اکسی کدون چیست؟

اکسی کدون، مخدری نیمه صنعتی است که خاصیت آرامبخشی دارد و از آن برای تسکین دردهای شدید و مزمن استفاده می شود. اکسی کدون عملکردی همچون مرفین و هروئین دارد و به همین جهت خاصیت آرامبخشی دارد.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

عوارض مصرف اکسی کدون چیست؟

خشکی دهان

بی اشتهایی

حالت تهوع

سرگیجه

باید توجه داشته باشید که مصرف اکسی کدون زمانی باعث اعتیاد و وابستگی مصرف کننده نمی شود که با تجویز پزشک باشد و همانطور که گفتیم هرگونه مصرف خودسرانه و خارج از دستور پزشک آن باعث اعتیاد خواهد شد.

ترک اکسی کدون در منزل

اکسی کدون مخدری نیمه صنعتی است که سوء مصرف آن باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی مصرف کننده می شود به همین جهت ترک اکسی کدون، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد و هرگونه خود درمانی و ترک خودسرانه آن تنها باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده می شود که جلوگیری از بروز این علائم اصلی ترین دلیل بازگشت به مصرف مجدد می باشد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

بی‌خوابی یا خواب آشفته

حالت تهوع یا استفراغ

اضطراب یا بی قراری

چشمان اشک آلود

علائم ترک که پیش تر به معرفی آنها پرداخته ایم، طی ۸ الی ۲۴ بعد از آخرین مصرف آشکار می شوند که علائم حاد به ندرت بیش از ۵ تا ۷ روز طول می کشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

افسردگی

کم انرژی بودن

تحمل کم برای استرس (فیوز کوتاه)

کلینیک ترک اعتیاد

سم زدایی اکسی کدون

سم زدایی اولین مرحله از برنامه درمان و ترک می باشد.

اولین مرحله سم زدایی اکسی کدون باعث قطع اتصال این مخدر از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود.

مرکز ترک اعتیاد

ترک اکسی کدون

باید بدانید که ترک اکسی کدون، به اندازه ترک سایر مواد مخدر خطرناک نیست، اما ممکن است افکار خودکشی را در برخی افراد ایجاد کند. در صورت عود مجدد و مصرف همان دوز یا دوز بیشتر، در صورتی که بدن شما به تازگی آن را سم زدایی کرده باشد، ممکن است دچار اوردوز شوید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم سم زدایی پزشکی که یک راه مطمئن و راحت برای ترک اعتیاد است را انتخاب کنید. اکسی کدون یک داروی اعتیاد آور، یک ماده افیونی و مخدر است. ترک این دارو اعتیاد آور بسیار دشوار است، زیرا بدن شما از نظر جسمی به دارو وابسته خواهد شد.

ممکن است احساس تنهایی و درماندگی کرده و علائم ترک جسمی دردناک و همچنین علائم ذهنی را تجربه کنید که مقابله با آنها برای شما دشوار است. اما شما می توانید بر اعتیاد خود غلبه کرده و با علاٸم ترک آن مقابله کنید. برای غلبه بر اعتیاد به اکسی کدون تصمیم قطعی بگیرید و به یک مرکز درمانی و یا کلینیک ترک اعتیاد معتبری مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره بروید و یک سیستم حمایتی برای خود ایجاد کنید.

میزان تحمل خود را تعیین کنید

شدت و ضعف علائم ترک شما به میزان اکسی کدونی که در گذشته مصرف کرده اید بستگی دارد. در نظر داشته باشید که چه مدت زمانی اکسی کدون مصرف کرده اید. اگر به مدت طولانی اکسی کدون مصرف کرده اید، احتمالاً نسبت به دارو تحمل ایجاد کرده اید. این بدان معناست که شما به احتمال زیاد علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد.

اگر اکسی کدون را به مدت طولانی مصرف نکرده‌اید، علائم ترک شما چندان شدید نخواهد بود. دوز اکسی کدونی که مصرف کرده اید نیز تعیین کننده شدت و ضعف علائم ترک شما خواهد بود. اقدام به سم زدایی تحت نظارت پزشک کنید. علائم ترک ممکن است شما را خسته و دلسرد کند. سم زدایی تحت نظارت پزشک به کاهش شدت علائم شما در ترک اکسی کدون کمک خواهد کرد.

تحت نظارت یک پزشک این مشکلات را پشت سر خواهید گذاشت. آنها به تدریج دوز اکسی کدون مصرفی شما را کاهش می دهند، بنابراین مقابله با علائم ترک برای شما دشوار نخواهد بود. داروهایی که پزشک برای شما تجویز می کند برخی از علائم ترک را تسکین داده و به شما در مقابله با عوارض ناخوشایند ترک کمک خواهند کرد. در طول فرایند سم زدایی، دوزهای کمتری از اکسی کدون در طی یک دوره زمانی به همراه داروهای دیگر برای کمک به ترک مصرف تجویز خواهد شد. این امر ممکن است مدتی طول بکشد و معمولاً همراه با درمان و مشاوره روی خواهد داد.

اگر در زمان عود، اکسی کدون مصرف می‌ کنید، اطمینان حاصل کنید که مقدار بسیار کمتری مصرف می کنید، زیرا بدن شما با زمانی که آن را مصرف نمی‌ کردید تنظیم شده است. اگر علائم اوردوز را احساس کردید، باید بلافاصله با خدمات اورژانس تماس بگیرید.

سلامتی و تندرستی خود را بهبود بخشید

غذاهای مغذی میل کنید. رفتار مناسب با بدن باعث می شود در طول دوره سم زدایی احساس بهتری داشته باشید. اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم در طول دوره ترک اکسی کدون به سم زدایی بدن شما و مقابله بهتر با علائم ترک کمک خواهد کرد. خوردن غذای مغذی به تقویت سیستم ایمنی و غدد درون ریز شما کمک خواهد کرد و برخی از علائم خستگی و آنفولانزا را کاهش خواهد داد. مصرف سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و گوشت بدون چربی را افزایش دهید.

وعده های غذایی خود را با گوشت های بدون چربی مانند سینه مرغ یا ماهی سالمون می نمایید. سبزیجات تازه مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی، هویج یا لوبیا سبز و غلات سالم مانند کینوا یا برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر حالت تهوع دارید، با خوردن اسموتی های میوه بهتر خواهید شد. سعی کنید انواع میوه های تازه را با شیر بادام مخلوط کنید. به عنوان میان وعده، کره بادام زمینی، سیب، آجیل مخلوط یا ماست یونانی بخورید.

صبور باشید

ترک مصرف اکسی کدون ممکن است بسیار دشوار باشد. با این حال، مراحل ترک به پایان خواهد رسید و شما می توانید به موفقیت اکسی کدون را ترک کنید. متأسفانه برخی علائم را تجربه خواهید کرد، اما سختی های شما پایان می یابند، حتی اگر چند هفته طول بکشد. فقط به خاطر داشته باشید که وقتی اکسی کدون را ترک کردید دیگر به سراغ آن نروید و سعی کنید قوی باشید.
به مشکلات گوارشی خود توجه داشته باشید. ترک اکسی کدون ممکن است باعث ناراحتی معده شمظ شود. ممکن است پس از قطع مصرف اکسی کدون احساس تهوع و استفراغ کنید. همچنین ممکن است اسهال را تجربه کنید. این علائم ممکن است ظرف چند ساعت پس از قطع مصرف اکسی کدون ظاهر شوند. برخی تغییرات خلقی را در طول فرآیند ترک تجربه خواهید کرد. ممکن است احساس افسردگی، اضطراب و عصبی شدن، لرزش، افزایش ضربان قلب را تجربه کنید.

علائم مشابه آنفولانزا را بررسی کنید. اگر وابستگی کمی به اکسی کدون داشته باشید، ممکن است متوجه علائمی شبیه آنفولانزا شوید. ممکن است تعریق و دردهای عضلانی را تجربه کنید. سرفه، آبریزش بینی و اشک ریزش داشته باشید. همچنین ممکن است خستگی و بی حالی را تجربه کنید. انتظار داشته باشید که علائم ترک ظرف ۲۴ ساعت اول پس مصرف اکسی کدون روی می دهد. ممکن است بین شش تا بیست و چهار ساعت پس از آخرین دوز اکسی کدون مصرف شده علائمی را تجربه کنید. احتمالاً در چند روز اول بدترین علائم را تجربه خواهید کرد. تا پایان هفته، علائم جسمی ترک اکسی کدون فروکش خواهد کرد.

اگر به مدت طولانی اکسی کدون مصرف کرده اید، ممکن است علائم روانی و جسمی را به مدت چند هفته یا حتی چند سال تجربه کنید.

در صورت امکان، در این مرحله از فرآیند ترک، سعی کنید از کارفرمای خود مرخصی بگیرید و یا فعالیت های معمولی خود را به زمان دیگری موکول کنید.

سوالات متداول درباره ترک اکسی کدون

آیا ترک اکسی کدون با متادون امکان پذیر است؟
متادون شبه مخدری بسیار اعتیاد آور است که مصرف آن نه تنها کمکی به ترک مصرف کننده نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده می شود و بیمار باید مجددا اقدام به ترک متادون نماید.

آیا ترک اکسی کدون با ب۲ امکان پذیر است؟

ب۲ نیز همچون متادون، شبه مخدری اعتیاد آور است که مصرف آن نه تنها کمکی به ترک مصرف کننده نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد وابستگی در مصرف کننده می شود و بیمار باید مجددا اقدام به ترک ب۲ نماید.

آیا ترک اکسی کدون در منزل امکان پذری است؟

خیر، از آنجایی که وابستگی به اکسی کدون، روانی و جسمانی است، ترک اکسی کدون نیازمند دریافت خدمات روان درمانی درکنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت، ترک آن نیازمند درمان و بستری در مرکز ترک اعتیاد می باشد.