اکس
16 دی 1399
فنتانیل

فنتانیل چیست؟

فنتانیل نوعی مسکن از خانواده مخدرها می باشد و شباهت ساختاری زیادی به متادون دارد و در پزشکی از آن به برای تسکین دردهای شدید استفاده می شود اما از آنجایی که قدرت اعتیادآوری این مخدر بسیار بالا است معمولا در مراحل پایانی و یا پیشرفته سرطان تجویز و استفاده می شود.

فنتانیل بسیار اعتیادآور است و قدرت آن ۵۰ برابر هروئین، ۱۰۰ برابر مرفین است به همین منظور هرگونه سوء مصرف آن به سرعت باعث اعتیاد و وابستگی می شود و وابستگی به آن روانی و جسمانی است به همین جهت در دسته محرک هایی همچون کوکائین، مت آمفتامین یا شیشه قرار می گیرد و مصرف آن همچون این محرک ها باعث سرخوشی و بی حسی می شود. یکی از عمده ترین تفاوت های فنتانیل با سایر مخدر ها در نوع تهیه آن است که بر خلاف مخدرهای طبیعی مثل تریاک در آزمایشگاه ساخته می شود.

با توجه به میزان اعتیازایی و وابستگی روانی و جسمانی ایجاد شده در اثر سوء مصرف این دارو ترک فنتانیل نیازمند به دریافت خدمات مشاوره ای، روانشناسی و روانپزشکی و بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد که به همین منظور یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور، ترک فنتانیل تحت نظر مجرب ترین مشاورین مطابق آخرین متدهای درمانی می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک فنتانیل

بهتر است بدانید نوع غیرقانونی فنتانیل در بازارهای غیرقانونی خرید و فروش مواد مخدر با نام های مختلفی همچون قطره مرگ، درخشان، دختر چینی، گنگستر، تب رقص و هشت قاتل عرضه می شود. اما این مخدر در فرم های مختلفی تولید و عرضه می شود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مرکز ترک اعتیاد

انواع فنتانیل

فنتالین در فرم های مختلفی همچون پچ پوستی، قرص که بصورت مکیدنی مصرف می شود و آمپول تزریقی تهیه و برای مصارف پزشکی عرضه می شود اما فرم غیرقانونی آن که بصورت پودر است برای مصارف غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد که آن را ذوب می کنند و مایع بدست آمده را همانند هروئین تزریق می کنند.

اما یکی از متداول ترین سوالات در خصوص مصرف این دارو اعتیادزایی آن است که در خصوص آن سوالات مختلفی از مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می کنند که در ادامه به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت.

آیا فنتانیل اعتیادآور است؟

مصرف فنتانیل تنها تحت نظر پزشک است که باعث وابستگی و اعتیاد مصرف کننده نمی شود و هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن باعث اعتیاد و وابستگی می شود. تاثیر فنتانیل بر سیستم عصبی مصرف کننده می باشد و روش درمانی موثر نیازمند استفاده از مشاورین رفتاردرمانی می باشد.

اما عوارض و خطرات مصرف این دارو زمانی تشدید می شود که پودر آن بصورت استنشاقی، تزریقی یا ترکیب با مواد دیگر همچون الکل ترکیب شود. اعتیاد و وابستگی به فنتانیل با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم کمک بسزایی به خانواده ها در جهت شناخت و آگاهی از اعتیاد مصرف کننده می کند.

علائم و نشانه های اعتیاد

علائم و نشانه های اعتیاد و وابستگی

نشانه های اعتیاد و وابستگی به فنتانیل در دو نوع رفتاری و جسمانی می باشد که در ادامه به توضیح و معرفی کامل آنها می پردازیم.

علائم و نشانه های رفتاری

تمارض، درخواست تجویز بیش از حد نیاز و مراجعه به پزشک های متعدد برای دریافت بیشتر دارو

مصرف برای کسب لذت و سرخوشی

مصرف در دفعات با دوز بیشتر

علائم و نشانه های جسمانی

بیهوشی

گفتار پراکنده

خواب آلودگی

گیجی و عدم تمرکز

کاهش وزن و اشتها

کوچک شدن مردمک های چشم

مصرف فنتانیل عوارض کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و متاسفانه طیف وسیعی از بیماری ها را در بر می گیرد که بسته به شرایط فیزیکی، جسمانی و سلامتی مصرف کننده می تواند متغیر باشد اما برخی از اصلی ترین عوارض مصرف این دارو به شرح زیر می باشد.

عوارض فنتانیل

عوارض مصرف فنتانیل

تشنج

حالت تهوع

خستگی و خواب آلودگی شدید

خارش و حساسیت های پوستی

مشکلات گوارشی همچون یبوست

برهم ریختگی ریتم و ضربان قلب

گیجی و عدم درک شرایط

گرگفتگی و خشکی دهان

فشردگی مردمک ها

کاهش ریتم تنفسی

ضعف جسمانی

مرکز ترک اعتیاد

ترک فنتانیل در منزل

فنتانیل یک داروی مسکن است و کاربرد پزشکی آن باعث می شود تا بسیاری فکر کنند می توانند به تنها اقدام به ترک آن کنند اما ضروری است بدانید وابستگی به این دارو چندین برابر بیشتر از وابستگی به هروئین و مرفین می باشد به همین جهت  ترک فنتانیل تنها در مرکز ترک اعتیاد انجام پذیر می باشد و هرگونه ترک خودسرانه و بدون نظارت پزشک آن نه تنها کمکی به بهبود بیمار نمی کند و تنها باعث بروز علائم ترک و محرومیت می شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

علائم ترک فنتانیل

آبریزش بینی

اختلال خواب

احساس سرما و لرز

احساس بدن درد شدید

اما موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض ترک خودسرانه این دارو می باشد و در صفحه ترک فنتانیل به معرفی کامل علائم محرومیت فنتانیل پرداخته ایم.

ترک فنتانیل

پیش تر گفتیم که شدت وابستگی به فنتانیل ۵۰ برابر بیشتر از هروئین و ۱۰۰ برابر مرفین است بنابراین وابستگی به این مسکن بسیار زیاد است و همانطور که گفتیم ترک خودسرانه آن عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه دارد به همین جهت بهترین روش ترک فنتانیل ترک در کلینیک ترک اعتیاد می باشد به همین منظور ترک فنتانیل یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد و بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

جمع بندی نهایی

فنتانیل مسکن ای از خانواده مخدرها با شباهت ساختاری زیاد به متادون است. این مسکن بسیار اعتیادآور است و هر گونه سوء مصرف آن می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد و ترک آن نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و روانشناسی می باشد و ضروری است که بیماران برای ترک به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایند.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیدترین روش های ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.