تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا

کلینیک ترک اعتیاد
ارتباط بین مصرف ماری جوانا و قمار
4 خرداد 1400
مصرف همزمان کوکائین و الکل
عوارض مصرف همزمان کوکائین و الکل
4 خرداد 1400
نمایش همه
تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا

تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا

۵
(۴)

ماری جوانا به عنوان یک ماده محرک، بحث داغ این روزهای کشور ما می‌باشد، چرا که در سال‌های اخیر سوءمصرف ماری جوانا افزایش شدیدی پیدا کرده است. سوءمصرف و اعتیاد به ماری جوانا عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد. در این مطلب به مبحث تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا خواهیم پرداخت. باید بگوییم مصرف ماری جوانا علاوه بر عوارض روحی خود، تاثیرات مخربی بر سلول های مغز دارد. یکی از سوالات بیماران از مشاورین مرکز ترک گل طلوعی دوباره، در خصوص عوارض ماری جوانا بر مغز می باشد که قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازیم.

عوارض مصرف بلند مدت ماری جوانا بر مغز

عوارض ماری جوانا بر مغز (بلند مدت)

وقتی ماری جوانا مصرف می‌کنید، ممکن است به سرخوشی فکر کنید که در نهایت تجربه خواهید کرد، اما سوء مصرف این محرک ممکن است دارای عوارض مختلفی باشد، از پارانویا گرفته تا خنده های شدید غیرقابل کنترل، اما به جز اثرات سرخوشی ناشی از مصرف این محرک، تاثیر ماری جوانا بر مغز در دراز مدت چگونه است؟

بر اساس مطالعات معتبر، وقتی افراد در معرض تتراهیدروکانابینول (THC) قرار می‌گیرند، بعدها شاهد تغییراتی در شناخت و حافظه خود خواهند بود. این امر به ویژه زمانی صدق می‌کند که مصرف ماری جوانا در دوره نوجوانی آغاز شود. برخی از تحقیقات در مورد چگونگی تاثیر ماری جوانا روی مغز نشان داده است که افرادی که در طولانی مدت از ماری جوانا استفاده کرده‌اند، تغییراتی در سیستم پاداش مغز و در ساختار و عملکرد هیپوکامپ احساس کرده‌اند. برخی محققان معتقدند، اثر ماری جوانا بر مغز به گونه‌ای است که منجر به افزایش احتمال مصرف سایر مواد مخدر خواهد شد، به دلیل اینکه این محرک ممکن است مسیرهای پاداش مغز را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین می‌توان ماری جوانا را به عنوان ماده محرکی دانست که وسیله دستیابی به سایر مواد مخدر خطرناک می باشد.

یک مطالعه خاص در مورد اثرات مخرب ماری جوانا بر مغز در دراز مدت، نشان می‌دهد که اگرچه قرار گرفتن در معرض ماری جوانا در طول زندگی افراد، با مشکلات مرتبط با سرعت پردازش یا عملکرد اجرایی، مرتبط نبود، اما تاثیرات منفی بر حافظه کلامی داشته است. همچنین، تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد افرادی که در دوران بلوغ مبتلا به اختلال مصرف طولانی مدت ماری جوانا شده اند، اعتیاد به ماری جوانا روی ضریب هوشی آن‌ها اثر منفی گذاشته است. این در حالیست که افرادی که در بزرگسالی شروع به مصرف ماری جوانا کرده‌اند، کاهش ضریب هوشی را تجربه نکرده‌اند. این مطالعه نشان می دهد که وقتی سخن از ارتباط ماری جوانا و مغز به میان می‌آید، تاثیر بیشتر ماری جوانا زمانی خود را نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانان به طور منظم به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و این امر احتمالاً به این دلیل است که ارتباطات بین سلول‌های عصبی آن‌ها هنوز در حال شکل گیری است.

سوء مصرف ماری جوانا در جوانی، عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که بهترین راه مقابله با این عوارض، ترک ماری جوانا، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک ماری جوانا طلوعی دوباره، همراه با پرستاری شبانه روزی می‌باشد.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک گل با کمک پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

تاثیر ماری جوانا بر مغز سالمندان

وقتی به مصرف کنندگان ​​ماری جوانا فکر می کنید، ممکن است افراد جوان را در ذهن خود مجسم کنید، اما تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر ماری جوانا روی مغز سالمندان انجام شده و نتایج این مقایسه بسیار متفاوت است. مطالعات و تحقیقاتی که بر روی حیوانات پیرتر انجام شده که THC به آنها تزریق شده است، آنها در واقع در آزمایشات یادگیری و حافظه عملکرد خوبی را نشان داده اند! این تحقیقات نشان داده است که THC و سایر کانابینوئیدهای موجود در ماری جوانا ممکن است از افراد در برابر پیری محافظت کنند.

سم زدایی بدن از مواد مخدر چگونه انجام می شود؟

تاثیر ماری جوانا بر مغز سالمندان

آیا ماری جوانا باعث تخریب سلول های مغزی می شود؟

اگر چه در مورد ماری جوانا و مغز نتایج تحقیقات مختلفی وجود دارد، اما در صورت مصرف ماری جوانا، نکات مهم دیگری وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید. از اثرات تخریب مغز توسط گل اینست که افرادی که به طور منظم ماری جوانا مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر روان پریشی قرار خواهند گرفت و در برخی مطالعات، افرادی که سالها به طور منظم ماری جوانا مصرف می‌کردند، دارای حجم کمتری از ماده خاکستری در مناطق خاصی از مغز خود بودند، اما در عین حال، از میزان بالاتری از ارتباط و اتصال برخوردار بودند. بنابراین، به طور خلاصه، باید بپرسیم که آیا ماری جوانا باعث تخریب سلول های مغزی می شود؟

ماری جوانا و مغز ارتباط پیچیده ای با یکدیگر دارند. ماری جوانا لزوما باعث تخریب سلول‌های مغزی نمی‌شود، اما زمانی که افراد از سنین پایین شروع به مصرف ماری جوانا می کنند، بعدها شاهد کاهش ضریب هوشی و عملکرد شناختی خود خواهند شد. در حقیقت، به نظر می رسد عامل سن، در همان زمانی که فرد شروع به مصرف ماری جوانا می کند، بیشترین تأثیر را روی مغز دارد. جالب است که بدانید، وقتی افراد مسن ماری جوانا مصرف می کنند، تا حدودی برعکس عمل می کند و برخی از عملکردهای مغزی که در حال پیر شدن است را بازیابی می کند تا بیشتر شبیه مغز جوانتر باشد. البته، مطالعات در مورد ارتباط ماری جوانا و مغز هنوز هم تا حدودی محدود است و هرگز نباید سعی کنید ماری جوانا را به عنوان راهی برای دستیابی به هر نوع مزیت مغزی، تدخین کنید، زیرا خطرات آن بسیار زیاد است.

بنابراین اگر بطور خلاصه در مورد اینکه “ماری جوانا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟” بخواهیم توضیح دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • موجب تغییر در شناخت و حافظه می‌شود
  • باعث تغییر در سیستم پاداش مغز خواهد شد
  •  منجر به اعتیاد به سایر مواد مخدر می‌گردد
  • تاثیر ماری جوانا بر کاهش ضریب هوشی
  • اثر بیشر ماری جوانا بر نوجوانان است.
  • ممکن است در حافظه برخی از افراد پیر، تاثیر مثبت بگذارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تخریب سلول های مغز بر اثر مصرف ماری جوانا پرداختیم، و عوارض مصرف طولانی مدت این محرک بر مغز جوانان را بررسی کردیم، ترک ماری جوانا یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد که تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می شود و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر ترک اعتیاد به درمان بیماری ها و اختلالات روانی خود نیز بپردازند و بعد از ترخیص سلامت کامل خود را بدست آورند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمان کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =