۴٫۴
(۹)

ترک قرص اعصاب یکی از بزرگترین معضلات افرادی است که به منظور تسکین مشکلات اعصاب و روان به مدت طولانی از قرص اعصاب استفاده کرده اند و به اثرات آن معتاد شده اند. قرص های اعصاب با ایجاد تغییر در عملکرد هورمون های مغز، سبب تعدیل عواطف و احساسات بیمار می شوند. این داروها سبب ایجاد احساس سرخوشی، میل شدید به ادامه مصرف دارو و نیاز به افزایش مقدار مصرف شده برای رسیدن به همان اثر قبلی می شود. به همین دلیل توقف ناگهانی یا کاهش مصرف قرص اعصاب، سبب بروز علایم سندرم ترک داروی اعصاب یا عود بیماری می شود. در ادامه در مطلبی از کلینیک ترک اعتیاد با انواع داروهای اعتیادآور اعصاب و روش های درمان وابستگی به داروهای اعصاب آشنا خواهید شد:

آشنایی با انواع قرص اعصاب

انواع مختلفی از داروهای شیمیایی برای درمان بیماری های عصبی و روانی تجویز می شوند که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای تثبیت کننده خلق و خو
  • داروهای محرک

مصرف داروهای فوق به دلیل خواص اعتیادآور باید با زیر نظر روانپزشک ترک اعتیاد انجام شود تا علایم فرد از نظر اعتیاد و وابستگی به دارو به صورت منظم ارزیابی شود. در ادامه با رایج ترین داروهای اعصاب و خواص اعتیاد آوری آنها آشنا خواهید شد.

داروهای موثر برای درمان افسردگی

داروهای قرص اعصاب

معمولا پزشکان برای درمان اختلال افسردگی از داروهای زیر استفاده می کنند:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام
  • مهارکننده های انتخابی سروتونین و نوراپی نفرین مانند دسوونلافاکسین
  • داروهای سروتونرژیک جدید ویلازودون
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قدیمی، مانند آمی تریپتیلین
  • داروهایی که تصور می شود عمدتاً بر دوپامین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارند مانند بوپروپیون
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید
  • داروهای ضد افسردگی چهار حلقه ای که نورآدرنرژیک و ضد افسردگی سروتونرژیک اختصاصی میرتازاپین
بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

آیا داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور هستند؟

پزشکان بر این باورند که استفاده از داروهای ضد افسردگی معمولا اعتیادآور نیست اما سبب ایجاد احساس وابستگی جسمانی و روانی شدیدی درمصرف کنندگان می شوند.

اگر تصمیم به قطع مصرف داروهای ضد افسردگی خود دارید، لازم است که این کار زیر نظر پزشک و در کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد انجام شود.

 مراحل ترک اعتیاد به قرص ضد افسردگی باید به صورت تدریجی و طی چند هفته انجام شود در غیر این صورت بیمار با علایم ترک، افزایش خطر عود افسردگی و احتمال خودکشی روبرو خواهد شد.

داروهای موثر برای درمان اختلالات اضطرابی

معمولا داروهای ضد افسردگی  برای درمان انواع اختلالات اضطرابی نیز موثر هستند. سایر داروهای ضد اضطراب عبارتند از بنزودیازپین ها، مانند آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (والیوم) و لورازپام (آتیوان).

برخی از داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین  یا پره گابالین نیز برای درمان انواع خاصی از اضطراب استفاده می شوند.

آیا داروهای ضد اضطراب اعتیادآور هستند؟

آیا داروهای اعصباب اعیتاد آورند؟

 مصرف طولانی مدت این داروها با خطر اعتیاد همراه است، بنابراین لازم است این داروها زیر نظر روانپزشک مورد استفاده قرار گیرد. عوارض جانبی احتمالی مصرف داروهای ضد اضطراب شامل خواب آلودگی، تمرکز ضعیف و تحریک پذیری است.

عملکرد این داروها مانند مواد مخدر و ماری جوانا است و باعث بروز تعییرات نامطلوبی بر ساختار مغز می شود و نهایتا منجر به وابستگی مصرف کننده خواهد شد.

داروهای موثر برای درمان اختلالات روان پریشی

روان پریشی نوعی اختلال روانی است که باعث می شود بیماران دچار تفکرات غیر منطقی، هذیان و توهم شوند. دو مورد از شایع ترین اختلالات این گروه شامل اختلال دوقطبی و افسردگی اساسی است.

آیا داروهای ضد روان پریشی اعتیادآور هستند؟

داروهای ضد روان پریشی اعتیادآور نیستند، اما ممکن است بدن به تاثیرات این داروها عادت کند و ترک این داروها سبب بروز علایم ترک داروی اعصاب شود.

علائم ترک داروهای روان پریشی به نوع داروی مصرفی بستگی دارد، اما بعید است  که با علایم شدیدی همراه باشد. لازم است پیش از ترک این دارو با پزشک معالج مشورت کرده تا از علایم احتمالی پیشگیری به عمل آورید.

داروهای موثر برای درمان اختلالات خلق و خو

تثبیت کننده های خلقی نوعی داروی روانپزشکی است که برای رفع اختلالات خلقی در انواع مشکلات روانی از جمله موارد زیر استفاده می شوند:

  • اختلال دوقطبی
  • شیدایی و هیپومانیا
  • افسردگی مکرر
  • اختلال اسکیزوافکتیو

بیماران مبتلا به مشکلات فوق معمولا افت و خیزهای شدیدی را در رفتارهای خود تجربه می کنند که استفاده از این داروها سبب درمان این مشکل می شود. رایج ترین داروهای ضد تشنج که به عنوان تثبیت کننده خلق و خو استفاده می شوند عبارتند از:

  • کاربامازپین (تگرتول)
  • لاموتریژین (لامیکتال)
  • والپروات

آیا داروهای رفع اختلالات خلق و خو اعتیاد آور هستند؟

با این که داروهای تثبیت کننده خلق و خو اعتیادآور نیستند، اما در شرایطی که این داروها به مدت طولانی( در طی ماه ها یا سال ها) مصرف شوند، سبب سازگاری بدن با خواص موجود در این داروها می شود.

اگر پس از این مدت مصرف داروها به صورت ناگهانی متوقف شود، قطعا فقدان دارو در بدن  سبب بروز عوارض ترک یا بازگشت علائم بیماری خواهد شد و بیمار به درمان وابستگی به داروهای اعصاب نیاز خواهد داشت.

داروهای محرک یا برانگیزنده‌

داروهای محرک باعث تحریک دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند و اغلب برای درمان کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه، اختلال دوقطبی و بیش فعالی  ADHD  و نارکولپسی تجویز می شوند.

این داروها سبب افزایش هوشیاری، توجه و انرژی بیماران می شود و رایج ترین انواع آن شامل آمفتامین ها (مانند آدرال) و متیل فنیدات (مانند ریتالین و کنسرتا) هستند.

آیا داروهای محرک اعتیادآور هستند؟

استفاده نادرست از داروهای محرک منجر به اختلال مصرف مواد می شود که در موارد شدید، حتی زمانی که طبق تجویز پزشک استفاده شده باشند ممکن است شکل اعتیاد به خود بگیرند.

 علائم قطع داروی اعصاب محرک شامل احساس خستگی، افسردگی و مشکلات خواب است.

ترک قرص اعصاب در کلینیک طلوعی دوباره

اولین قدم برای پایان وابستگی به مصرف قرص اعصاب اتخاذ تصمیم قاطع برای ترک استفاده از این داروها است. استفاده از روش های سنتی برای ترک این داروها با عوارض خطرناکی همراه است و به هیچ وجه توسط متخصصان توصیه نمی شود.

بهترین روش برای درمان مصرف قرص اعصاب و رهایی از وابستگی به این داروها، مراجعه به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد و مشورت با دکتر ترک اعتیاد متخصص و با تجربه است.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با کادر درمانی متخصص متشکل از پزشکان ،روانپزشکان، روانشناسان متخصص در حوزه اعتیاد به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات پیشرفته و تخصصی به بیماران گرامی هستند.

مراحل سم زدایی تدریجی مواد از بدن در این کلینیک زیر نظر بهترین متخصصان حوزه اعتیاد انجام می شود. در روش ترک قرص اعصاب به صورت تدریجی یا مخروطی، بیماران در طی مدت چند هفته به صورت تدریجی مقدار مصرفی داروی اعصاب را کاهش می دهند تا این مقدار به صفر برسد.

 استفاده از داروهای کاهش دهنده عوارض ترک و استفاده از تکنیک های روان درمانی تاثیر بسزایی در افزایش احتمال موفقیت این بیماران برای قطع داروی اعصاب خواهد داشت.

تیم پرستاری و درمانی این مرکز به صورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی و پشتیبانی از بیماران گرامی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.