ترک فنتانیل

فنتانیل چیست؟

فنتانیل، مسکن قوی از خانواده مخدرها می باشد و در موارد محدود برای تسکین دردهای شدید توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود. فنتانیل شباهت ساختاری زیادی به متادون دارد و عمده کاربرد پزشکی آن برای تسکین درد بیماران سرطان پیشرفته می باشد. فنتانیل برای مصارف پزشکی در فرم های مختلفی همچون پچ پوستی، قرص که بصورت مکیدنی مصرف می شود و آمپول تزریقی تولید می شود اما فرم غیرقانونی آن بصورت پودر است که برای مصرف، آن را ذوب می کنند و مایع بدست آمده را به وسیله سرنگ تزریق می کنند.

کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف فنتانیل

عوارض مصرف فنتانیل چیست؟

تشنج

ضعف جسمانی

کاهش ریتم تنفسی

علائم و نشانه های اعتیاد به فنتانیل

تمارض، درخواست تجویز بیش از حد نیاز و مراجعه به پزشک های متعدد برای دریافت بیشتر دارو

مصرف به منظور کسب لذت و سرخوشی

مصرف در دفعات با دوز بیشتر

گفتار پراکنده

مرکز ترک اعتیاد

علائم ترک فنتانیل

بطورر کلی باید بدانید، سوء مصرف فنتانیل وابستگی شدیدی ایجاد خواهند کرد. آنها ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اضطراب، گیجی، سرگیجه و معده درد ایجاد کنند. در صورت داشتن درد مزمن پزشک شما ممکن است برای شما فنتانیل تجویز کند. فنتانیل فقط برای بیماران «متحمل به مواد افیونی» که بدنشان نسبت به سایر مسکن های مخدر مقاومت پیدا کرده است، تجویز می شود. در صورتی که تحت درمان با فنتانیل بوده اید و دیگر به آن نیاز ندارید و یا نیاز به ادامه داروی مسکن دارید، اما دیگر نمی‌ خواهید فنتانیل استفاده کنید، با پزشک خود در مورد کاهش تدریجی دوز یا تعویض دارو صحبت کنید.

مدت زمان ترک فنتانیل چند روز است؟

فنتانیل یک داروی بسیار قوی است و ترک آن نیاز به زمان و نظارت پزشک دارد. اگر به طور منظم فنتانیل مصرف کرده اید، سعی نکنید مصرف فنتانیل را به تنهایی و به طور ناگهانی کنار بگذارید، زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی ترک را تجربه کنید. پزشک شما برنامه‌ای ارائه خواهد داد تا به تدریج دوز مصرفی خود را کاهش دهید. پیشنهاد ما این است که برای ترک اعتیاد فنتانیل با مشاورین ما در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

نسخه ای برای دوزهای کمتر دریافت کنید

پزشک شما پچ هایی را با دوزهای کمتر از پچ هایی که قبلا مصرف کرده اید برای شما تجویز خواهد کرد. از این پچ ها استفاده کنید. سعی نکنید دوز مصرفی خود را با برش دادن تکه های خود به نصف یا یک چهارم کاهش دهید. تکه های فنتانیل ممکن است هنگام برش دادن داروی خود را سریعتر آزاد کنند، که ممکن است منجر به اوردوز و نارسایی قلبی شود.

پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای شما تجویز کند تا به شما کمک کند سریعتر از شر فنتانیل خلاص شوید. این داروها ممکن است یک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد باشد. همچنین ممکن است برای کمک به کنترل لرزش و سایر علائم ترک، داروهای ضد اضطراب برای شما تجویز شود. داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

ترک فنتانیل

برای ترک فنتانیل آماده شوید

شاید از خودتان بپرسید که بهترین روش ترک فنتانیل چیست؟ فنتانیل از لحاظ جسمی اعتیادآور است و ممکن است از لحاظ روانی نیز اعتیادآور شود. با کاهش دوز مصرفی خود تحت نظارت پزشک، برای علائم جدی ترک آماده شوید. اگر شاغل هستید از کارفرمای خود مرخصی بگیرید. ۴۸ ساعت اول پس از حذف فنتانیل از سیستم شما بدترین ساعات است و پس از آن زمان، علاٸم ترک به اوج خود رسیده و سپس شروع به فروکش کردن می کنند. در صورت شروع هر گونه علائمی که باعث نگرانی شما می شود، با او در میان بگذارید. برای رویارو شدن با شرایط دشوارتر، یک مکان امن و راحت را برای خود آماده کنید. راحت ترین لباس‌ هایتان را بشویید، چند فیلم‌ دانلود کنید، و غذاهایی را آماده کنید که حتی وقتی بخاطر تحمل درد زیاد دچار تهوع می شوید، بتوانید میل کنید.

در صورت امکان دوستان و خانواده خود را در جریان کارهای خود قرار داده و از آنها بخواهید در این شرایط دشوار شما را مورد حمایت خود قرار دهند.

ورزش سبک به شما کمک می کند تا بتوانید بیشتر تمرکز کنید. در اطراف ساختمان خود قدم بزنید. تمرینات یوگا یا حرکات کششی را در خانه و یا از طریق شرکت در کلاس انجام دهید. مراقب عوارض جانبی باشید. اگر پس از ترک فنتانیل عوارض جانبی نگران کننده ای را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود در میان بگذارید. توهم، درد قفسه سینه، غش، نوسانات خلقی، مشکل در راه رفتن، تکلم یا بی اختیاری در ادرار کردن، افزایش وزن سریع و ترشح خون همگی از علائم نگران کننده محسوب می شوند. اگر فکر می کنید ممکن است تشنج داشته اید، سریع با پزشک خود در میان بگذارید  تا به سرعت اقدامات لازم برای شما انجام شود. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل افزایش تعریق، افزایش ضربان قلب، اضطراب، بی قراری و معده درد باشد.

قطع یکباره و ترک فنتانیل در منزل

هرگونه ترک خودسرانه و بدون نظارت پزشک فنتانیل نه تنها کمکی به بهبود بیمار نمی کند بلکه باعث بروز علائم خماری و ترک می شود که مقابله با این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد می باشد. علائم ترک و محرومیت این مسکن طیف گسترده ای از بیماری ها و ناراحتی ها جسمانی را بر می گیرد که در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین آنها می پردازیم. به همین جهت ترک فنتانیل تنها در مرکز ترک اعتیاد انجام پذیر می باشد.

علائم و نشانه های ترک اعتیاد فنتانیل

آبریزش بینی

اختلال خواب

احساس سرما و لرز

سم زدایی فنتانیل

سم زدایی اولین مرحله درمان و ترک فنتانیل می باشد و اولین مرحله سم زدایی فنتانیل ، قطع اتصال این مسکن از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود. سم زدایی در درمان اعتیاد بسیار موثر است و در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به منظور کنترل حالات و حفظ سلامتی بیمار سم زدایی فنتانیل، تحت کنترل روانپزشک، متخصص علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می گیرد.

سوالات متداول ترک فنتانیل

آیا مصرف فنتانیل برای تسکین درد مفید است؟
خیر، فنتانیل قدرت اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد و طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که قدرت و میزان اعتیادآوری این مسکن ۵۰ برابر هروئین و ۱۰۰ برابر مرفین است و هرگونه سوء مصرف آن به سرعت باعث اعتیاد و وابستگی می شود.

آیا امکان ترک سرپایی فنتانیل وجود دارد؟
خیر، همانطور که گفتیم، شدت وابستگی به فنتانیل بسیار زیاد است به همین جهت ترک فنتانیل نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای می باشد و باید حتما در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد و هرگونه ترک خودسرانه و سرپایی می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد.

آیا مصرف فنتانیل باعث افسردگی می شود؟
عوارض سوء مصرف کتامین طیف گسترده ای از بیماری های روانی و جسمانی را در بر می گیرد که افسردگی، گیجی و عدم درک شرایط از مهمترین آنها می باشد.