اوردوز هروئین
اوردوز با هروئین
31 تیر 1400
مرکز ترک اعتیاد
عوارض مصرف مرفین
31 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

مصرف همزمان زولپیدم و الکل

۳٫۴
(۱۸)

موضوع اختلال مصرف مواد به طور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است. در طی دهه گذشته، تعداد افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند، افزایش چشمگیری داشته است. در نتیجه، میزان اختلالات مصرف مواد و همچنین مرگ و میر ناشی از اوردوز افزایش یافته است. مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک، از طریق ترکیب با سایر مواد مورد سوء مصرف قرار می گیرند. ترکیبات دارویی ممکن است روشی برای افزایش تاثیرات مطلوب ناشی از مصرف هر دو ماده باشد، یا ممکن است به طور غیر عمد باشد.

علاوه بر این، این شیوه بسیار خطرناکی است و ممکن است کشنده باشد. یکی از ترکیباتی که به طور مکرر دیده می شود، ترکیب زولپیدم و الکل است به همین جهت در این مقاله به بررسی مصرف همزمان زولپیدم و الکل خواهیم پرداخت. ترک زولپیدم و ترک الکل از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره می باشد و کلیه برنامه درمان در این کلینیک تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می شود.

حتما مطالعه کنید: ترک زولپیدم 

زولپیدم یک داروی تجویز شده جنریک و عمومی است که با نام تجاری امبین نیز به فروش می رسد و برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. زولپیدم به دلیل قابلیت ایجاد اختلال در مصرف مواد، فقط به عنوان یک درمان کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. در طی دهه های گذشته، زولپیدم به عنوان دارویی با قابلیت  سوء مصرف در نظر گرفته نمی شد، اما اخیراً این دیدگاه تغییر کرده است. به مرور زمان، تعداد افرادی که اختلال مصرف مواد را تجربه کرده بودند، افزایش یافت و پزشکان را به تجدید نظر در مورد نحوه تجویز آن وادار کرد.

عوارض مصرف همزمان زولپیدم و الکل

عوارض مصرف همزمان زولپیدم و الکل

زولپیدم و الکل، هر دو موجب کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی می شوند و بر انتقال دهنده عصبی آرام بخش گابا بوتیریک اسید (GABA) تأثیر می گذارند، که باعث ترشح دوپامین می شود و ممکن است منجر به اعتیاد شود. هنگامی که فردی زولپیدم یا الکل مصرف می کند، یک اثر آرام بخش بر مغز او ایجاد می شود. به نظر می رسد افرادی که زولپیدم یا الکل مصرف می کنند، از نظر جسمی و یا روانی دچار اختلال شوند.

به دلیل اختلال ایجاد شده در سیستم عصبی مرکزی افراد، عملکرد آنها نیز کاهش یافته است. در صورتی که فرد زولپیدم و الکل را ترکیب کند، این عوارض جانبی افزایش خواهد یافت. عوارض جانبی شایع ناشی از ترکیب زولپیدم و الکل عبارتند از:

مشکلات مرتبط با راه رفتن و ایجاد اختلال در هماهنگی

مشکلات مربوط با تمرکز

خواب آلودگی شدید

اختلال در قضاوت

اختلال شناختی

تنفس آرام

آپنه خواب

سرگیجه

گیجی

تعداد افرادی که داروهایی مانند امبین یا زولپیدم مصرف می‌کنند و با عوارض جانبی نگران‌کننده روبرو می‌شوند، در حال افزایش است. گاهی افرادی که زولپیدم مصرف می کنند، حتی در حالت خواب هم کارهایی را انجام می‌دهند که خودشان از آن‌ها آگاه نیستند. این دارو آنان را در میان خواب و بیداری قرار می‌دهد، به طوری که ممکن است وضعیت‌های بسیار خطرناکی پیش بیاید. به عنوان مثال: ترک خانه، رانندگی در حالت خواب آلودگی و رابطه جنسی ناسالم تنها بخشی از کارهایی است که افراد معتاد به زولپیدم انجام می دهند.

افرادی که این تجربیات را روایت می‌کنند، به یاد ندارند که این اعمال را انجام داده‌اند. وقتی زولپیدم با الکل ترکیب شود، احتمال افزایش این اعمال غیرمعمول و خطرناک به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. مواردی وجود دارد که افراد به انجام اعمال جنایی پرداخته‌اند و مصرف زولپیدم به تنهایی یا در کنار مصرف الکل را به عنوان دلیل این رفتارها اشاره کرده‌اند.

حتما مطالعه کنید: روش ترک زولپیدم 

مصرف همزمان زولپیدم و الکل

اوردوز

اوردوز، یک عارضه جدی دیگری است که افرادی که زولپیدم و ماده دیگری مانند الکل مصرف می کنند باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد. مصرف زولپیدم به تنهایی، به ندرت منجر به اوردوز می شود. زمانی که زولپیدم با الکل ترکیب می شود، احتمال اوردوز بطور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

زولپیدم و الکل موجب کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی می شود و در نتیجه، باعث کاهش تنفس و ضربان قلب می شود. اگر میزان تنفس و ضربان قلب به میزان قابل توجهی کاهش یابد، ممکن است فرد به مراقبت های ویژه نیاز داشته باشد. سایر پیامدهای این ترکیب خطرناک و اوردوز شامل آسیب مغزی، کما یا مرگ می باشد.

با ترکیب الکل و زولپیدم، فرد تاثیرات مخرب روانی را تجربه خواهد کرد. فردی که زولپیدم و الکل را ترکیب کرده و مصرف می کند، علائمی مانند افسردگی و خستگی را تجربه می کند. احتمال بروز مشکل اعتیاد چند ماده ای افزایش خواهد یافت. فردی که مدت طولانی است زولپیدم و الکل را مصرف می کند، ممکن است از لحاظ جسمی به هر دو ماده وابسته شود و با قطع مصرف هر دو ماده، علاٸم ترک را تجربه کند. برای فردی که به الکل و زولپیدم وابسته است، علائم ترک ممکن است به طور ویژه ای شدید باشد. هیچ ماده ای نیست که ترکیب آن با الکل و یا زولپیدم بی خطر باشد و یا توصیه شود. هر دارویی ک قرار است تجویز شود، بسیار مهم است که فرد پزشک خود را نسبت به سایر موادی که به طور منظم استفاده می کند، از جمله الکل، در جریان قرار دهد.

سخن پایانی

سوء مصرف الکل و زولپیدم هرکدام به تنهایی عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد اما مصرف همزمان زولپیدم و الکل می تواند خطرات متعددی برای مصرف کننده همچون اوردوز را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. ترک زولپیدوم و ترک الکل هر دو از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد و کلیه مراحل درمان و ترک اعتیاد در این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان وابستگی جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۸

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =