دیازپام چیست؟

دیازپام دارویی ضد اضطراب و آرامبخش است که عموما توسط پزشک برای بیماران دارای اختلال خواب، اضطراب، استرس و همچنین حملات پانیک تجویز می گردد. مکانیزم عملکرد دیازپام سرکوب سیستم عصبی مصرف کننده است به همین جهت قدرت اعتیادزایی و وابستگی بالایی دارد و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

عوارض مصرف دیازپام چیست؟

عدم تمرکز و ضعف روانی

خواب آلودگی غیر معمول

کلینیک ترک اعتیاد

ترک دیازپام در خانه

ترک دیازپام در خانه یکی از باور اشتباه در خصوص مصرف این دارو می باشد و باید بدانید وابستگی روانی ایجاد شده بر اثر مصرف دیازپام بسیار شدید است و ترک دیازپام نیاز به دریافت خدمات روان درمانی دارد و هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت پزشک نه تنها کمکی به بهبود بیماران نمی کند بلکه تنها باعث بروز علائم ترک و محرومیت در مصرف کننده می شود که مقابله با بروز این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل مصرف مجدد می باشد.

علائم ترک دیازپام

علائم ترک و قطع مصرف دیازپام طیف گسترده ای از حالات روحی و مشکلات جسمی را در بر می گیرد به همین منظور در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین آنها می پردازیم:

سردردهای شدید

دردهای عضلانی

گیجی و تحریک پذیری

اضطراب، تنش و بی قراری

مقابله با علائم ترک دیازپام

انتظار داشته باشید که در حین و بعد از کاهش تدریجی مصرف دیازپام، برخی علاٸم و عوارض ترک را تجربه کنید. همزمان با کاهش تدریجی دوز مصرفی خود، ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا، مشکلات مربوط به خواب یا افزایش احساس اضطراب را تجربه کنید. اگرچه همه این علائم را ممکن است تجربه نکنید، اما نگران نباشید همه اینها بخش طبیعی از روند بهبودی شما از اعتیاد به دیازپام است. تصور اینکه به آنفولانزا مبتلا شده اید، به شما بهتر کمک خواهد کرد. وقتی به آنفولانزا مبتلا می شوید، ممکن است روزهای سختی را پشت سر بگذارید، اما می دانید که به زودی بهبود خواهید یافت. به این فکر کنید که وقتی مصرف دیازپام خود را کاملاً ترک کنید، چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

اگر در هر زمانی افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. منتظر بهبود این احساسات نباشید. اگر در وضعیت بحرانی قرار گرفته اید و نمی توانید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید، با اورژانس تماس بگیرید.  اگر افسرده، گیج، بدگمان شده اید و یا احساس می کنید که خودتان نیستید، با پزشک یا روانپزشک خود تماس بگیرید.

ترک دیازپام

اگر دیازپام را برای درمان اعتیاد به الکل مصرف می‌ کنید و تمایل به نوشیدن الکل دارید، با درمانگر، تیم پشتیبان یا پزشک خود تماس بگیرید. قابل درک است که در شرایط بحرانی، میل به نوشیدن الکل داشته باشید، اما بسیار مهم است که بدانید هوشیاری بسیار بهتر از نوشیدن الکل است. به خاطر میل به نوشیدن الکل، خودتان را مورد سرزنش و نکوهش قرار ندهید، در عوض از پزشک و یا درمانگر خود درخواست کمک کنید. اگر از نوشیدن الکل اجتناب می کنید، ممکن است وسوسه شوید که به جای آن سیگار بکشید. با این حال، نیکوتین موجود در تنباکو ممکن است اضطراب و سایر علائم ترک شما را بدتر کند. از مصرف تنباکو خودداری کنید و در صورت نیاز به کمک برای کاهش یا ترک با پزشک خود صحبت کنید.

مرکز ترک اعتیاد

ترک دیازپام

درمان اعتیاد به دیازپام همانند سایر مخدرها و محرک ها نیاز به حمایت، پشتیبانی و ذهنیت درست از پروسه درمان دارد و بکار گیری کادری حرفه ای و بابهره گیری از آخرین متدهای درمان برنامه درمانی ترک دیازپام با محوریت:

درمان کامل جسمانی و روانی

رویارویی ساده تر با علائم قطع مصرف

درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات تغذیه ای

برگزار می گردد. ترک مصرف دیازپام بدون نظارت پزشکی بسیار خطرناک است، بنابراین قبل از انجام هر کاری با پزشک خود در مورد تصمیم به ترک دیازپام صحبت کنید. اگرچه عوارض جانبی مختلفی مرتبط با ترک دیازپام وجود دارد، اما پزشک متخصص در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ای را برای کنترل و به حداقل رساندن این علاٸم ایجاد کند. اگرچه ترک دیازپام برای برخی افراد دشوار است، اما این چیزی نیست که نتوانید از عهده آن برآیید. اگر برنامه ای را که با پزشک خود تهیه کرده اید دنبال کنید و در صورت بروز مشکل با آنها تماس بگیرید، باید بتوانید به آرامی و با خیال راحت در عرض چند هفته یا چند ماه خود را از شر اعتیاد به دیازپام خلاص کنید.

ترک دیازپام

بدون مشورت با پزشک، مصرف دیازپام خود را قطع نکنید. کاهش دوز یا قطع مصرف ناگهانی دیازپام بسیار خطرناک است. اگر تصمیم به ترک دیازپام گرفته اید، باید با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، پزشک با شما همکاری خواهد کرد و یک برنامه کاهش‌ تدریجی دوز مصرفی تهیه خواهد کرد تا خطرات و عوارض جانبی ناشی از ترک مصرف دیازپام را به حداقل برساند، بنابراین این کار را به تنهایی انجام ندهید.

در ابتدا ممکن است ترک دیازپام ترسناک به نظر برسد. اما مهم است که بدانید حتی اگر ترک دیازپام دشوار باشد، اما رها شدن از چنگال این ماده اعتیادآور امکان پذیر است. به خاطر داشته باشید، اگر دستورالعمل‌ های پزشک خود را دنبال کنید، این روند بسیار آسان‌تر خواهد بود. اگر بیش از ۳ تا ۴ هفته از ترک دیازپام گذشته و هنوز آن را مصرف نکرده اید، این روند ممکن است برای شما بسیار آسان تر باشد. در صورت امکان، با پزشک خود همکاری کنید تا قبل از گذشت ۴ هفته، شروع به ترک دیازپام کنید.

اگر بطور ناگهانی مصرف دیازپام خود را ترک کنید، ممکن است تشنج یا سایر علائم خطرناک ترک را تجربه کنید. همچنین ممکن است کاهش وزن ناگهانی، افزایش نبض، یا دیسفوری را تجربه کنید. به شما توصیه می کنیم بدون مشورت پزشک خود اقدام به ترک مصرف دیازپام نکنید.

اگر بالای ۶۵ سال سن دارید، بنزودیازپین‌ هایی مانند دیازپام ممکن است شما را در معرض خطر برخی از مشکلات مانند آسیب کلیه یا کبد یا افزایش خطر خماری قرار دهند. با پزشک خود در مورد جایگزین کردن دیازپام با سایر بنزودیازپین ها، با توجه به افزایش سن خود صحبت کنید.

مرکز ترک اعتیاد

روش ترک دیازپام در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره

درمان بصورت ترک تدریجی با ۷ روز بستری و درصورت وجود علائم، با نظر پزشک ممکن زمان بستری افزایش پیدا کند.

سوالات متداول ترک دیازپام

آیا مصرف دیازپام به عنوان داروی آرامبخش باعث اعتیاد می شود؟
دیازپام دارویی ضد اضطراب و آرامبخش است که در موارد بسیار محدود توسط پزشک برای بیماران دارای اختلال خواب، اضطراب، استرس و همچنین حملات پانیک تجویز می گردد اما سوء مصرف آن به هر دلیل باعث وابستگی روانی و جسمانی مصرف کننده می شود.

آیا امکان ترک اعتیاد دیازپام به روش فوق سریع امکان پذیر است؟
خیر، ترک اعتیاد به دیازپام تنها به روش سم زدایی تدریجی با ۷ روز بستری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره امکان پذیر است که درصورت وجود علائم، با نظر پزشک ممکن زمان بستری افزایش پیدا کند.

آیا امکان ترک اعتیاد دیازپام در منزل وجود دارد؟
ترک اعتیاد دیازپام در خانه یکی از باور اشتباه در خصوص مصرف این دارو می باشد و باید بدانید وابستگی روانی ایجاد شده بر اثر مصرف دیازپام بسیار شدید است و ترک دیازپام نیاز به دریافت خدمات روان درمانی دارد.