کلینیک ترک اعتیاد
مرکز ترک اعتیاد
نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد
12 مرداد 1400

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: در موارد حاد، مصرف تریاک و مشتقات آن ممکن است منجر به اوردوز یا مرگ شود. برای جلوگیری از پیامدهای زیانبار مواد مخدر و افیونی، آگاهی از خطرات این داروها و نحوه درمان در صورت ابتلا به اعتیاد به تریاک بسیار مهم است. به همین منظور به بررسی علائم اعتیاد به تریاک خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: تریاک

ترک تریاک یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، می باشد که کلیه برنامه درمان در این کلینیک تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان اعتیاد خود به روان درمانی نیز بپردازند.

حتما مطالعه کنید: ترک تریاک

علائم و نشانه های سوء مصرف تریاک

اعتیاد به تریاک، باعث تغییرات جسمی و رفتاری خواهد شد. در برخی موارد، افراد مبتلا به اختلال مصرف تریاک ممکن است علاٸم و اثرات اعتیاد خود را پنهان کنند. در برخی موارد دیگر، خانواده و دوستان قادر به تشخیص تغییراتی هستند که در روحیه یا ظاهر فرد ایجاد میشود. علائم مرتبط با مصرف بیش از حد تریاک توسط دیگران قابل تشخیص است. به عنوان مثال، اطرافیان می توانند مردمک چشم گشاد شده و تغییرات خلقی را تشخیص دهند. با این وجود، آنها قادر به مشاهده برخی علائم دیگر مانند سردرد یا درد معده نیستند.

علائم رفتاری اعتیاد به تریاک

افرادی که مبتلا به اعتیاد به مواد افیونی و مخدر هستند، ممکن است انزواطلبی را پیشه خود کنند و یا علاقه خود را به سرگرمی های قبلی از دست دهند. آنها معمولاً در انجام فعالیت های روزمره مانند نظافت منزل یا مراقبت از فرزندان خود با مشکل مواجه خواهند شد.

علائم اعتیاد به تریاک عبارتند از:

کج خلقی

تغییرات ظاهری

نوسانات خلقی

رفتارهای بی ثبات

پنهان کردن مواد مخدر در اتاق یا وسیله نقلیه

انجام رفتارهای پرخطر، مانند رانندگی در زمان مصرف مواد مخدر

یکی از نشانه های بارز اعتیاد به تریاک، عدم موفقیت در مدرسه یا محل کار است. به عنوان مثال، بسیاری از نوجوانانی که به داروهای مسکن اعتیاد دارند، سر کلاس حضور پیدا نمی کنند و یا در آزمون ها عملکرد ضعیفی دارند. بر طبق اداره مبارزه با مواد مخدر، نوجوانانی که مبتلا به اعتیاد هستند، در معرض خطر بیشتری برای ترک تحصیل قرار دارند.

اعتیاد به تریاک ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی مانند اضطراب یا افسردگی شود به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کنند، به یک اختلال همزمان نیز مبتلا می شوند که ممکن است منجر به افکار خودکشی شود. بسیاری از این افراد برای کاهش عوارض بیماری روانی خود، دوزهای بیشتری از مشتقات تریاک را مصرف می کنند که منجر به اوردوز خواهد شد.

علائم جسمی اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک ممکن است منجر به مشکلات مربوط به سلامت جسمی، مانند خستگی ذهنی، یبوست و کاهش تنفس شود. هرچقدر میزان مصرف مشتقات تریاک بیشتر شود، احتمال تجربه این مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

علائم جسمی رایج مرتبط با سوء مصرف یا اعتیاد به تریاک شامل موارد زیر است:

بی حالی

خشکی دهان

گشاد شدن مردمک چشم

خوابیدن بیش از حد یا مشکلات مربوط به خواب

برخی از عوارض مصرف طولانی مدت تریاک، شدیدتر از برخی دیگر است. افرادی که به مدت چندین سال به مصرف مسکن هایی مانند اکسی کانتین اعتیاد پیدا کرده اند، ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند، مانند:

حالت تهوع یا استفراغ

افت فشار خون

قرمزی پوست

خستگی

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به تریاک تلاش می کند تا مصرف مواد مخدر را کاهش دهند. با این وجود، کاهش مصرف آنها ممکن است با علائم دردناک ترک همراه باشد که کنترل آن به تنهایی به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد. علائم ترک تریاک شامل گرفتگی شکم، دردهای عضلانی و تعریق زیاد است.

اثرات طولانی مدت مصرف تریاک بر سلامتی جسمی

مصرف طولانی مدت تریاک، ممکن است منجر به طیف وسیعی از مشکلات طولانی مدت جسمی شود. این مشکلات مربوط به سلامتی جسمی، ممکن است شامل شکنندگی استخوان ها، تغییرات هورمونی و عوارض روده ای باشد. سوء مصرف تریاک، همچنین احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می دهد، بیماری که با وجود درد مداوم شکم که ناشی از مصرف مواد مخدر است، مشخص می شود.

عوارض روانشناختی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، ممکن است به اندازه بیماری ها و مشکلات جسمی آزار دهنده باشد. مصرف تریاک با اختلالاتی چون اضطراب، افسردگی و همچنین اختلال دو قطبی ارتباط تنگاتنگی دارد. در صورت عدم درمان، این اختلالات روانی ممکن است منجر به ادامه مصرف تریاک و یا مرگ شود.

مصرف مداوم تریاک، همچنین باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت در فرد خواهد شد. افرادی که تریاک را تزریق می کنند در معرض خطر ایجاد رگهای فروریخته یا گرفتگی رگ های خونی خواهد بود. اعتیاد به داروهای مسکن ممکن است به راحتی برای هر کسی اتفاق بیفتد. اعتیاد به تریاک پیامدهای شدید و طولانی مدت سوء مصرف تریاک است.

اعتیاد، نوعی اختلال عصبی است که ممکن است منجر به رفتارهای اجباری شود. اگر یک اختلال مصرف مواد بدون درمان رها شود، ممکن است باعث ایجاد چندین اختلال دیگر شود و یا علاٸم اختلالات کنونی را تشدید کند.

اوردوز تریاک

مصرف بیش از حد تریاک زمانی پیش می آید که فردی بیشتر از میزان توصیه شده تریاک مصرف کند. با مصرف بیش از حد تریاک، این دارو گیرنده های مواد افیونی مغز که مسٸولیت تنفس را بر عهده دارند، تحت کنترل قرار می دهد. در نتیجه، مغز اکسیژن کافی دریافت نمی کند و فرد ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد.

علائم اوردوز تریاک عبارتند از:

تشنج

توهم

کما

پوست نرم

سبکی سر

مشکلات تنفسی

ضربان قلب سریع

ترک تریاک

سخن پایانی

اوردوز خیلی سریع باید به عنوان یک فوریت پزشکی، تحت معالجه و درمان قرار گیرد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم اوردوز تریاک را تجربه کرده اید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و به هیچ وجه از درخواست کمک هراس نداشته باشید. ترک تریاک از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد و برنامه درمان در این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را دارند تا بصورت همزمان به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند.