کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال بیش فعالی
17 مهر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال بدشکلی بدن
17 مهر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اختلال بدشکلی بدن

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اختلال بدشکلی بدن (BDD)، که به نام دیسمورفی بدن، اختلال BDD نیز شناخته می شود، یک اختلال روانی است که در آن افراد در واکنش نسبت به نقایص جسمی احتمالی دچار پریشانی شدید می شوند و ابتلا به آن می تواند صدمات متعددی بر سلامت جسمانی و روانی مصرف کننده وارد کنند به همین جهت در این مقاله به پاسخ یک سوال مهم مبنی بر اختلال بدشکلی بدن چیست؟ خواهیم پرداخت.

بیشتر افراد چنین چیزی را تجربه کرده اند که از بدن یا شکل ظاهری خود ناراضی بوده اند. شرکت های مراقبت از پوست و کاهش وزن به دلایلی جزء مشاغل چند میلیارد دلاری به شمار می روند. بهره گیری از اندام های لاغر در رسانه ها باعث ایجاد تصور منفی از شکل ظاهری خود برای بسیاری از افراد می شود.

نگرانی ها نسبت به شکل ظاهری بدن در برخی افراد به حدی می رسد که به تشخیص و درمان این نوع اختلال روانی نیازمند می شوند. افراد مبتلا به این اختلال بر نقص های جسمی خود به طرز افراطی و تحریف شده ای تمرکز می کنند که باعث می شود آنها به رفتارهای خودتخریبی اقدام کنند و در زندگی روزمره خود با مشکل مواجه شوند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب از اختلال اضطراب و افسردگی همزمان رنج می برند و نیاز به دارو و درمان دارند.

"<yoastmark

اختلال بدشکلی بدن چیست؟

اختلال بدشکلی بدن (BDD)، که به نام دیسمورفی بدن و اختلال BDD نیز شناخته می شود، یک اختلال روانی است که در آن افراد در واکنش نسبت به نقایص جسمی خیالی، دچار پریشانی شدید می شوند. در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-V)، به عنوان یک نوع وسواس فکری در نظر گرفته می شود.

این یک تغییری است که نسبت به نسخه قبلی کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری (DSM-IV-TR) ایجاد شده است، جایی که این اختلال به عنوان یک اختلال جسمانی طبقه بندی شده بود. این تغییر نشان دهنده این واقعیت است که اختلال بدشکلی هم دارای اجزای وسواسی و هم جسمانی یا فیزیکی است.

برای اینکه ایم اختلال در یک فرد تشخیص داده شود، براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم، فرد باید هر چهار معیار زیر را داشته باشد:

تجربه حداقل یک دوره رفتارهای تکراری، مانند کندن پوست، بررسی کردن ظاهر خو در آینه به طور مکرر یا شناختهای تکراری مانند مقایسه ویژگی های خاص خود با دیگران

علائمی که با وسواس های مرتبط با وزن یک اختلال تغذیه ای توضیح داده نمی شوند

درگیری ذهنی با نقص های جسمی خیالی و یا ناچیز که برای دیگران آشکار نیست

ناراحتی قابل توجه بالینی و یا اختلال عملکردی ناشی از این مشغله ذهنی

علائم اختلال بدشکلی بدن ممکن است کاملاً شناختی باشد یا شامل اقدامات اجباری متمرکز بر بدن باشد. این رفتارها ممکن است بازتابی از تلاش فرد برای تغییر ظاهر خود باشد و یا ممکن است اینگونه نباشد. تشخیص این اختلال معمولاً شامل یکی از شاخص های زیر است:

بینش خوب یا عادلانه

بینش ضعیف

بینش غایب یا باورهای واهی

به عبارت دیگر، فرد مبتلا به اختلال بدشکلی، ممکن است تشخیص دهد که افکار وسواس گونه او تا حدودی مشوش است و یا ممکن است کاملاً باور کند که احساس و درکش دقیق است. آنچه شناخت مرتبط را از افکار عادی مربوط به تصویر بدن یا اهداف تناسب اندام مجزا می کند ماهیت نامتناسب افکار و ناراحتی هایی است که آنها ایجاد می کنند.

اختلال بدشکلی بدن همچنین شامل یک زیرمجموعه فساد عضلانی است که در آن افراد معتقدند که بدن آنها بسیار کوچک و یا فاقد ماهیچه است. در واقع مساله این نیست که بخواهیم مشکلات جسمانی آنها را بهبود بخشیم (یعنی بافت عضلانی و ماهیچه ای به دست آورند). اختلال بدشکلی بدن با تصویر ناخوشایند از خود تشخیص داده می شود که باعث ناراحتی قابل توجهی در فرد شده و بر توانایی آنها در عملکرد تاثیر می گذارد.

"<yoastmark

علائم اختلال بدشکلی بدن

علائم اختلال بدشکلی بدن شامل الگوهای فکری متعددی است که افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است به صورت شفاهی برای دیگران بیان کنند. اضطرابی که معمولاً به دنبال این اختلال ایجاد می شود ممکن است باعث شود که افراد از گفتن هر چیزی که باعث زیر ذره بین قرار گرفته یا قضاوت شوند اجتناب کنند. در سایر موارد، این اضطراب ممکن است باعث شود افراد ترغیب شوند تا ترس های خود را وسواس گونه ای بیان کرده و به دنبال اطمینان خاطر مکرر در مورد ظاهر خود باشند. علائم شناختی اختلال بدشکلی بدن ممکن است شامل این الگوهای فکری باشد:

بارها و بارها در مورد یک نقص خاص و نحوه رفع آن فکر می کنند

احساس شرمندگی یا خجالت حتی پس از تعاملات مثبت یا خنثی

داشتن گرایش های کمال جویانه و حس محدود زیبایی شناسی قابل قبول

ترس از اینکه دیگران درباره این عیب ها صحبت کنند یا او را مسخره می کنند

داشتن افکاری در مورد بی ارزش بودن، هیولا شکل بودن یا دوست نداشتنی بودن

دائم این سوال را می پرسد که آیا دیگران متوجه یک یا چند نقص جسمی او شده اند یا خیر

علائم اختلال بدشکلی بدن شامل رفتارهایی است که تشخیص آنها بسیار ساده تر است:

پیگیری برای عمل زیبایی، به ویژه جراحی های متعدد بر روی یک ویژگی

پوشاندن ظاهر با لباس های گشاد، آرایش بیش از حد یا موقعیت بدن

بررسی ظاهر در آینه و مطابقت جزٸی مکرر

کندن پوست یا آرایش و اصلاح مکرر

اجتناب از آینه، سایر سطوح بازتابنده، فیلم یا عکس گرفتن

اجتناب از فعالیت های اجتماعی یا محدود کردن قابل توجه فعالیت های اجتماعی

علائمی مانند اعمال محدودیت غذایی و ورزش بیش از حد نیز ممکن است علائم اختلال بدشکلی بدن باشد، اگرچه اغلب نشان دهنده اختلال تغذیه ای همزمان نیز است.

علل اختلال بدشکلی بدن

چه چیزی باعث اختلال بدشکلی بدن می شود؟ نتایج چندین مطالعه تحقیقاتی یک مولفه بیولوژیکی قوی برای این اختلال نشان می دهد که تقریباً نیمی از علائم اختلال بدشکلی بدن ناشی از عوامل ژنتیکی است. این موارد ممکن است شامل سابقه خانوادگی در ابتلا به اختلالات روانی، عوامل خلقی مانند حساسیت نسبت به احساسات جسمی و تمایل به نگرانی وسواس گونه باشد.

علل محیطی اختلال بدشکلی بدن شامل تجربیات منفی زندگی است که ترس از قضاوت یا طرد شدن به دلیل نقص های جسمانی را در فرد القا می کند. در یک مطالعه، دریافتند که تقریبا ۸۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، نادیده گرفته شدن یا بدرفتاری در دوران کودکی را تجربه کرده اند. قلدری شدید همچنین با ایجاد دیسمورفی بدن ارتباط تنگاتنگی دارد. علل اختلال بدشکلی بدن ممکن است منشاء آسیب زایی کمی داشته باشند، از جمله تمسخر همسالان و داشتن آکنه یا سایر بیماری های پوستی، حتی اگر با موفقیت درمان شود.

"<yoastmark

نحوه تشخیص اختلال بدشکلی بدن

مانند سایر اختلالات روانی، اختلال بدشکلی از طریق مصاحبه های بالینی که توسط متخصصان سلامت روان انجام می شود، تشخیص داده می شود. پاسخ به سوالات هدفمند پزشکان، در تعیین اینکه آیا فرد معیارهای تشخیصی DSM-5 این اختلال را دارد، کمک می کند. ابزارهای بالینی، از جمله معاینه این اختلال (BDDE)، توسعه یافته است تا به پزشکان در رد شرایط مشابه و تشخیص دقیق اختلال بدشکلی بدن به عنوان یک بیماری خاص کمک کند.

در برخی موارد، مشاهدات در مورد رفتار ممکن است باعث شود پزشک بالینی که در حال درمان یک فرد برای سایر اختلالات روانی است، تحریک شود آنها را برای اختلال بدشکلی بدن ثانویه مورد بررسی قرار دهد. دیس مورفی بدن اغلب به عنوان یک اختلال همزمان ظاهر می شود، که معمولاً با افسردگی و اضطراب همراه خواهد بود. به عنوان مثال، اگر یک درمانگر متوجه شود که یک بیمار به گونه ای نامتعارف نشسته یا لباس پوشیده است که به نظر می رسد قصد پنهان کردن یک یا چند ویژگی جسمانی خود را دارد، ممکن است درمانگر سوالاتی بپرسند تا بتواند تشخیص دهند که آیا این رفتارها مربوط به افسردگی و اضطراب هستند یا تشخیص ثانویه اختلال بدشکلی بدن را مطرح می کند.

عوامل خطر برای ابتلا به اختلال بدشکلی بدن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سایر اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی

سابقه بیماری های پوستی که بر ظاهر فرد تاثیر می گذارد

سابقه خانوادگی روانی، به ویژه اختلالات وسواسی – جبری یا اختلالات بدشکلی بدن

ویژگی های شخصیتی یا خلقی از جمله حساسیت، کمال گرایی و تمایل به احساس شرمساری

تجربیاتی که باعث شود مادام العمر از شکل ظاهر بدن خود احساس شرمندگی کند، از جمله مزاحمت در دوران کودکی، قلدری یا سوء استفاده

سخن پایانی

در مقاله به بررسی اختلال بدشکلی بدن چیست؟ پرداختیم اما نکته ای باید از آن اطلاع داشته باشید این است که هر یک از این عوامل خطر، به ویژه داشتن خلق و خوی حساس یا کمال گرا، استعداد ژنتیکی به اختلال بدشکلی و سابقه مورد تمسخر قرار گرفتن به دلیل تفاوت های جسمانی، احتمال ابتلای فرد به این اختلال را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال مصرف مواد که ممکن است با اختلال همزمان بدشکلی بدن یا سایر اختلالات مرتبط دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، کارشناسان حرفه ای ما، مراقبت مداوم برای درمان اعتیاد و همچنین درمان اختلالات همزمان را ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه درمانی که ممکن است برای شما مفید باشد، همین امروز با مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، تماس بگیرید و با کارشناسان ما صحبت کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =