ترک آلپرازولام چند روز طول میکشه؟

ترک شیشه با داروی گیاهی
ترک شیشه با داروهای گیاهی
22 مهر 1402
عوارض ماشروم
عوارض ماشروم
22 مهر 1402
نمایش همه
ترک آلپرازولام چند روز طول می کشد؟
۲٫۳
(۸)

داروی آلپرازولام نوعی داروی آرام بخش متعلق به دسته بنزودیازپین‌ها است که برای درمان اختلالات اضطرابی و هراس تجویز می‌شود. مصرف این دارو به دلیل خواص اعتیاد آور شدید، تنها با دستور پزشک مجاز است، در غیر این صورت ممکن است با عواقب شغلی و قانونی جدی همراه باشد.

یکی از سوالات متداول مصرف کنندگان آلپرازولام این است که ترک آلپرازولام چند روز طول می کشد و به صورت کلی اثرات آلپرازولام چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟ با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی سریع‌ترین روش ترک آلپرازولام و مدت ماندگاری این دارو در بدن می‌پردازیم.

آلپرازولام چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

بنزودیازپین‌هایی مانند آلپرازولام  فعالیت گیرنده‌های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش می‌دهند. افزایش فعالیت گیرنده‌های گابا، سبب مهار سیگنال‌های عصبی و مواد شیمیایی خاصی در مغز می‌شوند که مسئولیت ایجاد اضطراب یا وحشت را برعهده دارند.

یکی دیگر از تاثیرات آلپرازولام، آزادسازی مواد شیمیایی خاصی در مغز است که مسئولیت ایجاد احساس لذت و آرامش را برعهده دارند. تاثیرات آرام‌بخش آلپرازولام سبب خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری مصرف کننده می‌شود و به همین دلیل باید پس از مصرف این دارو از انجام کارهای حساس مانند رانندگی اجتناب کرد.

ترک آلپرازولام چند روز طول می کشد؟

نیمه عمر آلپرازولام چقدر است؟

نیمه عمر دارو، مدت زمانی است که بدن برای متابولیسم نیمی از داروی موجود در جریان خون نیاز دارد. به طور کلی حذف یک ماده از بدن ممکن است چندین نیمه عمر طول بکشد و پس از این مدت، مقدار باقیمانده ماده احتمالاً غیرقابل شناسایی خواهد بود.

نیمه عمر آلپرازولام برای فرمول‌های با رهش فوری تا ۱۲.۵ ساعت و برای فرمول‌های با رهش طولانی تا ۱۶ ساعت است. البته نیمه عمر معمولی آلپرازولام براساس شرایط منحصربه‌فرد بیماران متفاوت است و به عوامل متعددی از جمله فرمولاسیون دارو، سن، سلامت عمومی، وزن و وجود سایر داروها بستگی دارد.

مدت ماندگاری داروی آلپرازلام در بخش‌های مختلف بدن اعم از ادرار، خون یا مو متفاوت است؛ اما به صورت کلی تا ۹۰ روز در سیستم بدن قابل شناسایی است.

آلپرازولام چه مدت در بدن باقی می ماند؟

مدت زمانی ماندگاری آلپرازولام در بدن به نوع آزمایش و محل مورد آزمایش بستگی دارد از جمله:

ماندگاری آلپرازولام در ادرار

نمونه‌برداری از ادرار رایج‌ترین روش برای غربالگری‌ و تشخیص مصرف آلپرازولام توسط فرد است. معمولا داروی آلپرازولام  تا چهار روز پس از آخرین وعده استفاده، در آزمایش ادرار ظاهر می‌شود.

محصول تجزیه داروی آلپرازولام ترکیبی به نام آلفا هیدروکسی‌پرازولام است که تا چهار روز در آزمایش ادرار قابل تشخیص خواهد بود.

ماندگاری آلپرازولام در خون

آزمایش خون معمولاً فقط برای مدت کوتاهی پس از مصرف وجود داروها را شناسایی می‌کند. این نوع آزمایش، به طور معمول وجود آلپرازولام  را تا ۲۷ ساعت در خون تشخیص می‌دهد.

ماندگاری آلپرازولام دربزاق

دقت آزمایش بزاق کمتر از آزمایش ادرار است. آلپرازولام تا دو روز پس از آخرین دوز آلپرازولام  در آزمایش بزاق قابل تشخیص است.

ماندگاری آلپرازولام در مو

استفاده از آزمایش مو برای تشخیص مصرف دارو امری نسبتاً غیر معمول است؛ اما در شرایطی ممکن است که امکان انجام سایر روش‌ها وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

معمولا یک نمونه موی ۲۷/۱ سانتی متری، برای تشخیص مصرف آلپرازولام در ۹۰ روز گذشته کفایت می‌کند.

ماندگاری آلپرازولام در شیر مادر

نیمه عمر آلپرازولام  در شیر مادر حدود ۱۴.۵ ساعت است، یعنی دارو حدود سه روز در شیر مادر باقی می‌ماند. از آنجایی که این دارو مدت زیادی در شیر مادر باقی می‌ماند، ممکن است نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود در معرض تاثیرات آلپرازولام قرار بگیرد.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادان شیرخواری که مادران آنها از آلپرازولام استفاده کرده‌اند، بعد از مدتی دچار علائم ترک می‌شوند.

ترک آلپرازولام چند روز طول می کشد؟

عوامل موثر بر مدت زمان ترک آلپرازولام

عوامل متعددی ممکن است بر میزان متابولیسم آلپرازولام و مدت زمان لازم برای سم‌زدایی و ترک این دارو از بدن تاثیر بگذارد که عبارتند از:

چربی بدن

آلپرازولام یک ترکیب محلول در چربی است، به این معنی که توسط بافت چربی یا چربی بدن جذب می‌شود. افراد دچار اضافه وزن، داروی آلپرازولام  را در بافت چربی خود جذب می‌کنند و دارو از این طریق به آرامی وارد جریان خون می‌شود.

وجود چربی بیشتر در بدن باعث می‌شود که داروی آلپرازولام  تقریباً دو برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی، در جریان خون باقی بماند.

بیماری کبد

داروی آلپرازولام  در کبد پردازش شده و سپس به مولکول‌های کوچک یا متابولیت‌ها تجزیه شده و نهایتاً توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. ابتلا به بیماری‌های کبدی ممکن است مراحل متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهد و مدت ماندگاری داروی آلپرازولام را در بدن تقریبا دو برابر بیشتر کند.

افزایش سن

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر میزان متابولیسم بدن تغییر ایجاد می‌کند و عملکرد کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بالا رفتن سن است. مشکلات تغذیه‌ای افراد سالمند باعث می‌شود که میزان پروتئین خون به آلپرازولام متصل می‌شود، کاهش پیدا کند و همین عامل سبب افزایش مدت زمان ماندگاری آلپرازولام در بدن می‌شود.

عوامل نژادی

برخی از نژادها به احتمال زیاد توانایی کمتری برای تجزیه آلپرازولام دارند. براساس تحقیقات موجود داروی آلپرازولام در نژاد آسیایی حدود ۲۵ درصد بیشتر از سایر نژادها در سیستم بدن باقی می‌ماند.

ترک آلپرازولام چند روز طول میکشه؟

مدت زمان ترک آلپرازولام به عوامل متعددی بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اولین علائم ترک آلپرازلام در عرض ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز مصرف شروع می‌شود و  ممکن است بین چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند. به صورت کلی مصرف داروهای بنزودیازپین (حتی طبق دستور پزشک) برای کمتر از ۳ تا ۶ هفته با احتمال وابستگی همراه است. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که علائم ترک آلپرازولام در طی دو مرحله حاد و مزمن ظاهر می‌شوند.

علائم حاد ترک آلپرازولام معمولاً بین ۵ تا ۲۸ روز پس از قطع مصرف این دارو تجربه می‌شوند و علائم مزمن ترک آلپرازولام در برخی موارد یک سال یا بیشتر طول می‌کشند.

سریعترین روش ترک آلپرازولام

در صورتی که بدون نظارت پزشک از داروی آلپرازولام استفاده و نسبت به این دارو وابستگی پیدا کرده‌اید، ترک آلپرازولام بهترین تصمیم برای حفظ سلامتی شما است. برخی از افراد ممکن است ترک آلپرازولام را امری ساده تلقی کرده و تصمیم بگیرند که این کار را در خانه انجام دهند.

اما متخصصان به دلیل عوارض جدی و خطرناک ترک غیر اصولی داروی آلپرازولام، به هیچ‌وجه انجام این کار را در منزل را توصیه نمی‌کنند. بهترین و سریعترین روش ترک آلپرازولام، مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی و انجام مراحل سم‌زدایی و درمان تحت نظارت پزشکان متخصص و باتجربه است. در این شرایط پزشکان با استفاده از دارو درمانی، روان درمانی و سایر روش‌های کاربردی به بیماران کمک می‌کنند تا بدون تحمل عوارض شدید به راحتی از اعتیاد به آلپرازولام خلاص شوند.

کلینیک ترک اعتیاد طلوع یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که از سوابق درخشانی در درمان بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد برخوردار است. برای بازگشت دوباره به زندگی سالم، فرصت را از دست ندهید و با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۸

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =