ترک فنتانیل

فنتانیل چیست؟

فنتانیل، مسکن قوی از خانواده مخدرها می باشد و در موارد محدود برای تسکین دردهای شدید توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود. فنتانیل شباهت ساختاری زیادی به متادون دارد و عمده کاربرد پزشکی آن برای تسکین درد بیماران سرطان پیشرفته می باشد. فنتانیل برای مصارف پزشکی در فرم های مختلفی همچون پچ پوستی، قرص که بصورت مکیدنی مصرف می شود و آمپول تزریقی تولید می شود اما فرم غیرقانونی آن بصورت پودر است که برای مصرف، آن را ذوب می کنند و مایع بدست آمده را به وسیله سرنگ تزریق می کنند.

فنتانیل قدرت اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد و طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که قدرت و میزان اعتیادآوری این مسکن ۵۰ برابر هروئین و ۱۰۰ برابر مرفین است و هرگونه سوء مصرف آن به سرعت باعث اعتیاد و وابستگی می شود. وابستگی به فنتانیل روانی و جسمانی است به همین جهت در دسته محرک هایی همچون کوکائین، مت آمفتامین یا شیشه قرار می گیرد و مصرف آن همچون این محرک ها باعث سرخوشی و بی حسی مصرف کننده می شود.

فنتانیل باعث اعتیاد و وابستگی جسمانی و روانی مصرف کننده می شود درمان آن نیازمند نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد بنابراین ضروری است مصرف کنندگان برای ترک فنتانیل به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایند چرا که هرگونه ترک خودسرانه و خود درمانی نه تنها باعث درمان نمی شود بلکه فقط باعث بروز علائم و نشانه های ترک فنتانیل می شود که مقابله با بروز این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت مصرف کنندگان به اعتیاد می باشد.

حتما مطالعه کنید: فنتانیل
کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف فنتانیل

عوارض مصرف فنتانیل چیست؟

تشنج

ضعف جسمانی

کاهش ریتم تنفسی

گیجی و عدم درک شرایط

برهم ریختگی ریتم و ضربان قلب

خارش و حساسیت های پوستی

وابستگی به فنتانیل با نشانه هایی همراه است که شناخت و آگاهی از آنها می تواند در مرحله اول کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد به فنتانیل و در مراحل بعدی اقدامات درمانی مثل ترک فنتانیل کند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

علائم و نشانه های اعتیاد به فنتانیل

تمارض، درخواست تجویز بیش از حد نیاز و مراجعه به پزشک های متعدد برای دریافت بیشتر دارو

مصرف به منظور کسب لذت و سرخوشی

مصرف در دفعات با دوز بیشتر

گفتار پراکنده

بیهوشی

ترک فنتانیل

همانطور که گفتیم، شدت وابستگی به فنتانیل بسیار زیاد است به همین جهت ترک فنتانیل نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای می باشد و باید حتما در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد و هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت پزشک می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد به همین منظور ترک فنتانیل در یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد و بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

مرکز ترک اعتیاد

علائم و نشانه های ترک

قطع یکباره و ترک فنتانیل در منزل

از آنجایی که فنتانیل یک دارو مسکن می باشد، بسیاری بر این باورند که می توانند به تنهایی اقدام به ترک آن کنند که در این خصوص باید بدانید از آنجایی که شدت وابستگی به این دارو چندین برابر هروئین و مرفین می باشد ترک فنتانیل تنها در مرکز ترک اعتیاد انجام پذیر می باشد و هرگونه ترک خودسرانه و بدون نظارت پزشک آن نه تنها کمکی به بهبود بیمار نمی کند بلکه باعث بروز علائم خماری و ترک می شود که مقابله با این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد می باشد. علائم ترک و محرومیت این مسکن طیف گسترده ای از بیماری ها و ناراحتی ها جسمانی را بر می گیرد که در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین آنها می پردازیم.

علائم و نشانه های ترک فنتانیل

آبریزش بینی

اختلال خواب

احساس سرما و لرز

احساس بدن درد شدید

گشاد شدن مردمک های چشم

مشکلات گوارشی مثل اسهال و استفراغ

سم زدایی فنتانیل

سم زدایی اولین مرحله درمان و ترک فنتانیل می باشد و اولین مرحله سم زدایی فنتانیل، قطع اتصال این مسکن از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود. سم زدایی در درمان اعتیاد بسیار موثر است و در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به منظور کنترل حالات و حفظ سلامتی بیمار سم زدایی فنتانیل، تحت کنترل روانپزشک، متخصص علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می گیرد.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیترین روش های ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.از ویژگی های دیگر کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.