عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
16 اردیبهشت 1400
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و هروئین
16 اردیبهشت 1400
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد
۲٫۹
(۷)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره:  یکی از متداول ترین سوالات مصرف کنندگان و بیماران ترک آلپرازولام، این است که آیا مصرف آلپرازولام موجب بروز افسردگی می شود؟ برای پاسخ گویی به این سوال ضروری است نحوه ارتباط بنزودیازپین و افسردگی را بیاموزید و بدانید که در صورت ایجاد اختلال در مصرف مواد، چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه آلپرازولام و افسردگی خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک آلپرازولام

اگر شما یا یکی از عزیزانتان آلپرازولام مصرف می کنید، ممکن است تغییرات خلقی مرتبط با دارو شما را متعجب کند. بطور ویژه ای، ممکن است از خود بپرسید که آیا آلپرازولام افسردگی را تحت تأثیر قرار می دهد و یا موجب بروز افسردگی خواهد شد؟

باید بدانید مطالعاتی که در مورد تاثیر آلپرازولام انجام شده است اما هیچکدام قطعی نیستند. محققان دریافته اند که مصرف این دارو ممکن است باعث بدتر شدن علاٸم افسردگی، بهبود علاٸم افسردگی و حتی ایجاد علائم جنون ادواری و شیدایی شود. اضطرابی که برای درمان آن آلپرازولام تجویز می شود، ممکن است دلیل اصلی افسردگی باشد. همچنین ترک آلپرازولام با افسردگی ارتباط تنگاتنگی دارد که از طریق درمان و همچنین داروهای ضد افسردگی قابل درمان است.

آلپرازولام که با نام تجاری زاناکس نیز شناخته می شود، یک بنزودیازپین است و به دلیل خطر ابتلا به سوء مصرف، وابستگی و اعتیاد، توسط اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا به عنوان یک ماده مخدر تحت کنترل، در برنامه IV طبقه بندی شده است.

علاوه بر این، آلپرازولام و تغییرات خلقی به یکدیگر ربط دارند. این تغییرات شامل شیدایی و یا جنون ادواری در افراد مبتلا به افسردگی می باشد. ابتلا به شیدایی علائم مختلفی دارد و شناخت این علائم بسیار با اهمیت می باشد به همین جهت در ادامه به معرفی برخی از علائم شیدایی خواهیم پرداخت.

رابطه افسردگی و آلپرازولام

علائم ابتلا به شیدایی

علائم ابتلا به شیدایی

بیش فعالی

سرخوشی

کمبود خواب

افکار و گفتار پریشان

اعتماد به نفس بیش از حد

با این وجود، آلپرازولام همچنین با افسردگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، رابطه بین آلپرازولام و افسردگی کمی پیچیده به نظر می رسد. صرف نظر از این، آگاهی از عوارض، از اهمیت زیادی برخوردار است.

رابطه افسردگی و آلپرازولام

آلپرازولام و افسردگی

آیا مصرف آلپرازولام باعث افسردگی می شود؟

اگر چه افسردگی به عنوان یکی از عوارض جانبی سوء مصرف آلپرازولام به شمار می رود، اما به طور قطعی نمی توان گفت که مصرف این دارو باعث ایجاد افسردگی در شما می شود و یا اینکه این افسردگی به دلیل مشکلی است که آلپرازولام برای درمان آن تجویز شده است.

آلپرازولام بطور کلی برای درمان اضطراب و اختلال وحشت زدگی تجویز می شود. در مطالعاتی که روی افراد مبتلا به اضطراب صورت گرفته و آلپرازولام یا دارونما برای آنها تجویز شده است، ۱۳٫۹٪ از افرادی که آلپرازولام مصرف کرده اند دچار افسردگی شده اند، در حالی که ۱۸٫۱٪ از افراد مبتلا به اضطراب که دارونما مصرف کرده اند دچار افسردگی شده اند.

در مطالعاتی که روی افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی که آلپرازولام مصرف کرده اند، انجام شده است نشان می دهد که ۱۳٫۸٪ از افرادی که آلپرازولام مصرف کرده اند، دچار افسردگی شده اند، در حالی که ۱۴٪ از افراد مبتلا به اختلال وحشت ناشی که دارونما دریافت کرده اند، دچار افسردگی شده اند. بنابراین افرادی که دارونما مصرف کرده اند نسبت به افرادی که آلپرازولام مصرف کرده اند بیشتر دچار افسردگی شده اند.

اضطراب، با مصرف زاناکس، به عنوان عامل اصلی خطر ابتلا به افسردگی به شمار می رود.

اگرچه افرادی که اضطراب را تجربه نمی کنند ۱۶٫۲٪ خطر ابتلا به افسردگی دارند، اما افراد مبتلا به اضطراب ۶۲٪ خطر ابتلا به افسردگی را دارند. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب، با افسردگی مزمن زندگی می کنند. یک مطالعه نشان داده است که ۵۹٪ از افراد مبتلا به اضطراب، یک سال قبل از اینکه مطالعه روی آنها انجام شود، افسردگی داشته اند. بنابراین، به سختی می توان گفت که آلپرازولام موجب بروز افسردگی می شود، یا این اضطرابی است که برای درمان آن آلپرازولام تجویز شده و با مصرف آلپرازولام افسردگی ایجاد شده است. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که آلپرازولام ممکن است به بهبود افسردگی کمک کند.

کلینیک ترک اعتیاد

آیا افسردگی منجر به مصرف آلپرازولام می شود؟

آیا افسردگی منجر به مصرف آلپرازولام می شود؟

افسردگی و اضطراب، بیشتر اوقات به هم ربط دارند، که این ارتباط ممکن است دلیلی برای تجویز آلپرازولام توسط پزشک باشد. این دارو برای کنترل علائم اضطراب توسط پزشک تجویز می شود، حتی زمانی که اضطراب ناشی از افسردگی باشد. بنابراین، اگر مبتلا به افسردگی همراه با اضطراب هستید، ممکن است پزشک برای کمک به کاهش علاٸم اضطراب برای شما آلپرازولام تجویز کند. بنابراین افسردگی به تنهایی دلیل مصرف این دارو نیست.

با این وجود، داروهایی مانند آلپرازولام را می توان بدون نسخه و در خیابان نیز خریداری کرد. ممکن است فردی که مبتلا به افسردگی است، اقدام به خود درمانی کند. سوء مصرف مواد و افسردگی به هم ربط دارند. پزشکان فکر می کنند که داشتن اختلال خلقی باعث می شود که فرد در برابر سوء مصرف مواد، دچار آسیب پذیری بیشتری شود.

یکی از دلایل این باور این است که افراد ممکن است سعی کنند برای درمان اختلال خلقی خود، اقدام به خود درمانی با داروها کنند. مطالعات نشان می دهد که فرد مبتلا به اختلال خلقی ممکن است دو برابر بیشتر از فردی که مبتلا به این نوع اختلال نیست، با سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم کند.

کلینیک ترک اعتیاد

علائم ترک آلپرازولام

علائم ترک آلپرازولام

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، ترک آلپرازولام و افسردگی ممکن است به یکدیگر ربط داشته باشند. ترک غیراصولی باعث بروز علائم روحی و روانی متعددی از جمله افسردگی و اضطراب خواهد شد و علائم افسردگی ناشی از ترک غیراصولی آلپرازولام، ممکن است چند ماه طول بکشد.

به همین منظور بهترین رویکرد درمانی جهت ترک آلپرازولام، ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

درمان افسردگی و ترک آلپرازولام

درمان همزمان افسردگی و ترک آلپرازولام

وابستگی به آلپرازولام، روانی و جسمانی می باشد به همین جهت درمان اعتیاد و ترک آلپرازولام نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد. از آنجایی که درمان اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، تحت نظر روانپزشک متخصص اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد، به بیماران این امکان را می دهد تا درصورت ابتلا به بیماری های اعصاب و روان همچون افسردگی به درمان بیماری خود نیز بپردازند.

در همین راستا، درمان ممکن است شامل چندین مرحله باشد و به افراد در ترک اعتیاد و همچنین درمان اختلال خلقی کمک کند. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به کاهش علاٸم ترک، داروهای دیگری نیز تجویز کند که برخی از آنها عبارتند از:

کاربامازپین

اسید والپروئیک

ترازودون

ایمی پرامین

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه آلپرازولام و افسردگی پرداختیم و و علائم شیدایی را معرفی کردیم و گفتیم، ترک غیراصولی آلپرازولام، باعث بروز علائم ترک خواهد شد که مقابله با این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد می باشد و بهترین روش درمان، ترک آلپرازولام، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف آلپرازولام و اعتیاد و افسردگی، دست و پنجه نرم می کنید، نیازی نیست که این مراحل را به تنهایی پشت سر بگذارید. مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، آماده خدمت رسانی به شما و عزیزانتان می باشند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمانی می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۹ / ۵٫ شمارش آرا: ۷

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =