال حاضر تعداد محدودی مرکز تخصصی روانپزشکی و ترک اعتیاد تاسیس شده است که با حضور پزشکان متخصص و کادر درمانی مجرب در حال ارائه خدمات درمانی با جدیدترین روش های درمانی روز دنیا هستند.

وی به خانواده ها در انتخاب نوع مرکز درمانی و روش درمان یادآور شد: با آشکار شدن علائم اعتیاد برای خانواده و قبول فرد بیمار به این مساله، مراجعه به مراکز سرپایی و تلاش برای کاهش، جایگزین کردن مواد مخدر جدید و یا ترک اجباری در کمپ ها بعنوان راه های شناخته شده و کم هزینه معرفی می شود. ولی برای بیمارانی که اعتیاد تبدیل به یک بیماری مزمن شده است یقینا می بایست به مراکز بستری که از روش های نوین استفاده می کنند، مراجعه کنند.

این موسس مرکز تخصصی ترک اعتیاد، حضور پزشکان متخصص و مجرب در زمینه های روانشناسی، روانپزشکی، مغز و اعصاب، اعتیاد و مشاوره، حضور کادر پرستاری و مددکاری دوره دیده، بهره گیری از روش های سم زدائی، خدمات روانپزشکی، بهره گیری از روش های درمان روان شناختی، اقدامات لازم برای پیشگیری از عود بیماری بعد از درمان، رعایت استانداردهای فضا و تجهیزات درمانی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، وجود امکانات رفاهی، آموزشی و خدمات هتلینگ از قبیل کتابخانه، کلاس های آموزشی خانواده، داروخانه، وسایل ورزشی، امکانات مولتی مدیا و آموزش های تصویری و ویدئویی را از جمله نکات مهم در انتخاب مراکز بستری عنوان کرد.

دکتر جوادی در خاتمه با اشاره به تاثیر منفی اعتیاد بر روند توسعه پایدار هر کشور، خاطرنشان کرد: علل خانوادگی و اجتماعی از مهمترین دلایل ابتلا و گسترش اعتیاد در جوامع است. والدین بعنوان مسئولان حفظ خانواده و مدیران کشوری بعنوان مسئولان حفظ جامعه می بایست برای کنترل این پدیده خطرناک که تاثیر عمیقی بر فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد هر خانواده و کشوری دارد، چاره اندیشی و توجه لازم را داشته باشند.

درمان اعتیاد و سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر متخصص روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۶ / ۵٫ شمارش آرا: ۵

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سیزده =