اکس
16 دی 1399
مرکز ترک اعتیاد

ترامادول چیست؟

ترامادول چیست؟ ترامادول یک داروی اپیویید می باشد و خاصیت ضد درد دارد و معمولا توسط پزشک برای دردهای شدید تجویز می شود اما ترامادول که با نام های پیرالژین، بایومادول، ترامادل، ترامد و ترامال نیز به بازار عرضه می شود عملکردی همچون مرفین دارد و با اتصال به گیرنده های اپیوئیدی مغز باعث تسکین درد مصرف کننده می شود و مصرف آن تحت نظر پزشک در دوز و مدت زمان مشخص شده مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد، اما باید بدانید که هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن می تواند باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد شود.

از آنجایی که این دارو قدرت اعتیادآوری بالایی دارد، باید در بازه زمانی کوتاهی مصرف شود چرا که مصرف طولانی مدت آن علاوه بر اعتیاد خطر ابتلا به عفونت معده و سرطان دستگاه گوارش را نیز در مصرف کننده افزایش می دهد. این داروی اپیوییدی از نظر عملکرد بسیار شبیه به مرفین می باشد اما قدرت آن بسیار کمتر می باشد و بر خلاف مرفین باعث افزایش هوشیاری بیمار نیز می شود.

توجه داشته باشید که مصرف غیراصولی این دارو همانند هر مخدر دیگری باعث اعتیاد می شود و اعتیاد به این مخدرها عوارض مخربی برای مصرف کننده دارد. اعتیاد و وابستگی به ترامادول جسمانی و روانی می باشد و به همین دلیل ترک این قرص نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و روان درمانی می باشد و ضروری است که بیماران برای ترک ترامادول به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه نمایند.

ترک ترامادول یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد و تمامی مراحل درمان توسط کادر متخصص روانپزشکی، روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام میگیرد.

اشکال مختلف ترامادول

ترامادول در فرم های مختلفی ساخته و عرضه می شود اما بطور کلی این مخدر به شکل نمک هیدروکلراید و در فرم کپسول، قرص و آمپول عرضه می شود و در خصوص فرم های آن باید بدانید که میزان جذب در فرم تزریقی بسیار بیشتر از فرم خوراکی است و در خارج از کشور فرم خوراکی آن نیز بسیار رایج است.

انواع قرص ترامادول

قرص ترامادول در دوزهای مختلفی همچون ترامادول ۱۰۰، ترامادول ۲۰۰ و ترامادول ۳۰۰ تولید و عرضه می شود که کاربردهای مختلفی دارند. همچنین در دو نوع تاثیر سریع و بلند مدت عرضه می شود که پزشک با توجه به نوع درد بیمار فرم مناسب را تجویز می کند.

انواع ترامادول

دلایل مصرف ترامادول

مصرف این دارو تنها تحت شرایطی برای بیمار عوارضی ندارد که تحت نظر پزشک و روانشناس ترک اعتیاد استفاده شود اما متاسفانه بسیاری به دلایل مختلف به مصرف این مخدر روی می آورند و سوء مصرف این دارو باعث اعتیاد آنها می گردد. برخی از دلایل سوء مصرف این دارو عبارتند از:

بسیاری از افراد بنابر شرایط کاری خود باید شب بیداری داشته باشند و از این دارو برای شب بیداری استفاده می کنند

مردان برای رفع زودانزالی و افزایش میل جنسی خود اقدام به استفاده از آن می کنند

مصرف خودسرانه دارو بعد از مدت زمان تجویز پزشک به منظور کسب لذت بیشتر

مصرف برای کاهش علائم ترک و جایگزین کردن مخدر مصرفی

اما همانطور که گفتیم، مصرف خارج از دستور پزشک این دارو، عوارض مختلفی برای مصرف کننده به همراه دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

عوارض مصرف ترامادول

تشنج

بی اشتهایی

اختلالات دیداری

یبوست و درد در ناحیه شکم

نوسانات خلقی و اختلالات خواب

تکرر ادرار و بیماری های گوارشی

نگرانی، اضطراب، گیجی و خستگی

باتوجه به علائم و عوارض مصرف این دارو، درصورت مصرف بهترین تصمیم جهت حفظ سلامت و برگشت به زندگی طبیعی رفتن به کلینیک تخصصی تحت نظر با تجربه ترین درمانگران اعتیاد می باشد.

اما در رابطه با مصرف آن محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

منع مصرف ترامادول

موارد منع مصرف

مصرف بصورت ترکیبی با سایر مخدرها و الکل می تواند باعث مرگ مصرف کننده شود

مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی در مصرف کننده شود

مصرف این مخدر در دوران بارداری می تواند باعث مرگ یا بیماری جنین شود

علائم و نشانه های مصرف

برخی از مهمترین نشانه های ظاهری و روان مصرف ترامادول عبارتند از:

تعریق

اسهال

سرگیجه

اختلال حافظه

خواب آلودگی

نوسانات خلقی

گفتار نامفهموم

نگاه خیره و مات

سرخی چشم ها

نداشتن تعادل در حرکت

اختلال خواب، بی خوابی

اختلال تمرکز و بی قراری

بی توجهی به نظافت شخصی

مصرف ترامادول با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت و آگاهی از آنها می تواند کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد به ترامادول کند.

تشخیص افراد ترامادولی

متاسفانه تمامی مصرف کنندگان در ابتدا اعتیاد خود را انکار می کنند اما با شناخت نشانه های افراد ترامادولی می توان به اعتیاد بیماران پی برد. یکی از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به ترامادول خماری است و از آنجایی که ترامادول به عنوان یک مخدر افیونی همانند تریاک علائم خماری بخصوص دارد. از دیگر نشانه های مصرف می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

گوشه نشینی، خستگی و بی تفاوتی

کاهش فعالیت جسمانی و اختلال خواب

پرخاشگری، خشم و بی محبتی به سایرین

کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی و سرخی چشم ها

همانطور که گفتیم آگاهی از این علائم می تواند کمک بسیاری به تشخیص اعتیاد مصرف کننده کند اما باید بدانید که قطعی ترین نتیجه مبنی بر اعتیاد تنها جواب آزمایشات می باشد که در کلینیک ترک اعتیاد انجام می گیرد.

علائم ترک ترامادول

ترک ترامادول در منزل

متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان بر این باروند که می توانند به تنهایی اقدام به ترک این قرص کنند که در این خصوص باید بدانید ترک این دارو به صورت خودسرانه و خارج از کنترل پزشک نه تنها کمکی به بیماران نخواهد کرد بلکه باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده می شود که بسیاری از بیماران به جهت کنترل و مقابله با این علائم اقدام به مصرف مجدد می کنند.

علائم ترک و محرومیت

افسردگی

تکرر ادرار و دفع پروتئین

بیماری ها و مشکلات تنفسی

سردرد، اضطراب و تحریک پذیری

اما موارد گفته شده تنها بخشی از علائم ترک و محرومیت می باشند و ترک خودسرانه طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرد که در صفحه ترک ترامادول به معرفی کامل آنها پرداخته ایم.

بهترین روش ترک ترامادول

واستگی به این دارو روانی و جسمانی می باشد به همین جهت ترک ترامادول نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد و ضروری است تا بیماران برای درمان اعتیاد خود به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایید و به کمک مشاوران و شرکت در جلسات روانشناسی به اصلاح ساختارهای ذهنی خود بپردازند. به همین جهت بهترین روش ترک ترامادول ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد چرا که این فرصت را به بیمار می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به درمان روان خود که بر اثر مصرف این مخدر صدمات زیادی دیده است بپردازد.

جمع بندی نهایی

ترامادول داروی اپیویید می باشد و سوء مصرف آن وابستگی روانی و جسمانی شدیدی برای مصرف کننده ایجاد می کند و عوارض مصرف آن طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرد و بهترین روش ترک متادون، ترک بستری در مرکز ترک اعتیاد می باشد.

درمان اعتیاد و سم زدایی ترامادول در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم.

از ویژگی های دیگر کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.