بازسازی مغز بعد از ترک شیشه
ترک تریاک در منزل
17 مهر 1402
ترک آلپرازولام در منزل

آلپرازولام(زاناکس) یک نوع بنزودیازپین است که برای درمان اختلالات اضطرابی و اختلالات خواب بکار می‌رود. این دارو پتانسیل وابستگی و اعتیاد بسیار بالایی دارد و اگر فرد خارج از دوز تجویزی آن را مصرف کند، باید خطر اعتیاد به آلپرازولام را به جان بخرد. عوارض اعتیاد به آلپرازولام به حدی است که ترک آن را ضروری می‌کند. بسیاری از افرادی که قصد درمان اعتیاد این دارو دارند، از روش ترک آلپرازولام در منزل استفاده می‌کنند. باید بگوییم که ترک آلپرازولام در خانه بدون دریافت کمک حرفه‌ای می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد خطرات ترک آلپرازولام در منزل صحبت کنیم. اگر شما هم قصد درمان اعتیاد به زاناکس را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

آیا می‌توان برای ترک آلپرازولام در خانه اقدام کرد؟

ترک الپرازولام در خانه، بدون کمک حرفه‌ای می‌تواند خطرناک باشد. زیرا اگر شما بخواهید برای ترک آلپرازولام در منزل اقدام کنید و هیچ گونه کمک حرفه‌ای دریافت ننمایید، تنها راه این است که از روش سم زدایی بوقلمون سرد استفاده کنید، در این روش مصرف زاناکس بطور ناگهانی و یکباره قطع می‌شود. این شیوه قطع مصرف دارو، منجر به علائم ترک بسیار شدید خواهد شد و اگر شما از متخصص ترک اعتیاد کمک نگیرید، می‌تواند براحتی منجر به عود آلپرازولام گردد. معمولا افراد حتی در صورت داشتن اراده قوی نیز، قادر نیستند در مقابل علائم ترک آلپرازولام مقاومت کنند و برای تجربه نکردن عوارض شدید ترک، به مصرف دوباره آلپرازولام روی می‌آورند.

بنابراین ترک آلپراولام در منزل غیر ممکن نیست، اما خطرناک است و می‌تواند منجر به تشنج یا مرگ شود. از اینرو توصیه متخصصین اعتیاد این است که درمان اعتیاد به این دارو تحت نظارت پزشکی صورت گیرد.

زمانی که شما بر طبق برنامه دریافتی از متخصصین اعتیاد برای ترک آلپرازولام در خانه عمل کنید، اگر علائم ترک شدیدی بوجود آمد، آن‌ها برای شما داروهایی نظیر فنوباربیتال تجویز خواهند کرد که این دارو از شدت برخی از علائم ترک زاناکس می‌کاهد.

اما بهترین شیوه درمان، بستری شدن در یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران، نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی استریا، زیرا متخصصین اعتیاد در این رویکرد بصورت شبانه روزی علائم شما را کنترل می‌کنند و در صورت بروز علائم ترک شدید به سرعت می‌توانند از وخیم  شدن اوضاع جلوگیری کنند.

علائم ترک آلپرازوم شامل چه مواردی است؟

اگر برای ترک آلپرازولام در منزل بدون کمک حرفه‌ای اقدام کنید، علائم ترک شدیدتری را تجربه خواهید کرد. باید توجه داشته باشید که با دریافت کمک از متخصصین اعتیاد مرکز طلوعی دوباره، سم زدایی ترک اعتیاد بصورت تدریجی انجام می‌شود، از این رو شدت عوارض ترک آلپرازولام کاهش خواهد یافت. علائم ترک الپرازولام بطورکلی عبارت است از:

• تعریق
  • تپش قلب
  • لرزش
  • درد عضلانی
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • تحریک پذیری
  • گیجی
  • هذیان
  • توهمات
  • تشنج.

مدت زمان ترک آلپرازولام در منزل

مدت زمان ترک آلپرازولام در منزل چقدر است؟

مدت زمان ترک آلپرازولام در خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

• ویژگی های جسمی و روانی فرد: اگر فرد دارای بیماری زمینه ای یا اختلالات سلامت روان همزمان باشد، ممکن است شدت برخی از علائم ترک او افزایش یابد که این مدت زمان درمان را افزایش خواهد داد.
  • نوع سم زدایی( دریافت برنامه درمانی از متخصصین مرکز اعتیاد طلوعی دوباره و انجام سم زدایی تدریجی اگر چه زمان بیشتری نسبت به رویکرد بوقلمون سرد دارد، اما شدت علائم ترک آلپرازولام در طول آن کمتر بوده و ایمن تر است.)
  • دوز مصرفی دارو و میزان اعتیاد(هر چه اعتیادتان سنگین تر باشد، شدت علائم ترک افزایش یافته و زمان برطرف شدن آن‌ها بیشتر خواهد بود.)
  • برخی از افراد علائم ترک پس از حاد دارند که این علائم ممکن است تا ۱۲ ماه به طول انجامد. علائم مذکور عبارتند از: افسردگی، اختلال تمرکز، دل درد، روان پریشی، زنگ زدن گوش، درد عضلانی، گزگز دست و پا.

بنابراین مدت زمان ترک آلپرازولام می‌تواند از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. اما با ترک آلپرازولام تحت نظارت پزشکی می‌توانید زمان کلی ترک و شدت علائم ترک بوجود آمده را کاهش دهید.

ترک آلپرازولام بصورت ایمن چگونه است؟

ترک آلپرازولام می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است تحت نظارت پزشکی انجام شود. به دلیل علائم ترک خطرناک، توصیه متخصصین اعتیاد این است که حتی اگر می‌خواهید برای ترک آلپرازولام در منزل اقدام کنید، حتما برنامه درمانی جامعی از یک مرکز ترک اعتیاد خوب مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره دریافت نمایید. با انجام برنامه درمانی بسیاری از خطرات بوقوع نخواهد پیوست زیرا در این برنامه شما از سم زدایی تدریجی استفاده می‌کنید.

درک این نکته بسیار مهم است که سم زدایی اعتیاد به خودی خود برای ترک آلپرازولام کافی نیست و این یکی دیگر از دلایلی است که نباید برای ترک آلپرازولام در خانه اقدام کرد. درمان اعتیاد به این دارو با بروز علائم ترک روانی و جسمی همراه است، بنابراین باید روی جنبه روانی اعتیاد نیز کار کرد. اینجاست که پای روانشناس ترک اعتیاد به قضیه باز می‌شود. در حقیقت روان درمانی یک روی ترک آلپرازولام است که در صورت عدم انجام این رویکرد، به احتمال زیاد فرد دچار عود خواهد شد. زیرا شما تنها به پاکسازی بدن از آلپرازولام پرداخته‌اید، بدون اینکه به درمان ریشه و علل گرایش به اعتیاد(عمدتا از روان فرد ناشی می‌شود) بپردازید.

با بستری شدن در مرکز روانشناسی وترک اعتیاد طلوعی دوباره، شما از تمامی رویکردهای مذکور بصورت همزمان بهره خواهید برد و دیگر نیاز نیست که نگران فرایند درمان اعتیاد خود باشید. ترک آلپرازولام در منزل با کمک حرفه‌ای می‌تواند با دریافت درمان سرپایی صورت گیرد، اما بهترین گزینه درمان بستری شدن است، زیرا بیمار تحت نظارت پزشکی ۲۴ ساعته است و به محض بروز عارضه‌ای خطرناک، تحت مداوا  قرار خواهد گرفت. در هر صورت انتخاب روش درمان با شماست. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟!

اگر خواهان درمانی ایمن و راحت هستید، همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره باخبر شوید. ما با بهره گیری از پزشکان متخصص حوزه اعتیاد و امکانات رفاهی و هتلینگ درصدد هستیم تا درمان شما با حداقل درد و خماری و بصورت ایمن انجام دهیم.