عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان

برای ترک هروئین چه بخوریم؟
برای ترک هروئین چه بخوریم؟
19 مهر 1402
برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم
برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم؟
19 مهر 1402
نمایش همه
عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان
۳٫۴
(۵)

آلپرازولام یا زاناکس، یک نوع داروی بنزودیازپین است که برای درمان اضطراب ناشی از افسردگی و اختلالات پانیک (هراس) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از طریق تاثیر بر مغز و سیستم عصبی مرکزی و افزایش مقدار انتقال دهنده عصبی (GABA)  اثرات آرام بخش خود را ایجاد می‌کند.

اگرچه مصرف آلپرازولام تحت نظر پزشک بی‌خطر است؛ اما در صورت استفاده خودسرانه ممکن است با خطر اعتیاد همراه باشد. افراد معتاد به الکل یا مواد مخدر بیشتر از سایرین در معرض اعتیاد به داروی آلپرازولام قرار دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان را به صورت جامع مورد بررسی قرار داده‌ایم:

خطرات مصرف آلپرازولام

هر دارو به موازات اثرات مطلوب، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کند که داروی آلپرازولام نیز از این قاعده مستثنی نیست. شایع‌ترین عوارض مصرف آلپرازولام شامل موارد زیر است:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • افزایش تولید بزاق
  • تغییر در میل جنسی
  • نوسانات خلقی
  • مشکل در تکلم
  • برهم خوردن تعادل
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات حافظه

یکی از مهم‌ترین عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان و افراد سالمند افزایش احتمال خواب‌آلودگی، سرگیجه یا زمین خوردن است.

رانندگی یا استفاده از ماشین‌آلات صنعتی پس از مصرف آلپرازولام بسیار خطرناک است؛ زیرا توانایی عکس‌العمل و سرعت واکنش به دلیل افت سطح هوشیاری و سرگیجه، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عوارض جانبی جدی و نادر آلپرازولام

با اینکه بروز عوارض جانبی شدید در میان مصرف کنندگان داروی آلپرازولام نادر است؛ اما برخی از بیماران عوارض زیر را تجربه می‌کنند:

  • زردی چشم/پوست
  • تشنج
  • واکنش آلرژیک
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی
  • اوردوز( مصرف بیش از حد)
  • مرگ

این عوارض بسیار جدی و خطرناک هستند؛ بنابراین در صورت مشاهده موارد فوق حتما با اورژانس تماس حاصل کنید و تا رسیدن اورژانس اقدامات حمایتی لازم را انجام دهید.

عوارض جانبی جدی و نادر آلپرازولام

خطرات سوء مصرف آلپرازولام

همانگونه که بیان شد، داروی آلپرازولام از طریق سرکوب سیستم عصبی، سرعت عملکرد مغز را کاهش داده و سبب ایجاد احساس لذت و آرامش در فرد می‌شوند. اثرات آرامبخش این دارو باعث می‌شود که داروی آلپرازولام به شدت در معرض سوء مصرف افراد سودجو قرار داشته باشد و به منظور اهداف تفریحی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین خطرات سوء مصرف آلپرازولام، کاهش یا توقف عملکرد دستگاه تنفسی است که در صورت مصرف این دارو با الکل، داروهای مخدر یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند، رخ می‌دهد.

یکی دیگر از عوارض سومصرف آلپرازولام، افزایش خطر وابستگی یا اعتیاد به این دارو است. افرادی که به مدت طولانی به مصرف آلپرازولام وابستگی پیدا کرده باشند، در صورت کاهش ناگهانی یا قطع کامل این دارو، دچار علائم جسمی و روانی نامطلوبی می‌شوند که به عنوان علائم ترک آلپرازولام شناخته می‌شوند.

از سویی دیگر، مصرف این دارو ممکن است با ایجاد عادت و سازگاری مغز همراه باشد؛ بنابراین اثرات آرامبخش دارو در یک مقدار معین، به تدریج رو به کاهش می‌گذارد و فرد برای تجربه تاثیرات دارو نیاز به مصرف مقدار بیشتری از دارو خواهد داشت.

در حالی که مصرف آلپرازولام بیش از مقدار تجویز شده، نه تنها فرد را در معرض اعتیاد و وابستگی بیشتر به این دارو قرار می‌دهد، بلکه سبب افزایش احتمال اوردوز یا مصرف بیش از حد دارو می‌شود.

عوارض قرص الپرازولام در زنان

براساس آمارهای موجود، مقدار مصرف آلپرازولام در زنان بیشتر از مردان است. در حالی که در بیشتر مواقع، زنان از عوارض این دارو بی اطلاع هستند. برخی از بانوان پس از مصرف قرص آلپرازولام دچار عوارضی مانند کاهش میل جنسی. اختلال در ارگاسم و آمنوره (عدم سیکل قاعدگی) می‌شوند.

زنانی که در دوران بارداری قرار دارند یا در آینده نزدیک قصد بارداری دارند، لازم است پیش از مصرف آلپرازولام شرایط خود را با پزشک در میان بگذارند. استفاده از این دارو در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در نوزاد تازه متولد شده شود ( بروز علائم ترک).

بنابراین اگر نوزادتازه متولد شده دچار علائمی مانند الگوی خواب غیرطبیعی، اسهال، مشکلات تغذیه، گریه شدید، تحریک پذیری، عدم تعادل عضلانی، بی قراری، لرزش، مشکل تنفسی، کاهش وزن، استفراغ، یا ناتوانی در خوابیدن شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در حالی که امکان شیردهی در حین مصرف آلپرازولام وجود دارد، اما در صورت بروز خواب آلودگی شدید، عدم اشتها و کاهش وزن در نوزاد، معمولا پزشک اقدام به تجویز یک داروی جایگزین می‌کند.

ترفندهای کاهش عوارض آلپرازولام

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. خوشبختانه بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند هیچ گونه عوارض جانبی نامطلوب را تجربه نخواهند کرد.

برای به حداقل رساندن سرگیجه و سبکی سر ناشی از مصرف این دارو بهتر است که درهنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

مصرف هم زمان آلپرازولام با سایر ترکیبات سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی، مانند آنتی هیستامین ها، الکل، داروهای خواب آور و مسکن، بی حس کننده‌ها، شل کننده های عضلات و داروی های ضد تشنج بسیار خطرناک است؛ بنابراین در صورت مصرف هریک از موارد فوق، با پزشک خود مشورت کنید.

برای پیشگیری از بروز علائم ترک، هرگز به صورت خودسرانه مقدار داروی خود را تغییر ندهید یا مصرف این دارو را بدون مشورت قبلی با پزشک قطع نکنید.

معمولا پزشکان از یک رویکرد تدریجی برای کاهش مقدار مصرف این دارو استفاده می‌کنند و با این کار از بروز علائم ترک یا شدت گرفتن علائم بیماری پیشگیری به عمل می‌آورند.

بهترین روش برای ترک وابستگی یا اعتیاد به آلپرازولام مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد و انجام مراحل درمان تحت نظارت یک تیم متخصص و باتجربه است.  مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که از سوابق درخشانی در این زمینه برخوردار است.

پذیرش شبانه‌روزی بیماران، ارائه خدمات بستری و سرپایی، پذیرش بانوان و آقایان در بخش‌های جداگانه، همکاری بهترین پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان کشور و بسیاری از مزایای دیگر این مرکز را به یک قطب درخشان در عرصه درمان انواع اعتیاد تبدیل کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۵

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =