نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

علائم اعتیاد به تریاک
علائم اعتیاد به تریاک
13 مرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
علائم تزریق هروئین
13 مرداد 1400
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

۵
(۴)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اعتیاد نه تنها فرد مبتلا به اعتیاد بلکه تمامی اطرافیان که شامل اعضای خانواده و دوستان او نیز می شود را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در اینجا ۱۰ نکته وجود دارد که می تواند به اعضای خانواده فرد مبتلا به اعتیاد در مقابله با اعتیاد او کمک کند. به همین جهت در این مقاله به بررسی نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد خواهیم پرداخت.

بر طبق آمار سازمان مبارزه با مواد مخدر، میلیون ها نفر است که با سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آنها دست و پنجه نرم می کنند و تقریباً همه این افراد اعضای خانواده و دوستان خود را در روند ترک و رسیدن به بهبودی نهایی درگیر می کنند. خانواده ها نقش مهمی را در روند بهبودی ایفاد می کنند. بنابراین بسیار مهم است که همسر، خواهر و برادرها، والدین، ​​فرزندان، دوستان و دیگران با نحوه کمک به فرد مبتلا به اعتیاد آشنا شوند.

اگر یکی از عزیزان شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، و بهبودی او برای شما خیلی مهم باشد، ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما نقش بسته باشد، از جمله:

چگونه به او کمک کنم تا با اعتیاد مقابله کند؟

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

چگونه او را مورد حمایت خود قرار دهم؟

یافتن گروه های حمایتی برای خانواده های افراد مبتلا به اعتیاد

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

اعتیاد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. حتی در جوامعی که مملو از افراد دوست داشتنی است. زمانی که فردی در دام اعتیاد گرفتار می شود، اعضای خانواده و دوستان او نیز مستقیماً تحت تأثیر اعتیاد او قرار خواهند گرفت. به همین دلیل بسیار مهم است علاوه بر فراهم کردن امکانات لازم جهت کمک به فرد مبتلا به اعتیاد به منظور شرکت در برنامه های درمانی، اعضای خانواده و دوستان او نیز درک درستی از اعتیاد داشته باشند و به سلامتی روحی و روانی خود نیز اهمیت دهند. این به شما کمک می کند تا عشق و حمایت مورد نیاز را برای بهبودی فرد مبتلا به اعتیاد فراهم کنید. در اینجا ۱۰ نکته وجود دارد که رعایت آنها به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

تا جایی که ممکن است در مورد اعتیاد اطلاعات کسب کنید

با آموزش های لازم اعضای خانواده دیگر نمی توانند تقصیر را به گردن یکدیگر بیندازند و همدیگر را سرزنش کنند. به جای اینکه باور کنیم که اعتیاد فرد از ضعف، یکدندگی و یا لجاجت او نشات می گیرد، درک این مسئله که در واقع اعتیاد از تغییرات مغز ناشی می شود مفید خواهد بود. درک اینکه اعتیاد یک انتخاب نیست به شما کمک خواهد کرد تا عصبانیت و کینه ای که ممکن است نسبت به اعتیاد عزیزانتان احساس کنید را کنار بگذارید.

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به خانواده ها در شناخت اعتیاد کمک کند. اکثر کتابفروشی ها همچنین مجموعه گسترده ای از کتابها راجع به شیمی اعتیاد و علمی که پشت درمان اعتیاد نهفته است را ارائه می دهند. علاوه بر این، تیم های تحقیقاتی روز به روز در حال انجام مطالعات عمیق در مورد مواد مخدر هستند. آنها در حال بروزرسانی اطلاعات خود در مورد نحوه تعامل مواد با سلولهای داخل مغز هستند و از این دانش برای توسعه روش های درمانی جدید استفاده می کنند که ممکن است روزی اعتیاد را درمان و یا مانع از ایجاد آن شوند.

این، نوعی دانش است که نور امید را در دل خانواده بیشتر می کند. با پیشرفت علم می توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و امیدوار باشید روزی خواهد رسید که بتوانید اعتیاد را درمان و برطرف کنید.

برقراری ارتباط با همسالان فهمیده

زندگی کردن با فردی که مبتلا به اعتیاد است و همچنین حمایت و پشتیبانی از او همیشه هم کار آسانی نیست. همانطور که تحقیقات نشان می دهد، اعتیاد در بستگان نزدیک ممکن است به یک وضعیت استرس زا در زندگی تبدیل شود که سالها ادامه داشته باشد و اختلال در عملکرد فرد مبتلا به اعتیاد به مدت طولانی، برقراری ارتباط را برای خانواده ها دشوار خواهد کرد. ممکن است بین هر یک از اعضای خانواده ای که تحت تأثیر اعتیاد قرار گرفته اند، سد بی اعتمادی وجود داشته باشد.

ارتباط با همسالان می تواند کمک بزرگی به خانواده فرد مبتلا به اعتیاد کند، به ویژه اگر خانواده ها از یک برنامه قابل اعتماد و معتبر استفاده کنند. هدف این برنامه ها کمک به خانواده های افراد مبتلا به اعتیاد است. این برنامه ها فضایی امن و بدون قضاوت را فراهم می کنند تا اعضای خانواده بتوانند در مورد اعتیادی که کل اعضای خانواده را درگیر کرده است آموزش ببینند، بحث کنند و روش های مقابله با آن را بیاموزند.

افراد به دلایل مختلف در این جلسات شرکت می کنند، اما بر اساس یک نظرسنجی، بسیاری از شرکت کنندگان در جلسات شرکت می کنند به این امید که در موارد زیر به آنها کمک شود:

داشتن مشکلات کمتر با فرد مبتلا به اعتیاد

بهبود سلامت روانشناختی

یافتن کیفیت زندگی بهتر

کاهش میزان استرس

موارد ذکر شده اهداف والایی هستند، اما این جلسات واقعاً می توانند مفید واقع شوند. با شرکت کردن در این جلسات و گوش دادن به صحبت های سایر اعضای خانواده افراد مبتلا به اعتیاد، ممکن است احساس انزوا و تردید کمرنگ شود. خانواده ها همچنین مهارت های لازم برای کنترل بهتر مشکلاتی که ممکن است با فرد مبتلا به اعتیاد داشته باشند را کسب خواهند کرد. این جلسات به خانواده ها کمک خواهد کرد تا نحوه مقابله با اعتیاد عزیزانشان را بیاموزند.

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

شرکت در جلسات خانواده درمانی

همسر، خواهر و برادران و والدین افراد مبتلا به اعتیاد، اغلب تحت تاثیر پیامدهای ناخوشایند مصرف مواد مخدر آنها قرار می گیرند. بسیاری از افراد به سختی در مورد رفتار فرد مبتلا به اعتیاد که به آنها آسیب می رساند صحبت می کنند، بنابراین سخنی بر زبان نمی آورند. اعضای خانواده به علت خستگی ناشی از درگیری با عزیزانشان، ممکن است دچار سردی در روابط شوند. آنها ممکن است در صورت ادامه اعتیاد خود را سرزنش کنند یا فرد معتاد را به دلیل ناراحتی های بوجود آمده مقصر بدانند.

این سکوت ها و تقصیرات را به گردن یکدیگر انداختن، مانع از حمایت خانواده و درخواست کمک خواهد شد. اعضای خانواده ممکن است به تنهایی امکانات کمک به فردی که در حال گذراندن مراحل بهبودی از اعتیاد است را نداشته باشند و همچنین انرژی لازم برای کمک به خود را نداشته باشند.

جلسات خانواده درمانی برای از بین بردن بی اعتمادی و گناه با ایجاد فرصتی برای احساس شنیده شدن در همه افراد، طراحی شده است. این جلسات می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و از طریق مناقشه به روشی مسالمت آمیز کار کنند. خانواده هایی که زمانی با عنوان عصبانی و معتاد یاد می شدند، به گروه های صمیمی تبدیل می شوند که از طریق ارتباط صادقانه و حد و مرزهای سالم می توانند به حمایت از یکدیگر بپردازند.

خانواده درمانی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد که خدمات ارائه شده در این مجموعه بصورت شبانه روزی تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

حتما مطالعه کنید: خدمات روانشناسی

جلسات خانواده درمانی ممکن است به زمان طولانی نیاز داشته باشد و نادیده گرفتن یک جلسه ممکن است وسوسه انگیز باشد، به ویژه برای خانواده هایی که جلسات آنها با یکدیگر تناقض دارند. با این وجود، این کار برای سلامت روان همه افرادی که درگیر اعتیاد یک فرد مبتلا هستند ضروری است، بنابراین در صورت امکان در تمامی جلسات باید شرکت کنند.

کلینیک ترک اعتیاد

نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد

وعده های غذایی را تهیه کنید و آنها را در جمع خانوادگی میل نمایید

در دنیای آشفته و مدرن امروز، خوردن غذا به طور جداگانه بسیار آسان است. یکی از زوجین در یکی از فست فود هایی که در مسیر خانه است همبرگر می خورد، دیگری به عنوان میان وعده مقداری سالاد در محل کار می خورد و بچه ها نیز غذاهای آماده را در فریزر پیدا کرده، گرم می کنند و می خورند.

خوردن یک وعده غذایی در کنار خانواده به تمام اعضای خانواده این امکان را خواهد داد که در پایان یک روز استرس زا و ناراحت کننده، دوباره در کنار هم جمع شوند و مشکلات خود را به دست فراموشی بسپارند. هر وعده غذایی به کارهایی که در خانواده درمانی انجام می شود کمک می کند و مراسم غذا خوردن در کنار هم باعث ایجاد حس مشترک و همبستگی می شود.

فعالیت ها را نیز نباید در کنار سفره متوقف شود. گذراندن وقت بیشتر برای صرف غذا در کنار هم یا جمع کردن سفره بعد از آن مزایای آن را افزایش خواهد داد. حتی خوردن یک وعده غذایی در هفته در کنار هم تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیریت کردن انتظارات

وقتی فرد مبتلا به اعتیاد، درمان را شروع می کند و خانواده شروع به همراهی او می کنند، احساس امیدواری در وجود تمام اعضای خانواده ایجاد خواهد شد. سرانجام به مسئله اعتیاد رسیدگی شده و در نتیجه اوضاع بهتر خواهد شد. متاسفانه ممکن است مدت ها طول بکشد تا رفتارها و الگوهای مرتبط با اعتیاد تغییر کند. فرد ممکن است عادات قدیمی خود را حفظ کند یا از طولانی شدن روند بهبودی ناامید شود. بعضی اوقات، این تغییرات با روند کند منجر به ناامیدی فرد می شود.

عود این بیماری بسیار مایوس کننده است. در این لحظات، باید به خاطر داشته باشید که عود به معنای شکست برای فرد مبتلا به اعتیاد و یا اطرافیان او نیست. اعتیاد یک بیماری مزمن است که عود را به عنوان بخشی از روند طبیعی بهبودی تبدیل می کند. اگرچه می توان برای کمک به جلوگیری از عود اقداماتی انجام داد، بهبودی فرد مبتلا به اعتیاد، یک سفر مادام العمر با فراز و نشیب است، نه رویدادی که یک شبه اتفاق بیفتد.

همچنین مهم است که انتظارات خود و سایر اعضای خانواده را مدیریت کنید. برای بهبود روابط به زمان و تلاش نیاز دارید. خانواده هایی که در مراحل اولیه بهبودی هستند ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند که برای آنها ایده آل نباشد، اما با این وجود می توانند از اوقاتی که در کنار هم سپری می کنند لذت ببرند و به طور فعالانه ای از یکدیگر حمایت کنند. حتی اگر اوضاع بر طبق میل و خواسته آنها پیش نرود، در صورت همکاری با یکدیگر برای داشتن یک زندگی بدون اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر، این تلاش آنها بسیار ارزشمند است.

کلینیک ترک اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه کمک به خانواده بیماران اعتیاد پرداخته ایم، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک اعتیاد نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت تمامی برنامه درمان در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی تهران، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =