ترک اعتیاد با شوک مغزی

۲٫۹
(۲۱)

ECT

 

الکتروشوک درمانی یا ECT یک متد درمانی برای بهبود اختلالات روانی، اختلال دوقطبی، افسردگی و اسکیزوفرنی می باشد و مکانیزم آن تحریک مغز با شوک های الکتریکی کوتاه مدت و کوچک است که بیش از ۸۰ سال است از آن برای درمان اختلالات روانی استفاده می شود. هدف از انجام این متد درمانی تسکین سریع اختلال های روانی می باشد و الکتروشوک درمانی یا ECT یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک روانپزشکی طلوعی دوباره می باشد که همواره با بازدهی مثبت و بهبود بیماران متعدد و رضایت از روش درمانی همراه است.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

مراحل انجام الکتروشوک درمانی ECT

برای انجام الکتروشوک درمانی، در ابتدا ضروری است وضعیت سلامت بیماران چک شود و بعد از انجام مشاوره اولیه، وضعیت سلامت بیماران کنترل می شود.

در مرحله بعد بیمار توسط روانپزشک ترک اعتیاد معاینه شده و اطلاعات کاملی در خصوص نحوه درمان در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد و توسط دستگاه ECG از بیمار نوار قلب گرفته می شود. برای انجام ECT ضروری است که بیمار در وضعیت خواب مصنوعی باشد به همین جهت به او داروهای شل کننده عضله داده می شود و سپس الکترودها به سر بیمار متصل می شود و پالس های مغناطیسی کوتاهی به مغز وارد می شود. بیمار ظرف ۵ الی ۱۰ دقیقه از خواب مصنوعی خارج شده و در کمتر از یک ساعت هوشیاری کامل خود را بدست می آورد.

ECT

تعداد جلسات شوک درمانی

الکتروشوک درمانی بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک بین دو الی سه جلسه در هفته انجام می شود و تا زمان تکسین علائم ادامه پیدا می کند. توجه داشته باشید که ممکن است برای حفظ نتایج درمان نیاز باشد تا الکتروشوک درمانی هفته ای یک بار یا هر چندماه یکبار انجام شود. شما می توانید در بهترین مرکز نگهداری ترک اعتیاد زیر نظر پزشکان متخصص و با انجام منظم جلسات الکتروشوک درمانی علائم تسکین و بهبود را در خود ببینید.

الکتروشوک درمانی برای درمان چه بیماری های مفید است؟

باید بدانید استفاده از الکتروشوک درمانی در شرایطی انجام خواهد شد که دارو درمانی و روان درمانی تاثیر کافی را نداشته باشد و سازمان غذا و دارو تاثیر این متد درمانی بر بیماری های زیر را تایید کرده است:

اختلال افسردگی اساسی

اختلال دوقطبی

اسکیزوفرنی

اسکیزوافکتیو

روانگسیختگی کاتاتونی

همچنین استفاده از روش الکتروشوک درمانی برای بیماران زیر نیز بسیار مفید است:

بیماران مبتلا به عارضه ها و ناراحتی های روانی شدید

بیمارانی که تمایل به درمان بدون دارو دارند

بیمارانی که از دارو درمانی نتیجه مطلوب را کسب نکرده اند

سالمندان مبتلا به بیماری ها و عارضه های روانی

بانوان باردار مبتلا به عارضه های روانی

باید بدانید که طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است متد الکتروشوک درمانی، بسیار ایمن تر از دارو درمانی برای بانوان باردار و سالمندان است.

الکترو شوک درمانی

عوارض جانبی ECT

ناراحتی گوارشی و حالت تهوع

درد عضلانی

فراموشی

سر درد

توجه داشته باشید که بروز این عوارض قطعی نیست و در صورت بروز تا چند روز پس از درمان از بین خواهد رفت.

الکتروشوک درمانی یک متددرمانی است که میزان اثربخشی بالایی دارد و در کوتاه مدت می تواند نتایج بسیار مطلوبی برای بیماران داشته باشد و در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، با صلاح دید روانپزشک و درمانگران در برنامه درمانی بیماران قرار می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۹ / ۵٫ شمارش آرا: ۲۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.