ترک اکس

اکس چیست؟

اکس یا اکستازی روان گردانی مصنوعی و ساخته شده در آزمایشگاه می باشد که بسیار اعتیاد آور است و مصرف آن وابستگی روانی و جسمانی شدیدی برای مصرف کننده ایجاد می کند. اکستازی در فرم های مختلفی همچون قرص، کپسول و پودر استنشاقی تولید و عرضه می شود و با توجه به فرم آن، بصورت خوراکی، استنشاقی و تزریقی مصرف می گردد. اکستازی خالص پودر سفید رنگی با بوی کپک زدگی می باشد اما به دلیل تولید در آزمایشگاه های مختلف و ناخالصی زیاد این روانگردان در رنگ های قرمز و قهوه ای نیز به بازار عرضه می گردد. مصرف این روانگردان نه تنها باعث اعتیاد می شود بلکه زمینه ساز مصرف بسیاری از محرک ها می باشد.جالب است بدانید که طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که بسیاری از مصرف کنندگان ماری جوانا و حشیش در گذشته سابقه مصرف اکس را داشته اند به همین جهت درمانگران اعتیاد، اکس را دروازه اعتیاد به سایر محرک ها و روانگردان ها می دانند و تنها راه مقابله آن ترک اکس می باشد.

از آنجایی که مصرف این روانگردان عوارض روانی متعددی برای مصرف کننده ایجاد می کند ترک اکس یا ترک اکستازی نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و روان درمانی می باشد به همین جهت ضروری است که بیماران برای درمان و ترک اعتیاد به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نموده و درمان خود را زیر نظر تیم پزشکی متخصص اعتیاد آغاز نمایند.

حتما مطالعه کنید: اکس

عوارض مصرف اکس

عوارض مصرف اکستازی چیست؟

بی قراری

فشار خون

حملات عصبی

رعشه و تعریق

تاری و تیرگی دید

بیماری های گوارشی

افسردگی و گم گشتگی

اضطراب و تنش عضلانی

برهم ریختگی ریتم قلب و حملات قلبی

پارانویا، سوء ظن و حملات وحشت زدگی

گیجی و گم‌گشتگی

تحریف در ادراکات

مشکلات خواب

اما موارد فوق، تنها بخشی از عوارض مصرف اکس می باشند و مصرف این روانگردان عوارض بلندمدت جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

توهم

جنون

ضعف سیستم ایمنی

صدمات فراوان بر کلیه و کبد

افزایش آسیب پذیری در مقابل بیماری های عفونی

افزایش احساس درد

حمله‌های وحشت‌زده

توهمات بینایی، شنوایی، لامسه

علائم مصرف

علائم مصرف اکس

مصرف اکس با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت و آگاهی از آنها می تواند در مرحله اول کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد به اکس و در مراحل بعدی اقدامات درمانی مثل ترک اکس کند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

اکستازی بعد از مصرف به سرعت وارد سیستم گردش خون بیمار شده و از این طریق به مغز می رسد. حضور این روانگردان باعث اختلال در کارکرد صحیح مغز و سیستم عصبی مصرف کننده می شود که تشدید حواس بویایی و چشایی، گشاد شدن مردمک ها، تاری دید و کاهش اشتها از اولین نشانه های مصرف می باشد.

توجه داشته باشید که شدت این علائم به پارامترها مختلفی همچون دفعات مصرف، دوز مصرفی و درجه خلوص بستگی دارد و تشخیص نهایی اعتیاد تنها با انجام آزمایش در کلینیک ترک اعتیاد مشخص می شود.

ترک اکس در منزل

ترک اکستازی به روش های مختلفی انجام پذیر است اما متسفانه یکی از روش های محبوب میان مصرف کنندگان اکستازی ترک و قطع مصرف یکباره است که این متد درمانی سعی می کنند تا بصورت یکباره مصرف اکستازی را کنار بگذارند.
این روش با توجه به شدت وابستگی ایجاد شده بسیار دشوار است و باعث بروز علائم ترک در مصرف کنندگان می شود و این علائم ترک خود می توانند عاملی باشند برای بازگشت به مصرف مجدد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

توهم

خستگی و بی خوابی

پرخاشگری و پارانوریا

تحریک پذیری و اضطراب

افسردگی و نوسانات خلقی

ترک اکستازی

روش ترک اکستازی

روش ترک اکستازی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

درمان بصورت سم زدایی تدریجی با ۷ روز بستری و درصورت وجود علائم، با نظر پزشک ممکن زمان بستری افزایش پیدا کند.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیدترین روشهای ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.

درمان اعتیاد و سم زدایی شربت اپیوم در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

سوالات متداول درباره ترک اکس

آیا اکستازی اعتیادآور است؟
اکستازی، محرکی بسیار اعتیاد آور است که سوء مصرف آن باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی می شود و بیماران باید تحت نظر روانپزشک اقدام به درمان اعتیاد خود نمایند.

آیا ترک اکس در منزل امکان پذیر می باشد؟
ترک اکس، نیازمند بستری در مرکز ترک اعتیاد و روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت، هرگونه ترک خودسرانه آن باعث بروز علائم ترک خواهد شد که در مقاله به بررسی آن پرداختیم.

آیا ترک اکس به روش سم زدایی فوق سریع امکان پذیر است؟
اکس، محرکی بسیار اعتیاد آور است و امکان سم زدایی فوق سریع آن امکان پذیر نمی باشد به همین جهت ترک اکس، در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره بصورت سم زدایی تدریجی انجام می گیرد.