روش های ترک حشیش
راه های ترک حشیش
19 مهر 1402
عوارض ترک ماشروم
عوارض ترک ماشروم
19 مهر 1402
نمایش همه
تاثیر آلپرازولام بر مغز
۲٫۵
(۱۲)

تاثیر آلپرازولام روی مغز می‌تواند با آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد و برخی از آن‌ها ممکن است دائمی باشند. آلپرازولام معمولا برای درمان اضطراب شدید تجویز می‌شود؛ با اینحال این دارو بدون خطر نیست و می‌تواند منجر به اعتیاد شود. آلپرازولام در دسته داروهای بنزودیازپین قرار دارد، به همین دلیل باید وارد مغز شود، تا اثر مثبت خود را بگذارد.

متاسفانه تاثیر آلپرازولام بر مغز فقط مثبت نیست و می‌تواند دارای عوارض نیز باشد، به عنوان مثال آلپرازولام بر حافظه و تفکر اثرات منفی می‌گذارد، این اثرات می‌توانند طولانی مدت و یا حتی دائمی باشند (حتی اگر فرد مصرف آلپرازولام را قطع کند). در این مطلب به طور خاص به بررسی تاثیر آلپرازولام بر مغز می‌پردازیم، اگر این دارو را مصرف می‌کنید یا به مصرف آن اعتیاد دارید، توصیه می‌کنیم به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید چرا ترک آلپرازولام در مرکزی مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوع ضروری است.

تاثیر آلپرازولام بر مغز(کوتاه مدت) شامل چه مواردی است؟

زاناکس یا آلپرازولام یک داروی کوتاه اثر است. به همین جهت خیلی سریع شروع به اثرگذاری می‌کند و در عرض ۱ الی ۲ ساعت به اوج خود می‌رسد. برخی از رایج‌ترین اثرات آلپرازولام روی مغز در کوتاه مدت عبارتند از:

  • احساس خواب‌آلودگی یا خستگی
  • احساس سرگیجه داشتن
  • مشکلات حافظه، از جمله فراموشی رویدادهایی که پس از مصرف دارو رخ می‌دهد
  • مشکلات خلقی

تاثیر آلپرازولام روی شیمی مغز بصورت کوتاه مدت چگونه است؟

آلپرازولام، با تقویت اثر یک ماده شیمیایی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) بر مغز تاثیر می‌گذارد. برخی از پزشکان گابا را به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی توصیف می‌کنند. GABA سیگنال‌های مغزی که موجب تحریک مغز و منجر به اضطراب یا وحشت می‌شود را متوقف می‌کند. سطوح بالاتر این ماده شیمیایی ممکن است باعث شود فرد احساس آرامش یا خواب‌آلودگی کند. آلپرازولام در واقع دارویی قوی‌تر از سایر بنزودیازپین‌ها است.

همچنین، برخلاف دیگر بنزودیازپین‌ها، ممکن است سیستم پاداش مغز را نیز تحریک کند. همین موجب می‌شود که خطر اعتیاد به آلپرازولام از سایر بنزودیازپین‌ها بیشتر باشد. در صورت اعتیاد بدلیل عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان، باید هرچه سریع‌تر برای ترک این قرص به یک مرکز درمانی خوب نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید.

تاثیر آلپرازولام بر مغز

تاثیر آلپرازولام بر مغز (بلند مدت) شامل چه مواردی است؟

استفاده طولانی مدت از آلپرازولام منجر به اختلالات حافظه می‌شود. بنا به تحقیقات، افرادی که حتی مصرف آلپرازولام خود را قطع کرده‌اند نیز دارای مشکلات حافظه به مدت ۴ ماه بوده‌اند. سایر تاثیرات آلپرازولام بر مغز در بلند مدت عبارت است از:

  • مشکلات بصری
  • ضریب هوشی پایین
  • مشکل در پردازش سریع اطلاعات
  • مشکل در یادگیری مهارت‌های کلامی جدید
  • مشکلات تمرکز
  • تاخیر در زمان پاسخگویی

البته هنوز به طور کامل مشخص نشده است این موارد، مربوط به تاثیر آلپرازولام بر مغز است یا اینکه از عوارض مصرف دارو به حساب می‌آید.

تاثیر آلپرازولام روی شیمی مغز در بلند مدت چگونه است؟

با گذشت زمان، مغز انتظار سطوح مقادیر بیشتری از GABA دارد. به همین دلیل امکان دارد که مغز GABA  کمتری بسازد و خود را با وجود آلپرازولام سازگار و وابسته کند. فرآیند مذکور می‌تواند در کمتر از شش هفته اتفاق بیفتد. ممکن است فرد برای دستیابی به اثرات آرام‌بخش اولیه، به دوزهای قوی‌تر زاناکس نیاز داشته باشد. بعد از مدتی این الگو به تحمل، وابستگی و حتی اعتیاد منجر می‌شود که در اینصورت لازم است تا برای ترک قرص آلپرازولام به بهترین مرکز درمان اعتیاد در تهران مانند کلینیک روانشناسی و ترک  اعتیاد طلوع مراجعه کنید.

ارتباط تاثیر آلپرازولام بر مغز و بروز علائم ترک

زمانی که تاثیر آلپرازولام بر مغز گذاشته شد، اگر فردی مصرف زاناکس را به طور ناگهانی قطع کند، تشدید اضطراب و حملات پانیک را نسبت به قبل تجربه خواهد کرد؛ زیرا مغز به تنهایی GABA مورد نیازش را تولید نمی‌کند. در این حالت، مغز نسبت به عدم حضور و یا کاهش دوز آلپرازولام واکنش نشان داده و این واکنش را بصورت علائم ترک آلپرازولام بروز می‌دهد. برخی از این علائم ترک ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشند. بسیاری از علائم ترک مربوط به اثرات آلپرازولام بر GABA  در مغز است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس اضطراب یا وحشت
  • مشکلات خواب
  • سرگیجه داشتن
  • تغییر در وضعیت روانی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تشنج

این علائم بسیار ناخوشایند هستند و برای مدیریت و کنترل آن‌ها نیاز به مشورت با پزشک دارید. احتمالا پزشک دوز مصرفی آلپرازولام شما را به تدریج کاهش خواهد داد تا شدت علائم ترک کاهش یابد؛ اما اگر دچار اعتیاد شده باشید، نیاز است تا به متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید.

کمک حرفه‌ای برای ترک کردن آلپرازولام دریافت کنید

از جمله عوارض مصرف این قرص، تاثیرآالپرازولام بر مغز است که می‌تواند سبب اعتیاد و اختلالات حافظه و تمرکز شود. به همین جهت ترک این قرص از ضروریات زندگی افراد است. برای ترک آن لازم است تا کمک حرفه‌ای دریافت کنید. علائم ترک آن به دلیل تاثیر آلپرازولام بر مغز شدیدتر از سایر بنزودیازپین‌ها است.

اگر شما به مدت طولانی یا میزان بیشتری از دوز تجویزی آن را مصرف کنید، بروز وابستگی واعتیاد به آلپرازولام حتمی است. در اینصورت برای انجام فرآیندی با حداقل درد و خماری لازم است تا به کلینیک ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید و از کمک متخصصین این مرکز ( که شامل پزشک ترک اعتیاد، روانشناس ترک اعتیاد، روانپزشک ترک اعتیاد و…هستند) برخوردار شوید. حضور این متخصصین در کنار شما و نظارت ۲۴ ساعته آن‌ها به روند درمانی ایمن و راحت منجر می‌شود. آیا دچار اعتیاد به آلپرازولام شده‌اید؟! نگران نباشید متخصصین ما همراه شما هستند، کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و از خدمات درمانی ما بهره مند شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =