کلینیک ترک اعتیاد
آیا اعتیاد ژنتیکی است؟
8 شهریور 1400
رابطه اعتیاد و تنهایی
رابطه تنهایی و اعتیاد
8 شهریور 1400
نمایش همه
عوارض مصرف الکل در بارداری
۵
(۱)

بارداری یک مرحله از زندگی زنان است که با خود شگفتی‌ها و چالش‌های فراوانی به همراه دارد. در این دوره، مادران نه تنها باید به مراقبت از خودشان اهمیت بدهند بلکه باید مراقب فرزند خود نیز باشند. در این مسیر، مسائل متعددی وجود دارند که بر روند سلامت بارداری و سلامت جنین تأثیر می‌گذارند. یکی از این مسائل، مصرف الکل در دوره بارداری است که به طور غیرقابل انکاری تأثیرات جدی بر سلامت جنین و نوزاد متولد شده دارد.

دکتر کاترین هارتمن، معاون رئیس جمهور آمریکا در زمینه ادغام پژوهشی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت (VUMC) ایالات متحده است و معاون دانشکده توسعه دانشمندان بالینی و ترجمه و ناٸب رٸیس موسسه پزشکی و بهداشت عمومی است. او یکی از محققان برتر جهان است که مطالعات متمرکز بر بارداری اولیه را رهبری می کند. او از سال ۲۰۰۰ به طور مداوم شرکت کنندگان مختلفی را در مطالعات خود ثبت می کند و در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ بارداری را تکمیل کرده است.

یکی از مطالعات وی، در زمینه چگونگی عوارض مصرف الکل در بارداری و مخصوصا ماه های اول بارداری متمرکز است که نحوه تاثیر آن پیامدهای نامطلوب بارداری مانند سقط جنین، رشد ضعیف جنین و زایمان زودرس را مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله از سایت کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به طور جامع به عوارض مصرف الکل در بارداری و به طور خاص مقاله دکتر کاترین هارتمن پرداخته شده است.

دکتر هارتمن می گوید: “اجتناب از مصرف الکل در دوران بارداری یا در اوایل بارداری به دلایل زیادی از جمله جلوگیری از ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل توصیه شده است. با این وجود، میزان متوسط ​​مصرف اغلب به احتمال زیاد بی خطر تلقی می شود.”

برای ترک الکل هر چه سریع‌تر اقدام کنید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

تاثیر مصرف الکل تا هفته نهم بارداری افزایش می یابد و صرف نظر از میزان مصرف زنان (خواه کمتر از یک فنجان نوشیدنی یا بیش از چهار فنجان نوشیدنی در هفته)، خطر همچنان افزایش می یابد. خطر صرف نظر از نوع و میزان الکل مصرف شده همچنان وجود دارد. مطالعات مختلف نشان می دهد که میانگین سن حاملگی برای ترک الکل ۲۹ روز بود.

اگرچه ۴۱ درصد از زنانی که مصرف خود را تغییر دادند این کار را ظرف سه روز پس از نتیجه مثبت آزمایش بارداری انجام دادند، کسانی که مصرف الکل را به محض قطع شدن قاعدگی خود کنار گذاشتند، ۳۷ درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که الکل مصرف نمی کردند، سقط جنین داشتند.

عوارض مصرف الکل در بارداری

مصرف الکل در دوران بارداری، باعث ایجاد نگرانی‌های جدی درباره سلامت جنین و نوزاد متولد شده می‌شود. طبق تحقیقات علمی، حتی مقادیر کمی از الکل نیز می‌توانند عوارض جدی برای جنین به همراه داشته باشند. یکی از این عوارض احتمالی، اختلالات در تشکیل و تکامل عضوها و سیستم‌های مختلف بدن جنین می‌باشد. علاوه بر این، مصرف الکل می‌تواند به اختلالات در سیستم عصبی مرکزی جنین منجر شده و در برخی موارد، باعث افزایش خطر زایمان زودرس شود.

تأثیرات منفی مصرف الکل بر روی توانایی‌های تعاملی و رفتاری نوزاد نیز تاحدود زیادی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، توصیه می‌شود که زنان باردار به‌طور کامل از مصرف الکل خودداری کنند تا از پیامدهای نامطلوب آن برای سلامت جنین و نوزاد جلوگیری نمایند و از ایجاد آینده‌ای سالم و پایدار برای فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

عوارض مصرف الکل در بارداری

مصرف الکل چه تاثیری بر نوزاد شما دارد

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن بیش از دو فنجان الکل در روز (۲ فنجان کوچک شراب، یک پیمانه آبجو) به این معنی است که کودک ممکن است در یادگیری، گفتار، دامنه توجه، زبان و بیش فعالی با مشکل مواجه شود. این اثرات مضر به عنوان ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل (FAE) شناخته می شود. نوشیدن بیش از شش فنجان الکل در روز در دوران بارداری، مادران را در معرض خطر بارداری با سندرم ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل (FAS) قرار می دهد. این وضعیت شدید باعث می شود کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی و رشد، مشکلات رفتاری و نقایصی در صورت و قلب شوند.

برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی ترک اعتیاد وارد صفحه پزشک ترک اعتیاد شوید

نوشیدن زیاد مشروبات الکلی در یک مورد (که گاهی اوقات زیاده روی در نوشیدن نامیده می شود) بسیار خطرناک است. عضو عالی کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که مطمئن ترین روش این نیست که در صورت بارداری و یا زمانی که فکر می کنید ممکن است باردار باشید به هیچ وجه الکل ننوشید.

خوردن آبجو در بارداری و قبل از بارداری

مصرف آبجو و الکل در دوره بارداری با خطرات جدی برای سلامتی مادر و جنین همراه است. آبجو حاوی الکل است و مصرف آن می‌تواند به طور مستقیم اثرات منفی بر روند تشکیل و تکامل عضوها و ساختارهای جنین داشته باشد. مهمترین عارضه احتمالی مصرف آبجو در دوران بارداری، اختلالات در تشکیل و تکامل عصبی و عضلانی جنین است که می‌تواند منجر به مشکلات جدی در توانایی حرکتی و تعاملی نوزاد متولد شده گردد.

حتی خوردن آبجو قبل از بارداری هم عوارضی را به دنبال دارد. مصرف آبجو قبل از بارداری نیز می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر روند باروری و سلامت آینده مادر و جنین داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که حتی مصرف متعادل آبجو نیز می‌تواند به کاهش توانایی باروری در زنان منجر شود و احتمال اختلالات در تخمک‌گذاری را افزایش دهد. همچنین، مصرف آبجو قبل از بارداری می‌تواند خطراتی برای جنین در صورت بارداری بعدی ایجاد کند.

این اثرات ممکن است به دلیل تأثیر منفی الکل بر روند تشکیل و تکامل جنین، افزایش خطر اختلالات در سیستم عصبی جنین و کاهش احتمال بقاء بارداری باشد. بنابراین، به منظور تسهیل فرآیند باروری و حفظ سلامتی جنین در صورت بارداری، توصیه می‌شود که زوج‌ها قبل از بارداری از مصرف آبجو و مواد الکلی پرهیز نمایند. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چند وقت قبل از بارداری نباید مشروب خورد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

مصرف الکل چه تاثیری بر نوزاد شما دارد

چند وقت قبل از بارداری نباید مشروب خورد

زمانی که زنان تصمیم به باروری می‌گیرند، بهتر است تا از مصرف مشروبات حاوی الکل حداقل چند ماه قبل از تلاش برای بارداری پرهیز کنند. این مدت زمانی می‌تواند از ۳ تا ۶ ماه باشد. از آنجا که الکل به سرعت از بدن حذف نمی‌شود، ممکن است تأثیرات آن بر روی سلامت جنین در دوره اولیه بارداری به شکلی نامطلوب ادامه یابد. در واقع، پیش از بارداری، الکل می‌تواند تاثیر منفی بر روی تخمک‌گذاری داشته باشد و حتی می‌تواند احتمال اختلالات در تشکیل جنین را افزایش دهد.

بنابراین، به منظور افزایش احتمال باروری موفق و تضمین سلامتی جنین، مناسب است که زوج‌ها به حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از شروع تلاش برای بارداری، از مصرف هرگونه مشروب حاوی الکل خودداری کنند.

سخن پایانی

خطرات نوشیدن مشروبات الکلی فقط مختص بارداری نمی باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد الکل ممکن است بر باروری در مردان و زنان نیز تأثیر بگذارد، بنابراین در صورتی که تصمیم برای باردار شدن دارید، توصیه می کنیم ترک نوشیدنی های الکی را اولویت خود قرار دهید. با این وجود، ترک مصرف به تنهایی ممکن است دشوار باشد و ممکن است به کمک احتیاج داشته باشید.

با یک پشتیبانی مناسب و برنامه ریزی صحیح می توانید این کار را انجام دهید. کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند، بنابراین فرصت را غنیمت شمرید و برای داشتن آینده ای سالم و روشن تر هرچه سریعتر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا روش های درمانی متناسب با شرایط شما را به شما ارائه دهند.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی ترک اعتیاد

    به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

    روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

    میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

    رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × سه =