مرکز ترک اعتیاد
عوارض مصرف مرفین
3 مرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد
3 مرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

کوکائین و اختلال اضطراب

۱
(۱)

 کوکائین، یک محرک بسیار اعتیادآور است که سرعت فعالیت مغز را افزایش می دهد و موجب تشدید اضطراب خواهد شد. زمانی که اثرات این محرک از بین می رود، افراد معمولاً به عنوان بخشی از ترک، اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب، یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که افراد با آن مواجه هستند. افرادی که با اختلال اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، با نشخوار یا تراوش فکری (افکار آشفته) مواجه می شوند، که ادامه تفکر در مورد همان افکار یا نگرانی ها است، که اغلب با منطق یا شواهد پشتیبانی نمی شود. به همین ترتیب، اضطراب ناشی از نشخوار فکری را نمی توان با استدلال ساده دفع کرد به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه کوکائین و اختلال اضطراب خواهیم پرداخت.

ترک کوکائین، یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک کوکائین تهران، می باشد که کلیه برنامه درمان، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

با وجود اینکه کوکائین یک محرک غیرقانونی است، اما دارای محبوبیت زیادی است و اغلب به منظور کاهش احساسات منفی مورد سوء مصرف قرار می گیرد. به همین دلیل، کوکائین و اضطراب با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. اگرچه افراد ممکن است سعی کنند عزت نفس خود را با مصرف کوکائین بالا ببرند، سوء مصرف مواد مخدر ممکن است اضطراب را بدتر کند.

کوکائین و اختلال اضطراب

کوکائین و اختلال اضطراب

آیا افراد به منظور کاهش اضطراب کوکائین مصرف می کنند؟

کوکائین، محرکی است که موجب افزایش فعالیت مغز شده و مواد شیمیایی خاصی تولید می کند که باعث افزایش عزت نفس و سطح انرژی فرد می شود.

افرادی که کوکائین مصرف می کنند اغلب در تعامل با افراد دیگر احساس راحتی می کنند و نگرانی آنها از نحوه برداشت دیگران کمتر خواهد شد. اگرچه این اثرات موقتی هستند، اما باعث می شوند فرد به مدت هر چند کوتاه از اختلالات اضطرابی خاص، مانند اضطراب اجتماعی یا اضطراب عمومی، رهایی یابند. بیشتر متخصصان پزشکی برای افرادی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی تجویز می کنند. با این وجود، برخی از افراد ممکن است برای رهایی از استرس و یا نشخوار فکری خود به مصرف کوکائین روی آورند.

کوکائین و اختلال اضطراب

کوکائین و اختلال اضطراب

کوکائین و اختلال اضطراب

مصرف کوکائین موجب افزایش سرعت فعالیت انتقال دهنده های عصبی خاص در مغز می شود. این تعامل به افراد از لحاظ جسمی و روحی انرژی می بخشد. به دلیل افزایش فعالیت مغز، افراد ممکن است افکار پریشان و غیرقابل کنترل را تجربه کنند، برخی از آنها ممکن است افکار پارانوئید (بد گمان) یا منفی باشند.

مصرف مداوم کوکائین باعث می شود فرد به مواد مخدر تکیه کند تا بتواند از افکار اضطراب آور جلوگیری کند. هنگامی که افراد به کوکائین وابسته می شوند، در صورتی که مدت طولانی را بدون مصرف مواد مخدر سپری کنند، علائم ترک را تجربه خواهند کرد. اضطراب، یکی از رایج ترین علائم ترک کوکائین است.

علائم اضطراب که ممکن است ناشی از مصرف کوکائین باشد عبارتند از:

تحت تاثیر نظرات همسالان قرار گرفتن

مشکلات خواب

بی قراری

احساس حالت تهوع یا سرگیجه

بیش از حد فکر کردن و یا نگرانی نسبت به رویدادهایی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد  و یا شرایطی که در گذشته پیش آمده است

ترک کوکائین

ترک کوکائین

ترک کوکائین و درمان اختلال اضطراب

مصرف کوکائین ممکن است باعث ایجاد اختلال اضطراب شود، اما گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد و به افرادی که با اعتیاد به داروهای محرک دست و پنجه نرم می کنند، کمک می کند. مانند سایر اختلالات همزمان، هنگامی که فردی با اعتیاد به کوکاٸین و اضطراب دست و پنجه نرم می کند، باید به دنبال درمان هر دو اختلال و بیماری باشد. به دلیل این که اضطراب موجب می شود افراد به مصرف کوکائین روی آورند، عدم رسیدگی به اختلالات روانی هنگام ترک کوکائین ممکن است منجر به عود های بعدی شود.

روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران برنامه های درمانی مختلفی را برای رفع اعتیاد و اضطراب طراحی کرده اند. پرداختن به هر دو اختلال شامل یادگیری راهکار های مقابله ای برای کنترل احساس اضطراب به جای وابستگی به مواد روانگردان است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال مصرف کوکائین دست و پنجه نرم می کنید، با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید. اولین گام برای بهبودی از این اختلال، شناخت این بیماری است چرا که احساس افسردگی یا اضطراب ممکن است منجر به افکار خودکشی شود.

ترک کوکائین، یکی از خدمات ارائه شده در بهترین مرکز ترک کوکائین می باشد و از آنجایی که کلیه برنامه درمان تحت نظر روانپزشک متخصص و تیم روانشناسی انجام می گیرد به بیماران این امکان را می دهد تا به روان درمانی و درمان اختلالات روانی خود همچون اختلال اضطراب بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =