کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر هروئین بر جامعه
16 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف الکل و حمله قلبی
16 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

ماری جوانا و آلزایمر

۵
(۱)

آیا مصرف ماری جوانا باعث اختلال آلزایمر می شود؟

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: بیماری آلزایمر بیماری است که افراد بی شماری را تحت تأثیر قرار می دهد. با افزایش سن، بیماری آلزایمر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و مورد بحث پزشکان و محققان مختلف قرار می گیرد. محققان در تلاش اند تا درباره آلزایمر و روش های درمانی احتمالی، اطلاعات بیشتری کسب کنند. قسمت خاصی از بحث و گفتگو ها، مربوط به ارتباط بین ماری جوانا و آلزایمر است. برخی افراد تصور می کنند که ماری جوانا یک روش درمانی احتمالی برای بیماری آلزایمر می باشد. اما برخی دیگر نیز تصور می کنند که مصرف این محرک ممکن است باعث بیماری آلزایمر شود به همین جهت در این مقاله به بررسی ماری جوانا و آلزایمر خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا
ماری جوانا و آلزایمر

ماری جوانا و آلزایمر

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر، نوعی بیماری مغزی است که باعث از دست دادن حافظه و ایجاد اختلال شناختی می شود و علت اصلی زوال عقل در سالمندان است. زوال عقل نیز، به از دست دادن توانایی های شناختی، مشکلات مرتبط با حافظه اشاره دارد که فعالیت ها و امور مختلف زندگی روزمره فرد را دچار اختلال می کند. با وجود اینکه شیوع زوال عقل در سالمندان بیشتر است، اما جزء روند طبیعی پیری به شمار نمی رود.

علی رغم این واقعیت که آلزایمر در درجه اول مربوط به سالمندان است، اما احتمال ابتلا به آلزایمر زودرس در افراد کمتر از ۶۵ سال نیز وجود دارد.

آلزایمر یک بیماری است که به مرور زمان وخیم تر می شود، بنابراین ممکن است علائم این بیماری به آرامی شروع شده و شناسایی آن کمی دشوار باشد، اما با گذشت زمان بدتر خواهد شد. علاٸم آلزایمر با کاهش حافظه خفیف شروع می شود و با گذشت زمان و پیشرفت مراحل بعدی، ارتباط با دیگران برای فرد دشوار شده و عملکرد او نیز ضعیف می شود. همچنین به عنوان ششمین علت اصلی مرگ و میر محسوب می شود. در حال حاضر، هیچ درمان قطعی و تایید شده ای برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما راه حل هایی برای کاهش علائم وجود دارد و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. این موضوع و سایر موضوعات مربوط به ماری جوانا و آلزایمر را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

آیا ماری جوانا باعث آلزایمر می شود؟

ماری جوانا، ماده محرکی است که معمولا به صورت تفریحی مصرف می شود.

این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، به ویژه بر اساس مطالعه ای که در سال گذشته منتشر شد و نشان می دهد که ماری جوانا ممکن است حساسیت به آلزایمر را افزایش دهد. این مطالعه در مجله “بیماری آلزایمر” منتشر شد و نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال در مصرف ماری جوانا، در مقایسه با گروه کنترل که ماری جوانا مصرف نکرده اند، جریان خون را تقریباً در تمام نقاط مغز کاهش داده اند.

این تحقیق نشان داد که در منطقه هیپوکامپ مغز به دلیل مصرف ماری جوانا، بیشترین کاهش جریان خون روی داده است. هیپوکامپ بخشی از مغز است که مسٸولیت حافظه و یادگیری را بر عهده دارد و و اولین ناحیه از مغز است که تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرد. با مصرف ماری جوانا، جریان خون در مغز و همچنین میزان اکسیژن مورد نیاز سلول های مغز کاهش می یابد، که ممکن است به بافت های مغز آسیب برساند و در نتیجه به مرگ منجر شود.

محققان معتقدند که ماری جوانا همچنین برخی از فعالیت های مغز را که مانع از شکل گیری خاطرات می شود، مسدود می کند. نتایج این مطالعات به طور قطعی نشان نمی دهد که مصرف ماری جوانا باعث بیماری آلزایمر می شود، اما باید مصرف کنندگان ماری جوانا کمی دچار تردید شوند.

ماری جوانا و آلزایمر

ماری جوانا و آلزایمر

ماری جوانا و آلزایمر

برخلاف شواهد موجود که ارتباط بین ماری جوانا و آلزایمر را نشان می دهد و با احتساب ماری جوانا به عنوان یک عامل موثر در توسعه بیماری آلزایمر، جامعه پزشکی هنوز در حال بررسی ارتباط احتمالی ماری جوانای پزشکی با آلزایمر است. تحقیقاتی که در طی سالها انجام شده، نشان می دهد که میزان کمی از اجزای THC موجود در ماری جوانا ممکن است بر علائم و پیشرفت آلزایمر تاثیر بگذارد.

با این وجود، در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده این باشد که ماری جوانا قادر به جلوگیری از پیشرفت این بیماری است. آنچه از لحاظ ماری جوانای پزشکی و آلزایمر امکان پذیر است این است که می تواند به مدیریت و کنترل علائم رفتاری بیماری آلزایمر مانند پرخاشگری، در صورت تشخیص بیماری در فرد کمک کند.

زمانی که سخن از مصرف ماری جوانای پزشکی و آلزایمر، به میان می آید، نتایج متفاوتی در مورد مصرف این محرک به عنوان درمان این بیماری اراٸه می شود.

آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده، ترسناک و  پیشرفت کننده است که بسیاری از سالمندان و در بعضی موارد افراد جوان را نیز درگیر می کند. به دلیل تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته است، مردم تردید دارند که آیا ماری جوانا باعث آلزایمر می شود یا خیر.

مرکز ترک اعتیاد

ماری جوانا و آلزایمر

از طریق دو روش می توان به رابطه بین سوء مصرف این محرک و آلزایمر پی برد.

اولین مورد، این حقیقت است که از برخی جهات ممکن است مصرف ماری جوانا با آلزایمر همراه باشد. این به این دلیل است که ماری جوانا ناحیه هیپوکامپ مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و این قسمت از مغز مربوط به خاطرات و آلزایمر است. البته این احتمال وجود دارد که عوامل دیگری مانند ژنتیک نیز در این مورد نقش داشته باشند، اما افراد باید در مصرف این محرک جوانب احتیاط را در نظر بگیرند، زیرا ممکن است احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

روش دوم برای پی بردن به ارتباط مصرف این محرک و آلزایمر، مصرف ماری جوانا به عنوان روش درمانی است. در حالی که هیچ گونه تحقیقات امیدوار کننده ای صورت نگرفته است که نشان دهنده این باشد که ماری جوانا به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می کند، اما برخی مطالعات نشان داده اند که ماری جوانا در کاهش رفع علائم این بیماری مفید واقع شده است.

سخن پایانی

بر اساس این تحقیقات، گرچه برخی از یافته ها ارتباط بین سوء مصرف این محرک اعتیادآور و آلزایمر را نشان می دهند، اما این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند و اطلاعات ناشناخته زیادی در مورد این دو وجود دارد. نکته ای در خصوص سوء مصرف این محرک وجود دارد این است که مصرف ماری جوانا عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و صدمات مختلفی بر بخش های مختلف مغز وارد می کند که اثراتی همچون آلزایمر برای مصرف کننده به همراه دارد و تنها راه مقابله با این عوارض، ترک ماری جوانا در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد تا بیماران این امکان را داشته باشند تا تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی اقدام به درمان وابستگی خود نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمان کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانید بصورت شبانه روزی در تمامی ایام هفته با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره، تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =