کلینیک ترک اعتیاد
مصرف الکل و از دست دادن حافظه
9 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین و نوسانات خلقی
9 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

کوکائین و اختلال خواب

۰
(۰)

یکی از عوارض جانبی رایج سوء مصرف کوکائین، ایجاد اختلال در خواب است. متاسفانه، اختلال در خواب ممکن است ماه ها پس از قطع مصرف کوکائین نیز ادامه داشته باشد. تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف کوکائین، عادات خواب را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور ویژه ای، مصرف کوکائین با بی خوابی و کاهش نیاز به خواب ارتباط تنگاتنگی دارد.

حتما مطالعه کنید: کوکائین

نحوه تاثیر گذاری کوکائین بر خواب

کوکائین به عنوان یک محرک باعث بی خوابی و تمایل به بیدار ماندن می شود. در واقع، یکی از نشانه های سوء مصرف کوکائین، کاهش نیاز به خواب است. محرومیت از خواب ممکن است شدید باشد، خصوصاً زمانی که فرد با اعتیاد به کوکائین دست و پنجه نرم می کند.

کوکائین ممکن است جنبه های مختلف عادت خواب فرد را دچار اختلال کند، از جمله:

زمان خوابیدن

کل مدت زمان خواب

خواب عمیق یا خواب با موج آهسته

حرکات تند چشم در خواب

کوکائین و اختلال خواب

کوکائین و اختلال خواب

مصرف کوکائین و ریتم های شبانه روزی

انسان ها دارای یک ساعت داخلی هستند که به آنها کمک می کند تا با تغییرات زمان تاریکی و روشنایی کنار بیایند. این ساعت داخلی در هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) در هیپوتالاموس مغز واقع شده است. هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) ریتم روزانه دمای بدن، تغذیه، ترشح هورمون و عملکرد ایمنی بدن را حفظ می کند.

هسته سوپراکیاسماتیک از سیگنال های موجود در محیط مانند طول روز، در دسترس بودن غذا و دما استفاده می کند و ریتم شبانه روزی را با این تغییرات تطبیق می دهد. زمانی که این ریتم ها با مشکل مواجه شوند، الگوی خواب را نیز دچار اختلال کرده و باعث ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی خواب خواهند شد.

سوء مصرف کوکائین ممکن است بر مسیرهای مغزی که در حفظ ریتم شبانه روزی نقش مهمی را ایفا می کنند، تأثیر منفی بگذارد و این امر باعث اختلال در چرخه خواب و بیداری می شود. علاوه بر این، برخی از متخصصان بر این باورند که اختلالات خواب با ایجاد عودهای احتمالی ممکن است بر مصرف مواد مخدر تأثیر بگذارد.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک کوکائین با داشتن پزشکان متخصص ترک اعتیاد در کنار شما خواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

 

نحوه تاثیر گذاری کوکائین بر اختلال ریتم شبانه روزی خواب

اگرچه مطالعات در مورد نحوه تاثیر گذاری سوء مصرف مواد بر الگوی خواب مورد بررسی قرار گرفته است، اما تعداد کمی از متخصصان، به طور مستقیم تأثیر مواد مخدری مانند کوکائین را بر ساعت شبانه روزی بررسی کرده اند.

کوکائین نیز مانند سایر موادی که مورد سوء مصرف قرار می گیرد، باعث ایجاد اختلال در الگوی خواب می شود. این نشان می دهد که احتمالاً بر ریتم شبانه روزی نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، اختلال در الگوی خواب معمولا حتی پس از ترک کوکائین نیز ادامه دارد.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

برنامه درمان و ترک کوکائین در مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک کوکائین تهران، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا بدون بروز هیچگونه عوارضی به درمان خود بپردازند.

مصرف کوکائین احتمالاً ریتم شبانه روزی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و فرد را وسوسه خواهد کرد تا در زمانهای خاصی به مصرف این مواد روی آورد. علاوه بر این، مصرف کوکائین فعالیت هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) را با تأثیر بر پاسخ های آن به نشانه های مختلف، مانند روشنایی، نشانه های فیزیولوژیکی و غذا، تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین کوکاٸین قادر به برهم زدن چرخه های خواب و بیداری است.

کلینیک ترک اعتیاد

کوکائین و اختلال خواب

آیا سوء مصرف کوکائین باعث ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی خواب می شود؟

تعیین اینکه سوء مصرف کوکائین منجر به ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی خواب می شود یا بالعکس کمی دشوار است. با این وجود، مطالعات مختلف نشان داده اند که افرادی که به مدت طولانی کوکائین مصرف می کنند، از مشکلات بیشتری مانند بی خوابی و پرخوابی رنج می برند.

کوکائین و نارکولپسی

نارکولپسی (میل شدید و ناگهانی به خواب) یک نوع اختلال خواب است که موجب می شود افراد در طول روز بسیار احساس خواب آلودگی کنند.

افرادی که از نارکولپسی رنج می برند، ممکن است مواد محرکی مانند کوکائین را برای بیدار ماندن مصرف کنند. پروویجیل (مودافینیل)، گاهی اوقات برای درمان اختلال مصرف کوکائین و اختلال همزمان نارکولپسی مصرف می شود. به همین دلیل، ممکن است برخی از مردم از ارتباطی که بین کوکائین و نارکولپسی وجود دارد، شگفت زده شوند.

اگرچه از یک دارو می توان هم برای درمان اختلال مصرف کوکائین و هم درمان اختلال نارکولپسی استفاده کرد، اما ارتباط واضح و روشنی بین کوکائین و نارکولپسی وجود ندارد.

خود درمانی نارکولپسی با مصرف کوکائین

مطالعات بسیار کمی در مورد سوء مصرف کوکائین در افراد مبتلا به نارکولپسی انجام شده است. با این وجود، یک مطالعه نشان داد که هیچ تفاوتی در مصرف کوکائین بین افراد مبتلا به نارکولپسی و افرادی که مبتلا به نارکولپسی نبودند یافت نشد.

مرکز ترک اعتیاد

کوکائین و اختلال خواب

پروویجیل (مودافینیل)، به عنوان درمان اختلال مصرف کوکائین و نارکولپسی

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای نارکولپسی وجود ندارد، اما قابل درمان است.

پروویجیل (مودافینیل)، یکی از انواع روش های درمانی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای اختلال نارکولپسی مورد تایید قرار گرفت. این دارو محرکی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان اطلاعی از عملکرد دقیق پروویجیل در افراد مبتلا به نارکولپسی ندارند، اما آنها می دانند که اثرات تحریک کنندگی آن موجب افزایش هوشیاری می شود. پزشکان همچنین می دانند که پروویجیل، میزان دوپامین (همان ماده شیمیایی مغز که توسط داروهایی مانند کوکائین افزایش می یابد)، را افزایش می دهد. با این وجود، پروویجیل دوپامین را به اندازه سایر محرک ها افزایش نمی دهد.

اگرچه پروویجیل برای درمان مصرف کوکائین مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) قرار نگرفته است، اما پزشکان دریافتند که پروویجیل می تواند برای برخی از افرادی که با کوکائین دست و پنجه نرم می کنند مفید واقع شود. پزشکان تصور می کنند این به این دلیل است که پروویجیل سطح مواد شیمیایی مغز (دوپامین و گلوتامات) را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه تمام مطالعات نشان نمی دهند که پروویجیل به افرادی که کوکائین مصرف می کنند کمک می کند، اما مطالعات دیگری نشان می دهد که پروویجیل اثراتی مانند موارد زیر را نشان می دهد:

کاهش علائم ترک مصرف کوکائین

کاهش میل به مصرف کوکائین

کاهش سرخوشی ناشی از مصرف کوکائین

کوکائین و بی خوابی

محرک هایی مانند کوکائین موجب افزایش میزان دوپامین در مغز می شود. این انتقال دهنده عصبی، باعث افزایش مدت زمان هوشیاری و بیداری می شود، به همین دلیل مصرف کوکائین ممکن است احتمال بی خوابی را افزایش دهد. فردی که با مصرف بیش از حد کوکائین دست و پنجه نرم می کند ممکن است به یک اختلال شدید خواب نیز مبتلا شود.

کوکائین و اختلال خواب

اثرات بی خوابی

اثرات بی خوابی پنهانی

ترک کوکائین با پدیده ای به نام بی خوابی پنهانی مرتبط است.

با این شرایط، مردم گزارش می دهند که پس از پایان مصرف کوکائین، خواب آنها بهتر شده است، اما در واقع آزمایشات مرتبط با خواب نشان می دهد که برعکس بدتر شده است. به طور معمول، برای افرادی که از اعتیاد به کوکائین بهبودی می یابند دشوار است که به طور دقیق حدس بزنند که چه مدت طول می کشد تا به خواب بروند و چه مدت در طول شب بیدار هستند.

معکوس کردن اثرات کوکائین بر خواب

پزشکان هنوز در حال مطالعه داروهایی هستند که ممکن است به اختلال خواب ناشی از مصرف کوکائین کمک کنند. باز هم، پروویجیل یک درمان امیدوار کننده محسوب می شود زیرا دوپامین را مسدود می کند و ممکن است موجب بهبود خواب عمیق در برخی افرادی که با اختلال مصرف کوکائین دست و پنجه نرم می کنند شود.

به مرور زمان، ترک کوکائین بهترین روش برای بهبود چرخه خواب و بیداری است.

اگر چه علائم زودرس ترک کوکائین ممکن است باعث خواب آلودگی شود که منجر به خواب بیش از حد شود، اما معمولا دوام زیادی نخواهد داشت. هفته ها، ماه ها یا حتی ممکن است بیشتر طول بکشد تا بدن بتواند آسیب ناشی از مصرف کوکائین را در چرخه خواب و بیداری معکوس کند. معمولا کوکائین تا مدت ها پس از ترک مصرف نیز به چرخه خواب آسیب خواهد رساند.

اگر چه اختلال خواب ممکن است تا مراحل اولیه ترک کوکائین ادامه داشته باشد، اما با ادامه دادن به اجتناب از مصرف کوکائین، چرخه خواب و بیداری بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهند که مدت زمان خواب در افرادی که حدود دو ماه از ترک مصرف کوکائین آنها گذشته باشد، بهبود خواهد یافت.

کوکائین و اختلال خواب

کوکائین و اختلال خواب

سخن پایانی

سوء مصرف کوکائین ممکن است طاقت فرسا باشد. تمایل زیاد به مصرف کوکاٸین و عوارض جانبی مانند اختلالات خواب ممکن است باعث شود شما احساس ناامیدی کنید. با این وجود تیم درمانی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با ازائه خدمات درمانی همچون ترک کوکائین و کلینیک تنظیم خواب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

حتما مطالعه کنید: کلینیک تنظیم خواب

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال در مصرف کوکائین دست و پنجه نرم می کنید، همین امروز با یکی از کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعاتی را در مورد گزینه های درمانی مختلف که ممکن است برای شما مفید باشد، در اختیار شما قرار دهد. روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی مرکز ترک کوکائین طلوعی دوباره همراه شما در سفر به سمت زندگی سالم تر، شادتر و بدون اعتیاد به کوکائین خواهند بود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =