نقش فنتانیل در وابستگی و مصرف داروهای خطرناک

مواد مخدر جدید
مواد مخدر جدید و شایع در جهان
21 مرداد 1399
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیرسوءمصرف داروهای مسکن در شیوع اعتیاد
21 مرداد 1399
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد
۰
(۰)

عدم مصرف داروهای خطرناک بدون تجویز پزشک همیشه یکی از دغدغه های جامعه پزشکی و اطلاع رسانی آن برای مردم بوده است داروی فنتانیل در ابتدا بعنوان داروی بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گرفت با گذشت زمان فنتانیل برای درمان دردهای مستمر نیز استفاده شد ولی مصارف پزشکی این دارو محدود و وابسته به شرایط سخت بیماران بود برای مثال فنتانیل برای بیماران سرطانی حاد تجویز می شد. امروزه در اکثر مباحث ترک اعتیاد، اثر مخدری فنتانیل برای کسی پوشیده نیست فنتانیل را بعنوان یک داروی ترکیبی می شناسند که در فضای آزمایشگاه براحتی قابل ساخت است این مخدر بسیار سنگین تر و چنین ارزان تر از مخدر هروئین است.

حتما مطالعه کنید: ترک فنتانیل

دلایل استفاده از فنتانیل چیست؟

روش‌های مصرف فنتانیل در صورت استفاده دارویی در حالت عادی بصورت تزریقی، چسبی و یا قرص جویدنی است. اینگونه روش‌ها در واقع فنتانیل را بعنوان مسکن به تدریج و ذره ذره در بدن رها می کند این دارو از راه دستور رها کردن دوپامین گیرنده های مغزی به بیماران حس آرامش و آسودگی می‌ دهد. فنتانیل از این نظر مانند مرفین و یا هروئین عمل می‌ کند ولی با این تفاوت که تاثیر و قدرت آن تقریباً صد برابر است و همین مساله باعث خطرناک شدن اعتیاد به این دارو شده است. این مساله امروزه در مراجع درمانی و کلینیک ترک اعتیاد باعث بوجود آمدن بهترین روش های ترک فنتانیل و ترک وابستگی به مصرف داروهای خطرناک شده است. به همان نسبت روش های درمان اعتیاد به فنتالین بسیار پیچیده تر و سخت تر از ترک مرفین و امثالهم است.

حتما مطالعه کنید: ترک مرفین

افزایش مصرف ناخودآگاه

فنتانیل از آن دسته داروهایی است که سوء مصرف ناخودآگاه و تصادفی را در میان بیماران به شدت بالا می‌برد ساخت فنتانیل بصورت خیابانی و غیر مجاز و پخش آن در جامعه راهی بود برای کم کردن استفاده از هروئین و همچنین شیوع بیشتر اعتیاد در جامعه شرایط به گونه ای پیش رفت که مصرف کنندگان هروئین بدون اینکه خود آگاه باشند به مصرف فنتانیل روی آورده بودند مصرف داروهای خطرناک نظیر فنتانیل عوارض خطرناکی دارد که متاسفانه اکثر کسانی که درگیر آن هستند از آنها مطلع نیستند.
در یک بازه زمانی مرگ و میر‌های ناشی از مصرف و اوردوز هروئین بسیار شدت گرفت و  یکی از دغدغه‌ های بسیاری از جوامع شد.
با روند کاهشی مرگ های ناشی از اعتیاد به هروئین، همین آمار برای فنتانیل قوت گرفت و اوردوز در اثر مصرف این دارو به یکی از چالش های مهم در حوزه اعتیاد تبدیل شد. امروزه هنوز در کشورهایی مثل آمریکا داروی فنتانیل یکی از علل مرگ های ناشی از اوردوز است و مصرف آن در جامعه شاید جرم باشد ولی محدود نیست.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

راهکارهای ارائه شده در مورد مصرف داروهای خطرناک

سیاست محدودیت در تجویز داروهای مسکن برای بیماران شاید نتایج مثبتی داشته است ولی از طرفی مردم را به سمت مصرف داروهای خطرناک تر می‌کشاند. چرا که پخش کنندگان مواد مخدر شرایط بازار و شرایط جامعه را به خوبی می شناسند و همیشه راهی برای گرفتار کردن مردم در دام خطراتی مثل اعتیاد دارند اینکه در تمامی رسانه ها و مجله های پزشکی توصیه می‌ شود که داروهای مسکن را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، فقط برای جلوگیری از سوء مصرف احتمالی است که در بسیاری از مواقع بصورت ناخودآگاه اتفاق می افتد.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر متخصص روانپزشکی و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =