ترک زولپیدم چه مدت طول می کشد؟
مدت زمان ماندگاری قرص زولپیدم در بدن
12 مرداد 1401
علائم مصرف هروئین
12 مرداد 1401
قرص زولپیدم

زولپیدم با نام تجاری آمبین یکی از انواع دارو‌های خواب‌آور است که معمولا برای درمان بی‌خوابی‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود و تاثیر مشابه این دارو مانند دارو‌های پزشکی بنزودیازپین است که البته زولپیدم عوارض بسیار کمتری نسبت به بقیه داروهای هم خانواده خود دارد اما باید دقت داشته باشید که زولپیدم هم مثل سایر دارو های خواب‌آور دیگر می‌تواند ایجاد اعتیاد کند و این اعتیاد معمولا در کمتر از دو هفته برای فرد اتفاق می‌افتد، اما فرد مصرف‌کننده زمانی متوجه اعتیاد می‌شود که دقیقا زمان مصرف دارو به اتمام رسیده است و متوجه بی خوابی‌های شبانه می‌شود، یعنی دیگر بدون قرص نمی تواند بخوابد.

زولپیدم چیست؟

زولپیدم دارای نیمه عمر بین ۲ الی ۳ ساعت است و میزان مدتی که می‌تواند اثر خود را بگذارد بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خواهد بود و بیشتر جهت درمان بی‌خوابی‌های شبانه توسط پزشک تجویز می‌شود که دو نوع معمول از این قرص جهت درمان بی‌خوابی وجود دارد که عبارتند از:

انتشار سریع که در اینصورت اثرات قرص با سرعت در بدن انتشار می‌یابد و معمولا برای کسانی تجویز می‌شود که برای خواب شبانه مشکل دارند.

انتشار طولانی که مختص افرادی است که برای خواب عمیق مشکل دارند و مکانیسم دارو به صورتی است که در فواصل مشخص در بدن فرد آزاد می‌شود.

زولپیدم چیست

موارد مصرف زولپیدم

داروی زولپیدم بیشتر برای ناآرامی‌های مرتبط با خواب تجویز می‌شود یعنی کسانی که برای رفتن به خواب مشکل دارند و یا افرادی که نیمه شب از خواب بلند می‌شوند و به اصطلاح خواب عمیقی ندارند. البته در برخی موارد بسیار محدودی از این دارو برای کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی استفاده می‌کنند.

آیا به مصرف زولپیدم نیاز داریم

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، نه تنها برای درمان اختلال خواب، بلکه برای بهبود سایر اختلالات روحی بهتر است تا جایی که ممکن است به دنبال روش‌هایی باشیم که اعتیاد به دارو را به همراه نداشته باشد، مگر اینکه مصرف زولپیدم یا آمبین با صلاح دید پزشک در کوتاه مدت باشد.

سوء مصرف زولپیدم، عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که برخی از مهمترین این عوارض می توانیم به کم‌شدن حافظه و یا رفتار‌های غیر ارادی و نامتعادل در خواب اشاره کنیم و به خاطر همین دلایل گفته می‌شود جهت پیشگیری از یک سری عوارض جانبی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا از علائم مرتبطی مثل خماری و گیجی بعد از خواب جلوگیری شود.

عوارض مصرف زولپیدم

خطرات مصرف زولپیدم یا آمبین

میزان تاثیر مصرف این دارو بسیار سریع است و بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه اثر خود را در بدن نشان می‌دهد. یکی از علائم خطرناک این دارو واکنش آلرژیک است که حتی در بدن فردی که قبلا مصرف می‌کرده است ممکن است خود را نشان دهد. عوارض حاد این دارو هم بر جسم و هم بر روان فرد تاثیرگذار است که در ادامه مقاله به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

عوارض مصرف زولپیدم

انسداد مجاری تنفسی

استفراغ

تهوع

آیا زولپیدم اعتیاد آور است؟

دلایل تجویز این دارو از سوی پزشک برای ناآرامی‌های خواب شبانه است و همچنین برای کسانی که خواب عمیق ندارند. البته گاهی برای افرادی که دارای اضطراب و استرس هستند، نیز تجویز می‌شود. اما مصرف غیر اصولی و خارج از کنترل پزشک این دارو می‌تواند وابستگی و اعتیاد را برای فرد به دنبال داشته باشد و شدت اعتیاد آوری آن این دارو به اندازه ای بالا است که حتی مصرف یک عدد بیشتر از تجویز آن، می تواند وابستگی را به همراه داشته باشد.

مرکز ترک اعتیاد

نشانه اعتیاد به زولپیدم

اعتیاد به زولپیدم با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم می تواند در تشخیص اعتیاد و انجام اقدامات درمانی همچون، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد به منظور ترک زولپیدم بسیار موثر باشد.

رسیدن به تنهایی و انزوا

دوری از خانواده و اجتماع

گرفتن دارو از دوستان و دیگران

افسردگی بعد از مدت کوتاهی

زولپیدم

نصف کردن قرص زولپیدم

بسیاری از افراد برای بلع بهتر و یا برای ایجاد صرفه جویی در مصرف قرص آن را نصف می‌کنند و سپس مصرف می‌کنند. اما اگر دارو طبق نظر پزشک باید کامل مصرف شود، بهتر آن را درسته مصرف کنید؛ زیرا در برخی از مواقع نصف کردن قرص می‌تواند با عوارض زیادی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد که یکی از این عوارض ناراحتی‌ها و سوزش‌های دستگاه گوارشی است. بنابراین بهتر است از نصف کردن قرص زولپیدم خودداری کرده و آن را به صورت کامل با یک لیوان آب مصرف کنید.

آیا آمبین یا زولپیدم موجب اوردوز می‌شود

دقت کنید که سوء مصرف هر دارو  دارای یک سری عوارض جانبی است که اگر بدون تجویز اصولی پزشک مصرف شود امکان اوردوز آن نیز وجود دارد.

میزان مصرف هر دارویی به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

جنسیت

میزان سن بیمار

بنابراین دارویی مثل آمبین اگر خارج از تجویز پزشکی انجام شود و یا به مرحله سوء مصرف دارو منجر شود، امکان اوردوز وجود دارد که علائم اوردوز آمبین عبارتند از:

بیهوشی

آپنه یا وقفه تنفسی

مصرف همزمان زولپیدم با الکل

همانطور که در قسمت‌های قبلی مقاله هم اشاره شد، برخی در مصرف دارو زیاده روی می‌کنند و برای رسیدن به حالت سرمستی آن را با الکل ترکیب می‌کنند که امکان اوردوز و خطرات احتمالی مرگ در این شرایط بالا خواهد رفت. برای همین منظور بهترین راه مصرف این دارو اقدام طبق تجویز پزشک است اما اگر نسبت به مصرف آن بی‌احتیاطی کردید، باید سریعا به فکر درمان باشید.

کلینیک ترک اعتیاد

علائم سو مصرف زولپیدم

علائم سوء مصرف زولپیدم

از علائم شایع و واضح در مصرف زولپیدم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف بدنی و خواب آلودگی بیش از حد

عدم هماهنگی بین حرکات بدن و لرزش شدید بدنی

علائم نامبرده تنها بخش اندکی از عوارض سو مصرف زولپیدم است که برای تشخیص بهتر و درمان بهتر باید فرد مصرف‌کننده در مرکز ترک زولپیدم مورد معاینه و مشاوره قرار بگیرد. یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ترک زولپیدم تحت نظر روانپزشک متخصص درمان اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی است.