هروئین تار سیاه
هروئین تار سیاه چیست؟
3 مهر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال اضطراب
3 مهر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اختلال اضطراب چیست؟

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اختلال اضطراب با احساسات عادی عصبی یا نگرانی تفاوت دارد و شامل ترس بیش از حد و معمولاً غیرمنطقی است. احساس اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطرابی نه تنها از بین نمی رود بلکه ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. به همین جهت در این مقاله به بررسی اختلال اضطراب چیست؟ خواهیم پرداخت.

اکثر مردم زمانی را تجربه کرده اند که احساس می کنند از کار، مشکلات شخصی خسته شده اند، یا حتی ممکن است با فردی دیگر دعوای بزرگی داشته باشند. این شرایط ممکن است منجر به استرس یا نگرانی شود و تقریباً همه افراد در دوره ای از زندگی خود این احساس را تجربه می کنند. اضطراب یک احساس عادی است که ممکن است از لحاظ احساسی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، حتی سلامتی جسمانی فرد را نیز تهدید خواهد کرد.

حتما مطالعه کنید: رابطه اعتیاد و اختلال اضطراب 

اضطراب چیست؟

اگرچه استرس طبیعی ممکن است باعث ترس فرد از یک شیء، حیوان یا موقعیت خطرناک شود، فرد مبتلا به اضطراب ممکن است ترس و اجتناب از یک شی یا موقعیتی را که خطر کمی دارد و یا اصلاً تهدید کننده نیست، تجربه کند. اختلال اضطراب با احساسات طبیعی عصبی یا نگرانی تفاوت دارد و شامل ترس بیش از حد است که معمولاً غیرمنطقی به نظر می رسد.

انواع اختلال اضطراب

احساس اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطرابی نه تنها از بین نمی رود بلکه ممکن است با مرور زمان بدتر شود. علائم این اختلال ممکن است بر فعالیت های روزانه مانند شغل، مدرسه و روابط تاثیر منفی بگذارند. انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، از جمله اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس و سایر اختلالات مرتبط با هراس. هر یک از این اختلالات، ترس و علائم منحصر به فرد خود را دارد.

اختلال اضطراب فراگیر

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اضطراب شدیدی را نشان می دهند که روزانه تقریبا به مدت حداقل ۶ ماه طول خواهد کشید.

این اضطراب ممکن است از طریق عوامل مختلفی مانند سلامت شخصی، کار، تعاملات اجتماعی و شرایط زندگی روزمره ایجاد شود. اختلال اضطراب فراگیر ممکن است باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در تعاملات اجتماعی، مدرسه و شغل فرد شود که علائم اختلال اضطراب فراگیر عبارتند از:

به راحتی هم از لحاظ ذهنی و جسمی خسته می شود

تلاش برای کنترل احساس نگرانی

کج خلقی یا تحریک پذیر

مشکل در تمرکز

تنش عضلانی

مشکلات خواب

اختلال اضطراب اجتماعی

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به طور کلی از موقعیت های اجتماعی ترس و هراس دارند که ممکن است خودشان از این مسٸله احساس شرمندگی کنند. آنها نگران این مسئله هستند که اقدامات مرتبط با اضطراب آنها توسط دیگران منفی تلقی شود و باعث شود که فرد احساس خجالت کند. این نگرانی اغلب باعث می شود افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی از حضور در مکان های عمومی یا رویداد های اجتماعی اجتناب کنند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از موارد زیر ترس داشته باشند:

فضاهای بسته

فضاهای باز وسیع

حمل و نقل عمومی

رفتن در مکان های شلوغ

به تنهایی از خانه بیرون آمدن

اختلال وسواس اجباری (اختلال وسواس فکری-عملی)

افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری (ocd) ممکن است یک مشغله یا تعهد شخصی ذهنی نسبت به یک کار خاص داشته باشند. این افکار وسواس گونه، یا رفتارهای تکراری، معمولاً خارج از کنترل فرد است و بر شغل، مدرسه و روابط آنها تأثیر می گذارد. وسواس با داشتن عادت های عصبی مانند جویدن ناخن یکی نیست.

یک وسواس فکری این است که اگر فردی هر روز صبح لباس های خود را به ترتیب خاصی نپوشد، در معرض آسیب قرار می گیرد. عادت های اجباری ممکن است شامل چندین بار چرخاندن قفل در یا ضربه زدن به کلید چراغ به دفعات مشخص در هر بار باشد.

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترس از دست دادن چیزی

ترس از میکروب یا بیماری

تمیز کردن بیش از حد اعضای بدن

ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران

نیاز به داشتن اقلام به ترتیب متقارن یا کامل

شمارش مکرر موارد و بررسی مواردی مانند بررسی قفل درها یا خاموش بودن اجاق گاز

اختلال اضطراب چیست؟

اختلال اضطراب چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (ptsd) یک بیماری جدی و به طور بالقوه ناتوان کننده است که در افرادی رخ می دهد که حوادث آسیب زا را تجربه کرده یا شاهد بوده اند. چند نمونه از این حوادث آسیب زا عبارتند از:

جنگ

بلایای طبیعی

تصادف شدید

حادثه تروریستی

مرگ ناگهانی یکی از عزیزان

تجاوز شخصی خشونت آمیز مانند تجاوز جنسی

اکثر افرادی که به این اختلال مبتلا می شوند، بهبود می یابند. با این وجود، افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، ماه ها و یا حتی سال ها پس از تجربه این رویداد، همچنان تحت تأثیر افسردگی و اضطراب ناشی از این اختلال قرار می گیرند. علائم اختلال استرس پس از سانحه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اجتناب از مکانها، فعالیتها یا افرادی که آنها را به یاد آن حادثه تلخ می اندازد

یادآوری گذشته، زنده نگه داشتن رویداد آسیب زا

به راحتی وحشت زده می شوند یا می ترسند

کج خلقی، طغیان عصبانی و رفتار پرخاشگرانه

کابوس در مورد رویدادهای آسیب زا

مشکلات مربوط به خواب و تمرکز

افکار ناامید کننده در مورد آینده

اختلال هراس یا وحشت زدگی

افراد مبتلا به اختلال هراس دچار حملات ناگهانی و مکرر می شوند که معمولاً چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد.

حملات پانیک (وحشت زدگی) با ترس از دست دادن کنترل طبقه بندی می شوند، حتی زمانی که هیچ خطر واقعی وجود ندارد. احساس جسمی ناشی از اختلال هراس به احساس سکته قلبی شباهت دارد. افراد مبتلا به اختلال هراس اغلب سعی می کنند با اجتناب از مکان ها، موقعیت ها یا رفتارهایی که به حملات پانیک (وحشت زدگی) منجر می شوند، از هرگونه حمله اضطرابی در آینده جلوگیری کنند.

یک فرد مبتلا به اختلال هراس ممکن است دلسرد و ناامید شود زیرا قادر به انجام کارهای معمولی خود از قبیل رفتن به محل کار، رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا حتی رانندگی کردن نیست. درمان اضطراب به افراد در جلوگیری از حمله اضطرابی کمک خواهد کرد.

علائم اختلال هراس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لرزش یا لرزیدن

احساس سرنوشت حتمی

افزایش ضربان قلب و تعریق

احساس خارج از کنترل بودن

تنگی نفس و  احساس خفگی

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

فوبیای خاص

فوبیا، ترس شدید یا نفرت از برخی اشیا یا شرایط خاص است. اگرچه برخی از موقعیت ها ممکن است جزء ترس های منطقی به شمار روند، اما فردی که دارای اختلال اضطراب هراسی خاص است، دارای میزانی از ترس است که با خطر واقعی ناشی از موقعیت یا شیء مطابقت ندارد.

علائم فوبیای خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نگرانی غیرمنطقی یا بیش از حد در مورد یک شیء یا موقعیت ترسناک

اضطراب شدید هنگام روبرو شدن با موقعیت ترسناک

اجتناب از شیء یا موقعیت ترسناک

تنگی نفس

تعریق و افزایش ضربان قلب

هراس های رایج شامل ترس از پرواز، ارتفاع، حیوانات خاص، مشاهده خون یا تزریق آمپول است

اختلالات اضطرابی کوتاه مدت

اضطراب کوتاه مدت معمولاً تنفس فرد را افزایش می دهد و ممکن است باعث تنفس غیر طبیعی و سریع شود. ضربان قلب نیز همزمان با وارد شدن جریان خون به مغز، جایی که در زمان حمله اضطرابی مورد نیاز است، افزایش می یابد. علائم شدیدتر حملات اضطرابی ممکن است شامل سبکی سر و حالت تهوع باشد. اضطراب مداوم بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

اختلالات اضطرابی کوتاه مدت اغلب با حذف عامل استرس زا به خودی خود برطرف می شود. برخی از اختلالات اضطرابی کوتاه مدت عبارتند از:

اختلال استرس حاد، بلافاصله پس از ضربه روحی

اختلال اضطراب ناشی از مصرف و یا سوء مصرف مواد و همچنین ترک

اختلال سازگاری با ویژگی های تشویش انگیز، یک رویداد مهم تغییر دهنده زندگی مانند ازدواج یا مهاجرت به شهر دیگر

اختلالات اضطرابی طولانی مدت

برخی از انواع دیگر اختلالات اضطرابی وجود دارند که وقتی فردی به این نوع اختلال مبتلا می شود برای مدت طولانی با فرد باقی می مانند. بسیاری از انواع اضطراب های طولانی مدت از دوران کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

نمونه هایی از اختلالات اضطرابی بلند مدت عبارتند از:

آگورافوبیا، ترس از حمله پانیک در یک مکان عمومی که تصور می کنند فرار کردن امری شرم آور یا دشوار است

اضطراب ناشی از ابتلا به یک بیماری. به طور کلی این اضطراب در زمان ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ایجاد می شود

هراس اجتماعی که به آن اختلال اضطراب اجتماعی نیز گفته می شود

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال اضطراب عمومی

اختلال وسواس اجباری

اختلال هراس

فوبیای خاص

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

علل اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی ممکن است از طریق تجربیات زندگی مانند حوادث آسیب زا ایجاد شوند، اما ژنتیک نیز در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کند. برای برخی از افراد، اضطراب ممکن است با مسائل اساسی بهداشتی مرتبط باشد.

برای برخی از افراد، اضطراب ممکن است با یک بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی، دیابت، سوء مصرف مواد، سندرم روده تحریک پذیر، ترک الکل یا مواد مخدر و مشکلات تیروئید مرتبط باشد.

اگرچه اضطراب علت های مختلفی دارد، اما محققان دقیقاً نمی دانند علت اصلی ایجاد این اختلال در افراد چه چیزی است. مانند بسیاری از انواع اختلالات روانی، آنها از ترکیب تغییرات شیمیایی در مغز و همچنین استرس های محیطی و ژنتیک نشات می گیرند.

علائم اختلالات اضطرابی

فرد مبتلا به اختلال اضطرابی، ضربان قلب سریع و تنفس به همراه تعریق را تجربه می کند. ممکن است احساس سنگینی و سفتی در قفسه سینه داشته باشد و نفس کشیدن برای او دشوار شود. هنگامی که با یک رویداد و یا عوامل استرس زا احتمالی روبرو می شویم، یک واکنش زنجیره ای بیولوژیکی وجود دارد.

سایر علائم جسمی اختلال اضطرابی عبارتند از:

سرگیجه

سردرد

بیخوابی

مشکلات گوارشی

خستگی

تنش عضلانی

تکرر ادرار

علائم روانی اضطراب عبارتند از:

احساس بیقراری یا کج خلقی

احساس تنش یا ناراحتی

احساس ترس غیرمنطقی

تجربه تشویش افکار یا وسواسی

اختلالات اضطرابی در کودکان

اگرچه هر کودکی ممکن است در برخی شرایط خاص مانند امتحان دادن یا صحبت کردن در مقابل همکلاسی های خود دچار اضطراب شود، اما همه آنها دچار اختلالات اضطرابی نمی شوند. کسانی که این شرایط را تجربه می کنند، بیشتر اوقات مضطرب به نظر می رسند و دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

نگرانی بیش از حد در بیشتر روزهای هفته

کج خلقی و زود رنجی

مشکل در خواب شبانه

بی قراری یا خستگی در زمان بیداری

مشکل در تمرکز

این عوارض ممکن است عملکرد عادی کودک را نیز تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه هنگامی که صحبت از تمرکز بر کار مدرسه می شود. امری طبیعی است که کودکان از صحبت کردن در مورد احساسات خود بپرهیزند، زیرا نگران این هستند که دیگران از احساسات او اطلاع یافته و او را مورد تمسخر قرار دهند.

اختلالات اضطرابی در افراد بزرگسال

تشخیص اختلال اضطراب در افراد سالمند ممکن است کمی چالش برانگیز باشد زیرا افزایش سن با بروز بیشتر بیماری ها همراه است.

برخی از علائم اضطراب در افراد بزرگسال ممکن است شامل سردرد، کمردرد یا ضربان قلب سریع باشد که ممکن است برای بسیاری از افراد اینگونه مشکلات عادی به نظر برسد. از آنجا که به نظر می رسد برخی علائم ناشی از پیری جسمی باشد، افراد بزرگسال تمایلی به گزارش این علائم ندارند. این امر باعث ایجاد مشکل در تشخیص یک بیماری از علائم یک اختلال اضطرابی می شود.

در مورد بیماران بزرگسال، پرسیدن سوالات خاص برای تعیین اینکه آیا علائم مربوط به اضطراب هستند یا خیر، بسیار مهم است، سوالاتی از قبیل:

چه چیزی در زندگی باعث نگرانی شما می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد اضطراب در شما می شود؟

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطرابی هستند؟

در صورت ایجاد درد در قفسه سینه چه کاری انجام می دادید؟

زمانی که قلب شما شروع به تپش کرد، به چه چیزهایی فکر می کردید؟

آیا به این نتیجه رسیده اید غلبه بر چیزهایی که باعث ایجاد استرس می شوند، برای شما مشکل است؟

هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در احتمال ابتلا به اختلال اضطرابی نقش مهمی ایفا می کنند. عوامل احتمالی ابتلا ممکن است از یک نوع اختلال اضطراب به نوع دیگر متفاوت باشد، برخی عوامل خطر کلی برای اختلالات اضطرابی وجود دارد که عبارتند از:

سختی های کمرویی یا خودآگاهی رفتاری در دوران کودکی

سابقه بیماری روانی در خویشاوندان نزدیک

آسیب روحی یا قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا

بیماری هایی مانند مشکلات تیروئید یا آریتمی های قلبی

مصرف یا سوء مصرف مواد مخدر یا الکل

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

سخن پایانی

اختلالات اضطرابی سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این اختلال قابل درمان است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان نیاز به کمک برای درمان اختلال خود دارید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. افرادی که با علائم اضطراب دست و پنجه نرم می کنند می توانند با تماس با مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره و صحبت با یکی از کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما با روش های درمانی مختلف برای درمان اختلال خود آشنا شوند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =