الکل چیست؟
لورازپام چیست؟
20 دی 1399

تریاک چیست؟

تریاک مخدری بسیار اعتیاد آور است که متاسفانه مصرف آن در کشور ما از گذشته تا کنون بسیار رایج بوده است و سوء مصرف آن عوارض کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و جلوگیری از آنها تنها با ترک تریاک امکان پذیر است.

بهترین روش ترک تریاک نیز ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد و بهره مندی از روان درمانی در کنار درمان جسمانی است به همین جهت ترک تریاک در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر مجرب ترین تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد با کلیه امکانات بیمارستانی انجام می گیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک تریاک

تریاک از گیاه خشخاش بدست می آید و بومیان از آن برای کاهش خشم و تسکین دردهای جسمانی و اسهال استفاده می کردند. اما با وجود سالها اطلاع رسانی در خصوص عوارض مصرف این مخدر متاسفانه بسیاری بنابر باورهای کاملا اشتباه که توسط سودجویان رایج شده است اقدام به مصرف آن می کنند.

باید بدانید که از این مخدر بیش از  ۲۵ ماده ی قلیایی با آلکالوئیدهای مرفین، کدئین و متادون مشتق شده است که از مهمترین آنها میتوانیم به نارکوتیک، پاپاورین، تبائین و نارسئین اشاره کنیم که برخی از آنها به دلیل خاصیت آرامبخشی در موارد محدود توسط پزشک تجویز می شوند.

تریاک در انواع مختلفی عرضه و مصرف می شود که متداول ترین نوع آن، تریاک خام و یا پرورده می شود، اما این مخدر در قالب های دیگری همچون سوخته تریاک و شیره تریاک نیز مورد سوء مصرف قرار میگیرد که مصرف هرکدام عوارض و اثرات خود را برای مصرف کننده به همراه دارد و در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

سوخته تریاک

سوخته تریاک شربت بنفش رنگی است که در حقیقت باقی مانده تریاک خام مصرف شده با وافور می باشد.

شیره تریاک

شیره تریاک نیز جوشانده شده سوخته تریاک است که ماده ای خمیری شکل است که رنگ قهوه ای روشن دارد و بسیار قوی تر از فرم خام این مخدر است.

روش مصرف تریاک

به سه روش خوراکی، تزریقی و تدخین یا دود کردن مورد استفاده قرار می گیرد که در روش تدخینی از وافور یا قل قلی استفاده می شود و برای روش خوراکی آن را در آب یا چای حل می کنند. در روش تزریقی نیز ابتدا آن را در آب حل کرده و در یک قاشق فلزی حرارت می دهند سپس با سرنگ به داخل رگ تزریق می کنند.

اثرات مصرف

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مصرف این مخدر پیامدهای گوناگونی برای مصرف کننده به همراه دارد که از مهمترین آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

وابستگی جسمانی

وابستگی به دلیل مصرف مکرر ایجاد می شود و مکانیزم آن سازگاری بدن با مخدر است که بعد از ایجاد این سازگاری با قطع مصرف ناگهانی، علائم محرومیت و ترک همچون تهوع، دردهای عضلانی، لرز، تعریق در فرد مصرف کننده ایجاد خواهد شد.

ایجاد تحمل

تحمل زمانی مرحله بعد از وابستگی است و زمانی رخ می‌دهد که بدن به مصرف ماده مخدر پاسخ داده و احساس لذت ایجاد می شود و هرچه مصرف مواد ادامه پیدا کند بدن نسبت به ماده مورد مصرف تحمل پیدا کرده و فرد مجبور است هر بار برای آن‌که احساسات خوشایند قبلی را تجربه کند، میزان بیشتری از ماده را مصرف نماید و بدین ترتیب روز به روز میزان مصرف مواد او بیشتر می‌شود.

وابستگی روانی

وابستگی روانی زمانی ایجاد می شود که مصرف کننده تمایل شدیدی به مصرف این مخدر پیدا می‌کند. وابستگی روانی به دلیل قدرت و نیروی بالایی که دارد، غلبه بر آن دشوارتر از وابستگی جسمانی خواهد بود.

این حالت حتی پس از ترک جسمانی مواد مخدر هنوز باقی مانده و علت اینکه ترک تریاک در بسیاری از بیماران با شکست روبرو شده و دوباره به سمت مواد مخدر گرایش می‌یابند، نیز همین وابستگی روانشناختی به مواد مخدر است. ترک تریاک نیاز به دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی دارد به همین جهت ترک تریاک در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی کشور تحت نظر مجرب ترین تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد، متخصصین علوم اعصاب شناختی و روان پرستار با مراقبت شبانه روزی انجام می گیرد.

تریاک

آیا مصرف تریاک باعث اعتیاد می شود؟

یک سوال متداول از مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره مربوط به اعتیادزایی تریاک است که در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، مصرف این مخدر وابستگی شدیدی برای مصرف کننده ایجاد می کند و اعتیاد به این مخدر علاوه بر جنبه جسمانی جنبه روانی نیز دارد و نه تنها بر سلامت فرد صدمات مختلفی وارد می کند بلکه در تمامی جوانب زندگی وی سایه می افکند.

اما نکته ای که در این میان نوید بخش است این است که بسیاری از این اثرات و عوارض قابل درمان هستند. از دیگر نکات مهم در خصوص ترک تریاک ضرورت مراجعه به مرکز ترک اعتیاد می باشد چرا که با توجه به شدت وابستگی این مخدر هرگونه ترک خودسرانه و خارج از دستور پزشک آن کمکی به درمان بیماران نمی کند و تنها باعث بروز علائم ترک و خماری می شود اما بستری در مرکز ترک اعتیاد همچون مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره امکان ترک تریاک بدون درد و خماری را به بیماران می دهد.

علائم و نشانه های وابستگی و اعتیاد

وابستگی و اعتیاد به تریاک با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم در مرحله اول باعث آگاهی از اعتیاد و در مراحل بعد انجام اقدامات درمانی همچون ترک و درمان می شود بنابراین ضروری است که با این علائم آشنا باشید.

تکرر ادرار

تعریق شدید

کاهش اشتها

اختلال بینایی

خواب آلودگی

تهوع و استفراغ

ناتوانی در تمرکز

خارش نقاط مختلف پوست

عدم هماهنگی میان اعضای بدن

دگرگون شدن خلق و فرایندهای اخلاقی

حتما مطالعه کنید: علائم اعتیاد به تریاک

عوارض مصرف تریاک

عوارض کوتاه مدت مصرف

مواد افیونی همچون تریاک عوارض کوتاه مدتی دارند که معمولا تا ۸ ساعت بعد از مصرف در بدن مصرف کننده باقی می مانند که برخی از مهمترین این عوارض عبارتند از:

خشکی دهان

کاهش فشار خون

کاهش احساس درد

تغییرات رفتاری یا روانی

انقباض عضلات صاف قلب و مجاری

احساس گرما، گرگرفتگی و خارش بینی

انقباض مردمک چشم (سوزنی شدن مردمک)

عوارض مصرف تریاک

عوارض بلند مدت مصرف

مواردی که تا کنون به آنها اشاره کردیم، بخشی از عوارض مصرف این مخدر قوی می باشند و مصرف آن عوارض طولانی مدت دیگری نیز برای مصرف کننده به همراه دارد که از مهمترین آنها عبارتند از:

بی‌حسی و عدم تعادل بدنی

کاهش فعالیت روده‌ها و یبوست مزمن

بی اشتهایی و سوء تغذیه و کاهش وزن

به‌هم خوردن دوره‌های قاعدگی در زنان

ایست تنفسی و مرگ به دنبال مصرف زیاد

آسیب‌ و بیماری های ریوی، کبدی و کلیوی

کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان

خارش و تیره شدن رنگ پوست، تیرگی لب‌ها، کهیر

تاثیر تریاک بر مغز

مخدرها و مواد افیونی همچون تریاک با کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز باعث کندی فعالیت‌های آن می شوند و باید بدانید که مغز انسان به‌طور طبیعی گیرنده‌هایی برای مواد افیونی دارد و افیون‌ها نیز با همین مکانیزم باعث احساس لذت در فرد مصرف کننده می‌شوند اما همانطور که گفتیم در صورت مصرف مداوم و طولانی بیمار به آن ماده وابستگی پیدا می‌کند و چون مغز به حضور آن عادت کرده این مخدر جایگزین اندور‌فین‌های طبیعی مغز می‌شود.

علائم ترک تریاک

ترک تریاک در منزل

یکی از باورهای اشتباه در میان مصرف کنندگان این مخدر امکان ترک آن در منزل است که در این خصوص باید بدانید هرگونه ترک خودسرانه و یا خوددرمانی خارج از نظر روانپزشک نه تنها کمکی به برنامه درمانی بیماران نخواهد کرد بلکه باعث بروز علائم ترک و محرومیت می شود که مقابله با این عوامل یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به مصرف و لغزش می باشد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می باشد.

علائم ترک تریاک

بی‌قراری، تحریک پذیری، افسردگی، بی‌خوابی و پرش عضلانی

گرفتگی عضلانی، درد استخوانی و کشیده شدن عضلات

تمایل یا ولع شدید به مصرف مجدد

اتساع مردمک‌ها

دل پیچه و اسهال

تریاک

ترک تریاک با متادون

متاسفانه متادون درمانی یا درمان جایگزینی یکی از روش های ترک تریاک می باشد که در برخی از مراکز درمانی ارائه می شود و در خصوص این متد باید بدانید که ترک اعتیاد با متادون و یا شبه مخدرهای دیگر همچون ب۲ هیچ کمکی به بیماران نخواهد کرد و تنها باعث تغییر نوع اعتیاد و مخدر مصرفی می شود و استفاده از این روش درمانی باعث ایجاد وابستگی به متادون خواهد شد. بنابراین تنها روش اصولی برای ترک تریاک، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد.

ترک تریاک بدون درد و خماری

ترک تریاک تریاک بدون درد و خماری

همانطور که گفتیم وابستگی به تریاک روانی و جسمانی می باشد به همین جهت ترک تریاک بدون درد و خماری علاوه بر درمان جسمانی نیاز به روان درمانی در کلینیک ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی دارد به همین جهت یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره ترک تریاک، تحت نظر مجرب ترین تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد و روان پرستاری با مراقبت شبانه روزی می باشد.

جمع بندی نهایی

تریاک مخدری با میزان اعتیادزایی زیاد می باشد و وابستگی به آن روانی و جسمانی است و هرگونه سوء مصرف آن عوارض جسمانی و روانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و ضروری است که ترک آن در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود.

درمان اعتیاد و سم زدایی تریاک در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.