رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین

کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال مسخ شخصیت و واقعیت
11 دی 1400
اختلال اوتیسم چیست؟
اختلال اوتیسم چیست؟
11 دی 1400
نمایش همه
رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت درون گزین

رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین

۰
(۰)

سوء مصرف مواد مخدر و اختلال شخصیت اجتنابی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله از سایت کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین و گزینه های درمانی موثر برای هر دو اختلال خواهیم پرداخت.

فردی که مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین است ممکن است به شدت از قضاوت یا طرد شدن هراس داشته باشد. این ترس ممکن است باعث انزوای آنها و اجتناب از برقرای ارتباط با سایرین و عدم تمایل به حضور در موقعیت های اجتماعی شود. انزوای اجتماعی، احساس کمبود و ترس شدید از تحقیر شدن ممکن است منجر به ایجاد اختلال قابل توجهی در عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد شود. این اختلال باعث ایجاد ناراحتی های جسمی، روحی و روانی خواهد شد و در ایجاد اختلال سوء مصرف مواد نقش مهمی را ایفا می کند.

آگاهی از ارتباط بین سوء مصرف مواد و اختلال شخصیت دوری گزین، از ضروریات است. سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است باعث تشدید ترس و عدم علاقه افراد به معاشرت شود. از طرف دیگر، علائم اختلال شخصیت دوری گزین ممکن است باعث ایجاد اختلال در مصرف مواد شود. افراد ممکن است به منظور کنترل اضطراب و درد و یا کاهش احساس افسردگی و ناراحتی خود به مصرف مواد مخدر یا الکل روی آورند. سوء مصرف مواد ممکن است موجب بدتر شدن علائم اختلال شخصیت دوری گزین شود، زیرا پشیمانی و شرمساری ناشی از مصرف مواد ممکن است باعث تشدید ترس و هراس ناشی از قضاوت یا طرد شدن شود. الکل یکی از موادی است که افراد خیلی سریع به سوء مصرف آن مبتلا می شوند، زیرا به طور موقت اضطراب را در محیط اجتماعی کاهش می دهد.

اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟

اختلال شخصیت دوری گزین به عنوان الگوی ثابتی از افکار و رفتارها تعریف می شود که باعث ترس شدید از نادیده گرفته شدن می شود و حفظ روابط با دیگران را برای فرد به چالش تبدیل خواهد کرد. ممکن است فرد مبتلا با اختلال دوری گزین نسبت به برقراری رابطه محتاط باشد مگر اینکه مطمئن باشد که طرف مقابل او را دوست خواهد داشت. شخصیت دوری گزین همچنین باعث می شود که فرد نتواند احساسات شخصی یا صمیمانه خود را با دیگران به صورت محرمانه در میان بگذارد. فرد مبتلا به این بیماری به احتمال زیاد انزواطلبی و تنهایی را به نادیده گرفته شدن و طرد شدن ترجیح می دهد.

اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟

رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین

در صورتی که فرد مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین به منظور خود درمانی به طور مداوم مواد مخدر مصرف کند، ممکن است منجر به اعتیاد او به مواد مخدر شود. افرادی که به طور منظم و به میزان زیاد مواد مخدر مصرف می کنند، ممکن است مبتلا به اعتیاد شوند. افراد ممکن است برای داشتن عملکرد بهتر و غلبه بر ترس خود در موقعیت های اجتماعی، به مصرف الکل و مواد مخدر وابسته شوند.

حتی ممکن است افراد قبل از خروج از منزل برای کمک به خود در انجام امور اجتماعی، مانند صحبت کردن با دیگران و یا پاسخ به سوالات و دستورالعمل ها، مواد مخدر و الکل مصرف کنند. افرادی که اختلال شخصیت دوری گزین دارند معمولا خود را از سایر افراد جدا کرده و بخش زیادی از زمان خود را به تنهایی سپری می کنند. اکثریت این افراد تمایل به برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد رابطه دوستی دارند، اما ممکن است در این امر موفق نشوند که منجر به احساس ناامیدی، تنهایی و ناراحتی در آنها شود به این نوع اختلال شخصیتی هستند، ممکن است به نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر روی آورند تا بتوانند شادی و هیجان را وارد زندگی خود کنند.

درمان اختلال شخصیت دوری گزین

درمان اختلال شخصیت دوری گزین

درمان اختلال شخصیت دوری گزین

درمان اختلال شخصیت دوری گزین، مزیت های زیادی برای افراد مبتلا به این نوع اختلال دارد، اما آنها اغلب نسبت به درمان مقاومت نشان می دهند، زیرا درمان، ذاتاً اجتماعی است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتناب ناپذیر اغلب با ترس و نگرانی ها، که منجر به دوری گزیدن از دیگران می شود، زندگی می کنند. هنگامی که سوء مصرف مواد ایجاد می شود، ترس ها ممکن است تشدید شوند و قضاوت شخص ممکن است دچار اختلال شود. برای درمان همزمان اختلال شخصیت دوری گزین و ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد، به منظور جلوگیری از ترک مراحل درمانی، باید بین روانپزشک و فرد بیمار یک رابطه سالم درمانی ایجاد شود. بسیار ضروری است که اختلال شخصیت و سوء مصرف مواد (تشخیص دوگانه) به طور همزمان مورد بررسی قرار گیرد.

فرد مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین از یادگیری نحوه مدیریت افکار به طور موثر و نحوه برقرای روابط اجتماعی بهره مند خواهد شد. درمان به افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین نحوه ارتباط و ایجاد دلبستگی با سایر افراد را آموزش خواهد داد. افراد باید در مورد اعتیاد آموزش های لازم را ببینند و مهارت های اجتماعی و مکانیسم های مقابله ای لازم برای کمک به آنها در کنترل ترس شدید و جلوگیری از سوء مصرف مواد را یاد بگیرند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال سوء مصرف مواد و اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت دوری گزین دست و پنجه نرم می کنید، متخصصین ترک اعتیاد، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای داشتن زندگی سالم و آینده ای روشن و به دور از اعتیاد، همین امروز اولین قدم را به سمت بهبودی بردارید و با مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید، با یکی از کارشناسان ما صحبت کنید و در مورد روش های درمانی و نحوه بستری در کلینیک ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =