کلینیک ترک اعتیاد

ریتالین چیست؟

ریتالین که نام علمی آن متیل فنیدات می باشد یک محرک سیستم عصبی برای کنترل و درمان افسردگی، اختلال بیش فعالی و حمله خواب می باشد است و ساختاری بسیار شبیه به آمفتامین ها دارد.

بطور کلی ریتالین بازدارنده جذب دوپامین می باشد و باعث تجمع دوپامین در مغز مصرف کننده می شود و تجمع دوپامین باعث ایجاد احساس سرخوشی در مصرف کننده خواهد شد به همین جهت بسیاری برای کسب لذت اقدام به سوء مصرف ریتالین می کنند که در خصوص مصرف ریتالین باید بدانید مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک مجاز است و باعث اعتیاد مصرف کننده نخواهد شد و هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن وابستگی و اعتیاد را برای مصرف کننده به همراه دارد.

اعتیاد به ریتالین عوارضی همچون اعتیاد به کوکائین، حشیش و اکستازی برای مصرف کننده به همراه دارد و ترک ریتالین نیازمند مراقبت های پزشکی و درمانی در مرکز ترک اعتیاد دارد.

حتما مطالعه کنید: ریتالین
مرکز ترک اعتیاد

عوارض مصرف

عوارض مصرف ریتالین چیست؟

بیماری های قلبی، عروقی و کبدی

نوسانات خلقی و افکار غیرطبیعی

تحریک پذیری و پرخاشگری

اضطراب و دلهره

اختلالات خواب

سردرد

بیخوابی

کاهش اشتها

خشکی دهان

کاهش قدرت یادگیری

حرکات غیرارادی عضلات

حالت تهوع و استفراغ های پیاپی

موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض سوء مصرف ریتالین می باشند و تنها راه مقابله با آنها ترک ریتالین در کلینیک ترک اعتیاد می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

علائم ترک

ترک ریتالین در خانه

یکی از باورهای اشتباه که در خصوص ترک ریتالین وجود دارد امکان ترک آن در منزل است که در این رابطه باید بدانید ترک ریتالین تنها در مرکز ترک اعتیاد انجام پذیر است و هرگونه ترک خودسرانه و خود درمانی نه تنها کمکی به فرایند درمان اعتیاد بیمار نمی کند بلکه باعث بروز علائم محرومیت و ترک در مصرف کننده می شود که این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت افراد به اعتیاد است که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین این علائم می پردازیم.

علائم ترک ریتالین

سرگیجه

افزایش وزن

تهوع شدید

افزایش اشتها

اضطراب و استرس

درماندگی، افسردگی

ناتوانی در تمرکز کردن

خستگی و خواب آلودگی

اختلال خواب و بی خوابی

تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم

آشفتگی، خشم و نوسانات خلقی

ناراحتی معده و مشکلات گوارشی

میل و وسوسه شدید به مصرف مجدد

نوسانات خلقی و ناراحتی های روحی و روانی

مرکز ترک اعتیاد

ترک ریتالین

همانطور که پیش تر گفتیم، عمده تاثیر ریتالین بر روان مصرف کننده می باشد به همین جهت ترک ریتالین نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای ترک اعتیاد، روانشناسی و روانپزشکی می باشد که در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ترک ریتالین بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

متیل فنیدات که به عنوان ریتالین نیز شناخته می شود، ممکن است مانند سایر داروهای تفریحی وابستگی ایجاد کند. اگر احساس می کنید ممکن است به ریتالین اعتیاد داشته باشید، بدانید که تنها نیستید و می توانید برای ترک اعتیاد خود درخواست کمک کنید. با تشخیص اینکه در واقع مشکل دارید شروع کنید و سپس موضوع را با یک فرد مورد اعتماد در حرفه پزشکی در میان بگذارید. سپس می‌ توانید به آرامی تحت نظر پزشکان متخصص در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر مانند مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره دوز مصرفی خود را کاهش دهید و سپس اقداماتی را برای کنترل اعتیاد و تمایلات شدید خود به مصرف ریتالین انجام دهید.

علائم اعتیاد به ریتالین

به دنبال علائم اولیه اعتیاد باشید. این علائم ممکن است شامل احساس نیاز به مصرف مکرر این ماده اعتیاد آور برای داشتن احساس مشابه و تمایل شدید به مصرف ریتالین که ذهن شما را درگیر کرده است باشد. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید دوز مصرفی داروی خود را بیشتر و بیشتر کنید. همچنین ممکن است زمانی که مصرف آن را متوقف کنید، احساس بیماری کنید. در این مرحله، احساس می کنید که باید اطمینان حاصل کنید که دارو را همیشه در اختیار داشته باشید.

زمانی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر از قبیل ریتالین می شوید، ممکن است مسئولیت های خود را رها کنید و یا ممکن است از بیرون رفتن با دوستان خود دست بکشید. شما ممکن است پول خود را بیشتر صرف خریداری ریتالین کنید. ممکن است بخاطر هزینه اعتیاد خود به ریتالین، اقدام به سرقت و به دزدی کنید.

در این مرحله ممکن است سعی کنید مصرف ریتالین را متوقف کنید و با شکست مواجه شوید. هنگامی که سعی می کنید مصرف ریتالین را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک را پیش تر به بررسی آنها پرداختیم، تجربه کنید که باعث می شود دوباره به مصرف ریتالین روی آورید. احتمالاً بیشتر وقت خود را نیز صرف یافتن ریتالین و مصرف آن می کنید. به دنبال علائم جسمی و روانی اوردوز یا سوء مصرف ریتالین باشید. اوردوز ریتالین ممکن است باعث تهوع و استفراغ و همچنین لرزش غیرقابل کنترل و سردرد، تب، تعریق و احساس گرگرفتگی شود و ممکن است بطور فزاینده ای احساس عصبانیت یا تحریک پذیری را افزایش دهد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که قلب شما خیلی سریع یا نامنظم می‌زند.

اوردوز ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری یا تشنج شود. اگر علائم عمده ای از این قبیل دارید، به اورژانس مراجعه کنید. مراقب علائم روانپزشکی سوء مصرف و مسمومیت با ریتالین باشید. این علاٸم ممکن است شامل گیجی، هذیان و یا توهم باشد. همچنین، ممکن است به شدت عصبانی و یا حتی پرخاشگر شوید. با گذشت زمان، ممکن است رفتارهای وسواسی اجباری، دندان قروچه و اجبار برای کنترل داشتن روی چیزها را بارها و بارها تجربه کنید. تاثیراتی را که اعتیاد به ریتالین روی روابط شما گذاشته است را مورد توجه قرار دهید. مانند سایر اعتیادها، اعتیاد به ریتالین نیز باعث می شود که قسمت اعظم پول خود را صرف خریداری ریتالین کنید که این امر بر روابط شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

هرچه اعتیاد شما به ریتالین بیشتر شود، دچار پارانوئید شده و پرخاشگر خواهید شد و باعث بدتر شدن روابط شما نیز می شود. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که دوستان شما مانند قبل تماس نمی گیرند، زیرا شما همیشه عصبانی هستید. به این نکته توجه داشته باشید که اعتیاد شما به ریتالین چگونه بر زندگی اجتماعی شما تاثیر گذاشته است. شاید اختلافی بین شما و طرف مقابلتان ایجاد شود زیرا مقدار پولی که خرج می کنید را پنهان می کنید. شاید شما زیاد با دوستان خود بیرون نمی روید، چون تمام وقت و پول خود را صرف خریداری ریتالین می کنید.

به نحوه تاثیر اعتیاد خود بر تحصیل و یا شغلتان توجه داشته باشید. اعتیاد به ریتالین، اغلب پیامدهایی بر زندگی شغلی شما نیز خواهد داشت. به عنوان مثال، اگرچه ریتالین به شما احساس “سرخوشی” و تمرکز می دهد، اغلب با یک دوره “خماری” ناتوان کننده همراه است، که در این دوره، ساعت ها می خوابید. این امر باعث شود که زمان ارزشمند خود را از دست بدهید.

بطور مشابه، ممکن است متوجه شوید که پارانویا و پرخاشگری شما باعث ایجاد مشکلاتی در مدرسه و محل کار شما می شود. همانطور که این علائم ممکن است بر روابط شخصی شما تاثیر بگذارند، بر روابط شما با همسالان، همکاران و کارفرمایان نیز تاثیر خواهد گذاشت. همچنین ممکن است متوجه شوید به دلیل صرف وقت برای یافتن و مصرف ریتالین، غیبت شما در محل کار یا مدرسه زیاد شده است. یا اینکه بخاطر اعتیاد خود در شرف بدهی هستید. ممکن است احساس کنید که نمی توانید بدون مصرف ریتالین در محل کار یا مدرسه عملکرد مناسبی داشته باشید.

دریافت کمک و پشتیبانی

از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید. اگرچه آنها احتمالاً نمی توانند کمک حرفه ای و پزشکی های لازم را به شما ارائه دهند، اما دوستان و خانواده به شما کمک خواهند کرد تا برخی کمک های مورد نیاز خود را دریافت کنید. علاوه بر این، اعتراف به داشتن مشکل، اولین قدم عالی در مسیر بهبودی است. آنها می توانند در طول فرآیند سم زدایی و ترک، شما را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

با خانواده خود در مورد روش هایی که می توانند کمک کنند صحبت کنید. شاید آنها بتوانند در یافتن یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر به شما کمک کنند. شاید تمایل داشته باشید که به شما کمک کنند تا بتوانید با افرادی که به خاطر مصرف ریتالین با آنها در ارتباط هستید، قطع ارتباط کنید. از درخواست چیزی که نیاز دارید هراس نداشته باشید. به یک پزشک، روانپزشک یا متخصص اعتیاد مراجعه کنید. در صورت تمایل، می توانید خودتان یک پزشک را برای کمک به اعتیاد خود پیدا کنید. برای یافتن متخصصان در منطقه خود، جستجوی اینترنتی انجام دهید و برای مراجعه به آنها قرار ملاقات بگذارید. اگر تمایل دارید ریتالین را ترک کنید، باید این کار را زیر نظر پزشک یا تیمی از پزشکان انجام دهید.

در صورت نیاز به کمک بیشتر، به کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید. در یک مرکز توانبخشی، می‌ توانید با راهنمایی گروهی از پزشکان، مصرف ریتالین خود را کاهش دهید. در این کلینیک، تحت درمان قرار خواهید گرفت و برنامه ای برای زمانی که ترک می کنید به شما اراٸه می دهند. توانبخشی کوتاه مدت، معمولاً یک هفته ممکن است طول بکشد، اما توانبخشی طولانی مدت ممکن است چندین ماه طول بکشد.

کاهش تدریجی مصرف ریتالین

مصرف ریتالین را بطور ناگهانی قطع نکنید. مانند بسیاری از داروهایی که مورد سوء مصرف قرار می گیرند، نباید مصرف ریتالین را بطور ناگهانی قطع کنید. در صورت ترک ناگهانی مصرف ریتالین، علاٸم شدید ترک را تجربه خواهید کرد که احتمال عود مجدد را افزایش خواهد داد. همچنین ترک ناگهانی مصرف ریتالین نیز ممکن است باعث افسردگی شدید شود.

با پزشک یا متخصص اعتیاد خود در مورد تهیه یک برنامه کاهش تدریجی مصرف ریتالین صحبت کنید. برنامه کاهش تدریجی باید بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما باشد. برنامه تدریجی شما به دوزهایی که مصرف کرده اید و تحمل شما نسبت به ریتالین بستگی دارد. ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا کاملاً بتوانید از شر اعتیاد به ریتالین خلاص شوید. در مورد دوزهای مصرفی ریتالین خود با پزشک خود روراست باشید. در صورتی که پزشک شما از تمام حقیقت اطلاع نداشته باشند، نمی توانند به درستی به شما کمک کنند.

برای تجربه علائم ترک آماده شوید. حتی اگر کاهش تدریجی مصرف ریتالین علائم ترک را کاهش دهد، اما هنوز هم ممکن است برخی از این علاٸم را تجربه کنید. برخی از این علائم ترک عبارتند از توهم، کابوس، خستگی، هراس و افسردگی. همچنین ممکن است بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنید.

در صورت مشاهده این علائم با پزشک و تیم پشتیبانی خود صحبت کنید. آنها به شما کمک خواهند کرد. همچنین، به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید که در چه شرایط سختی قرار دارید. آنها ممکن است نتوانند به شما از لحاظ پزشکی کمک کنند تا از شر ریتالین خلاص شوید، اما می توانند در این شرایط شما را از بسیاری جهات دیگر مورد حمایت قرار دهند و در زمانی که شما با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید، با شما احساس همدردی کنند.

برای کمک به کاهش این علائم، برنامه کاهش تدریجی مصرف خود را دنبال کنید.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیدترین روشهای ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.

درمان اعتیاد و سم زدایی ریتالین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

سوالات متداول ترک ریتالین

آیا می توان ریتالین را برای همیشه ترک کرد؟
بله، اما برای انجام آن ضروری است تا بیماران تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند تا بیماران علاوه بر ترک جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

آیا مصرف ریتالین بر پیشرفت تحصیلی تاثیرگذار است؟
خیر، سوء مصرف ریتالین در ابتلا ممکن است باعث افزایش تمرکز مصرف کننده شود اما بعد از چندین مرتبه مصرف نه تنها باعث پیشرفت تحصیلی نخواهد شد بلکه باعث اعتیاد و وابستگی مصرف کننده خواهد شد.

آیا ترک ریتالین سخت است؟
خیر، برنامه درمان و ترک ریتالین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا بدون تجربه هیچگونه مشکل به درمان وابستگی خودبپردازند.