فنتانیل

کراک چیست؟

کراک

کراک چیست؟

کراک، از گیاه کوکا استخراج می شود که منبع اصلی استخراج کوکائین و کراک نیز می باشد و برای اولین بار توسط ساکنین آمریکای جنوبی به منظور افزایش انرژی استفاده گردید و بعدها از آن استفاده مختصری در جراحی پزشکی به منظور بیهوشی بیماران شد اما با بررسی و مشاهده عوارض آن که اعتیادزایی و وابستگی از اصلی ترین آنها بود، کراک را در دسته مواد غیرقانونی طبقه بندی کردن و کراک در دسته موادی همچون مرفین و هروئین قرار گرفت که قطع مصرف آن نیاز به دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره ای دارد و باید حتما در مرکز ترک اعتیاد انجام بگیرد.

به همین منظور ترک کراک یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد، ترک کراک در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر باتجربه ترین مشاورین روانشناسی و روانپزشکی کشور و کادر درمانی مجرب و پرستاری شبانه روزی با کلیه امکانات رفاهی و بیمارستانی انجام میگیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک کراک

کراک در دسته مواد محرک همچون ماری جوانا و حشیش قرار می گیرد و تاثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مصرف کننده دارد، این اثر سوء باعث ایجاد حالت سرخوشی در مصرف کننده می شود و عملکری همچون کوکائین برای بیمار دارد.

بنابراین کراک یکی از فراورده های کوکائین می باشد که به اشکال مختلف با اندازه کوچک و بزرگ و در طیف رنگی کرم روش تا قهوه ای تیره در بازار عرضه می شود که این دامنه تغییرات به دلیل خلوص متفاوت این محرک می باشد. بطور کلی کراک از ترکیب کوکائین و آمونیوم بدست می آید و به سرعت به مغز می رسد و اثرات آنی بر روان مصرف کننده می گذارد اما این اثرات بسیار کوتاه مدت هستند و مصرف کنندگان برای تجربه دوباره حالات سرخوشی دائما دوز مصرفی خود را افزایش می دهند. به همین جهت در ادامه به بررسی تاثیرات این محرک می پردازیم.

اثرات مصرف کراک

همانطور که اشاره کردیم، کراک به سرعت به مغز رسیده و اثرات شدیدی بر سیستم عصبی مصرف کننده می گذارد، این اثرات باعث تحریک و اجبار سیستم گردش خون و تنفس به فعالیت شدیدتر می شود و فشار شدیدی بر ارگان های حیاتی وارد می کند.

همچنین تاثیر ترکیب کراک با الکل می تواند به علت واکنش شیمیایی خطرناکی که ایجاد می کند خطر مرگ را برای مصرف کننده به همراه دارد. طبق بررسی ها و تحقیقات علمی مشخص شده است که کبد در اثر ترکیب کراک و الکل ماده شیمیایی به نام کوکا اتیلن ایجاد می کند که این ماده باعث تشدید اثرات مصرف کراک و در مواردی مرگ مصرف کننده می شد و علت آن برهم خوردن تعادل شیمیایی بدن و حمله قلبی به علت ورود ترکیبات سمی در سیستم گردش خون می باشد.

دلایل گرایش

دلایل گرایش به مصرف کراک

بسیاری از عوامل محیطی، اجتماعی، روانی و جسمانی می تواند باعث گرایش افراد به سمت مصرف کراک باشد، جالب است بدانید که اعتیاد می تواند علل ژنتیکی نیز داشته باشد چرا که طی تحقیقات مشخص شده که افرادی که در خانواده آنها سابق اعتیاد وجود داشته باشد به بسیار بیشتر در معرض ابتلای به اعتیاد قرار دارند.

متاسفانه طیف عمده مصرف کنندگان کراک نوجوانان و جوانان در بازه ی سنی ۱۸ الی ۲۵ سال می باشند که از اصلی ترین دلایل آن می توانیم تاثیر دوستان و همسالان را در نظر بگیریم، از دیگر دلایل مصرف آن تاثیر سریع و بلافاصله بعد از مصرف است که نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب می کند اما نکته ی اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که قیمت پایین تر کراک نسبت به شیشه، اکستازی و کوکائین از دیگر دلایل اشتیاق مصرف کراک توسط نوجوانان است.

اما ممکن است برای شما سوال باشد که فرایند ساخت کراک چیست؟ و با توجه به شباهت ساختاری آن با کوکائین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت با کوکائین

فرایند بهره برداری و تفاوت کراک با کوکائین؟

پیش تر گفتیم که منبع مشترک کراک و کوکائین برگ بوته های کوکا می باشد و کوکائین در دو نوع فرم نمک هیدروکلراید و آزاد که از خلوص بالاتری برخوردار است و قابلیت مصرف بصورت دودکردن را دارد تولید می شود.

حال باید بدانید ماده خام فرم آزاد کوکائین کراک نام دارد و به علت طی پروسه های شیمیایی ساخت کوکائین با قیمت بسیار پایین تری در بازار عرضه می شود. فرم آزاد کوکائین طی پروسه های شیمیایی که در آن کوکائین با خلوص بالا از نمک هیدوکلراید جدا می شود و به کمک اتر پودر کوکائین را پرورش داده و به فرم آزاد کوکائین تبدیل می کند اما در خصوص کراک از آنجایی که این پروسه های شناسایی طی نمی شود کراک بسیار سریع تر بهره وری می شود و قیمت بسیار پایین تری دارد.

کراک چگونه مصرف می شود؟

روش مصرف کراک بسیار شبیه به تریاک می باشد و برای استفاده از آن از تجهیزات مشابه ای استفاده می شود، کراک به وسیله پایپ های شیشه ای که مخدر را بر روی خود نگه می دارند مصرف می شود مصرف کننده با حرارت دادن به پایپ شیشه ای اقدام به مصرف کراک می کند که به این ترتیب دود مستقیما وارد ریه و سیستم گردش خون می شود، وارد شدن مستقیم کراک به خون باعث می شود کراک بسیار سریع جذب شود.

شایع ترین روش مصرف کراک، کشیدن می باشد اما بسیاری از بیماران آن را بصورت تزریقی یا استنشاقی نیز استفاده می کنند که در این روش کراک را بصورت محلول در آورده و به وسیله سرنگ آن را به داخل سیاه رگ تزریق می کنند و در روش استنشاقی کراک را پودر کرده و از راه بینی مصرف می کنند.

اما در این بین متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان برای افزایش قدرت و اثردهی بیشتر آن را با هروئین یا ماری جوانا ترکیب می کنند که مصرف آن بصورت ترکیبی عوارض بسیار شدیدی بر سلامت مصرف کننده دارد. مصرف کراک علائمی در فرد پدید می آورد که شناخت این علائم میتواند به اطرافیان بیمار کمک کند تا با آگاهی اقدام به درمان بیمار کنند که در ادامه به معرفی این علائم خواهیم پرداخت.

علائم مصرف

علائم و نشانه های مصرف

علائم و عوارض مصرف کراک طیف گسترده ای از بیمار ها را در بر میگیرد که موارد زیر برخی از علائم مصرف کراک می باشد:

کاهش اشتها

افزایش اعتماد به نفس

احساس افزایش انرژی

پرحرفی یا بی ربط گویی

بی خوابی و برهم ریختگی برنامه خواب

هوشیاری، بزرگ منشی و سرخوشی زیاد

افزایش هیجانات بین فردی و میل جنسی

اما مصرف کراک عوارض روانی و جسمانی متعددی دارد که متاسفانه صدمات گوناگونی بر روان و جسم مصرف کننده وارد می کند، برخی از عوارض کوتاه مدت مصرف کراک به شرح زیر می باشد.

عوارض مصرف

خود بزرگ بینی

آشفتگی وهذیان

پارانویا

مرگ، افسردگی، سکته و مشکلات قلبی و عروقی تنها بخشی از عوارض مصرف کراک می باشد بنابراین برای حفظ جان و سلامتی خود بهتر است هرچه زودتر اقدام به ترک کراک کنید. برای ترک ضروری است که به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کنید چرا که هرگونه ترک خودسرانه میتواند عوارض جبران ناپذیری برای بیمار داشته باشد.

ترک کراک در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر بهترین مشاورین و درمانگران باکلیه امکانات رفاهی و بیمارستانی انجام می گیرد.

اثرات کوتاه مدت مصرف کراک

اثرات کوتاه مدت مصرف کراک در کمترین زمان بعد از مصرف نمایان می شوند که تنگی عروقی خونی و افزایش درجه حرارت بدن همراه است. در این شرایط بدن برای مقابله با شرایط تحمیلی با سرعت بیشتری فعالیت می کند که نتیجه آن افزایش فشار خون مصرف کننده می باشد. بعد از مصرف بیمار انرژی شدیدی در بدن خود احساس می کند و برای مدت زمان کوتاهی احساس سرحالی می کند اما این حالات مدت زیادی دوام نمی آورد و فرد بلافاصله احساس افسردگی، پوچی و بی ارزشی شدیدی می کند.

اوردوز نیز یکی دیگر از اثرات مصرف کراک می باشد چرا که بیماران بر اثر مصرف تسلط بر کنترل خود را از دست می دهند و دچار بیش مصرفی می شوند.

اوردوز

درمان اوردوز

اوردوز بسیار خطرناک است و باید در لحظات اولیه کنترل شود چرا که در غیر اینصورت می تواند موجب مرگ بیمار شود به همین جهت بیمارانی که مشکوک به اوردوز هستند باید سریعا تحت درمان قرار بگیرند. خانواده و اطرافیان نیز باید در لحظات نخستین با اورژانس تماس بگیرند و در صورت بروز عوارض تا رسیدن اورژانس اقدام به احیای قلبی ریوی کنید. توجه داشته باشید که اوردوز با هر مخدر یا محرک، روش درمانی مربوط به خود را دارد و بیمار باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد.

اثرات بلند مدت مصرف

تفاوتی ندارد که بیمار از چه روش و طریقی برای مصرف استفاده کند، بعد از اولین مصرف دیگر توانایی مقاومت ندارد و باید دائما مصرف کنند بطور معمول افرادی که از این محرک مصرف می کنند دیگر تسلطی بر خود ندارند. اثرات بلند مدت مصرف این محرک به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که دوز مصرفی و مدت زمان مصرف از این پارامترها می باشند و این اثرات از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت هستند.

تاثیر بر مغز

تاثیر کراک بر مغز

از آنجایی کراک به سرعت پس از وارد بدن شدن به مغز می رسد و از غلظت بالایی برخوردار است و خیلی سریع بر سلول های مغز اثر می گذارد. طبق بررسی های علمی نیز مشخص شده است که کوکائین با تاثیر مستقیم بر سیستم پاداش مغز باعث اختلال و مانع از جذب دوپامین می شود به همین جهت با افزایش میزان دوپامین در فضای بین سلول ها مصرف کننده به ناگهان احساس سرخوشی زیادی می کند. این مصرف مکرر باعث می شود تا به بخش های مختلف صدمات مختلفی وارد شود و عوارض ناخوشایندی برای مصرف کننده پیش آید.

پروسه درمان اعتیاد به کراک

درمان اعتیاد کراک نیاز به روان درمانی در کنار درمان جسمانی دارد به همین جهت نیاز است تا قبل از شروع درمان طی جلسات مشاوره ای حالات بیمار بررسی و پروسه درمان با توجه به شرایط روحی و جسمی برنامه ریزی شود که در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره درمان تحت نظر مجرب ترین کادر درمانی و روان درمانگران انجام می گیرد که خود ضامن کسب نتیجه مطلوب از درمان در کوتاه ترین بازه زمانی است.

سم زدایی کراک چگونه است؟

سم زدایی اواین مرحله درمان و ترک کراک است که در طی اولین مرحله سم زدایی کراک، قطع اتصال این محرک از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها اتفاق می افتد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود.

سم زدایی در درمان اعتیاد بسیار موثر است و در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور به منظور کنترل حالات و حفظ سلامتی بیمار سم زدایی کراک، تحت کنترل روانپزشک، متخصص علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می گیرد.

بهترین روش ترک کراک

از آنجایی که وابستگی به کراک روانی و جسمانی می باشد و مصرف این محرک بر سیستم عصبی و مغز مصرف کننده تاثیرات مخربی وارد می کند به همین جهت بهترین روش ترک کراک، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد تا برنامه درمانی تحت نظر تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد انجام بگیرد و وابستگی روانی بیمار نیز درمان شود.

جمع بندی نهایی

کراک محرکی بسیار اعتیاد آور است و سوء مصرف آن علاوه بر اعتیاد، عوارض مخربی برای سلامت مصرف کننده به همراه دارد. وابستگی به آن روانی و جسمانی می باشد و ترک آن نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد و ضروری است که در مرکز ترک اعتیاد انجام بگیرد.

درمان اعتیاد و سم زدایی کراک در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.