کلینیک ترک اعتیاد
ماری جوانا و اختلال بیش فعالی و کم توجهی
21 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
ماری جوانا و سرطان
21 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

درمان سنگ کلیه با آبجو

۳٫۱
(۲۰)

آبجو یکی از انواع نوشیدنی های الکلی است که از تخمیر قند موجود در دانه های جو بدست می آید. آبجوهای الکلی معمولی به طور متوسط حاوی ۴ تا ۵ درصد الکل (اتانول) هستند اما محتوای برخی از انواع آبجود بسیار بیشتر این عدد است. برخی از افراد مبتلا به سنگ کلیه، بر این باورند که درمان سنگ کلیه با آب جو یکی از موثرترین روش های رفع سنگ کلیه است.

بنابراین این افراد با زیاده روی در مصرف آبجو به دنبال تحریک کلیه برای حرکت و دفع سنگ های موجود هستند در حالی که براساس شواهد علمی آبجو باعث افزایش مشکلات کلیوی می شود. در این مقاله به بررسی موثر بودن درمان سنگ کلیه با آب جو پرداخته ایم:

سنگ کلیه چیست؟

به رسوبات سختی که از متبلور شدن مواد معدنی و نمک در کلیه تشکیل می شود، سنگ کلیه گفته می شود. عوامل مختلفی در ایجاد سنگ کلیه موثر هستند که رژیم غذایی، اضافه وزن، برخی بیماری ها،  مکمل ها و داروها در این گروه قرار دارند. دفع سنگ کلیه بسیار دردناک است اما اگر به موقع تشخیص داده شوند، معمولاً آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. مصرف الکل سبب افزایش غلظت مواد معدنی و اسیدهای موجود در ادرار شده که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

درمان سنگ کلیه با آبجو

مصرف الکل چه تاثیری برسنگ کلیه دارد؟

اگرچه مصرف الکل به صورت مستقیم در ایجاد سنگ کلیه نقش ندارد، اما از جهات دیگر بر روند شکل گیری و بزرگ شدن سنگ کلیه تاثیر گذار است. به عنوان مثال، الکل به عنوان یک نوشیدنی دیورتیک، در عین حال که سبب افزایش تولید ادرار می شود، از جذب آب در کلیه ها ممانعت می کند. در نتیجه، الکل با ایجاد کم آبی در بدن، باعث افزایش غلظت مواد معدنی و اسیدها در ادرار و افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه یا دردناک تر شدن مراحل دفع سنگ می شود.

از سویی دیگر، نوشیدنی های الکلی مانند آبجو، به دلیل کالری زیادی که تولید می کنند یکی از مهم ترین دلایل افزایش وزن و ایجاد فشار بر کلیه های هستند. درواقع الکل یک ماده سمی است که به کلیه ها آسیب می رساند و در طول زمان منجر به التهاب و ایجاد بافت اسکار شود. اعتیاد به مصرف آبجو و سایر نوشیدنی های الکلی، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و افزایش فشار خون می شوند که هر دو به بیماری کلیوی منجر می شوند.

همان طور که گفتیم هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف الکل و ایجاد سنگ کلیه اثبات نشده است. با این وجود، مصرف الکل ممکن است باعث کم آبی بدن شود، که با تشکیل سنگ کلیه در ارتباط تنگاتنگی دارد. به همین دلیل، در صورت ابتلا به سنگ کلیه، مصرف الکل توصیه نمی شود و در صورت مصرف الکل باید به بهترین پزشک ترک اعتیاد مراجعه شود.

علاوه بر این، سایر عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

کمبود آب بدن

در صورت نوشیدن الکل، به ویژه به مقدار زیاد، ممکن است فرد با کم آب شدن بدن مواجه شود، که با تشکیل سنگ کلیه مرتبط می باشد.

افزایش وزن

نوشیدن زیاد، به این معنی است که مقدار زیادی کالری خالی دریافت می کنید، که ممکن است باعث افزایش وزن شود. اضافه وزن یا چاقی نیز از عوامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه به شمار می رود.

اسید اوریک

الکل مانند آبجو حاوی موادی به نام پورین است که عناصر تشکیل دهنده اسید اوریک هستند. پورین ها منجر به تشکیل سنگ کلیه در اسید اوریک خواهند شد و نوشیدن آبجو باعث می شود مشکلات ناشی از افزایش میزان پورین، تشدید یابد.

سنگ کلیه و آبجو ممکن است به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط نداشته باشند، اما اگر نگران ابتلا به سنگ کلیه هستید، دلایل زیادی برای مراقبت نسبت به مصرف الکل وجود دارد.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک الکل با کمک پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

چه عواملی باعث تشکیل سنگ کلیه می شود؟

علل و عوامل مختلفی از ژنتیک گرفته تا سبک زندگی وجود دارد که باعث می شود فرد در طول زندگی مبتلا به سنگ کلیه شود.

ژنتیک ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شود که معمولاً از سیستین ساخته می شود

ادرار اسیدی ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شود که اغلب از اسید اوریک ساخته می شود

رژیم غذایی ممکن است با تشکیل سنگ کلیه مرتبط باشد، که اغلب از اگزالات کلسیم تشکیل می شود

عفونت ها نیز ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شوند که اغلب از استروویت تشکیل می شوند

از دست دادن آب بدن، با دشوار کردن دفع کریستال در ادرار باعث تشکیل سنگ کلیه می شود

عوارض مصرف آب جو

تاکنون تحقیقات بیشماری بر عوارض مصرف آب جو بر بدن انجام شده است که همگی تایید کننده مضرات این ماده برای بدن هستند.

یکی از عوارض بلند مدت مصرف آبجو، افزایش خطر اعتیاد به الکل یا الکلیسم است که باعث ایجاد علائم زیر می شود:

مصرف مقدار زیاد الکل در طی مدت طولانی

ناتوانی در کاهش الکل مصرفی

صرف زمان زیاد برای تهیه و مصرف نوشیدنی الکی

تمرکز و توجه زیاد به مصرف الکل

ناتوانی در انجام مسئولیت ها

بروز مشکلات اجتماعی

ابتلا به بیماری های جسمی و روانی

قرار گرفتن در معرض موقعیت های خطرناک ناشی از مصرف الکل

بروز علائم ترک الکی در هنگام کاهش و قطع مصرف الکل

سازگاری با اثرات الکل و نیاز به مصرف الکل بیشتر

درمان سنگ کلیه با آبجو

مطالعات مختلف نشان داده است که نوشیدن آبجو به مقدار متوسط، ​​ممکن است مانع از تشکیل سنگ کلیه شود. دلیل این امر به طور قطعی مشخص نشده است، اما ممکن است به دلیل ادرار آور بودن آبجو باشد، به این معنی که به شما کمک می کند ادرار کنید. ادرار کردن، به نوبه خود به دفع سنگ های کوچک از کلیه ها قبل از بزرگ شدن آنها کمک خواهد کرد.

نکته مهم این است که، افراد ممکن است تعاریف مختلفی از معنای نوشیدن در حد متوسط ​​داشته باشد. به همین دلیل، بسیار مهم است که بدانیم در واقع نوشیدن در حد متوسط ​​به چه معناست. علاوه بر این، شما هرگز نباید نوشیدن آبجو را به عنوان روشی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه شروع کنید.

زمانی که یک متخصص پزشکی در مورد نوشیدن به مقدار متوسط ​​صحبت می کند، معمولاً منظور او بیشتر از یک فنجان نوشیدنی در روز برای زنان و دو فنجان نوشیدنی برای مردان نیست، بلکه در حدود ۱۲ اونس آبجو یا پنج اونس شراب می باشد.

اگرچه نوشیدن مایعات زیاد هنگام ابتلا به سنگ کلیه بسیار مهم است، اما قطعا آبجو بهترین گزینه نیست.

این به این دلیل است که نوشیدن آبجو باعث کم آب شدن بدن شما می شود. هنگامی که بدن شما با کم آبی مواجه شود، در حقیقت موجب می شود که آب را در بدن خود نگه دارید و ادرار کمتری داشته باشید، که این امر باعث می شود دفع سنگ های موجود در کلیه دشوارتر شود.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی اعتیاد چگونه انجام می شود؟

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه ناشی از مصرف الکل

بهترین روش جهت پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه ناشی از مصرف الکل، نوشیدن به مقدار متوسط است، به این معنی که بیشتر از یک فنجان نوشیدنی در روز برای زنان و دو فنجان نوشیدنی در روز برای مردان نشود.

علاوه بر این، بسیار مهم است که به مقدار کافی آب بنوشید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید. با این تفاسیر، در صورتی که پزشک به شما بگوید که علت تشکیل سنگ کلیه شما اسید اوریک است، ممکن است لازم باشد که به طور کامل از مصرف الکل اجتناب کنید.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه ناشی از مصرف الکل

نقش کلیه ها

کلیه ها سموم و مواد شیمیایی مضر موجود در خون شما را تصفیه می کنند، که تقریباً ۲۵٪ از مایعات بدن شما را تشکیل می دهد.

خون شما در رگ های خونی شما قرار دارد و میزان خون شما در ساعات مختلف روز ممکن است کمی تغییر کند. به دلیل این که کلیه های شما یک تصفیه گر واقعی برای خون هستند، میزان مایعات دریافت شده و سرعت حرکت آنها در جریان خون، بر عملکرد کلیه های شما تاثیر خواهد گذاشت. هر فرد به طور معمول با دو کلیه متولد می شود و این دو، عملکرد یکسانی دارند.

بطور کلی، بیشتر افراد ممکن است فقط با یک کلیه زندگی کنند. با این وجود، ممکن است برخی از افراد نیاز به تنظیم دوزهای دارویی یا رژیم های غذایی خاص داشته باشند، اما چنین چیزی شایع نیست. کلیه های شما به غیر از تصفیه کردن سموم، به تنظیم فشار خون نیز کمک می کنند و غدد فوق کلیوی متصل شده نیز کنترل میزان هورمون ها را بر عهده دارند.

سخن پایانی

درمان سنگ کلیه با آبجو موضوع این مقاله بود که در این مقاله به بررسی کامل آن پرداختیم اما در خصوص سوء مصرف الکل باید بدانید که سوء مصرف این الکل عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که تنها راه مقابله با این عوارض، ترک الکل تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۲۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =