رفتار درمانی شناختی یا CBT

۰
(۰)

CBT

CBT یا رفتار درمانی شناختی، یک متد روان درمانی است که تمرکز آن بر افکار و احساسات بیمار می باشد و طی جلسات مشاوره ای روانشناس از بیماران می خواهد تا با تمرکز بر افکار و باورها به ارتباط آنها با رفتاری مشکل آفرین پی ببرند و بیماران می توانند روش های سالمی برای کنترل هیجانات و تصمیمات در موقعیت های دشوار زندگی خود پیدا کنند. یکی از کاربرد های CBT درمان و ترک اعتیاد است و به بیماران اعتیاد کمک می کند تا با کشف ارتباط میان احساسات و رفتار خود از چگونگی کارکرد آنها در برنامه درمانی آگاه شوند.

بطور معمول افکار منفی و اختلال های اضطرابی از شایع ترین علائم بیماران اعتیاد هستند و این بدان معنا است که افکار منفی ناخودآگاه می تواند باعث وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر شود و درمان رفتار درمانی شناختی یا CBT به مقابله با این افکار می پردازد.

رفتار درمانی شناختی یا CBT یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی طلوعی دوباره می باشد که در صورت نیاز و با تشخیص روان پزشک در برنامه درمان اعتیاد بیماران قرار می گیرد. جلسات مشاوره ای CBT با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت متناسب با شرایط هر بیمار تعریف می شود.

مزایای رفتار درمانی شناختی

CBT به مراجعین کمک می کند تا مهارت های مقابله درست را در خود پروش دهند آنها را برای مدیریت رفتارها، هیجانات و افکار مخرب خود بکار بگیرند و در پایان دوره مشاوره مراجعین مهارت های مفیدی را در خود پرورش می دهند و می توانند کنترل بیشتری بر رفتارها و اعمال خود داشته باشند.

از آنجایی که هدف این درمان اصلاح رفتار و بهبود عملکرد است، بعد از درمان علائم به شدت کاهش پیدا می کند و مهارت های ایجاد شده از بروز رفتارها و حملات آشفتگی در ادامه راه جلوگیری خواهد کرد. بطور مثال مراجعه کننده ای که توانایی مدیریت مالی خود را از دست داده می تواند راه کارهای ارزشمندی برای بهبود شرایط خود پیدا کند.

رفتار درمانی شناختی

اثر گذاری CBT

CBT در بسیاری از موارد موثر تر از سایر متدهای روان درمانی می باشد و ترکیب آن با دارو درمانی می تواند در روند درمان بیماران بسیار موثر باشد به همین جهت رفتار درمانی شناختی یا CBT یکی از متدهای درمانی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد و تحت نظر مجرب ترین تیم روانشناسی انجام می شود.

تحقیقات و مطالعات بالینی متعدد نشان داده رفتار درمانی شناختی (CBT) در درمان و ترک اعتیاد خصوصا ترک الکل بسیار موثر است.

نتیجه مثبت این روش درمانی باعث شده تا موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر و انجمن ملی رفتاردرمان‌‌گران شناختی از این روش به عنوان درمانی موثر یاد کنند چرا که استفاده از این متد درمانی نه تنها باعث بهبود وضعیت سلامت بیماران می شود بلکه بیماران اعتیاد را از موقعیت هایی که باعث وسوسه آنها می شود آگاه می کند و مقابله صحیح را به آنها آموزش می دهد.

کلینیک روانپزشکی

CBT

درمان بیماری های اعصاب و روان با رفتار درمانی شناختی

اما علاوه بر درمان اعتیاد این روش درمانی تاثیرات بسیار مثبتی در درمان بیماری های اعصاب و روان نیز دارد و در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره از آن برای درمان بیماری هایی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، بکار گرفته می شود:

افسردگی

اختلالات اضطرابی

اختلال خواب و بی خوابی

اسکیزوفرنی و روان پریشی

اختلال عدم توجه و بیش فعالی

پرخوری روانی و اختلالات تغذیه ای

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال وسواسی_اجباری

اختلال مدیریت خشم

اختلال شخصیتی

اختلال دوقطبی

فوبیا

کلینیک ترک اعتیاد

ترک اعتیاد با رفتار درمانی شناختی CBT

همانطور که پیش تر گفتیم رفتار درمانی شناختی یا CBT در درمان اعتیاد بسیار موثر است و باعث می شود تا افکار مصرف کننده که باعث وسوسه مصرف بیشتر می شود کنترل و حذف شود. در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره از این روش درمانی برای ترک مواد اعتیاد آور که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم استفاده می شود:

ماری جوانا

حشیش

الکل

کوکائین

شیشه

تریاک و مشتقات آن

به کمک این روش درمان بیمار با تکیه به مهارت هایی که در رفتار درمانی آموخته افکار مخرب خود را با باورهای مثبت و درست جایگزین می کند و کنترل سلامت و زندگی خود را به دست می گیرد.

باید بدانید که طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که متاسفانه اکثر بیماران اعتیاد به دلیل اثرات سوء مصرف مواد اعتیاد آور دچار اختلالات و بیماری های اعصاب و روان هستند که به این منظور درمان اعتیاد و بیماری های اعصاب و روان در کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی طلوعی دوباره تحت نظر مجرب ترین تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد انجام می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.