رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی

رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم
رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم
9 بهمن 1400
تنگنا هراسی
اختلال تنگنا هراسی چیست؟
9 بهمن 1400
نمایش همه
رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی
۳٫۲
(۹)

افرادی که با اختلال بی اشتهایی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است به منظور سرکوب اشتها و کاهش وزن، به مصرف مواد مخدر همچون الکل روی آورند. با این وجود، این رفتارها عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت. آگاهی افراد در مورد اختلالات تغذیه ای در دهه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اکثر مردم می دانند که بی اشتهایی یک اختلال است که با محدود کردن مصرف غذا یا تلاش برای کاهش وزن و یا زیاده روی در خوردن و پاکسازی تشخیص داده می شود. با این وجود، آنچه کمتر به آن توجه می شود این است که یک اختلال تغذیه ای مانند بی اشتهایی نیز یک اعتیاد محسوب می شود که مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی خواهیم پرداخت.

افرادی که تلاش می کنند تا رفتارهای اعتیادآور خود مانند بی اشتهایی را کنترل کنند، ممکن است به مصرف مواد مخدر برای سرکوب احساس گناه و اضطراب ناخواسته روی آورند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، فرد با یک چرخه خطرناک تر، یعنی رفتارهای مخرب دست و پنجه نرم خواهد کرد.

رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی

مصرف مواد مخدر یا الکل و یا محدود کردن مصرف غذا یا انجام اقدامات شدید و غیر منطقی برای کاهش وزن، به عنوان راهی برای سرکوب تمایلات درونی خود به نظر می رسد. با این وجود این رفتارها پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت. تداوم محدودیت مواد مغذی مناسب برای بدن، همزمان با سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به اندام های حیاتی وارد کرده و حتی منجر به مرگ شود. اختلال همزمان سوء مصرف مواد مخدر یا الکل و بی اشتهایی ممکن است بسیار خطرناک باشد زیرا بدن به دلیل اختلال تغذیه ای در حال حاضر ضعیف تر شده است و به احتمال زیاد عوارض جانبی منفی مواد مخدر یا الکل بیشتر خواهد شد.

مصرف مواد ممکن است با ایجاد تمایل بیشتر در افراد برای بکارگیری عادت های غذایی مضر، باعث تشدید علاٸم اختلال تغذیه ای خواهد شد. مواد مخدری که اغلب توسط افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای مورد سوء مصرف قرار می گیرند عبارتند از:

الکل

استفراغ

ملین ها

آمفتامین ها

دیورتیک ها

کوکائین

هروئین

اگرچه به نظر می رسد بی اشتهایی که ناشی از افسردگی و اضطراب باشد را می توان با مصرف مواد مخدر یا الکل سرکوب کرد، اما فرد ممکن است برای رفع احساس گناه و اضطراب ناخواسته خود به مصرف مواد مخدر ادامه دهد. بی اشتهایی و سوء مصرف مواد، پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.

رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی

رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی

تاثیر اعتیاد بر اختلال بی اشتهایی

بی اشتهایی در حال حاضر باعث سوء تغذیه خواهد شد. هنگامی که فرد مبتلا به سوء تغذیه به مصرف الکل یا مواد مخدر روی می آورد، مواد مخدر بسیار سریعتر از زمانی که به همراه غذا و یا با شکم پر مصرف می شود وارد جریان خون می شود. مصرف الکل با معده خالی خطر غش کردن، از دست دادن حافظه، مسمومیت با الکل، بیماری و صدمات ناشی از مصرف الکل، حتی آسیب مغزی را افزایش خواهد داد. با توجه به ضعف جسمانی ناشی از بی اشتهایی، مصرف مواد مخدر مختلف ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. برخی از علائمی که فرد مبتلا به بی اشتهایی در اثر سوء مصرف مواد مخدر ممکن است تجربه کند عبارتند از:

اضطراب

خستگی

افسردگی

افزایش فشار خون

ضربان قلب غیر طبیعی

مشکلات تنفسی

ریزش مو

سکته

مرگ

رابطه اعتیاد به الکل و اختلال بی اشتهایی

بیشترین ماده ای که افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای تمایل به مصرف آن دارند الکل است. اگرچه مردان نیز ممکن است به این دو اختلال مبتلا شوند، اما سوء مصرف الکل و اختلال همزمان بی اشتهایی، بیشتر در بین زنان جوان و دانشجویان دانشگاه دیده می شود. بسیاری از زنان دانشجویی که با اختلال همزمان بی اشتهایی و سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند، گزارش کرده اند که سابقه اختلالات تغذیه ای از قبیل بی اشتهایی محدود یا بی اشتهایی از نوع پرخوری و پاکسازی را تجربه کرده اند.

حتما مطالعه کنید: الکل

دانشجویان کالج در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند، زیرا هنگامی که در کالج هستند، به دور از غذاهای مغذی و حفاظت خانواده خود، این دوران را سپری می کنند. برخی خود را در شرایط ناآشنا، استرس زا و به شدت رقابتی می بینند که در آن مصرف تفریحی الکل و مواد مخدر یک فرهنگ رایج است که توسط همسالان تشویق می شود.

رابطه اعتیاد به محرک ها و اختلال بی اشتهایی

محرک ها، گروهی از داروها هستند که در عین حال که اشتهای فرد را سرکوب می کنند، باعث افزایش انرژی می شوند. با وجود اثرات سرکوب کننده اشتها، میزان بالایی از مصرف کوکائین و استفاده از آدرال در افراد مبتلا به اختلالات تغذیه ای مشاهده شده است. آدرال، مانند سایر محرک ها، توانایی تمرکز در هنگام مطالعه و یا کار را افزایش می دهد و باعث سرکوب شدن اشتها می شود. با این حال، محرک های تجویز شده توسط پزشک مانند آدرال، ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند، از جمله خستگی، ضربان قلب غیر طبیعی، اضطراب، افسردگی و افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی، ریزش مو، سکته مغزی و مرگ ناگهانی که در افراد مبتلا به بی اشتهایی خطرناک تر خواهد بود.

رابطه اعتیاد به محرک ها و اختلال بی اشتهایی

رابطه اعتیاد و اختلال بی اشتهایی

بی اشتهایی باعث می شود که فرد برای به دست آوردن وزن دلخواه خود و یا فرار از احساس افسردگی و درد ناشی از سوء تغذیه به مصرف مواد مخدر روی آورد. با این حال، در برخی مواقع موضوع سوء مصرف مواد در درجه اول مطرح می شود، سپس اختلالات تغذیه ای به عنوان مکانیسم مقابله با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل به وجود می آید. به عنوان مثال، هنگامی که فردی به سوء مصرف ماری جوانا یا الکل مبتلا می شود، واکنش فرد نسبت به پرخوری ناشی از گرسنگی یا افزایش وزن ممکن است یک رژیم محدود کننده یا پاکسازی برای از بین رفتن وزن اضافی باشد. وقتی این دو اختلال بدون درمان رها شوند، ممکن است به آنها عادت کرده و به عنوان عادات روزمره فرد جا بیفتند و بهبودی از این مشکلات بدون کمک حرفه ای دشوار باشد. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به این ماده مخدر هرچه سریع تر اقدام به ترک گل نمایند.

ترک اعتیاد و درمان اختلال بی اشتهایی

کسانی که با سوء مصرف مواد و اختلال همزمان بی اشتهایی دست و پنجه نرم می کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند یا به دنبال متخصصی باشند که بتواند هر دو اختلال را تشخیص داده و درمان کند. تشخیص وجود اختلال همزمان مصرف مواد مخدر و اختلال بی اشتهایی برای درمان مناسب و موثر بسیار مهم است. برخی از مراکز درمانی دارای برنامه های تشخیص دوگانه هستند که برای درمان همزمان هر دو بیماری طراحی شده است. اکثر برنامه های درمانی اعتیاد برای رسیدگی به اختلالات تغذیه ای مجهز نیستند زیرا به ندرت پیش می آید که بتوانند به موقع پشتیبانی از زمان غذا، دسترسی به متخصصان تغذیه یا مشاهده پزشکی را اراٸه دهند. به نوبه خود، برنامه های درمانی اختلال تغذیه ای همیشه در درمان سوء مصرف مواد موثر نیستند. با این وجود، مطالعات مختلف نشان می دهد که این روش موازی برای بهبودی از هر دو اختلال بطور همزمان ضروری است.

در صورتی که شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف مواد و اختلال همزمان بی اشتهایی دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران برنامه های درمانی موثر و مفیدی را از طریق درمان سرپایی، بستری و مراقبت های پس از آن ارائه می دهد که ممکن است منجر به بی اشتهایی شود. مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره در مراقبت های بستری به منظور درمان اختلالات تغذیه ای و سوء مصرف مواد تخصص ویژه ای دارد. برای اطلاع از برنامه های مفیدی که می تواند به شما یا یکی از عزیزان در این زمینه کمک کند، همین امروز با کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۲ / ۵٫ شمارش آرا: ۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =