کلینیک ترک اعتیاد
اختلال اضطراب چیست؟
6 مهر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
اختلال بیش فعالی – کم توجهی
6 مهر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

۳٫۶
(۹)

 اختلال اضطراب، بیماری روحی و روانی است که پیش تر در مقاله اختلال اضطراب چیست؟، به بررسی آن پرداخته ایم اما ابتلا به اختلال اضطرابی تاثیرات عمده ای در ابتلا به اعتیاد خواهد داشت که در این مقاله به بررسی رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: اختلال اضطراب چیست؟

تحقیقات مختلف نشان می دهد که ۲۰ درصد از افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب هستند با اختلال سوء مصرف مواد نیز دست و پنجه نرم می کنند. از آنجا که علائم اضطراب ممکن است شبیه به عوارض جانبی اعتیاد به الکل یا اعتیاد به مواد مخدر باشد، تمایز بین اثرات اضطراب یا اعتیاد ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا برآورد کرده است که ۲۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب نیز دارای اختلال مصرف مواد هستند که همه نشانه هایی از رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر هستند.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

مصرف مواد مخدر تاثیر قابل توجهی بر علائم روانشناختی اضطراب دارد.

هنگامی که فردی به طور مداوم و طولانی مدت مواد مخدر یا الکل مصرف می کند، بدن فرد ممکن است نسبت به این ماده تحمل پیدا کند، به این معنی که او ممکن است نیاز داشته باشد تا با دستیابی به اثرات مشابه، میزان مصرف خود را افزایش دهد. این فرایند ممکن است باعث ایجاد چرخه ای از اعتیاد شود که غلبه بر آن بدون درمان حرفه ای به چالشی بسیار دشوار تبدیل خواهد شد. اکثر افراد مبتلا به مصرف مواد و اختلالات اضطرابی، با این نوع مبارزات به صورت جداگانه کلنجار می روند. اما ترک اعتیاد و اضطراب ممکن است تاثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت روحی و جسمی فرد داشته باشد.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به الکل

در زمان رویارویی با روزهای استرس زا یا شرایط ناخوشایند، نوشیدن یک لیوان نوشیدنی الکلی یا آبجو برای آرامش اعصاب کمی وسوسه انگیز است. با این وجود، نوشیدن الکل، به ویژه به مقدار زیاد و به مدت طولانی، ممکن است اضطراب ناشی از مصرف الکل را در افراد افزایش دهد، زیرا بدن آنها با حجم ماده سازگار شده و برای دستیابی به اثرات مشابه به مقادیر بیشتری نیاز دارد. در عین حال، اگر فرد نوشیدن الکل را متوقف کند، علائم منفی ناشی از ترک الکل را نیز تجربه خواهد کرد. اضطراب یکی از شایع ترین علائم ترک الکل است.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

نوشیدن گاه به گاه برای رسیدن به آرامش مسلماً خطرناک نیست، اگرچه با نوشیدن گاه به گاه ممکن است نسبت به اثرات آرامش بخش الکل، تحمل ایجاد شود. این رفتار ممکن است باعث شود فرد مصرف الکل خود را افزایش دهد و درنتیجه مقابله با استرس نیز دشوارتر خواهد شد.

از آنجایی که نوشیدن الکل بر روی افراد تاثیر شیمیایی خواهد گذاشت، عدم تعادل شیمیایی به دلیل مصرف مداوم الکل روی خواهد داد و منجر به مشکلات روانی از قبیل اضطراب شود. به گفته سازمان سوء مصرف مواد و خدمات بهداشت روانی (SAMHSA)، نوشیدن طولانی مدت ممکن است در برخی موارد منجر به اضطراب شود.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به ماری جوانا

مصرف ماری جوانا با اختلال اضطراب عمومی ارتباط تنگاتنگی دارد. به دلیل اینکه افراد داٸما نگران شرایط زندگی خود هستند (به عنوان مثال روابط)، ممکن است به منظور کاهش این نگرانی ها و احساسات استرس زا به مصرف ماری جوانا روی آورند. ماری جوانا ممکن است این امکان را برای فرد فراهم کند که بعد از گذراندن یک روز سرشار از استرس و یا موقعیت استرس زا به طور موقت به آرامش برسد.

با این وجود، از آنجا که سرخوشی و کاهش استرس ناشی از مصرف ماری جوانا موقتی است و در نهایت از بین می رود، بنابراین علائم اضطراب نیز دوباره عود خواهد کرد. ماری جوانا ممکن است به طور موقتی احساس سالم و تندرست بودن در فرد ایجاد کند، بنابراین فرد ممکن است تمایل داشته باشد که برای کاهش نگرانی ها و سرکوب احساسات استرس زا، میزان مصرف خود را افزایش دهد.

مصرف مداوم ماری جوانا برای کاهش علاٸم اضطراب ممکن است باعث ایجاد وابستگی به این ماده برای دستیابی به اثرات مشابه شود. عدم هماهنگی هنگام هوشیاری، باعث ایجاد احساسات منفی در فرد خواهد شد که ممکن است بر انجام مسٸولیت های مرتبط با مدرسه، شغل و روابط او تاثیر بگذارد. همچنین مصرف ماری جوانا ممکن است منجر به مصرف سایر مواد اعتیاد آور تر مانند مواد افیونی و یا محرک ها شود تا فرد بتواند مدت طولانی تری احساس آرامش داشته باشد و نیازمند ترک ماری جوانا، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

رابطه اضطراب و اعتیاد به مصرف داروهای محرک

داروهای محرک، برای افرادی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند مفید نیستند، زیرا این احساسات منفی یکی از عوارض جانبی شناخته شده داروهای محرک است. بسیاری از کودکان پس از مصرف داروهای محرک تجویز شده توسط پزشک برای کنترل اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، دچار اختلال اضطراب می شوند. محرک ها سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند تا مواد شیمیایی را برای ارسال سریعتر پیام ها از طریق اعصاب و بدن، آزاد کند. انتشار این مواد شیمیایی و پیام رسانی سریعتر بدن منجر به ایجاد احساسات اضطرابی بیشتری خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه و حتی کسانی که اضطراب دارند، ممکن است به منظور بیدار ماندن برای مطالعه و یا جلوگیری از خواب آلودگی در طول کلاس یا محل کار، به مصرف داروهای محرک روی آورند. این نوع مصرف ممکن است به یک عادت تبدیل شود و منجر به وابستگی به داروهای محرک برای داشتن عملکرد عادی شود. این عادت ممکن است با تحریک علائم اضطراب، استرس بیشتری ایجاد کند و یک چرخه استرس نیز ایجاد کند.

سوء مصرف مواد مخدر عاملی برای اضطراب

افرادی که با اختلال اضطراب دست و پنجه نرم می کنند به دلیل علائم بیماری روانی، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل قرار دارند. با بروز علائم ناخواسته، افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب هستند ممکن است به منظور خود درمانی و رسیدن به آرامش، به مصرف مواد مخدر روی آورند و علائم چالش انگیز و طاقت فرسای ناشی از اضطراب را برای مدت کوتاهی متوقف کنند. افراد ممکن است به مصرف الکل و مواد مخدر به عنوان راهی برای فرار از علائم اضطراب و ایجاد حس شادی مصرف کنند.

با این وجود، زمانی که فرد به مصرف الکل یا مواد مخدر وابسته می شود، ممکن است هنگام هوشیاری اضطراب شدیدی را تجربه کند. این وضعیت ناراحت کننده ممکن است باعث شود فرد بدون تجربه اضطراب قبلی علائم اضطراب ناشی از مصرف مواد و یا ترک اعتیاد را بروز دهد. ادامه مصرف مواد نیز منجر به تشدید علائم اضطراب خواهد شد و همچنین ممکن است باعث ایجاد تغییر در اتصالات الکتریکی در مغز شود. این امکان وجود دارد که فرد به اختلال اضطراب ناشی از مصرف مواد نیز مبتلا شود.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر مانعی برای درمان اختلالات اضطرابی

ممکن است در زمان مصرف مواد، اضطراب فرد تشخیص داده نشود زیرا اثرات الکل و مواد مخدر ممکن است علائم را پنهان کند که امری طبیعی و عادی است که افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند، هر زمان که دچار استرس می شوند، متوجه اضطراب خود نشوند.

به عنوان مثال، اگر فردی دائما برای رسیدن به آرامش مشروبات الکلی بنوشد، ممکن است تنش خود را به عنوان یکی از علائم اختلالات روانی تشخیص ندهد. هنگامی که آنها متوجه می شوند به یک اختلال روانی قابل درمان مبتلا شده اند، این می تواند قوت قلبی باشد برای فردی که زندگی پر استرسی را تجربه کرده است.

مصرف دائم، اغلب تلاشی بیهوده به منظور خود درمانی برای فرار از علائم اختلال اضطراب است. برای بهبودی موفق در درمان، پرداختن به درمان اعتیاد و همچنین اختلال همزمان باید در طول درمان مدنظر قرار گرفته شود.

درمان همزمان اعتیاد و اختلال اضطراب

بیماران مبتلا به اختلالات روانی درمان نشده ممکن است به منظور کاهش علاٸم اختلال خود و یا خود درمانی به مصرف مواد روی آورند. الکل و مواد مخدر باعث ایجاد تغییر در شیمی مغز می شوند که ممکن است باعث ایجاد علائم اضطراب در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد شود.

مانند همه اختلالات همزمان، مصرف مواد مخدر و اضطراب ممکن است باعث ایجاد مشکل برای یکدیگر شوند. اگر فرد فقط اعتیاد را درمان کند، ممکن است با بازگشت اضطراب، دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورد. همچنین، اگر فردی فقط اقدام به درمان اضطراب کند، با ادامه مصرف مواد، به احتمال زیاد باعث بازگشت اضطراب می شود.

برای بهبود موثر، افراد باید به طور همزمان اقدام به درمان هر دو اختلال کنند. یک برنامه درمانی که شامل تمرکز بر هر دو موضوع است، به بیمار این امکان را خواهد داد تا به طور موثری از هر دو اختلال بهبود یابد.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر پرداختیم اما اگر شما یا یکی از عزیزان با سوء مصرف مواد و اختلال همزمان اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اضطراب عمومی دست و پنجه نرم می کنید، با مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید و با یکی از کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما در مورد گزینه های درمانی و مراحل بعدی در روند بهبود صحبت نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۶ / ۵٫ شمارش آرا: ۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =