ترک شیشه چند روز طول میکشد؟
ترک شیشه چند روز طول میکشد؟
18 مهر 1402
ترک زولپیدم در خانه
ترک زولپیدم در خانه
18 مهر 1402
نمایش همه
ترک زولپیدم چند روز طول میکشد
۳٫۸
(۴)

قرص خواب زولپیدم Ambien، نوعی داروی خواب آور است که برای درمان بی خوابی شدید در کوتاه مدت تجویز می شود. این دارو به شما کمک می کند تا سریعتر به خواب بروید و احتمال بیدار شدن در طول شب را کاهش می دهد. داروی زولپیدم با تأثیر بر یک ماده شیمیایی آرام بخش در مغز به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) اثرات خواب آور خود را ایجاد می کند.

مدت زمان لازم برای مشاهده تاثیرات این دارو، حدود ۱ ساعت پس از مصرف است و معمولا پزشکان زولپیدم را برای چند روز تا حداکثر ۴ هفته تجویز می کنند. از آنجایی که این دارو با خواص اعتیاد آور همراه است، مصرف زولپیدم تنها با دستور پزشک و به صورت کوتاه مدت مجاز است. با توجه به این که امروزه اعتیاد به قرص خواب به یک مشکل شایع در سرتاسر جهان تبدیل شده است، در این مقاله به بررسی این موضوع که ترک زولپیدم چند روز طول میکشد پرداخته ایم:

آیا قرص خواب زولپیدم اعتیاد آور است؟

قرار گرفتن داروی زولپیدم در گروه “داروهای z” به این معناست که خواص اعتیاد آور این دارو، اندکی کمتر از سایر آرام بخش ها مانند بنزودیازپین است. بسیاری از افراد معتاد به زولپیدم، با این باور نادرست که زولپیدم اعتیاد آور نیست شروع به مصرف این دارو می کنند.
غافل از این مصرف داروی زولپیدم حتی زیر نظر پزشک و در کوتاه مدت، باز هم ممکن است سبب اعتیاد و وابستگی بیمار به مصرف این دارو شود.

سازگاری بدن با اثرات داروی زولپیدم باعث می شود که بیمار برای دست یابی به اثرات مطلوبی قبلی، مجبور به افزایش دوز مصرف دارو باشد. در شرایطی که بدن بدون مصرف زولپیدم، عملکرد طبیعی خود را از دست بدهد بیمار به این دارو وابستگی یا اعتیاد پیدا کرده است.
کاهش یا قطع ناگهانی مصرف زولپیدم در بیمارانی که به این دارو وابستگی پیدا کرده اند با واکنش های جسمی و روانی پیچیده ای همراه است.

افرادی که بدون نظارت پزشک و به صورت خودسرانه اقدام به ترک ناگهانی زولپیدم می کنند به شدت در معرض عوارض جدی از جمله کما و مرگ قرار دارند. به همین دلیل متخصصان بر این باورند که سم زدایی زولپیدم در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و تحت نظر پزشکان متخصص، بهترین روش ترک زولپیدم است.

ترک قرص زولپیدم چند روز طول میکشد؟

ترک قرص زولپیدم چند روز طول میکشد؟

یکی از پرسش های متداول بیمارانی که قصد ترک زولپیدم را دارند این است که چند روز طول می کشد تا اثرات وابستگی به زولپیدم از بین بروند؟ با این که عوارض ترک قرص زولپیدم براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متفاوت است، اما به صورت کلی بیشتر بیماران در فواصل زمانی معین، عوارض زیر را تجربه می کنند:

۴۸ ساعت اول پس از قطع مصرف

داروی زولپیدم، نیمه عمری در حدود ۲ ساعت دارد که از اکثر داروهای آرامبخش کوتاه تر است. نیمه عمر مدت زمان لازم برای خروج نیمی از دارو از بدن است.
علائم ترک آمبین معمولاً ظرف ۴۸ ساعت پس از آخرین وعده مصرف دارو ظاهر می شود. اکثر بیماران در طی یک یا دو روز اول با علائم خفیف اما رو به افزایش روبرو می شوند.

۳ تا ۵ روز پس از قطع مصرف

بسیاری از بیماران در این فاصله زمانی، شدیدترین علائم ترک زولپیدم را تجربه می کنند. بروز علائمی مانند سردرگمی، از دست دادن حافظه و نوسانات خلقی در این مرحله شایع است. علاوه بر موارد فوق، بسیاری از بیماران با مشکل بی خوابی شدید یا بی خوابی برگشتی روبرو می شوند. بروز احساس لرزش، حالت تهوع و حملات پانیک نیز از دیگر عوارض شایع در این مقطع زمانی است.

۱ تا ۲ هفته پس از قطع مصرف

بسیاری از این بیماران در انتهای هفته اول احساس بهتری تجربه می کنند و در طی هفته دوم کاملا به حالت طبیعی خود باز می گردند. معمولا بیماران پس از این مرحله بدون تکیه بر قرص خواب، به چرخه طبیعی خواب باز می گردند و خواب با کیفیتی را تجربه می کنند.

مدت ترک زولپیدم به عوامل بستگی دارد؟

به خاطر داشته باشید که ترکیب زولپیدم با سایر داروها، الکل یا مواد مخدر، با تاثیر مستقیم بر شدت و طول مدت علائم و عوارض ترک زولپیدم همراه است. به عنوان مثال مصرف همزمان زولپیدم با الکل، سبب تشدید اثرات این دارو و افزایش مدت زمان لازم برای سم زدایی و رهایی از تاثیرات زولپیدم می شود.

سرعت متابولسیم بدن، سن، وضعیت سلامت جسمی و روانی، مدت زمان مصرف، مقدار مصرف، روش مصرف زولپیدم از سایر عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان لازم برای ترک این دارو است. در شرایطی که بیمار برای ترک زولپیدم به یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی مراجعه کند، قادر خواهد بود که بدون تجربه عوارض نامطلوب به راحتی مصرف زولپیدم را ترک کند.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره که به عنوان معتبرترین مرکز ترک انواع اعتیاد شناخته شده است، از سابقه درخشانی در درمان بیماران برخوردار است. پزشکان در این مرکز، با بررسی سوابق بیمار و ارزیابی تاثیرات زولپیدم بر بدن، بهترین برنامه ترک اعتیاد متناسب با شرایط منحصر به فرد بیمار را تجویز می کنند.

برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته، ارائه خدمات سرپایی و بستری و پذیرش ۲۴ ساعته بیماران از جمله دلایل اصلی رضایت بیماران از خدمات این مرکز است. بنابراین اگر به مصرف قرص خواب زولپیدم اعتیاد پیدا کرده اید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا با همکاران ما در واحد مشاوره مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =