۳٫۵
(۱۰)

مرکز ترک سورچه

سورچه به عنوان یکی از مشتقات هروئین، جزو خطرناک ترین مواد مخدر شناخته شده است. هروئین که از روز اول نیز بانامی اغواگر روانه بازار شد، از کلمه هیرو به معنای قهرمان برگرفته شده است. هروئین سال‌ها است که در جهان و ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد و حقایق مربوط به عوارض ناگوار آن بر کسی پوشیده نیست!

متاسفانه امروزه هروئین با ترکیبات و نام‌های متنوع در خیابان‌های کشور به فروش می‌رسد. مدتی است که مصرف جدیدترین ترکیب هروئین تحت عنوان سورچه یا سورچی در میان برخی از جوانان رایج شده است. برای آشنایی بیشتر با ماده مخدر سورچه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه مواد مخدر در ایران

طبق گزارش‌های تاریخی، استعمال مواد مخدر (حشیش، تریاک) با رواج کشت خشخاش در دوره صفویان، توسعه یافت. البته در آن زمان بیشترین مصرف‌کنندگان مواد مخدر، مردها بودند. هم‌زمان با شکل‌گیری قوانین محدودکننده استعمال دخانیات در سرتاسر جهان، استفاده از تریاک و حشیش در ایران نیز دچار محدودیت و ممنوعیت شد.

حتما مطالعه کنید: مرکز ترک تریاک

البته این قوانین به‌ظاهر محدودکننده، پایانی برای استعمال مواد مخدر در جهان نبود. بلکه آن را از شکل قانونی به تجارتی پرسود، غیرقانونی و زیرزمینی بدل کرد.

بالا رفتن تقاضای مصرف و سودآور بودن این صنعت، منجر به تولید ترکیبات جدید مانند مورفین، هروئین و … شد.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

 

حتما مطالعه کنید: مرکز ترک هروئین

بازار مصرفی که اعتیاد و تقاضای روزافزون آن ضامن سودآوری صد در صد این صنعت ویرانگر بود، روزبه‌روز  توسعه یافت و در تمام لایه‌های جامعه نفوذ پیدا کرد.

در حال حاضر تعداد موارد اعتیاد به سورچه «با نامی نوظهور اما ماهیتی نه چندان جدید»، در بین جوانان روبه افزایش است.

سورچه چیست؟

سورچه یا سورچی نامی جدید و نقابی فریبنده برای هروئین است. فروشندگان مواد مخدر با این شعار دروغ که سورچه اعتیادآور نیست و با یک‌بار مصرف مشکلی ایجاد نمی‌کند مصرف آن را رواج می دهند. اغلب از این ماده مخدر به‌عنوان سور و سات مهمانی‌ها استفاده می شود و جوانان را به ورطه اعتیاد می کشاند. برای شناخت بیشتر ویژگی های سورچه، بهتر است ابتدا با خصوصیات هروئین آشنا شوید:

آشنایی با ماده مخدر هروئین

هروئین در پزشکی بانام «دیامرفین و دی استیل مرفین» شناخته می‌شود. این ماده مخدر از مرفین مشتق شده و بسیار اعتیادآور است. هروئین به شکل پودر سفید، قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره وجود دارد. برخلاف تصور عامه، هروئین سفیدرنگ شکل خالص این ترکیب نیست و در بسیاری موارد با نشاسته، شکر و سایر مواد ترکیب‌شده و به بازار مصرف ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است سورچه بیشتر از شکل سفیدرنگ هروئین ساخته‌شده و در ترکیبات آن مواد دیگری از جمله (مرفین) اضافه می‌شود تا شدت توهم‌زایی آن را افزایش دهد.

هروئین به روش‌های دود کردن، استنشاق و تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که وجود ناخالصی در ترکیبات هروئین سفید، درروش تزریقی سبب مرگ مصرف کننده خواهد شد.

مصرف هروئین حتی در مدت اندک سبب بروز اختلال در عملکرد کلیه اندام های بدن می شود. بروز مشکلات گوارشی، کبدی، کلیوی، قلبی-عروقی و اختلالات مغزی کم ترین پیامد اعتیاد به هروئین است. براساس تحقیقات انجام شده، هروئین اعتیادآورترین ماده مخدر موجود در بازار مواد است. مصرف دوزهای بالای هروئین (آور دوز)  باعث کما و ایست قلبی می‌شود. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵۰۰۰ نفر در سرتاسر جهان، براثر مصرف زیاد یا آور دوز هروئین جان خود را از دست دادند.

عوارض مصرف سورچه

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، سورچه ترکیبی شبیه به هروئین اما با عوارض بسیار شدیدتر است. مصرف سورچه مانند هروئین تعادل ترکیبات شیمیایی مغز را دچار تغییر می‌کند و به تدریج باعث ناتوانی مغز در ترشح و تولید دوپامین می شود.

در این شرایط فرد برای تجربه احساس طبیعی و آرامش، نیاز به ادامه مصرف این ماده خطرناک خواهد داشت.

به‌طورکلی عوارض مصرف سورچه شامل:

توهم

احساس کاذب قدرت

سرخوشی غیرطبیعی

اختلالات شدید خلقی

احساس گرما و برافروختگی پوست

خشکی دهان

تهوع و استفراغ

خارش پوست

خواب‌آلودگی

مشکلات تنفسی ( کند شدن فرآیند تنفس)

کاهش تعداد ضربان قلب

اور دوز و مسمومیت

ایست قلبی

عوارض بلندمدت اعتیاد به سورچه شامل:

بیماری کبد (هپاتیت C )

عفونت‌های ریوی و سایر اختلالات ریوی

مشکلات آرتریت/ روماتولوژی

فرورفتن رگ‌ها

یبوست مزمن

افسردگی

بیماری کلیوی

عفونت دریچه‌های قلب و پوشش داخلی

آبسه یا عفونت پوستی ناشی از تزریق مواد به سرنگ های آلوده

افزایش خطر ابتلا به هپاتیت

افزایش خطر قرار گرفتن در معرض HIV

تخریب سلول‌های مغزی و نخاعی

علاوه بر مشکلات مزمن و بیماری‌های عفونی، مصرف مداوم سورچه مانند هروئین سبب ایجاد  تغییرات شدید در مواد شیمیایی، فیزیولوژی و ساختار می شود و درنهایت اختلالات مزمن و ماندگار هورمونی و عصبی به جا خواهد گذاشت.

بهترین روش ترک سورچه

ترک اعتیاد به سورچه با توجه به تأثیر شدید آن بر ساختار شیمیایی مغز کار دشوار و چالش‌برانگیزی است. به‌طورکلی شانس موفقیت ترک هروئین و مشتقات آن بدون مداخلات پزشکی و روانشناسی بسیار پایین است.

در زمان ترک هروئین، تقریباً باگذشت ۸ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین مصرف، اضطراب و علائم ترک آشکار می‌شود. حدوداً ۳۶ تا ۷۲ ساعت بعد، این عوارض به اوج شدت خود می‌رسد و بین ۵ تا ۶ روز علائم کاهش پیدا می‌کند. روزهای اولیه ترک مواد مخدر تحت عنوان مرحله سم‌زدایی سورچه شناخته می‌شود.

سم‌زدایی بدن از هروئین مراحل خطرناکی دارد که نباید به‌تنهایی و در منزل انجام شود. بسیاری از عوارض ناشی از سم‌زدایی باید تحت نظارت و درمان پزشک ترک اعتیاد قرار گیرند، در غیر این صورت ممکن است فرد براثر شدت عوارض و عدم کنترل آن، جان خود را از دست بدهد.

قبل از تصمیم به انجام سم‌زدایی از هروئین در خانه، باید ازنظر ذهنی خود را برای چالش‌های عاطفی و فیزیکی که در پیش رودارید آماده کنید. اعتیاد به هروئین ماهیتی عودکننده دارد به این معنی که حتی اگر بتوانید با موفقیت مواد مخدر را کنار بگذارید، احتمال بازگشت به مصرف وجود دارد. بهترین روش ترک ماده مخدر سورچه مراجعه به مراکز معتبر ترک اعتیاد است.

بهترین مرکز ترک سورچه

برای ترک ماده مخدر سورچه یا هر ماده مخدر دیگری باید انگیزه‌ای قدرتمند داشته باشید. ترک اعتیاد به مواد مخدر ابتدا با ترک نیاز روحی روانی به مصرف این ماده آغاز می‌شود. کلینیک طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک سورچه در تهران دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور است. این مرکز یکی از پیشگامان معتبر ترک اعتیاد انواع مواد مخدر از جمله سورچه است و  خدماتی مرکب از امکانات پزشکی و درمان‌های روان‌شناختی در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

به دلیل تأثیرات عمقی هروئین بر عملکرد مغز، اعتیاد به سورچه، بیماری روانی محسوب می‌شود، لذا علاوه بر درمان‌های پزشکی، لازم است بیمار تحت مراقبت و حمایت روانی زیر نظر روانشناس ترک اعتیاد نیز قرار بگیرد. خدمات درمانی دربهترین مرکز ترک اعتیاد کلینیک طلوعی دوباره با توجه به سن، مدت‌زمان مصرف، و البته ویژگی‌های شخصیتی و روحی فرد در قالب مشاوره‌های فردی، گروه‌درمانی، درمان‌های دارویی و … به بیماران ارائه می‌شود.

سوالات متداول درباره ترک سورچه

بهترین روش ترک سورچه چیست؟
بهترین روش ترک سورچه این است که مراحل سم زدایی و روان درمانی را زیر نظر متخصص ترک اعتیاد سپری کنید همچین روش درمان و ترک سورچه بستگی به مدت مصرف و میزان سن فرد متفاوت است که شما می توانید با مراجعه به به کلینیک طلوعی دوباره از بهترین درمان برخوردار شوید.

ترک سورچه چه مدت طول می کشد؟
مدت زمان ترک سورچه برای هر شخص متفاوت است و بستگی به شرایط فرد دارد اما به طور کلی مدت زمان ترک بین ۱۲ تا ۱۴ روز طول می کشد.

عوارض مصرف سورچه چیست؟
به طور کلی مصرف سورچه عوارض زیادی دارد اما مهم ترین آن شامل: توهم، احساس کاذب قدرت،اختلالات شدید خلقی،تهوع می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.