کلینیک ترک اعتیاد

ترک کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین محرکی بسیار اعتیاد آور است که از گیاه کوکا استخراج می شود و به شکل پودر سفیدرنگ، شفاف، کریستالی و تلخ است. مکانیزم عملکرد آن تاثیر مستقیم بر مغز و سیستم عصبی مصرف کننده است به همین جهت وابستگی ایجاد شده در اثر مصرف آن روانی و جسمانی می باشد.

مصرف کوکائین به روش های مختلفی همچون خوراکی، استنشاقی و تزریقی انجام پذیر است اما متداول ترین روش مصرف آن بصورت استنشاقی می باشد که در ابتدا کوکائین را به شکل پودر در آورده و به کمک اسکناس یا کاغذ لوله شده آن را از طریق بینی خود بالا می کشند این روش مصرفی باعث می شود تا کوکائین از طریق بینی به شش ها وارد شده و پس از ورود به سیستم گردش خون به سرعت وارد مغز مصرف کننده شود اما از دیگر روش های مصرف کوکائین می توانیم به مالیدن به لب ها و دندان ها اشاره کنیم که مدت اثر در این روش طولانی تر می شود.

همانطور که گفتیم وابستگی به کوکائین روانی و جسمانی می باشد به همین جهت ترک کوکائین نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و روان درمانی می باشد و ضروری است که بیماران برای درمان و ترک اعتیاد به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه نموده و درمان خود را زیر نظر تیم پزشکی متخصص اعتیاد آغاز نمایند.

حتما مطالعه کنید: کوکائین

کاهش اشتها

بی قراری

حتما مطالعه کنید: مصرف کوکائین و انقباض عروق

آیا مصرف کوکائین باعث سوراخ شدن بینی می شود؟

کوکائین با کاهش جریان خون و بی حس کردن قسمت داخلی بینی باعث سوراخ شدن بینی می شود. وقتی کوکائین به صورت موضعی استفاده می شود باعث انقباض رگ های خونی می شود. کوکائین همچنین به عنوان یک عامل بی حس کننده عمل می کند، بنابراین وقتی سلول های بینی به مدت طولانی خون از دست می دهند، سیگنال های درد را ارسال می کنند که توسط مغز “شنیده نمی شوند”.این عارضه جانبی ممکن است منجر به ادامه مصرف کوکاٸین شود حتی در صورت قطع خون رسانی به بینی.

سوراخ بینی یا سوراخ تیغه بینی زمانی ایجاد می شود که غشایی که سوراخ های بینی را تقسیم میکند، مابین آنها سوراخ ایجاد می کند. غشایی که سوراخ های بینی را تقسیم میکند، دارای بافتی نرم و غضروفی است و به راحتی دچار آسیب می شود. پس از آسیب دیدن، بافت به تنهایی قادر به ترمیم نمی باشد.

سرگیجه ناشی از مصرف کوکائین

مصرف کوکائین باعث افزایش میزان اپی نفرین، نوراپی نفرین و دوپامین در سلول های مغز (سلول های عصبی) می شود همچنین ممکن است بیش از حد آنها را فعال کرده و سیگنال ها را تغییر دهد. از سوی دیگر کوکائین باعث انقباض رگ های خونی شده و به همین دلیل اکسیژن کمتری به برخی از بافت ها می رسد.

حتما مطالعه کنید: مصرف کوکائین و سرگیجه

اگر این بافت ها به مدت طولانی از جریان خون و اکسیژن محروم بمانند، سلول ها ممکن است از بین بروند و یا عملکرد نامناسبی داشته باشند. افراد ممکن است در هنگام مصرف کوکائین واکنش سریع تری از خود نشان دهند و یا با لرزش یا کشش بیشتری رفتار کنند. این رفتار باعث شتاب و کاهش سرعت می شود که در نهایت ممکن است فرد احساس سرگیجه کند.

کلینیک ترک اعتیاد

علائم مصرف

علائم مصرف کوکائین

مصرف کوکائین با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت و آگاهی از آنها می تواند در مرحله اول کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد و در مراحل بعدی اقدامات درمانی مثل ترک کوکائین کند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

افزایش میزان هوشیاری و زیرکی، اعتماد به نفس بالا، پرحرفی و بی ربط گویی از اصلی ترین علائم مصرف کوکائین می باشد این علائم به حدی شدید هستند که اطرافیان هیچ درک صحیحی از صحبت های مصرف کننده نخواهند داشت و در صورت مصرف زیاد، حرکات و رفتاری های عجیبی از مصرف کننده سر خواهد زد از سوی دیگر مصرف کنندگان ممکن است دچار لرزش، سرگیجه، اسپاسم عضلانی و بدبینی شوند.

حتما مطالعه کنید: مصرف کوکائین و سرگیجه

توجه داشته باشید که آگاهی از این نشانه ها کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد می کند و نتیجه قطعی اعتیاد تنها بعد از انجام آزمایش در کلینیک ترک اعتیاد مشخص می شود.

ترک کوکائین در خانه

از آنجایی که وابستگی به کوکائین، روانی و جسمانی می باشد، ترک کوکائین نیازمند، دریافت خدمات روان درمانی درکنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت ضروری است تا بیمار در کلینیک ترک اعتیاد بستری شود و تحت نظر روانپزشک و تیم روانشناسی اقدام به درمان و ترک کوکائین نماید.

ترک کوکائین در منزل، یک باور اشتباه می باشد و هرگونه خود درمانی نتیجه جز بروز علائم ترک در مصرف کننده نخواهد داشت که مقابله با این علائم، از اصلی ترین دلایل بازگشت به مصرف کوکائین می باشد که در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین این علائم خواهیم پرداخت.

آشفتگی

افسردگی

خستگی مزمن

آرامش غیرعادی

افزایش اشتها

اختلال خواب

مرکز ترک اعتیاد

ترک کوکائین

اعتیاد به کوکائین باعث ایجاد وابستگی جسمانی و وابستگی روانی در مصرف کننده می شود به همین علت ترک متادون نیاز به دریافت خدمات روان درمانی دارد و حتما باید در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد که به همین منظور ترک کوکائین یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد و بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی جهت جلوگیری از عوارض ترک، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

روش ترک کوکائین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

درمان بصورت ترک تدریجی بین ۷ تا ۱۴ روز بستری و درصورت وجود علائم، با توجه به نظر پزشک معالج مدت زمان بستری طولانی تر می شود.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیدترین روشهای ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.

درمان اعتیاد و سم زدایی کوکائین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

سوالات متداول درباره ترک کوکائین

تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده چیست؟
طبق بررسی موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مصرف کوکائین در طولانی مدت اثرات منفی مختلفی بر سلامت مصرف کننده خواهد گذاشت که برخی از آنها عبارتند از فشار خون بالا، افزایش دمای بدن، مشکلات تنفسی و حمله قلبی یا سکته که در مقاله تاثیر مصرف کوکائین بر سلامت مصرف کننده به بررسی کامل این عوارض پرداخته ایم.

آیا مصرف کوکائین باعث انقباض عروق می شود؟
زمانی که انقباض عروقی مدت زیادی طول بکشد، به بافت ها و اندام های مختلف آسیب خواهد رسید. انقباض عروقی به مدت طولانی، باعث انسداد و خفگی سلول های اکسیژن می شود و آنها قادر نخواهند بود انرژی مورد نیاز را تولید کنند. سلول ها هم بدون داشتن انرژی، شروع به از بین رفتن خواهند کرد.
هنگامی که بدن به طور طبیعی منقبض می شود، دارای مکانیزم های ایمنی خودکار برای جلوگیری از وقوع انقباض به مدت طولانی است. بنابراین، اگر بدن احساس سرما کند، رگ های خونی منقبض می شوند، اما این انقباض مدت زیادی طول نخواهد کشید، زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد، سلول های پوست و عضلات دست ها شروع به مردن می کنند.
مصرف کوکائین باعث می شود بدن این مکانیسم های ایمنی را نادیده بگیرد و رگ های خونی حتی با وجود خطرناک بودن به انقباض ادامه دهند. انقباض عروق به مدت طولانی باعث ایسکمی (کاهش جریان خون و یا کم خونی موضعی) می شود و از جهت های مختلفی برای اندام های بدن خطرناک است که در مقاله مصرف کوکائین و انقباض عروق به بررسی کامل آن پرداخته ایم.

آیا مصرف کوکائین باعث روان پریشی می شود؟
مصرف کوکائین ممکن است به مناطق مختلفی از بدن شما آسیب برساند. یکی از قسمت های بدن که کوکائین ممکن است به آن آسیب برساند مغز شماست. کوکائین با ایجاد تداخل در نحوه درک جهان پیرامون، به مغز شما آسیب خواهد رساند. مدت هاست که پزشکان می دانند کوکائین می تواند در وضعیت روانی فرد تغییراتی را ایجاد کند. یکی از این تغییرات، اختلال روان پریشی است که شامل قطع ارتباط با واقعیت است و در مقاله کوکائین و اختلال روان پریشی به توضیح کامل آن پرداخته ایم.

آیا مصرف کوکائین باعث اختلال نعوظ می شود؟
کوکائین با منقبض یا تنگ کردن عروق باعث اختلال نعوظ (ED) می شود.
انقباض عروق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی (عروق یا رگ ها) سفت می شوند. به دلایل مختلفی، بدن به طور طبیعی و خودکار این کار را انجام می دهد. به عنوان مثال، اگر احساس سرما کنید، ممکن است مویرگ های دست و پاهایتان منقبض شوند تا بتوانید گرما را ذخیره کنید. به مرور زمان، میزان اکسیژن و مواد مغذی دریافتی بافت های آلت تناسلی مرد کاهش می یابد، زیرا سلول ها قادر به دریافت خون به میزان کافی نیستند و در مقاله مصرف کوکائین و اختلال نعوظ به بررسی کامل آن پرداخته ایم.

آیا مصرف کوکائین باعث پوسیدگی دندان می شود؟
کوکائین به هنگام مصرف آن از راه خوراکی یا حتی در هنگام استنشاق ممکن است با بزاق فرد ترکیب شود که باعث افزایش خاصیت اسیدی بزاق می شود. این ترکیب ممکن است منجر به انحلال و تجزیه ماده معدنی کلسیم فسفات هیدروکسی آپاتیت موجود در دندان شود و باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و همچنین صدمه به بافت سفت عاج زیر مینا شود.

ساییدگی دندان و پارگی لثه نیز ممکن است در اثر مسواک زدن بیش از حد در افرادی که احساس سرخوشی زیاد ناشی از مصرف کوکائین دارند، رخ دهد و در مقاله مصرف کوکائین و پوسیدگی دندان به توضیح کامل آن پرداخته ایم.

آیا مصرف کوکائین باعث خونریزی داخلی می شود؟
کوکائین ممکن است آسیب جدی به دستگاه گوارش (GI) وارد کند. این آسیب نه تنها شامل خونریزی می شود، بلکه سوراخ هایی در دستگاه گوارش ایجاد کرده و باعث از بین رفتن قسمت هایی از روده می شود. پزشکان بر این باورند که کوکائین از طریق آسیب رساندن به رگ های خونی باعث این آسیب می شود و در مقاله مصرف کوکائین و خونریزی داخلی به توضیح کامل آن پرداخته ایم.