کلینیک ترک اعتیاد
علائم تزریق هروئین
16 مرداد 1400
مصرف کوکائین و انقباض عروق
مصرف کوکائین و انقباض عروق
16 مرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

کوکائین و اختلال روان پریشی

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: ممکن است ارتباط مصرف کنندگان کوکائین با واقعیت قطع شود، دچار پارانوئید و توهم شوند. در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر مصرف کوکائین بر تغییرات وضعیت ذهنی و خطرات ناشی از آن و رابطه کوکائین و اختلال روان پریشی توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

حتما مطالعه کنید: کوکائین

مصرف کوکائین ممکن است به مناطق مختلفی از بدن شما آسیب برساند. یکی از قسمت های بدن که کوکائین ممکن است به آن آسیب برساند مغز شماست. کوکائین با ایجاد تداخل در نحوه درک جهان پیرامون، به مغز شما آسیب خواهد رساند. مدت هاست که پزشکان می دانند کوکائین می تواند در وضعیت روانی فرد تغییراتی را ایجاد کند. یکی از این تغییرات، اختلال روان پریشی است که شامل قطع ارتباط با واقعیت است. و تنها راه مقابله با آن ترک کوکائین، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

کوکائین و اختلال روان پریشی

کوکائین، یک ماده اعتیاد آور است، به دلیل اینکه سیستم پاداش مغز را تحریک می کند. این سیستم موجب آزاد شدن دوپامین شیمیایی مغز می شود.

پزشکان بر این باورند که در صورت ترشح بیش از حد دوپامین، ممکن است روان پریشی ایجاد شود. پزشکان همچنین در مورد ماده شیمیایی مغز به نام فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) اطلاعاتی کسب کرده اند. مطالعات نشان داده است که میزان این ماده شیمیایی ممکن است به طور غیر طبیعی در افراد مبتلا به انواع مختلف روان پریشی، از جمله روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین، کم باشد. پزشکان هنوز هم در مورد فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) و معنای آن برای مغز در حال کسب اطلاعات بیشتر هستند.

کوکائین و اختلال روان پریشی

کوکائین و اختلال روان پریشی

علائم و عوامل خطر روان پریشی

پارانوئید (بدگمانی  سوء ظن)، معمولا یکی از اولین علائم روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین است. بعضی از پزشکان معتقدند که هرچه مصرف کوکائین بیشتر شود، فرد بیشتر در معرض خطر علائم روان پریشی خواهد بود. به عنوان مثال، مصرف بیشتر کوکائین ممکن است باعث شود فرد احساس کند اجسام و یا چیزهایی مانند حشرات بر روی پوست او راه می روند که در واقع اینگونه نیست و علائم دیگر روان پریشی عبارتند از:

داشتن اعتقادات غلط

پارانوئید (بدگمان) بودن

دیدن، شنیدن یا احساس چیزهایی که در واقع در آنجا حضور ندارند

گفتار غیر منطقی

رفتار نامناسب

برخی عوامل خاص، ممکن است شما را در معرض خطر روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین قرار دهد. این عوامل عبارتند از:

زمانی که برای اولین بار مصرف کوکائین را شروع کردید چند ساله بودید:

افرادی که قبل از ۲۰ سالگی شروع به مصرف کوکائین کرده اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به روان پریشی باشند.

میزان کوکائینی که مصرف می کنید:

میزان دوز بالاتر کوکائین ممکن است باعث روان پریشی شود.

آیا کوکائین را از طریق کشیدن سیگار و یا به روش تزریق مصرف می کنید؟

مصرف کوکاٸین از طریق کشیدن سیگار و یا تزریق، احتمال ابتلا به روان پریشی را بیشتر خواهد کرد.

آیا کوکاٸین را با سایر مواد مخدر ترکیب کرده و مصرف می کنید:

مصرف الکل و یا سایر مواد مخدر، به ویژه موادی که ممکن است باعث تغییر وضعیت روانی شوند، ممکن است خطر ابتلا به روان پریشی را افزایش دهند.

آیا قبلاً مبتلا به اختلالات روانی شده اید:

در صورتی که قبلا مبتلا به اختلالات روانی شده اید، ممکن است احتمال ابتلا به روان پریشی را در شما افزایش دهد.

وزن شما چقدر است:

هر چه لاغرتر باشید احتمال ابتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین افزایش خواهد یافت.

روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین تا چه اندازه شایع است؟

روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین بسیار شایع است. پزشکان دریافته اند که حدود ۸۶٪ از افرادی که کوکائین مصرف می کنند ممکن است در برخی موارد علائم روان پریشی را تجربه کنند. حدود ۹۶٪ از افراد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین دچار توهم می شوند.

توهم شنیداری (شنیدن صداهای غیرواقعی)، رایج ترین نوع توهمی است که با مصرف کوکائین تجربه می شود. همراه با این ۹۶٪، حدود ۹۰٪ افراد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین، علائم پارانویا (بدگمانی و سوء ظن) را تجربه می کنند.

کوکائین و اختلال روان پریشی

کوکائین و اختلال روان پریشی

درمان روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین

درمان روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین به علائم آن بستگی دارد. بعضی اوقات علائم آن، ممکن است خود به خود و بدون درمان از بین بروند. با این وجود، در موارد حاد فرد ممکن است به مراقبت های ویژه ای مانند بستری در مرکز ترک اعتیاد و یا بیمارستان نیاز داشته باشد. اگر احساس می کنید فرد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین احتمال دارد به خود و یا دیگران آسیب برساند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشکان ممکن است روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین را با داروهای زیر درمان کنند:

داروهای ضد روان پریشی

آرامبخش

بنزودیازپین ها

روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین ممکن است ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آخرین بار مصرف کوکائین به خودی خود برطرف شود. با این وجود، در بعضی موارد ممکن است چند هفته طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین بروند. همچنین به این نکته مهم باید توجه داشته باشید که فردی که دچار روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین شده است در معرض خطر بیشتری برای دوره های بیشتر روان پریشی است. این دوره های روان پریشی ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، حتی اگر فرد کوکائین کمتری نسبت به قبل مصرف کرده باشد.

سخن پایانی

سوء مصرف کوکائین، عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به دنبال دارد اما علاوه بر این عوارض می تواند باعث ابتلا مصرف کننده به روانپریشی شود که در این مقاله به بررسی رابطه کوکائین و اختلال روان پریشی پرداختیم و باید بدانید که تنها راه مقابله با آن ترک کوکائین، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد که کلیه برنامه درمانی در این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمی خود نیز بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =