آیا پیشگیری از کرونا با اعتیاد امکان پذیر است؟

مرکز ترک اعتیاد
ایجاد انگیزه ترک اعتیاد در بیمار
25 خرداد 1399
مرکز ترک اعتیاد
راه های جامعه شناسی مقابله با اعتیاد
25 خرداد 1399
نمایش همه
پیشگیری از کرونا با اعتیاد
۰
(۰)

پیشگیری از کرونا این روزها تنها دغدغه مردم جهان است امروزه در شرایطی از حیات قرار داریم که شیوه زندگی همه ما دستخوش تغییرات اساسی شده است تغییراتی که هیچوقت انتظار آن را نداشتیم یکباره بسیاری از مردم عزیزانشان را از دست دادند خصوصاً آنهایی که سن بالاتری داشتند تمامی کسب و کارها به حالت تعلیق درآمده است خیابان‌ها خلوت شده و وحشت در میان مردم موج می‌زند صحبت از ویروسی است که مثل بمب تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

آیا پیشگیری از کرونا با مصرف مخدر واقعیت دارد ؟

وقتی صحبت از ویروس کرونا می‌شود، شما به هر ابزاری متوسل می‌شوید که شرایط پیشگیری از کرونا را برای شما فراهم آورد استفاده از ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین D، راه های تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از مواد ضدعفونی کننده همگی راهکارهایی است که امروزه توصیه و اجرا می‌شود. طبیعتاً در این موقعیت حساس، حتی کوچکترین توصیه و مطلب، توجه شما را جلب می‌کند.

در فضای مجازی مطالب بیشماری با عنوان پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای شما فرستاده می‌شود که می‌تواند حاوی اطلاعات غلطی نیز باشد. پس باید دقت کنید و از صحت علمی مطالب دریافتی مطمئن شوید گاهی به نقل از پزشکان مطالبی در شبکه‌های مجازی مطالبی منتشر می‌شود که روح آن پزشک هم خبر نداشته و مطلب از نظر علمی کاملاً رد شده است.

به همین منظور سعی کنید از رسانه‌های معتبر اخبار و توصیه‌های پزشکی را دنبال کنید خوشبختانه امروز شبکه‌های خبری و اکثر رسانه‌های معتبر در صدر اخبار خود به توصیه‌های پزشکی درباره پیشگیری از ویروس کرونا می‌پردازند سعی کنید به مطالب ارسالی دوستانتان در واتس‌اپ و تلگرام اعتماد نکنید مگر اینکه از یک منبع معتبر ارسال شده باشد یکی از مواردی که درباره آن اخبار غلط شایع شده بود، استفاده از مواد مخدر در پیشگیری از کرونا بود مدتی در میان مردم شایع شد که معتادین به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند با کمی تامل می‌تواند فهمید که این حرف به هیچ‌وجه پایه و اساس علمی ندارد در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نقش مواد مخدر این میان چگونه است.

در این برهه زمانی، بیشتر از هر وقت دیگر باید به بهداشت فردی خود اهمیت دهید یکی از راه های مراقبت از خود دوری از چیزهایی است که به شدت روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی می‌گذارد توجه داشته باشید که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک سیستم دفاعی قوی دارید مصرف مواد مخدر و الکل سیستم ایمنی شما را به شدت ضعیف می‌کند اینکه گفته شده مصرف مخدر و الکل برای پیشگیری از کرونا مفید است، یک اظهار نظر کاملاً بی اساس و اشتباه است آنچه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است قطعاً چیزی نیست که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن شود! چرا که تمام توصیه‌های پزشکی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است.

توجه داشته باشید که استفاده از هر گونه مواد اعتیادآور با هدف پیشگیری از کرونا کاری بیهوده است. برخی می‌گویند “فلان دارو یا مواد مخدر به حساب نیامده و فقط محرک است و آنچه گفته اند مربوط به مخدرها می‌شود” در پاسخ باید گفت چنین چیزی اصلاً صحت ندارد و لطفاً دنبال توجیه و عدله‌های خود ساخته نباشید. مواد اعتیاد زا به سه بخش تقسیم می‌شوند که شامل مواد مخدر، مواد محرک و مواد توهم زا می‌شوند. علاوه بر اینکه تمامی این مواد ذهن و مغز شما را درگیر می‌کند، اثرات زیان‌باری بر جسم شما خواهد گذاشت حال چگونه می‌شود که استفاده از آنها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس خطرناکی چون کرونا مفید باشد؟!

تاثیر مصرف مواد مخدر بر سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفته شد برای پیشگیری از کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. مصرف هر کدام از مواد مخدر تاثیر مخربی بر قسمتهای خاصی از بدن می‌گذارد که هر کدام از آنها سیستم دفاعی بدن شما را سست و ناتوان می‌کند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌ها در بدنی که سیستم ایمنی آن ضعیف است بسیار بالا است. تحقیقات نشان داده که رده سنی معتادان در ایران بین تقریباً ۱۵ سال تا ۶۵ سال است که در این میان ایران دارای یک رتبه قابل تاملی در جهان است. در میان مخدرهای مصرفی، کراک طرفداران بیشتری دارد و افراد کم تر به ترک کراک اقدام می کنند. این مساله شاید به دلیل بی بو بودن این مخدر است که باعث شده مصرف آن راحت تر شده و کم آسیب تر جلوه کند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌هایی مثل کرونا که هنوز برای بشر بصورت کامل شناخته شده نیست، داشتن این آمارها کمی نگران کننده است.

سیستم دفاعی بدن شما نیازمند سربازان قوی برای مقابله با ویروس و پیشیگیری از ابتلا به کرونا است مصرف مواد مخدر اثر مستقیم بر نوتروفیل‌ها داشته که نقش موثری در سیستم دفاعی بدن دارد نوتروفیل‌ها در واقع از با ارزشترین سلول‌های سیستم دفاعی ذاتی بدن شما بحساب می‌آیند یکی از مهمترین وظایف نوتروفیل‌ها ایمن نگه داشتن بدن شما در برابر عوامل پاتوژن است که این عمل از طریق بیگانه خواری حرفه ای انجام می‌شود اما فرایند نابود کردن عوامل پاتوژن توسط این سلول‌های دفاعی با مصرف مواد مخدر مختل می‌شود پس اگر به مواد مخدری وابستگی دارید این را بدانید که با ورود ویروس کرونا در بدن سیستم دفاعی شما توانایی چندانی در برابر کرونا نخواهد داشت پس اولین قدم و تنها راه حل شما برای پیشگیری از کرونا ترک مخدر است.
سرعت تخریب سیستم ایمنی بدن توسط مخدرها گاهی زیاد و گاهی کم است اما توجه داشته باشید که در میان تمامی مخدرها، کوکائین فرایند تخریب سیستم دفاعی بدن را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهد همچنین مصرف الکل نیز سرعت بالایی در تخریب سیستم دفاعی دارد.

پیشگیری از ابتلا به کرونا با استفاده از مخدرها فقط یک شایعه تبلیغاتی است !
در تجارت مخدر همیشه دست روی جوامعی گذاشته می‌شود که میزان رضایت از خود در آنها پایین است. مثلاً جوامعی که درصد افسردگی در آنها بالاست، هدف خوبی برای تاجران مخدر است. آنها روی نقطه ضعف این جوامع کار کرده و به اسم مواد شادی‌آور، مخدرهای خود را عرضه می‌کنند. یکی دیگر از این ترفندها زیبایی اندام است که متاسفانه در کشور ما بسیار رواج یافته و مردمی که به راحتی گول این تبلیغات را می‌خورند. همین مساله در این برهه زمانی که پیشگیری از کرونا بزرگترین دغدغه است، تبدیل به یک چالش شده و از دامن آن شایعات زیادی رواج پیدا می‌کنند و باز همچنان مردم زودباوری که گوش و چشم به این شایعات می‌سپارند و همانطور که گفته شد یکی از این شایعات، پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با استفاده از برخی مخدرهاست این هم یک ابزار جدید دیگر برای تبلیغ مخدرهای گوناگون.

پخش کنندگان مخدر در جهان روی نیازهای جوامع مانور می‌دهند. امروز یکی از بزرگترین نیازهای هر جامعه پیشگیری از ابتلا به ویروس خطرناک کرونا است و همه به دنبال راه درمان و جلوگیری از آن هستند این مساله بازار توزیع‌کنندگان مخدرهای مختلف را داغ کرده است آنها با انتشار اخبار و اطلاعاتی کذب، ذهن مردم را به سمت تاثیر مثبت مصرف الکل و مخدر بر این ویروس، فریب داده و بازار کسب و کار خود را داغ‌تر می‌کنند. اما توجه داشته باشید که تنها مساله‌ای که برای این قشر اهمیت ندارد، جان شماست به همین دلیل است که اصرار داریم به رسانه‌های معتبر اعتماد کرده و هرگز درگیر هر مطلبی با عنوان پیشگیری از کرونا و امثالهم نشوید. به توصیه پزشکان در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن خود گوش داده و مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیرید.

ترک اعتیاد در کلینیک طلوعی دوباره

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =