فنتانیل چیست؟

فنتانیل، مسکن قوی از خانواده مخدرها می باشد و در موارد محدود برای تسکین دردهای شدید توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود. فنتانیل شباهت ساختاری زیادی به متادون دارد و عمده کاربرد پزشکی آن برای تسکین درد بیماران سرطان پیشرفته می باشد. فنتانیل برای مصارف پزشکی در فرم های مختلفی همچون پچ پوستی، قرص که بصورت مکیدنی مصرف می شود و آمپول تزریقی تولید می شود اما فرم غیرقانونی آن بصورت پودر است که برای مصرف، آن را ذوب می کنند و مایع بدست آمده را به وسیله سرنگ تزریق می کنند.

فنتانیل قدرت اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد و طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که قدرت و میزان اعتیادآوری این مسکن ۵۰ برابر هروئین و ۱۰۰ برابر مرفین است و هرگونه سوء مصرف آن به سرعت باعث اعتیاد و وابستگی می شود. وابستگی به فنتانیل روانی و جسمانی است به همین جهت در دسته محرک هایی همچون کوکائین، مت آمفتامین یا شیشه قرار می گیرد و مصرف آن همچون این محرک ها باعث سرخوشی و بی حسی مصرف کننده می شود.

فنتانیل باعث اعتیاد و وابستگی جسمانی و روانی مصرف کننده می شود درمان آن نیازمند نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد بنابراین ضروری است مصرف کنندگان برای ترک فنتانیل به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایند چرا که هرگونه ترک خودسرانه و خود درمانی نه تنها باعث درمان نمی شود بلکه فقط باعث بروز علائم و نشانه های ترک فنتانیل می شود که مقابله با بروز این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت مصرف کنندگان به اعتیاد می باشد.

حتما مطالعه کنید: فنتانیل
کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف فنتانیل

عوارض مصرف فنتانیل چیست؟

تشنج

ضعف جسمانی

کاهش ریتم تنفسی

گیجی و عدم درک شرایط

برهم ریختگی ریتم و ضربان قلب

خارش و حساسیت های پوستی

مشکلات پوستی و خارش شدید

حالت تهوع، سرگیجه و غش

مشکلات تنفسی و تشنج

برهم خوردگی ریتم قلبی

تغییر حالت مردمک ها

خستگی شدید

وابستگی به فنتانیل با نشانه هایی همراه است که شناخت و آگاهی از آنها می تواند در مرحله اول کمک بسیاری در تشخیص اعتیاد به فنتانیل و در مراحل بعدی اقدامات درمانی مثل ترک فنتانیل کند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

علائم و نشانه های اعتیاد به فنتانیل

تمارض، درخواست تجویز بیش از حد نیاز و مراجعه به پزشک های متعدد برای دریافت بیشتر دارو

مصرف به منظور کسب لذت و سرخوشی

مصرف در دفعات با دوز بیشتر

گفتار پراکنده

بیهوشی

گیجی

کاهش وزن

ریز شدن مردمک‌ها

نامفهوم شدن گفتار

خواب‌آلودگی شدید یا بیهوش شدن

ترک فنتانیل

همانطور که گفتیم، شدت وابستگی به فنتانیل بسیار زیاد است به همین جهت ترک فنتانیل نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای می باشد و باید حتما در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد و هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت پزشک می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد به همین منظور ترک فنتانیل در یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد و بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

مرکز ترک اعتیاد

علائم ترک فنتانیل

بطورر کلی باید بدانید، سوء مصرف فنتانیل وابستگی شدیدی ایجاد خواهند کرد. آنها ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اضطراب، گیجی، سرگیجه و معده درد ایجاد کنند. در صورت داشتن درد مزمن پزشک شما ممکن است برای شما فنتانیل تجویز کند. فنتانیل فقط برای بیماران «متحمل به مواد افیونی» که بدنشان نسبت به سایر مسکن های مخدر مقاومت پیدا کرده است، تجویز می شود. در صورتی که تحت درمان با فنتانیل بوده اید و دیگر به آن نیاز ندارید و یا نیاز به ادامه داروی مسکن دارید، اما دیگر نمی‌ خواهید فنتانیل استفاده کنید، با پزشک خود در مورد کاهش تدریجی دوز یا تعویض دارو صحبت کنید.

اگر به فنتنیل و یا فنتانیل ترکیب شده با سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید یا در یک مرکز ترک اعتیاد همچون مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر پزشکان اقدام به سم زدایی و ترک فنتانیل کنید.

با پزشک خود صحبت کنید

فنتانیل یک داروی بسیار قوی است و ترک آن نیاز به زمان و نظارت پزشک دارد. اگر به طور منظم فنتانیل مصرف کرده اید، سعی نکنید مصرف فنتانیل را به تنهایی و به طور ناگهانی کنار بگذارید، زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی ترک را تجربه کنید. پزشک شما برنامه‌ای ارائه خواهد داد تا به تدریج دوز مصرفی خود را کاهش دهید.

نسخه ای برای دوزهای کمتر دریافت کنید

پزشک شما پچ هایی را با دوزهای کمتر از پچ هایی که قبلا مصرف کرده اید برای شما تجویز خواهد کرد. از این پچ ها استفاده کنید. سعی نکنید دوز مصرفی خود را با برش دادن تکه های خود به نصف یا یک چهارم کاهش دهید. تکه های فنتانیل ممکن است هنگام برش دادن داروی خود را سریعتر آزاد کنند، که ممکن است منجر به اوردوز و نارسایی قلبی شود.

تقریباً تمام تکه‌ های فنتانیل، تکه‌ های «مخزنی» هستند، به این معنی که دارو در داخل جمع می‌شود و با برش دادن پچ، دارو به سرعت آزاد می‌ شود. برش دادن یک پچ فنتانیل ممکن است به قدرت چسبندگی آن نیز آسیب برساند و ممکن است باعث کنده شدن آن در هنگام خواب و اختلال در کارایی آن شود. یک برنامه زمانی مشخص را دنبال کنید. پزشک احتمالاً برنامه‌ای به شما می‌دهد که دوز مصرفی شما را در طول زمان کاهش می‌دهد. این برنامه زمانی بسته به ماهیت درد شما، طول مدت مصرف فنتانیل و میزان دوز مصرفی شما ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای شما تجویز کند تا به شما کمک کند سریعتر از شر فنتانیل خلاص شوید. این داروها ممکن است یک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد باشد. همچنین ممکن است برای کمک به کنترل لرزش و سایر علائم ترک، داروهای ضد اضطراب برای شما تجویز شود. داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

برای ترک فنتانیل آماده شوید

فنتانیل از لحاظ جسمی اعتیادآور است و ممکن است از لحاظ روانی نیز اعتیادآور شود. با کاهش دوز مصرفی خود تحت نظارت پزشک، برای علائم جدی ترک آماده شوید. اگر شاغل هستید از کارفرمای خود مرخصی بگیرید. ۴۸ ساعت اول پس از حذف فنتانیل از سیستم شما بدترین ساعات است و پس از آن زمان، علاٸم ترک به اوج خود رسیده و سپس شروع به فروکش کردن می کنند. در صورت شروع هر گونه علائمی که باعث نگرانی شما می شود، با او در میان بگذارید. برای رویارو شدن با شرایط دشوارتر، یک مکان امن و راحت را برای خود آماده کنید. راحت ترین لباس‌ هایتان را بشویید، چند فیلم‌ دانلود کنید، و غذاهایی را آماده کنید که حتی وقتی بخاطر تحمل درد زیاد دچار تهوع می شوید، بتوانید میل کنید.

در صورت امکان دوستان و خانواده خود را در جریان کارهای خود قرار داده و از آنها بخواهید در این شرایط دشوار شما را مورد حمایت خود قرار دهند.

ورزش سبک به شما کمک می کند تا بتوانید بیشتر تمرکز کنید. در اطراف ساختمان خود قدم بزنید. تمرینات یوگا یا حرکات کششی را در خانه و یا از طریق شرکت در کلاس انجام دهید. مراقب عوارض جانبی باشید. اگر پس از ترک فنتانیل عوارض جانبی نگران کننده ای را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود در میان بگذارید. توهم، درد قفسه سینه، غش، نوسانات خلقی، مشکل در راه رفتن، تکلم یا بی اختیاری در ادرار کردن، افزایش وزن سریع و ترشح خون همگی از علائم نگران کننده محسوب می شوند. اگر فکر می کنید ممکن است تشنج داشته اید، سریع با پزشک خود در میان بگذارید  تا به سرعت اقدامات لازم برای شما انجام شود. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل افزایش تعریق، افزایش ضربان قلب، اضطراب، بی قراری و معده درد باشد.

اعتیاد خود را تشخیص داده و به آن اعتراف کنید، فنتانیل بسیار اعتیاد آور است. در صورتی که فنتانیل را طبق دستور پزشک خود استفاده می کنید، پس از اینکه پزشک به شما توصیه کرده است که آن را متوقف کنید، یا تصمیمی غیر قابل پشتیبانی برای افزایش دوز خود گرفته اید، از خود بپرسید که آیا مبتلا به اعتیاد به فنتانیل شده اید یا خیر. اگر متوجه شدید که مصرف فنتانیل خود را پنهان می‌ کنید یا بطور مخفیانه یا غیر صادقانه رفتار می‌ کنید تا بتوانید فنتانیل را تهیه یا استفاده کنید، ممکن است مبتلا به اعتیاد شده باشید. اگر فنتانیل مصرف می‌کنید که از طریق کسی غیر از پزشک خود تهیه می‌کنید، احتمالاً نسبت به آن اعتیاد پیدا کرده اید.

برای ترک وابستگی و اعتیاد خود به کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید. در مراقبت بستری، شما در جمع بیماران دیگر خواهید بود. شما به درمانگران و مراقبت های شبانه روزی دسترسی خواهید داشت. مراقبت های بستری یک گزینه عالی برای بیمارانی است که شرایط زندگی آنها در خانه نابسامان و ناپایدار است و یا حواس آنها را پرت می کنند.

قطع یکباره و ترک فنتانیل در منزل

از آنجایی که فنتانیل یک دارو مسکن می باشد، بسیاری بر این باورند که می توانند به تنهایی اقدام به ترک آن کنند که در این خصوص باید بدانید از آنجایی که شدت وابستگی به این دارو چندین برابر هروئین و مرفین می باشد ترک فنتانیل تنها در مرکز ترک اعتیاد انجام پذیر می باشد و هرگونه ترک خودسرانه و بدون نظارت پزشک آن نه تنها کمکی به بهبود بیمار نمی کند بلکه باعث بروز علائم خماری و ترک می شود که مقابله با این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد می باشد. علائم ترک و محرومیت این مسکن طیف گسترده ای از بیماری ها و ناراحتی ها جسمانی را بر می گیرد که در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین آنها می پردازیم.

علائم و نشانه های ترک فنتانیل

آبریزش بینی

اختلال خواب

احساس سرما و لرز

احساس بدن درد شدید

گشاد شدن مردمک های چشم

مشکلات گوارشی مثل اسهال و استفراغ

سم زدایی فنتانیل

سم زدایی اولین مرحله درمان و ترک فنتانیل می باشد و اولین مرحله سم زدایی فنتانیل، قطع اتصال این مسکن از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود. سم زدایی در درمان اعتیاد بسیار موثر است و در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به منظور کنترل حالات و حفظ سلامتی بیمار سم زدایی فنتانیل، تحت کنترل روانپزشک، متخصص علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می گیرد.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان مجهزترین و بهترین مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی کشور دارای مجوز رسمی “بخش بستری درمان و ترک اعتیاد” از وزارت بهداشت، با تجربه چندین ساله و بهره گیری از بهترین و جدیترین روش های ترک اعتیاد در زمینه ترک بیماران اعتیاد فعالیت دارد.از ویژگی های دیگر کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

سوالات متداول ترک فنتانیل

آیا مصرف فنتانیل برای تسکین درد مفید است؟
خیر، فنتانیل قدرت اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد و طی تحقیقات متعدد مشخص شده است که قدرت و میزان اعتیادآوری این مسکن ۵۰ برابر هروئین و ۱۰۰ برابر مرفین است و هرگونه سوء مصرف آن به سرعت باعث اعتیاد و وابستگی می شود.

آیا امکان ترک سرپایی فنتانیل وجود دارد؟
خیر، همانطور که گفتیم، شدت وابستگی به فنتانیل بسیار زیاد است به همین جهت ترک فنتانیل نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای می باشد و باید حتما در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد و هرگونه ترک خودسرانه و سرپایی می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد.

آیا مصرف فنتانیل باعث افسردگی می شود؟
عوارض سوء مصرف کتامین طیف گسترده ای از بیماری های روانی و جسمانی را در بر می گیرد که افسردگی، گیجی و عدم درک شرایط از مهمترین آنها می باشد.