رابطه اعتیاد و اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بدن
اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بدن
4 آبان 1400
اختلال پرخوری عصبی چیست؟
اختلال پرخوری عصبی چیست؟
4 آبان 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

۰
(۰)

 اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و سوء مصرف مواد اغلب به طور همزمان اتفاق می افتد. درمان اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن زمانی موثرتر واقع خواهد شد که همزمان با درمان سوء مصرف مواد انجام شود. که در مقاله قبلی به بررسی اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بدن پرداخته ایم. و در این مقاله به بررسی رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و سوء مصرف مواد خواهیم پرداخت

اختلال رفتارهای تکراری و سوء مصرف مواد اغلب به طور همزمان اتفاق می افتند. در محیط های بالینی، این رفتارها، رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) نامیده می شوند. اختلال رفتارهای تکراری و سوء مصرف مواد شامل کندن پوست، کشیدن مو، جویدن ناخن و خراش دادن پوست است. فردی که دارای اختلال BFRB است، مجبور است این رفتارها را تا حدی انجام دهد که ترک آنها بدون کمک دشوار است. ممکن است افراد پس از اتمام دوره درمان سوء مصرف مواد، همچنان با اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن دست و پنجه نرم کنند.

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

بر اساس تحقیقات مختلف، یکی از علائم شایع در افراد مبتلا به اعتیاد، خارش پوست است.

این احساس ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. تزریق مواد مخدر از طریق سرنگ، ممکن است منجر به عفونت شده و باعث تحریک و در نتیجه خارش پوست شود. برخی از مواد مخدر بدن را به گونه ای تحریک می کنند که باعث ایجاد واکنش و خارش در پوست می شود.

ترک اعتیاد و رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

خارش پوست، به عنوان یکی از عوارض جانبی رایج ترک مواد مخدر به شمار می رود. در دوره های فعال سوء مصرف مواد، بدن با حضور مداوم ماده مخدر سازگار می شود. هنگامی که فرد مصرف این ماده را ترک می کند، واکنش بدن باید به طور مجدد تنظیم شود که خارش اغلب نتیجه این واکنش و تنظیم مجدد است.

روش هایی که رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن در طول ترک اعتیاد خود را نشان می دهند از ماده ای به ماده دیگر متفاوت است:

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

خارش ناشی از ترک الکل

برخی از افراد دوره های شدید خارش را در زمان ترک الکل گزارش کرده اند. خارش ممکن است ناشی از واکنش سیستم عصبی باشد زیرا به محض عدم وجود الکل واکنش نشان می دهد و به طور مجدد تنظیم می شود. خارش ممکن است به عنوان یکی از توهمات لمسی به شمار رود که فرد ممکن است در زمان هذیان خمری (DT) تجربه کند. هذیان خمری، شدیدترین علامت ترک الکل است و یک فوریت پزشکی به شمار می رود.

خارش ناشی از ترک گاباپنتین

گاباپنتین دارویی است که برای درمان صرع و تسکین درد استفاده می شود. برخی از افرادی که مصرف گاباپنتین را ترک می کنند، خارش شدیدی را در سراسر بدن خود احساس می کنند. این احساس خارش مداوم، باعث ناراحتی جسمی و روحی خواهد شد.

خارش ناشی از ترک هروئین

کندن پوست یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن است که مربوط به اضطراب در زمان مصرف هروئین است. این اضطراب ممکن است باعث شود فرد دائماً تمایل به کندن پوست خود داشته باشد. محققان بر این باورند که مصرف هروئین ممکن است واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن را تحریک کند که باعث ایجاد تمایل زیاد به کندن پوست شود.

خارش ناشی از ترک شیشه

خارش یکی از شایعترین واکنش ها نسبت به مصرف شیشه (مت) است. شیشه مانند هروئین، باعث ایجاد احساس اضطراب می شود که ممکن است تمایل به کندن پوست را در فرد تحریک کند. افرادی که شیشه مصرف می کنند اغلب احساس می کنند که حشراتی روی پوست آنها در حال خزیدن هستند، که به آن “کنه های شیشه یا مت” نیز می گویند.

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

رابطه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و اعتیاد

تحقیقات در مورد اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن هنوز کامل نشده و در مراحل اولیه خود است. اگرچه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن ممکن است ناشی از سوء مصرف مواد باشد، احتمال کمی وجود دارد که اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن منجر به سوء مصرف مواد شود. با این وجود، بین افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بر اساس تحقیقات مختلف، افرادی که مبتلا به اختلال کندن پوست و اختلالات تریکوتیلومانیا (کشیدن مو) بودند نیز بیشتر به افسردگی مبتلا می شدند.

در این زمان، ممکن است احتمال ایجاد سایر اختلالات روانی نیز وجود داشته باشد که منجر به سوء مصرف مواد خواهد شد. محققان با تحقیقات بیشتر در آینده ممکن است دریابند که اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن، منجر به سوء مصرف مواد مخدر خواهد شد.

سخن پایانی

درمان رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن زمانی موثرتر واقع خواهد شد که همزمان با درمان سوء مصرف مواد مخدر صورت پذیرد. اگرچه رفتارهای زیانبار و احساسات آسیب پذیر از ویژگی های هر دو اختلال هستند، اما هر اختلال ویژگی و الگوهای منحصر به فرد خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن و سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. کارشناسان مجرب و آموزش دیده مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، دارای تخصص های لازم برای درمان اختلالات همزمان می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر فرصت را غنیمت شمرده و همین امروز با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =